اخبار داغ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش های فنی و حرفه ای

پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش های فنی و حرفه ای
محمد خراسانی گفت: یکی از مهمترین نیازها برای پیشرفت یک کشور، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است زیرا نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و توسعه کشورها محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به مناسبت روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای گفت: یکی از ویژگی های مهم در هر نظام اقتصادی در هم تنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال است، به عبارتی ارتباط ارگانیک کار و آموزش همواره در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی همزمان با یکدیگر در نظر بوده است. در واقع هر آموزشی باید بازدهی یا توجیه اقتصادی داشته باشد که عالی ترین نوع آن ایجاد اشتغال متناسب یا فراگیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به مناسبت روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای گفت: یکی از ویژگی های مهم در هر نظام اقتصادی در هم تنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال است، به عبارتی ارتباط ارگانیک کار و آموزش همواره در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی همزمان با یکدیگر در نظر بوده است. در واقع هر آموزشی باید بازدهی یا توجیه اقتصادی داشته باشد که عالی ترین نوع آن ایجاد اشتغال متناسب یا فراگیر است. , تیتریک,

محمد خراسانی ادامه داد: بروز پدیده جهانی شدن در روند اقتصاد، افزایش رقابت های بین المللی و تحولات ناشی از توسعه و پراکندگی های جغرافیایی در بازار کار اهمیت نیاز به استراتژی سیستم آموزش را افزایش می بخشد.

, محمد خراسانی ادامه داد: بروز پدیده جهانی شدن در روند اقتصاد، افزایش رقابت های بین المللی و تحولات ناشی از توسعه و پراکندگی های جغرافیایی در بازار کار اهمیت نیاز به استراتژی سیستم آموزش را افزایش می بخشد.,

وی افزود: اکثر کشورها در اصطلاحات سیستم آموزشی خود نسبت به گسترش آموزش های عمومی و دانشگاهی تمایل بیشتری نشان می دهند در حالی که آموزش های فنی و حرفه ای در این مقایسه جایگاه چندان با اهمیتی ندارند.

, وی افزود: اکثر کشورها در اصطلاحات سیستم آموزشی خود نسبت به گسترش آموزش های عمومی و دانشگاهی تمایل بیشتری نشان می دهند در حالی که آموزش های فنی و حرفه ای در این مقایسه جایگاه چندان با اهمیتی ندارند.,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در اکثر کشورها در اصطلاحات سیستم آموزش متوسطه و یا دانشکده هایی که فارغ التحصیلان آن بنا بر نوع تقاضای جامعه به دانشگاه راه می یابند، محسوب می شود.ارزشیابی از این سیستم نشان می دهد که کارفرمایان از کیفیت این گونه آموزش ها راضی نیستند و غالبا از کیفیت ناچیز آموزش و فقدان مهارت های کاربردی کارآموزان و عدم تناسب محتوای آموزشی رضایت ندارند.

, این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در اکثر کشورها در اصطلاحات سیستم آموزش متوسطه و یا دانشکده هایی که فارغ التحصیلان آن بنا بر نوع تقاضای جامعه به دانشگاه راه می یابند، محسوب می شود.ارزشیابی از این سیستم نشان می دهد که کارفرمایان از کیفیت این گونه آموزش ها راضی نیستند و غالبا از کیفیت ناچیز آموزش و فقدان مهارت های کاربردی کارآموزان و عدم تناسب محتوای آموزشی رضایت ندارند.,

خراسانی گفت: ماهیت عصر حاضر یعنی، شرایط و چگونگی عملکرد بازار کار و ظهور اقتصاد دانش محور، توجه به منابع انسانی توانمند، دارای مهارت فنی و حرفه ای را ضروری ساخته است.

, خراسانی گفت: ماهیت عصر حاضر یعنی، شرایط و چگونگی عملکرد بازار کار و ظهور اقتصاد دانش محور، توجه به منابع انسانی توانمند، دارای مهارت فنی و حرفه ای را ضروری ساخته است.,

وی افزود: تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است.در پی پیشرفت های علمی و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم آموزش ها به طور بی سابقه ای گسترش یافت، تا آنجا که توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای از اهداف ملی بیشتر کشورها قرار گرفت و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر کشوری، توسعه آن در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات محسوب می شود. توسعه این سه بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای متناسب با بازار کار است.

, وی افزود: تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است.در پی پیشرفت های علمی و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم آموزش ها به طور بی سابقه ای گسترش یافت، تا آنجا که توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای از اهداف ملی بیشتر کشورها قرار گرفت و امروزه یکی از شاخص های موفقیت هر کشوری، توسعه آن در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات محسوب می شود. توسعه این سه بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه های فنی و حرفه ای متناسب با بازار کار است.,

این استاد البرزی تاکید کرد: از مهمترین نیازها برای پیشرفت یک کشور، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است زیرا نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و توسعه کشورها محسوب می شود. تشخیص کیفیت دوره های آموزشی و کارآموزی این مراکز از نظر کارآیی درونی و برونی به عنوان اولین گام برای کلیه دست اندرکاران، سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام آموزش فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی حایز اهمیت است.

, این استاد البرزی تاکید کرد: از مهمترین نیازها برای پیشرفت یک کشور، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است زیرا نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و توسعه کشورها محسوب می شود. تشخیص کیفیت دوره های آموزشی و کارآموزی این مراکز از نظر کارآیی درونی و برونی به عنوان اولین گام برای کلیه دست اندرکاران، سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام آموزش فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی حایز اهمیت است.,

خراسانی ادامه داد: بدون شک در نظر گرفتن احتیاجات جامعه، تاسیس مراکز فنی و حرفه ای دردی را دوا نمی کند، نکته اساسی این است که برنامه های تربیتی حر فه ای باید به موازات برنامه تربیت عمومی در دبیرستان ها گنجانده شود و همچینین برنامه حرفه ای مانند برنامه عالی علمی باید اختیاری باشد.

, خراسانی ادامه داد: بدون شک در نظر گرفتن احتیاجات جامعه، تاسیس مراکز فنی و حرفه ای دردی را دوا نمی کند، نکته اساسی این است که برنامه های تربیتی حر فه ای باید به موازات برنامه تربیت عمومی در دبیرستان ها گنجانده شود و همچینین برنامه حرفه ای مانند برنامه عالی علمی باید اختیاری باشد.,

وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز کار در کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاد این کشورها می باشند، بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می کنند.

, وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز کار در کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاد این کشورها می باشند، بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می کنند.,

این مدرس با بیان اینکه این آموزهاش راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نیز به شمار می روند، گفت:در برخی از رشته های تخصصی درصد بالای فارغ التحصیلان رشته های فنی که در این زمینه کار می کنند متناظر با آموزش و تخصص های آنها نمی باشد و بیشتر گلایه و شکایای دانشگاه حول محور ضعف فارغ التحصیلان در حوزه ارتباط، خلاقیت، نوآوری و سطوح علمی است.

, این مدرس با بیان اینکه این آموزهاش راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نیز به شمار می روند، گفت:در برخی از رشته های تخصصی درصد بالای فارغ التحصیلان رشته های فنی که در این زمینه کار می کنند متناظر با آموزش و تخصص های آنها نمی باشد و بیشتر گلایه و شکایای دانشگاه حول محور ضعف فارغ التحصیلان در حوزه ارتباط، خلاقیت، نوآوری و سطوح علمی است.,

خراسانی تاکید کرد: باید بیشتر رشته های دانشگاهی به سمت رشته های فنی و حرفه ای سوق داده شود که دانشجو پس از فارغ التحصیلی مشکل اشتغال نداشته باشد و بتواند با مهارتی که آموزش دیده است کسب و کاری را برای خود راه اندازی کند.

, خراسانی تاکید کرد: باید بیشتر رشته های دانشگاهی به سمت رشته های فنی و حرفه ای سوق داده شود که دانشجو پس از فارغ التحصیلی مشکل اشتغال نداشته باشد و بتواند با مهارتی که آموزش دیده است کسب و کاری را برای خود راه اندازی کند.,

وی ادامه داد: حدود 80 درصد دانشجویان و محصلان رشته های فنی و حرفه ای پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده و معمولا مشکل اشتغال ندارند لذا رشته های دانشگاهی باید به سمت تحرک اقتصاد و پویایی اقتصاد سوق داده شودن و دانشگاه فنی و حرفه ای در این زمینه در جایگاه های نخست قرار دارد.

, وی ادامه داد: حدود 80 درصد دانشجویان و محصلان رشته های فنی و حرفه ای پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده و معمولا مشکل اشتغال ندارند لذا رشته های دانشگاهی باید به سمت تحرک اقتصاد و پویایی اقتصاد سوق داده شودن و دانشگاه فنی و حرفه ای در این زمینه در جایگاه های نخست قرار دارد.,

این مدرس در خاتمه گفت: متاسفانه هنوز هم در دانشگاه ها رشته هایی آموزش داده می شود که واقعا فارغ التحصیل این رشته ها پس از دریافت مدرک دکتری باز هم بیکار هستند و باید در حرفه ای غیر از آنچه آموزش دیده اند کار کنند که این خود یک آسیب است لذا باید رشته های بدون بازده و بازار کار به کلی از دانشگاه ها حذف شود.

, این مدرس در خاتمه گفت: متاسفانه هنوز هم در دانشگاه ها رشته هایی آموزش داده می شود که واقعا فارغ التحصیل این رشته ها پس از دریافت مدرک دکتری باز هم بیکار هستند و باید در حرفه ای غیر از آنچه آموزش دیده اند کار کنند که این خود یک آسیب است لذا باید رشته های بدون بازده و بازار کار به کلی از دانشگاه ها حذف شود.,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/ ]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه