اخبار داغ

ابهامات یک واگذاری؛

صنعت قدیمی تبریز ارزش‌گذاری شد/ املاک تافته جدا بافته ماشین‌سازی!

صنعت قدیمی تبریز ارزش‌گذاری شد/ املاک تافته جدا بافته ماشین‌سازی!
جداسازی املاک و اراضی شرکت ماشین‌سازی تبریز و فروش آنها بدون اینکه شرکت از آنها نفعی ببرد، زیان جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت و افزایش مشکلات را به همراه خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، شرکت ماشین‌سازی تبریز پس از مدت‌ها بلاتکلیفی و کشمکش بین صندوق فولاد و ایدرو به دلیل عدم تعیین تکلیف مالکیت که باعث شده بود هیچکدام ریسک تزریق نقدینگی و حل مشکلات این شرکت را برعهده نگیرند و همه چیز را موکول به بعد از تعیین مالکیت کنند؛ با مصوبه هیات وزیران در قبال بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و به هولدینگ شستا واگذار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
چه به سر املاک مجموعه صنعتی تبریز می‌آید؟
, چه به سر املاک مجموعه صنعتی تبریز می‌آید؟, چه به سر املاک مجموعه صنعتی تبریز می‌آید؟,
 
,
یکی از مباحث مطروحه در خصوص واگذاری صنعت بزرگ شمالغرب کشور، مربوط به اراضی و املاک با ارزش این شرکت است که هیئت عالی واگذاری اخیراً در مصوبه‌ای ابلاغ کرده که ماشین‌سازی تبریز باید بعد از اصلاح ساختار نیروی انسانی و جدا کردن اراضی ائل گلی واگذار گردد ولی در مصوبه جدید هیئت وزیران برای واگذاری به شستا این موضوع پرداختی نشده است.
,
 
,
یکی از خبرگزاری ها چندی پیش با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه هیئت عالی واگذاری، باید املاک این شرکت جدا شده و پس از فروش آنها و واریز پول به خزانه، صرفاً کارخانه وارد فرایند واگذاری و خصوصی سازی شود.
,
 
,
واگذاری ماشین‌سازی به شستا غیرقانونی است
, واگذاری ماشین‌سازی به شستا غیرقانونی است, واگذاری ماشین‌سازی به شستا غیرقانونی است,
 
,
اما احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با خبرنگار آناج معتقد است واگذاری ماشین‌سازی تبریز و هشت شرکت بزرگ دیگر به تامین اجتماعی مغایرت قانونی دارد و باید این موضوع حل شود.
,
 
,
او در این خصوص می‌گوید: واگذاری ماشین‌سازی تبریز به بخش خصولتی از بابت رد دیون دولت، مغایرت قانونی دارد. البته دولت سعی دارد با توجه به موقعیتی که در بازار سرمایه به وجود آمده، سهام این شرکت و دیگر شرکت‌ها از جمله هپکو و کشت و صنعت را در بورس عرضه کند و مردم را در اداره و توسعه این صنایع شریک کند ولی در ابتدا باید با ارائه لایحه، موضوع مغایرت قانونی را حل و فصل کند.
,
 
,
ارزش‌گذاری 46 هزار میلیارد ریالی برای ماشین‌سازی تبریز
, ارزش‌گذاری 46 هزار میلیارد ریالی برای ماشین‌سازی تبریز, ارزش‌گذاری 46 هزار میلیارد ریالی برای ماشین‌سازی تبریز,
 
,
حال در مصوبه هیئت وزیران که روز گذشته منتشر شده است، مقرر شده است 35 درصد از سهام شرکت ماشین‌سازی به ارزش 16 هزار و 100 میلیارد ریال به شستا واگذار شود که با این ارزش گذاری، ارزش فعلی این شرکت چیزی در حدود 46 هزار میلیارد ریال می‌باشد. البته مطابق این مصوبه، سازمان خصوصی‌سازی موظف شده ظرف یکسال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، قیمت سهام شرکت های واگذار شده را مطابق آیین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذار بنگاه‌ها مصوب 1387/12/20 جهت تصویب به هیئت واگذاری ارایه نماید و چنانچه ارزش قطعی سهام بیش از ارش برآوردی باشد، تعدیلات لازم راسا توسط سازمان خصوصی‌سازی اعمال خواهد شد.
,
 
,
تکلیف سازمان تامین اجتماعی به واگذار کردن مازاد بر هفده درصد (17%) سهام خود در شرکت‌های موضوع این تصویب‌نامه به بخش غیر دولتی بصورت مرحله‌ای تا پایان سال 99، بخشی دیگر از مصوبه هیئت وزیران است.
,
 
,
, ,
 
,
در بخشی از این گزارش آمده است: "اینکه دو قسمت ماشین سازی و اراضی ماشین سازی در واگذاری از هم جدا شوند این امر مبارکی است چراکه خریدار آن نباید به طمع اراضی با ارزش آن بخرد اما فروش اراضی ماشین سازی در بهترین نقطه شهر، هیج عوایدی برای ماشین سازی و تبریز ندارد و فقط میلیاردها تومان به جیب خزانه دولت باز می‌گردد و «هیچی به هیچی!!!».
,
 
,
این اراضی در بهترین نقطه بالای شهر تبریز به متراژ 85000 متر مربع، میلیاردها تومان ارزش دارد که به اعتقاد نگارنده نمایندگان باید پیگیر این باشند که در صورت فروش اولاً یا عواید فروش به اصلاح و نوسازی و توسعه ماشین سازی هزینه شود و سپس واگذار شود، یا، ثانیاً اگر هم اینگونه نشد، پول از تبریز خارج نشود و در تبریز هزینه شده و به خزانه بازنگردد که در غیر اینصورت نه تنها از پیگیری موضوع ماشین سازی نتیجه‌ای حاصل نشده، بلکه علاوه بر سال‌ها چالش و بلاتکلیفی، میلیاردها تومان پول مردم تبریز از دست خارج می‌شود و ضرری جبران ناپذیر برای صنعت و اقتصاد استان حاصل می‌شود."
,
 
,
پول املاک شرکت نباید به خزانه بازگردد
, پول املاک شرکت نباید به خزانه بازگردد, پول املاک شرکت نباید به خزانه بازگردد,
 
,
ناصر فرج‌زاده، مدیر عامل فعلی ماشین سازی تبریز که منتخب صندوق بازنشستگی فولاد است، با بیان اینکه املاک این شرکت ارزش بالایی دارند و بیش از 85000 متر مربع زمین و مستحدثات در مرغوبترین نقطه شهر در ائل گلی قرار دارد که بر اساس مصوبه هیئت عالی واگذاری، باید این املاک جدا شده و پس از فروش آنها و واریز پول به خزانه، صرفاً کارخانه وارد فرایند خصوصی‌سازی شود، می‌گوید: معتقدیم املاک با ارزش ماشین سازی اگر قرار است فروخته شود، نباید پول آن در جایی غیر از ماشین سازی هزینه شود و نباید به خزانه بازگردد که در این صورت مشکلات ماشین سازی دوچندان می‌شود.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید بر اجرای این مصوبه نظارت کنند و اجازه خروج پول دارایی‌های بزرگ این شرکت از تبریز را ندهند، می‌افزاید: درست است که اگر املاک در واگذاری‌ها از کارخانه جدا شود، خریدار به خاطر املاک ماشین سازی این کارخانه را نمی‌خرد و این به نفع شرکت است، اما نباید درآمد فروش املاک به خزانه رفته و پول 85000 متر مربع یعنی 8.5 هکتار از املاک در ائل گلی به خارج از تبریز برود چراکه معتقدیم این پول باید به اصلاح ساختار ماشین سازی و نوسازی ماشین آلات این شرکت منجر شود تا بتواند تولیدات خود را به روزتر کرده و نیاز کشور و صادرات را تأمین کند.
,
 
,
حال باید منتظر اقدام و تصمیم جدید دولت برای این مجموعه صنعتی باشیم. جداسازی املاک و اراضی ماشین‌سازی تبریز و فروش آنها بدون اینکه شرکت از آنها نفعی ببرد، زیان جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت و مطمئناً به ادامه وضعیت ناخوشایند حاکم بر آن در سال جهش تولید ادامه می‌دهد و در مقابل ورود عواید حاصل از فروش املاک به این کارخانه، احیا، نوسازی و تأمین نقدینگی مورد نیاز برای راه‌اندازی خطوط مختلف تولید را در پی خواهد داشت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه