اخبار داغ

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام کرد؛

کلنگ زنی اقدام ملی مسکن در ماه جاری/هزار واحد مسکن ناتمام مهر آماده بهره برداری

کلنگ زنی اقدام ملی مسکن در ماه جاری/هزار واحد مسکن ناتمام مهر آماده بهره برداری
فخرایی گفت: کلنگ نخستین پروژه از طرح اقدام ملی مسکن خراسان شمالی، در ماه جاری در شهرک فرهنگیان بجنورد بر زمین زده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فخرانی، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: ثبت نام از متقاضیان دریافت واحدهای مسکونی از محل اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور طی سه مرحله انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصر اترک,

فخرانی با اشاره به خراسان شمالی عنوان کرد: تاکنون از خراسان شمالی هفت هزار و 262 خانوار با جمعیت 22 هزار نفری برای بهره مندی از این واحدهای مسکونی ثبت نام کرده اند که البته این ثبت نام شدگان پالایش خواهند شد و به طور قطع برخی از آنان در فرآیند ثبت نام قطعی از فهرست ثبت نام شدگان ریزش خواهند شد و واجدان نهایی پای کار باقی می مانند.

,

وی گفت: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان 10 هزار هکتار زمین جانمایی شده است که در مرحله نخست، به طور رسمی کلنگ اجرای نخستین پروژه اقدام ملی مسکن استان در ماه جاری بر زمین زده می شود.

,

وی افزود: این پروژه 256 واحدی در شهرک فرهنگیان شهر بجنورد واقع است که نقشه های این پروژه تهیه شده اند.

,

فخرانی گفت: پیمانکار این پروژه، کارگاه را برای آغاز ساخت این پروژه در محل جانمایی شده، تجهیز کرده است.

,

وی یادآور شد: بر اساس زمان بندی تعریف شده این پروژه می بایست دو ساله تکمیل و به متقاضیان ثبت نام شده تحویل شود.

,

وی افزود: درصورتیکه آورده مالی متقاضیان ثبت نام شده به موقع پرداخت شود پروژه طبق برنامه زمان بندی شده تکمیل و تحویل خواهد شد.

,

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه درباره تاثیر این پروژه بر پاسخگویی به تقاضای مسکن مورد نیاز استان نیز عنوان کرد: این پروژه در اراضی ملی اجرایی می شوند.

,

وی همچنین بیان کرد: اجرای این چنین پروژه هایی فقط یک راهکار تسکین دهنده ای است تا به نیاز مسکن عده ای از اقشار متوسط و کم درآمد که امکان مشارکت در ساخت این مسکن ها را دارند، پاسخ داده شود.

,

وی تصریح کرد: البته دولت ها چنین پروژه هایی را ناچارا متاثر از فشارهای اجتماعی انجام می دهند.

,

فخرانی درباره وضعیت بهره برداری از مسکن های مهر در استان که تعدادی از آنها هنوز ناتمام باقی مانده اند نیز اظهار کرد: از 29 هزار تقاضای ساخت و دریافت مسکن مهر در استان در قالب مسکن مهر خود مالک، اجاره 99 ساله و مسکن پنج ساله که ساخت آنها در دستور کار دولت وقت قرار گرفت، تا به کنون 26 هزار واحد آن ساخته شده و به متقاضیان تحویل شده اند.

,

وی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار و 52 واحد مسکن مهر ناتمام نیز تکمیل شده و آماده بهره برداری شده اند.

,

وی افزود: این واحدهای آماده بهره برداری در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین مستقر هستند که بیشترین تعداد آن در شهر بجنورد ساخته شده اند.

,

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی یادآور شد: دو هزار واحد دیگر از مسکن های ناتمام مهر در استان دارای پیشرفت فیزیکی 30 درصدی هستند که تلاش بر آن است تا این واحدها نیز تا سال آینده تکمیل و بهره برداری شوند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام ارزیابی از نیاز واقعی مسکن نیز بیان کرد: انباشت تقاضا برای تهیه مسکن طی چند سال اخیر در کشور و استان شدت گرفته است.

,

وی افزایش تورم قیمت ها به ویژه در بخش زمین، ساختمان و مصالح ساختمانی همچنین سخت تر شدن خرید و ساخت مسکن را از علل اصلی انباشت تقاضای مسکن در سطح کشور و استان برشمرد.

,

فخرانی همچنین افزود: البته سیاست دولت ها بر این است که بخش خصوصی و خودمالکان در تولید مسکن نقش مستقیم داشته باشند و تولید مسکن به صورت دولتی انجام نشود.

,

وی گفت: در همین راستا، دولت تدبیر و امید در سال گذشته به مسئله تولید مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد، وارد شد و اجرای پروژه اقدام ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت.

,

وی تصریح کرد: هر چند که کارشناسان معتقد هستند ورود دولت ها به طور مستقیم به تولید مسکن کارشناسانه نیست و اقدامی اشتباه است.

,

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه با یادآوری این مطلب که تولید مسکن طی چند سال اخیر در سطح کشور و استان به اندازه کافی انجام نشده و تقاضا برای تهیه مسکن بسیار بالا بوده است، اعلام کرد: به طور میانگین نیاز واقعی به مسکن در سطح کشور سالانه در حدود یک میلیون واحد و در سطح استان نیز سالانه 10 هزار واحد مسکونی است.

,

وی همچنین با ابراز تاسف از اینکه مسکن در کشور یک کالای سرمایه ای است و تمایل سرمایه داران به سرمایه گذاری در بازار مسکن به علت سودزایی بسیار زیاد در این حوزه است، بر تغییر رویکرد در حوزه مسکن کشور و استان به منظور جلوگیری از سوداگری در این بازار، کاهش قیمت ها برای تولید مسکن تمامی اقشار و خروج زمین و مسکن از وضعیت کالای سرمایه ای تاکید کرد.

,

وی گفت: تدوین و تهیه طرح جامع مسکن در کشور توسط دولت و بررسی و تصویب آن در مجلس مهمترین راهکار برای مدیریت حوزه مسکن در کشور خواهد بود.

,

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: این طرح علاوه بر اینکه نیاز به تولید واقعی مسکن در سطح کشور را مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح، شفاف خواهد کرد همچنین کمک خواهد کرد تا تولید مسکن در کشور مبتنی بر سیاستگذاری ها انجام شود و سوداگری از این بازار حذف شود.

,

فخرانی بیان کرد: با تدوین و تصویب این طرح حتی قوانین نظام مهندسی ساختمان برای تولید واحدهای مسکونی با دوام و با طول عمر بالاتر اصلاح خواهند شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه