اخبار داغ

در گفت‌وگوی دانا با کارشناس حقوق بین الملل مطرح شد؛

ایران چگونه باید در ماجرای تعرض جنگنده‌ها از آمریکا شکایت کند؟

ایران چگونه باید در ماجرای تعرض جنگنده‌ها از آمریکا شکایت کند؟
کارشناس حقوق بین الملل گفت: به نظر باید به جای جدال حقوقی دولت در مقابل دولت، موضوع جدال بخش خصوصی و دولت را مطرح کنیم به گونه‌ای که بخش خصوصی در محاکم داخلی ایالت متحده آمریکا موضوع تعرض دو جنگنده آمریکایی علیه یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی را مطرح کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرواز هواپیمایی ماهان به شماره ۱۱۵۲ روز پنجشنبه در حالی ایران را به مقصد لبنان ترک می کرد که در آسمان سوریه مورد تعرض دو جنگنده آمریکایی قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این اقدام ضد بشری جنگنده های آمریکایی موجب شد تا برخی از مسافران پرواز تهران_بیروت مصدوم شده و واکنش های بین المللی رسانه ها را به دنبال داشته باشد.

,

خبرگزاری رویترز و شبکه المیادین لبنان دو رسانه ای بودند که نخستین خبر از این واقعه را منتشر کردند اما بعدها معلوم شد که کلاف آمریکایی ها همچنان در سوریه سردرگم است.

,

دقایقی پس از وقوع این رخداد، کاپیتان این پرواز ایرانی، آمریکایی بودن جنگنده‌ها را تأیید کرد، این در حالی بود که رژیم صیهونیستی با شتاب زدگی خبر حضور جنگنده های خود در آسمان سوریه را تکذیب کرده بود.

,

, ,

وقوع چنین رخدادی برای هواپیمای غیرنظامی با سرنشینان عادی یکی از مسائلی است که این رسانه به آن پرداخته است، برهمین اساس با دکتر بیرانوند کارشناس حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه به گفت وگو پرداختیم. دکتر بیرانوند معتقد است این یک اقدام ضدقوانین بین المللی است و ایران باید در مجامع عمومی طرح دعوا کند،او اذعان دارد تحریم‌ها شکایت علیه آمریکا را به یک سمتی سوق داده که باید با ساز وکارهای جدید برای مقابله با آن گام برداشت.

,

در این باره دکتر فرید بیرانوند،حقوقدان و مدرس دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دانا؛ با اشاره به موضوع تعرض دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای ماهان در آسمان سوریه اظهار کرد: هواپیمای ماهان در مسیر بین المللی و در آسمان سوریه پرواز داشته است.

, دانا,

کارشناس حقوق بین الملل ادامه داد: سیستم TCAS، موقعیت دو جنگنده متعارض آمریکایی را مشخص کرده و نشان می دهد که این جنگنده های آمریکایی در وضعیت قرمزی نسبت به موقعیت هواپیمای ماهان قرار داشته اند، سرعت هواپیمای ماهان بسیار بالا بوده و ممکن بود تا در کمترین زمان، حادثه انفجاری در اثر برخورد جنگنده با هواپیما رخ دهد.

,

وی با اشاره به عملکرد موفقیت آمیز خلبان هواپیمای ماهان در برابر تعرض جنگنده های آمریکایی، عنوان کرد: تنها راه نجات یک هواپیمای مسافربری در مواجهه با جنگنده ها، شیرجه عمیق و فرار از آنها است و این در حالی رخ داده است که مسافران در حالت عادی قرار داشته اند.

,

این حقوقدان، رفتار آمریکا در قبال دولت سوریه را ناقض حقوق بین المللی دانست و خاطرنشان کرد: دولت سوریه امروز درگیر یک مخاصمه و جنگ جدی است و عملا آمریکا یکی از بازیگران جنگ سوریه است. آمریکا بدون مجوز سازمان ملل متحد وارد حریم هوایی سوریه شده است و از طرفی دیگر دولت سوریه نیز هیچ رضایتی نسبت به حضور آمریکایی‌ها در این کشور نداشته است. در حقیقت حضور آمریکا در این کشور از نظر حقوقی نامشروع و غیرقانونی است.

,

, ,

بیرانوند اضافه کرد: پاشنه آشیل استدلال آمریکا برای حضور در سوریه، ملتهب نشان دادن آسمان سوریه در آن زمان است که با این اقدام قصد توجیه کردن حضور جنگنده‌های خود در آسمان سوریه را دارند.

,

پرواز جت‌های جنگی آمریکا خلاف قوانین شیکاگو

, پرواز جت‌های جنگی آمریکا خلاف قوانین شیکاگو, پرواز جت‌های جنگی آمریکا خلاف قوانین شیکاگو,

وی با بیان اینکه آمریکا با طرح مسأله ناامنی در آسمان سوریه به دنبال فرار رو به جلو است، خاطرنشان کرد: پروازهای غیر نظامی از کوریدورهای تعیین شده در دولت سوریه بوده اما دولت آمریکا عنوان کرده که جنگنده این کشور برای بررسی وضعیت حضور داشته است، سوال این است که آیا چنین حرکتی از سوی آمریکا پشتوانه قانونی دارد و آیا هواپیماهای نظامی حق ورود به مسیر هوایی غیرنظامی را دارند؟ 

, پروازهای غیر نظامی از کوریدورهای تعیین شده در دولت سوریه بوده اما دولت آمریکا عنوان کرده که جنگنده این کشور برای بررسی وضعیت حضور داشته است، سوال این است که آیا چنین حرکتی از سوی آمریکا پشتوانه قانونی دارد و آیا هواپیماهای نظامی حق ورود به مسیر هوایی غیرنظامی را دارند؟ ,

این استاد دانشگاه اضافه کرد: آمریکا تا پیش از این مساله ای به نام حاکم بودن وضعیت نظامی در آسمان سوریه را مطرح کرده است تا بتواند وارد حریم هوایی هواپیماهای غیرنظامی شود، این در حالی است که هیچ گونه چنین نبوده است.سوال این است که آیا ایکائو اعلام کرده بود که مسیر هوایی غیرنظامی وضعیت غیرعادی دارد، آیا دولت سوریه نا امن بودن مسیر را اعلام کرده بود یا خیر؟ که به هیچ وجه این گونه نبوده است،در نتیجه حضور جنگنده های نظامی آمریکایی تخلف از قوانین هوایی بین المللی به شمار می آید.

, آیا ایکائو اعلام کرده بود که مسیر هوایی غیرنظامی وضعیت غیرعادی دارد، آیا دولت سوریه نا امن بودن مسیر را اعلام کرده بود یا خیر؟ که به هیچ وجه این گونه نبوده است,

وی ادامه داد: به طور فرض اگر آسمان سوریه دارای وضعیت غیرعادی و جنگی بود نباید جنگنده های آمریکایی بدون هیچ گونه هماهنگی وارد حریم هوایی و مسیرهای هواپیماهای غیرنظامی می شدند. از طرفی دیگر سامانه های راداری آمریکا که اظهار می کند کشور سوریه دچار یک وضعیت جنگی است چگونه نتوانسته است در سطح هشدار بالایی باشد، این سامانه چگونه نتوانسته هواپیماهای مسافربری که چندین سال در این خطوط پرواز کرده است را شناسایی کند. فرض آنکه رادارهای آمریکا دچار خلل شده است چرا دولت آمریکا چرا از کدهای شناسایی بین المللی استفاده نکرده است و اگر هم قابلیت استفاده از کدهای شناسایی وجود نداشت چرا به صورت فیزیکی آسمان را چک و بررسی نکرده است.

,

بیرانوند تأکید کرد: در فضای حقوق بین الملل، اگر دولتی رفتار متخلفانه داشته باشد، فارغ از اینکه رفتار او ضرری وارد کند یا خیر، صرف انجام آن برای دولت مسئولیت ایجاد می کند و باید پاسخگو باشد.

,

این کارشناس حقوق بین الملل در بخش دیگری از این گفت وگو به راهکارهای ایران برای پیروزی در پرونده های حقوقی علیه امریکا اشاره کرد و گفت: بسیار بعید است که در پرونده های حقوقی بین ایران و آمریکا با سیاستهای هنجار گریز ترامپ شاهد دعوای حقوقی این دو در عرصه بین الملل باشیم چرا که این عرصه نیاز به رضایت دو طرف برای کشاندن به فضای بین المللی است. ایران می تواند از طریق ایکائو و ساز و کارهای حل اختلاف در این سازمان برای فشار آوردن به دولت آمریکا استفاده کند، همچنین ایران می تواند از ابعاد سیاسی در چارچوب سازمان ملل متحد استفاده کند.

,

 هواپیمایی ماهان و مسافران آسیب دیده دو متغییر حادثه هستند

,  هواپیمایی ماهان و مسافران آسیب دیده دو متغییر حادثه هستند,  هواپیمایی ماهان و مسافران آسیب دیده دو متغییر حادثه هستند,

این حقوقدان تصریح کرد: شرکت هواپیمایی ماهان و مسافران آسیب دیده دو متغییر در این حادثه هستند، به نظر باید به جای جدال حقوقی دولت در مقابل دولت، بهتر است جدال بخش خصوصی در برابر دولت آمریکا را مطرح کنیم، باید بخش خصوصی ایران در دادگاه ها و محاکم داخلی ایالت متحده آمریکا موضوع تعرض دو جنگنده آمریکایی به یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی را مطرح کند، یا می تواند در کشورهای مسافران آسیب دیده علیه آمریکا اعاده خسارت کند.

, به نظر باید به جای جدال حقوقی دولت در مقابل دولت، بهتر است جدال بخش خصوصی در برابر دولت آمریکا را مطرح کنیم، باید بخش خصوصی ایران در دادگاه ها و محاکم داخلی ایالت متحده آمریکا موضوع تعرض دو جنگنده آمریکایی به یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی را مطرح کند,

وی اضافه کرد:جای تعجب دارد که دولت ما از خلاء نظام حقوقی آمریکا استفاده نکرده است، این در حالی است که محاکم داخلی آمریکا علیه کشور ما در موضوعات گوناگون حکم داده و علیه ایران استفاده کرده اند.  به طور قطع دولت بهتر است از نمایندگان شرکتهای هواپیمایی و یا آسیب دیدگان این بخش به جای طرح دعوا در مجامع عمومی در شرایط تحریم استفاده کند؛ این روش می تواند موجب پیروزی در مقابل آمریکا در بسیاری از پرونده‌ها شود.

,

بیرانوند در بخش پایانی این گفت وگو به برخی از شکست‌های حقوقی دولت آمریکا در مقابل کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: از سالهای گذشته آرا متعدد و گوناگونی علیه دولت آمریکا صادر شده است که عمدتا به بحران افغانستان و دیگر کشورهایی که آمریکا در آنجا مشکلاتی را ایجاد کرده است صادر شده است که عمدتا با پیروزی کشورهای تابع علیه آمریکا به پایان رسیده است.

,

انتهای پیام/ا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه