اخبار داغ

قادری در گفتگو با دانا خبر داد:

کمیته اصلاح ساختار بودجه تشکیل شد/ علت مشکلات اقتصادی، تاخیر در اصلاح بودجه ریزی است

کمیته اصلاح ساختار بودجه تشکیل شد/ علت مشکلات اقتصادی، تاخیر در اصلاح بودجه ریزی است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تشکیل کمیته اصلاح ساختار بودجه در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: اصلاح بودجه ریزی با تاخیر انجام شده و می‌شود که حاصل این تاخیر را در گرانی‌ها و وضعیت امروز اقتصادی مشاهده می‌کنیم.
[

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛از تشکیل کمیته اصلاح ساختار بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد و اظهار کرد:  نظام بودجه ریزی ما نیازمند اصلاح است تا بودجه‌ای تدوین شود که ایرادات و اشکالات را نداشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: اولویت مجلس این است که دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه ریزی را به مجلس ارائه بدهد که نمایندگان بر مبنای آن روند اصلاح بودجه ریزی را پیگیری کنند و اگر دولت اقدام نکند مجلس طرح خود را برای اصلاح و رفع ایرادات بودجه ریزی تدوین و تصویب خواهد کرد.

,

 

,

گرانی‌ها آثار تاخیر در اصلاح ساختار بودجه ریزی است

, گرانی‌ها آثار تاخیر در اصلاح ساختار بودجه ریزی است, گرانی‌ها آثار تاخیر در اصلاح ساختار بودجه ریزی است,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در مورد آثار تاخیر در اصلاح بودجه ریزی، بیان کرد: رهبر انقلاب بیش از یک سال است که دستور اصلاح ساختار بودجه را دادند و این موضوع با تاخیر انجام می‌شود؛ دولت و مجلس دهم می‌بایست این کار را انجام می‌دادند که متاسفانه انجام نشده و آثار و پیامدهای آن که گرانی‌ها و عدم ثبات اقتصادی است را  الان مشاهده می‌کنیم.

,

 

,

چرا نظام بودجه باید اصلاح شود؟/ ساختار مالیاتی ضد تولید است

, چرا نظام بودجه باید اصلاح شود؟/ ساختار مالیاتی ضد تولید است, چرا نظام بودجه باید اصلاح شود؟/ ساختار مالیاتی ضد تولید است,

قادری با بیان اینکه اقتصاد ایران، دولتی و بودجه دولت به درآمدهای ارزی و ریالی حاصل از فروش نفت وابسته است، گفت: عدم تنظیم بودجه براساس طرح‌های آمایش و عدم توازن منطقه‌ای، ناعدلانه بودن بودجه ریزی، غلبه هزینه‌های جاری بر هزینه‌های عمرانی، کم بودن سهم یارانه توازن بخشی و عدم ایجاد عدالت اجتماعی، اقتصاد تک محصولی از مشکلات و مسائل بودجه ریزی کشور است.

,

وی ادامه داد: بودجه‌های سنواتی نتوانست به عنوان یک اهرم در جهت تحقق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی عمل کند و این موضوع یاعث ایجاد مشکلات برای اقتصاد ایران شد. دولت معمولا بودجه را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که ابتدای سال حجم بودجه را زیاد تعیین کرده و بعد با مکانیسم تخصیص خودش را از ارائه متمم و اصلاح بودجه بی‌نیاز می‌داند و بودجه نویسی ما عملیاتی نیست.

,

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مالیات‌ها سهم خودش را در درآمدهای دولت ندارد، گفت: ساختار مالیاتی کشور ضدتولید است از سوی دیگر دولت هر سال با کسری بودجه مواجه است که آن را با استقراض از بانک مرکزی تامین می‌کند که این موضوع تورم زاست.

, ,

قادری ادامه داد: جهت گیری شرکت‌های دولتی و برخی بخش‌ها مغایر با سیاست‌های بودجه‌ای است و باعث افزایش حجم دولت می‌شود که باعث افزایش هزینه‌های جاری خواهد شد در حالی که بهره‌وری این بخش‌ها قابل قبول نیست. 

,

 

,

دولت بدون دلیل از ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه خودداری می کند

, دولت بدون دلیل از ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه خودداری می کند, دولت بدون دلیل از ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه خودداری می کند,

وی در مورد اینکه دولت چرا در ارائه لایحه ساختار بودجه به مجلس تعلل می‌کند، گفت: دولت می‌خواهد برنامه اصلاح ساختار بودجه را تحت عنوان لایحه مشارکت بخش‌های غیر دولتی بیاورد که این لایحه برای مشارکت بخش غیردولتی و دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی است؛ علت دیگر عدم ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه در نگاه دولت است؛ مانند اختلافی که در برنامه ششم بود. آن زمان تلقی دولت این بود که خودش برنامه را می‌نویسد و اجرا و نظارت می‌کند و اصلا نیاز به تصویب در مجلس نیست؛ البته این نگاه باید از بین برود و اگر قصد اصلاح بودجه را دارد باید لایحه آن را به مجلس بدهد.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس برنامه مدونی و کاملی برای اصلاح ساختار بودجه دارد تا بتواند ایرادات بودجه نویسی ما حل را حل کند.

, ,

 

,

بودجه فقط یک سند مالی نیست

, بودجه فقط یک سند مالی نیست, بودجه فقط یک سند مالی نیست,

وی با اشاره به شفاف نبودن بودجه، اظهار کرد: باید کل دریافت و پرداخت‌ها در بودجه کاملا شفاف باشد که نیست. بودجه برنامه کاری دولت در طول یک سال است نباید نقطه ابهام در آن وجود داشته باشد.

, ,

قادری تصریح کرد: بودجه علاوه بر اینکه باید یک سند مالی است، باید یک  سند راهبردی هم باشد و برنامه یک ساله دولت را مشخص کند که جهت گیری‌ها و سرعت حرکت دولت را در یک سال مشخص کند و آثار و تبعات مالی نشان دهد.

, ,

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم  اظهار کرد: بودجه نباید فقط یک سند مالی باشد و فقط ارقام یا درآمد و هزینه‌ها در آن آورده شود این تصویر صحیح نیست و باید به گونه‌ای تنظیم شود که با اسناد بالادستی در تناقض نباشد.

,

, ,

انتهای پیام/ن

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه