اخبار داغ

زخم کهنه لاعلاج در کردستان؛

گذر قصه پرغصه «پروژه‌های نیمه‌تمام» از مرز هزار و یک شب/ وعده تکمیل تمامی ندارد

گذر قصه پرغصه «پروژه‌های نیمه‌تمام» از مرز هزار و یک شب/ وعده تکمیل تمامی ندارد
پروژه ناتمام در کُردستان واژه ای که دیگر سالهاست برای هیچ شنونده ای حساسیت ایجاد نمی کند و گویی بر اساس یک قانون نانوشته همگان می دانند وقتی گفته می شود فلان پروژه در مدت ۴سال به اتمام می رسد یعنی باید خودشان را برای حداقل ۸ سال بعد آماده کنند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، در دنیای امروز توسعه زیرساخت های عمرانی یکی از مهمترین مولفه های توسعه یافتگی درهر کشوری محسوب می شود.چرا که اصولا بخش های عمرانی بستری اولیه برای شکل گیری پیشرفت دربخش های دیگر هستند.اما توسعه عمرانی ارتباط مستقیمی با چگونگی تخصیص ومدیریت بودجه به این بخش دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

درسال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چندساله مانده اند و یا  روند تکمیل آنها در بازه زمانی طولانی رخ داده است.ازسوی دیگر بنا به نظر کارشناسان با توجه به رشد جمعیتی کشور و نیاز روزافزون به توسعه زیربناها و زیرساخت ها نوع عملکرد فعلی پاسخگوی نیاز جامعه  نیست.

,

اطلاع دقیق و کاملی از طرح ها و پروژه های نیمه کاره و نیمه تمام در کردستان وجود ندارد،‌ولی همین اندازه متناقض و ناقص هم نشاندهنده حجم بالای این طرح های نیمه تمام حتی با درصد بالای پیشرفت درکشور است که برخی از آنها به دلیل مرور زمان و مستهلک شدن، حتی دیگر صرفه اقتصادی و بهره برداری را نیز ندارد.

,

, ,

اوضاع پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کردستان مدت‌هاست که دچار رکود شده و برخی از پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا همچنان به بهره‌برداری نرسیده و تکلیف آنها هم مشخص نیست اما مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های دولت برای اتمام این پروژه‌های ناتمام هستند.

,

متأسفانه از سویی بسیاری از پروژه‌های کردستان به‌شکل نیمه‌کاره رها شده و از سوی دیگر با پروژه‌هایی روبه‌رو هستیم که مکان‌یابی آنها از ابتدا به‌درستی انجام نشده و یا از نظر اجرایی دارای اولویت نبوده و یا آن دسته از پروژه‌هایی هم که دارای اولویت هستند، برای اتمام با کمبود اعتبارات مواجه‌اند.

,

اگر بخواهیم براساس معیارهای فنی ومنطبق بر اصول محاسبات ریاضی به مساله پروژه های عمرانی به ویژه در بخش های زیر بنایی همچون راهسازی نگاه کنیم بی تردید به این نتیجه می رسیم که بسیاری از پروژه های نیمه تمام در صورت اتمام هم دیگر کارآیی لازم را نخواهند داشت .

,

در کردستان کم نیستند پروژه‌های عمرانی که سال‌ها و دهه‌ها در گوشه و کنار شهرها خاک خورده‌اند و سهمشان فقط وعده‌های تکراری از دولتی به دولتی و از مسئولی به مسئول دیگر بوده است. بطوریکه در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که تکمیل آنها به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

,

از طرف دیگر برخی کارشناسان برخی از طرح های نیمه تمام عمرانی در استان کردستان از جمله ورزشگاه‌ها، برخی سد ها و برخی محورهای ارتباطی را غیرکارشناسی می‌دانند.

,

, ,

برای مثال وقتی براساس محاسبات صورت گرفته مقرر شده یک مرکز فرهنگی درست و دقیقاً جلوی چشم مسئولین در خیابان استانداری کردستان ایجاد شود تا پاسخگوی مرکز فرهنگی پیش بینی شده در 4 سال آینده باشد ولی با گذشت حدود 17 سال هنوز نیمی از آن انجام نشده چگونه می توان انتظار داشت با اتمام آن تصور کرد بخشی از مشکل حل خواهد شد.

,

تأکید بر واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی

, تأکید بر واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی,

استاندار کردستان طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها را موجب متضرر شدن دولت دانست و گفت: دستگاه‌های استان برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام خود به بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنند.

,

, ,

 بهمن مرادنیا، با بیان اینکه در اولویت‌بندی توزیع اعتبارات به دنبال مانور تبلیغاتی نیستیم، اظهار داشت: همه ما باید خود را در توزیع اعتبارات موظف دانسته، چراکه این حق مردم بوده و نباید حق مردم هیچ شهرستانی تضییع شود.

,

وی طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها را موجب متضرر شدن دولت عنوان کرد و از دستگاه‌های استان خواست برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام خود به بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنند.

,

استاندار کردستان گفت: باید با واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی و استفاده از سهم ۳۶ میلیارد تومانی استان از محل اعتبارات تبصره ۱۹ امسال حداقل ۱۲ پروژه را تکمیل کنیم.

,

, ,

برخی امور نیازمند تصمیم‌گیری در حوزه کلان است

, برخی امور نیازمند تصمیم‌گیری در حوزه کلان است,

بهرام نصراللهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کردستان با بیان اینکه در سال جاری ۳۰ پروژه مهم در استان بهره برداری خواهد شد، گفت: در حوزه برنامه‌های توسعه‌ای و ایجاد زیرساخت‌ها در استان اقدامات بنیادی چشمگیری تاکنون انجام شده است.

,

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه انجام برخی امور نیازمند تصمیم‌گیری در حوزه کلان است تصریح کرد: تدابیری برای توسعه همه‌جانبه، تسریع فرایندها و سرعت بخشیدن به مطالبات دانشگاه علوم پزشکی کردستان را پی‌گیری می‌کنیم که در این راستا تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

,

تا زمانی که مبحث مدیریت پروژه به عنوان یک موضوع علمی, تخصصی و ضروری مدنظر قرار نگیرد پروژه های عمرانی و زیرساختی در استان هایی همچون کردستان سال های متمادی را تا تکمیل شدن و بهره برداری طی خواهند کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه