اخبار داغ

نماینده ادوار مجلس:

نقش نظارتی مجلس می‌تواند قصور دولت را جبران کند

نقش نظارتی مجلس می‌تواند قصور دولت را جبران کند
محمد کرمی راد معتقد است که قش نظارتی مجلس می‌شود کاستی‌های دولت و ضعف‌هایی که در عمل به وجود می‌آید را جبران کرد و مانع از خسران به جامعه و مردم شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد کرمی راد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد درباره نقش نظارت مجلس اظهار داشت: وظیفه نماینده این است که باید گاهی ضعف هایی که از سوی دستگاه اجرایی دیده می‌شود را مشخص کند، همان گونه که مقام معظم رهبری - که به عنوان رهبر و مرجع سخنانی حکیمانه دارند- اخیرا در جمع نمایندگان فرمودند که نقش نظارتی مجلس را یک نقش حیاتی می‌دانم و نبایستی به این نقش نظارتی بی‌توجه شد.

وی افزود: می‌توان نقش نظارتی نمایندگان را به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی برای نماینده مجلس قلمداد کرد و با توجه به آن باید در پیشگاه الهی و نیز ملت پاسخگو باشند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود فرمودند که باید این نظارت خردمندانه با متانت و بدون حاشیه باشد و البته این سخنان نشان از درایت و حکمت کلام معظم‌له دارد زیرا رهبر انقلاب در صحنه عمل هم نماینده مجلس شورای اسلامی بودند، هم نماینده مجلس خبرگان و هم رئیس جمهور و اکنون به عنوان رهبر بر این موضوعات تسلط کامل دارند.

کرمی راد بیان داشت: بعد قانونگذاری و نظارتی برای نماینده مجلس به مثابه دو بال در انجام وظایف محوله به وی است که قانونگذار برعهده نماینده مجلس گذاشته و مردم هم با انتخاب نماینده از وی انتظار انجام آنرا دارند.

وی افزود: اصل 76 قانون اساسی در موضوع تحقیق و تفحص، اصل ۸۴ قانون اساسی که نمایندگان در برابر آن مسئول هستند و اصل ۸۸ قانون اساسی که به صراحت لزوم پاسخگو بودن رئیس جمهور، وزرا و هیئت دولت در صحن مجلس برای پاسخگویی در برابر نمایندگان مجلس را بیان می کند، همگی بر نقش نظارتی نمایندگان دلالت دارد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر مسئله قانونگذاری که نماینده باید بر آن مسلط باشد، از نظر آشنایی با قانون اساسی و آیین‌نامه های داخلی مجلس و آنچه مبتلا به جامعه است و نیز مطالباتی که مردم در رابطه با خلاهای قانونی انتظار دارند، نماینده باید بتواند از نظر ابزارهای نظارتی در چارچوب خاصی و بر اساس آیین نامه های داخلی در رابطه با حقوق نمایندگی تحقیق و تفحص و استیضاح کرده و شفاف سازی آن را دنبال کند.

کرمی راد تصریح کرد: نماینده مجلس نباید با حب و بغض طرح سوال کند بلکه باید براساس آنچه حق است و قانون برای وی قائل شده طرح موضوع کند، همچنین نماینده مجلس باید نسبت به اطرافیان، اخباری که دریافت می‌کند، موضوعاتی که در حوزه انتخابیه رخ می‌دهد و مسائل مبتلا به جامعه و اولویت‌ها آگاه باشد.

وی با اشاره به فرمایشات معظم‌له که فرمودند نماینده باید بتواند با درایت و ظرافت برخورد کند، افزود: همچنین نماینده باید با بررسی و مطالعه در رابطه با نقطه ضعف یا مشکلی که بر اساس آن می خواهد موضوع را دنبال کند مدرک و سند داشته باشد زیرا اگر در سوال یا استیضاح دلایل قانع کننده نداشته باشد هم وجهه خود و هم مجلس را ضعیف نشان خواهد داد.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: آنچه در رابطه با موضوع نظارت مطرح است این بوده با نقش نظارتی مجلس می‌شود کاستی‌های دولت و ضعف‌هایی که در عمل به وجود می‌آید را جبران کرد و مانع از خسران به جامعه و مردم شد.

وی عنوان کرد: اگر نماینده مجلس با مطالعه دقیق و تیم کارشناسی خوب نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام کند و با مدیران و روسای سازمان‌ها و مجموعه دستگاه قضایی و اجرایی نشست‌های مداوم داشته باشد می‌تواند در بعد نظارتی نسبت به وظیفه خود با چشم باز و نگاه واقع‌بینانه تر عمل کند.

کرمی راد تصریح کرد: گاهی نماینده با اینکه ضعفی از سوی دستگاه اجرایی مشاهده می‌ کند با تطمیع و گرفتن امتیازهای واگذاری پست یا اموال متناسب در سطح استیضاح رئیس جمهور و وزرا این مشکل را مطرح می‌‌کند که این اتفاقات ناگواری است و مقام معظم رهبری از مجلس هفتم بارها بر روی لزوم نظارت بر نمایندگان تاکید کردند که باید به صورت قانونی باشد و در واقع بر عملکرد نمایندگان در چارچوب قانون نظارت شود چه اینکه در مجلس دهم ۹۳ نفر از افراد رد صلاحیت شدند زیرا بر آنها نظارت اعمال نشده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه