اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی؛

خطر از بیخ گوش ارسباران گذشت/ مطالبه عمومی برای ایجاد پایگاه امداد هوایی

خطر از بیخ گوش ارسباران گذشت/ مطالبه عمومی برای ایجاد پایگاه امداد هوایی
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: ایجاد مرکز هوایی اطفای حریق و مرکز تحقیقات و پایش آفات و بیماری‌های ارسباران مطالبه مهم عمومی و سازمانی است دست نیاز به مسئولان، نمایندگان مجلس و هرکسی که می‌تواند کمک کند، دراز می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج با اشاره به آتش‌سوزی اخیر مراتع ارسباران اظهار داشت: اینکه علت حریق در این مناطق عامل انسانی است، شکی نیست ولی اینکه عمدی بوده یا به صورت سهوا انجام شده در دست بررسی است و در چند روز آینده، مدیریت بحران  گزارش کامل را منتشر می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با بیان اینکه، برخی از افراد در مناطق جنگلی آتش‌روشن کرده و سپس به صورت ناخواسته عامل آتش‌سوزی می‌شوند خاطرنشان کرد: خواهش ما از گردشگران، روستاییان و افرادی که در مناطق جنگلی حضور دارند،  این است که اولا آتشی در جنگل برپا نکنند و ثانیا اگر هم آتش‌ روشن کردند از خاموشی کامل آن مطمئن شده و سپس منطقه را ترک کنند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: در آن روز 3 آتش‌سوزی در همان محل اعلام شده بود. در واقع  اگر این حریق، خاموش نمی‌شد فاجعه بزرگی در انتظار جنگل‌های ارسباران بود. به علت صعب‌العبور بودن منطقه مجبور شدیم افراد را توسط بالگرد هلی‌برن کنیم. باید از سردار عابدین خرّم تشکر کرد که بالگرد سپاه در سریعترین زمان ممکن به داد منطقه رسید و حتی یک روز بعد از اطفای کامل هم در منطقه حضور داشت. فرمانده سپاه عاشورا علاوه بر هماهنگی ارسال بالگرد اطفای حریق، یک فروند هلی‌شات نیز در اختیار این سازمان قرار داد تا منطقه از نظر کمّی نیز بررسی شود.

,

وی یکپارچگی مسئولان استانی را در پیشگیری از حوادث مهم دانست و تصریح کرد: مسئولان استانی هرکس حسب اختیارات خود در اطفای حریق ارسباران کمک کردند. 164 هزار هکتار جنگل در بین 580 هزار هکتار مراتع پراکنده است بنابراین وسعت منطقه بسیار بالا بوده و کار را برای نیروهای امدادی سخت کرده بود. بالگرد هلال احمر نیز به همراه بالگرد ارسالی سپاه، نقش انکار ناپذیری در خاموشی آتش ارسباران داشتند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، عدم وجود مرکز اطفای هوایی حریق در جنگل‌های ارسباران را خلاء بزرگی در این عرصه دانست و گفت: ایجاد مرکز هوایی اطفای حریق و مرکز تحقیقات و پایش آفات و بیماری‌های ارسباران مطالبه مهم عمومی و سازمانی است از مسئولان، نمایندگان مجلس و هرکسی که می‌تواند کمک کند دست یاری به سویشان دراز می‌کنیم. 6 شهرستان به طور مستقیم مرتبط با این جنگل‌ها هستند بنابراین در ایام خطر و آتش‌سوزی این شهرستان‌ها به طور مستقیم درگیر ماجرا می‌شوند.

,

مهردادی با بیان اینکه آتش در این منطقه سه بار خاموش شده ولی بازهم شعله‌ور شد اظهار داشت: جمعا بیش از سه روز طول کشید تا آتش در این منطقه اطفا شود در این آتش‌سوزی برای اولین بار آب و غذا از طریق هلی‌برن به نیروها ارسال شد چراکه نیروهای امدادی بیش از 9 ساعت در داخل آتش درگیر مبارزه با حریق بودند. از جان گذشتگی نیروهای امدادی و سازمانی مثال زدنی است به طوریکه یکی از همکاران با اینکه همسرش بر روی تخت بیمارستان بود ولی جانانه وارد مقابله با آتش‌سوزی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه