اخبار داغ

انبارلویی در گفت‌وگو با دانا:

برجام تحریم‌ها و تهدیدها را تشدید کرد/ آمریکا در زمان اوباما هم به برجام عمل نکرد

برجام تحریم‌ها و تهدیدها را تشدید کرد/ آمریکا در زمان اوباما هم به برجام عمل نکرد
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: وقتی یک طرف به تعهدات خودش عمل نکرده است، لزومی ندارد که ایران به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند؛ این عقلانی ترین حرفی است که می شود در این رابطه گفت.
[

«محمدکاظم انبارلویی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ضمن اشاره به موقعیت ایران در برجام و همچنین تضییع حقوق ایران در این معاهده اظهار داشت:  مقوله برجام را باید از یک زوایه و به لحاظ فلسفه وجود آن تبیین کرد. برجام یک تجربه‌ای بود و طی آن یک جریان نیرومندی در کشور پدید آمد که معتقد بود ما می‌توانیم با غرب گفت و گو کنیم و با غرب به توافق برسیم و یک معامله ‌برد برد داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه در انتخابات سال 92 و 96 اکثریت مردم به این نظریه پاسخ مثبت دادند، افزود: دولت کنونی ماموریت یافت وعدهایی را که به مردم در خصوص برجام داده شد عملیاتی کند؛ طبیعی بود که اگر به یک بازی برد برد با غرب و آمریکا می‌رسیدیم، می توانستیم بسیاری از هزینه های حکم‌رانی را کاهش دهیم.

,

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه برخی مطالب برجام را حاوی بندهای مبهم و دوپهلو دانست و گفت: این جریان برای مذاکره رفت و رهبری، مجلس و شورای امنیت ملی با صدور بیانیه هایی اعلام کردند که باید دقت هایی در این توافق صورت بگیرد تا یک توافق برد برد داشته باشیم.

,

انبارلویی با بیان این که دولت برای انعقاد برجام خیلی عجله داشت، توضیح داد: دولت و دستگاه دیپلماسی شروط رهبری و توصیه های شورای امنیت ملی و مجلس را برای این قرار داد، نپذیرفت لذا قرارداد حاوی مطالب مبهم، دو پهلو و یک سویه و کاملاً به نفع دشمن بود.

,

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در اولین گام گفته بود «ما هیچ چیزی را امضاء نمی کنیم مگر این که در همان روز همه تحریم ها برداشته شود». ما به سمت برجام رفتیم تا این محدودیت هایی که تحت عناوین تحریم های اقتصادی و تحریم های بانکی وجود دارد لغو شود.

,

برجام تحریم ها و تهدیدها را تشدید کرد

, برجام تحریم ها و تهدیدها را تشدید کرد, برجام تحریم ها و تهدیدها را تشدید کرد,

انبارلویی نتیجه برجام را تشدید تحریم ها و تهدیدها دانست و عنوان کرد: در ازای رسیدن به چنین هدفی به طور طبیعی باید یک سری تعهداتی می دادیم، تعهدات در برجام مشخص بود و بالاتر از آن در آژانس نیز تعهداتی دادیم و سانتریفیوژ ها را کاهش دادیم و راکتور اراک را بتن ریزی کردیم و همچنین میلیاردها دلار اورانیوم 20 درصد را اکسید کردیم. این کارهایی بود که از ایران خواسته شده بود و دولت به آن عمل کرد؛ این در حالی است که آن طرف معامله نه تنها به هیچ یک از تعهدات خودشان عمل نکردند بلکه به شدت تحریم ها و تهدیدها افزودند.

,

وی در پاسخ به این سوال که "وظیفه دولت در چنین شرایطی چیست؟" گفت: وقتی یک طرف به تعهدات خودش عمل نکرده است، لزومی ندارد که ایران به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند. این عقلانی ترین حرفی است که می شود در این رابطه گفت.

,

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بیان داشت: ایران باید غنی سازی را از سر بگیرد و محدودیت هایی که در برجام وجود دارد و تعهداتی که ایران داده است را بکاهد و در برابر تهدیدات جدید، ایران هم تهدید کند.

,

انبارلویی خروج از برجام و ان‌پی‌تی را از ابزار ایران برای مقابله با رفتار آمریکا و اروپایی ها برشمرد و اظهار داشت:  وقتی که یک طرف معامله یعنی آمریکا، برجام را پاره کرده است و از سوی دیگر تروئیکای اروپایی با همراهی آمریکا به تعهداتشان عمل نمی کنند، چه دلیلی دارد ایران به تعهدات خود عمل کند. 

,

وی ادامه داد:  ان‌پی‌تی یک اساسی دارد یعنی کشورهایی که در آن جا عضو می شوند یک سری حقوق دارند اما حقوق ایران در ان‌پی‌تی حفظ نمی شود لذا چه دلیلی دارد که عضو آن باشیم.  

,

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه عده ای معتقدند برجام فوایدی دارد، تصریح کرد: این جریان هیچگاه فواید برجام را نمی گویند. هر روز یک تهدید و تحریم جدید از جعبه برجام علیه ایران بیرون می آید لذا خروج از ان‌پی‌تی و برجام از ابزار ایران برای مقابله با رفتارهای آمریکا و اروپا است.

,

انبارلویی توضیح داد: مفهوم خروج از ان‌پی‌تی ساخت بمب نیست. وقتی ما در یک نهاد بین المللی عضو هستیم و حق عضویت پرداخت می کنیم و از هیچ حقوقی برخوردا نیستیم، عضویت در آن مسخره به نظر می رسد.

,

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا با خروج ایران از برجام، موضوع اتمام تحریم های تسلیحاتی امکان پذیر خواهد بود؟" گفت: وقتی تحریم های نفتی و بانکی و تحریم های دیگر برداشته نشده و به قوت خود باقی است، آیا تحریم تسلیحاتی لغو خواهد شد؟

,

 

,

عقل دیپلماتیک و عقل سیاسی حکم می کند نباید با آمریکا وارد مذاکره شد

, عقل دیپلماتیک و عقل سیاسی حکم می کند نباید با آمریکا وارد مذاکره شد, عقل دیپلماتیک و عقل سیاسی حکم می کند نباید با آمریکا وارد مذاکره شد,

انبارلویی افزود: در همین برجام قید شده بود که تحریم های نفتی، بانکی و کشتی رانی باید برداشته شود آیا برداشته شد؟ تحریم تسلیحاتی ایران هم باید برداشته شود اما آیا این تحریم لغو خواهد شد؟

,

وی با تاکید بر این که دولت ما نمی خواهد بپذیرد که دولت آمریکا در حال جنگ با ایران است، ابراز داشت: دولت فکر می کند که در حال گفت و گو و صلح است اما آمریکایی ها طی چهل سال گذشته در حال جنگ با ایران هستند. از طرفی عقل دیپلماتیک و عقل سیاسی حکم می کند نباید وارد فضای گفت و گو با چنین کشوری که به تعهدات خود پایبند نیست شود.

,

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه خاطر نشان کرد: ممکن است گفته شود ما می توانیم با روسیه و چین در اثر برداشتن تحریم های تسلیحاتی، به یک توافقات راهبردی برای امنیت منطقه و اخراج آمریکایی ها از منطقه و فروش سلاح داشه باشیم اما قطعاً آمریکایی ها اجازه نخواهند داد چنین چیزی صورت بگیرد.

,

 

,

آمریکایی ها فقط زبان زور را می فهمند

, آمریکایی ها فقط زبان زور را می فهمند, آمریکایی ها فقط زبان زور را می فهمند,

انبارلویی تاکید کرد: ما فقط با زور می توانیم به حقوق خود دست یابیم در واقع ارسال سوخت توسط کشتی های ایرانی به ونزوئلا مصداق همین امر است. موضع دیپلماتیک و موضع گفت و گو نبود که کار ما را در مناسبات جهانی پیش بُرد بلکه موضع نظامی و قدرتمندانه ایران بود که آمریکا را به عقب نشاند.

,

وی تصریح کرد: بارها مقامات وزارت خارجه اذعان کرده اند که برجام صرفاً چهار کلمه روی کاغذ است و در خارج از کاغذ هیچ اتفاقی نیفتاده است و در حقیقت نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده است بلکه اوضاع بدتر و شدیدتر شده است.

,

دولت و دستگاه دیپلماسی باید به تاریخ جواب دهند

, دولت و دستگاه دیپلماسی باید به تاریخ جواب دهند, دولت و دستگاه دیپلماسی باید به تاریخ جواب دهند,

انبارلویی در خصوص تضمین حقوقی در برجام گفت: در زمان اوباما هم برجام اصلا اجرا نشد در واقع آمریکایی ها یک منطقی دارند و آن این است که با زبان قلدری صحبت می کنند.

,

وی ادامه داد: دولت و دستگاه دیپلماسی باید به تاریخ جواب بدهند چرا که این ها گفتند با برجام همه تحریم ها لغو می شود اما هیج چیز لغو نشد. از طرفی دیپلمات های ما را قهرمان معرفی کردند این کار توهین به شعور مردم است.

,

انبارلویی با اشاره به اینکه دولت یک اشتباه استراتژیک کرد و برآورد غلطی داشت، گفت: دولت اعتماد اشتباهی کرد و باید بپذیرد که اشتباه کرده است و دیگر این کار را نخواهد کرد؛ این هایی که زیر بار گفت و گو رفتند و تبلیغ مذاکره کردند و مردم را امیدوار کردند که می توانیم با آمریکا به توافق برسیم اصلا راه درستی را نرفتند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه