اخبار داغ

فرمانده یگان حفاظتی اداره‌ کل منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد؛

38 درخت ارس سوخت/زباله‌های روستایی، تهدید جدی در بروز آتش سوزی‌های مرتعی

38 درخت ارس سوخت/زباله‌های روستایی، تهدید جدی در بروز آتش سوزی‌های مرتعی
سرهنگ موسی الرضا حیاتی گفت: در استان 38 درخت کهنسال ارس و تعداد زیادی از بوته های گون در سطح 153 هکتار مرتعی که طی چهار ماه نخست امسال آتش گرفتند، در آتش سوختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظتی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون در سطح مراتع خراسان شمالی 52 فقره آتش سوزی در سطح 153 هکتار رخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

سرهنگ حیاتی افزود: این در حالی است که در چهار ماه نخست سال گذشته سه فقره آتش سوزی در کمتر از سه هکتار همچنین طی 12 ماه سال گذشته نیز 32 فقره آتش سوزی در سطح 40 هکتار اتفاق افتاده بود.

,

وی علل عمده در بروز آتش سوزی های وسیع چهار ماه نخست امسال را در سطح استان وجود پوشش گیاهی مناسب، شروع گرمای زودرس ( از خرداد ماه )، خشک شدن علف زارها، برافروختن آتش توسط دامداران، گردشگران و مردم در طبیعت همچنین غفلت از مهار و خاموش کردن صحیح آنها عنوان کرد.

,

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: البته امسال آتش زدن زباله های روستایی که به روش های اصولی امحا نمی شوند نیز در برخی از موارد موجب آتش گرفتن مراتع شدند که از آن جمله می توان به آتش زدن زباله های روستای سوخسو هاشم در شهرستان راز و جرگلان اشاره کرد که موجب اتفاق آتش سوزی مرتعی نیز شد.

,

سرهنگ حیاتی در ادامه با یادآوری این مطلب که در چهار ماه نخست امسال تمامی حریق ها در استان در سطح مراتع اتفاق افتادند و خوشبختانه مناطق جنگلی استان از بلای آتش سوزی ها در امان ماندند، بیان کرد: متاسفانه در آتش سوزی های امسال گون ها که از گونه های گیاهی مرتعی بسیار ارزشمندی در زمینه حفاظت از خاک همچنین منبع تغذیه زنبورها هستند در آتش سوختند.

,

وی همچنین اعلام کرد: متاسفانه 38 درخت ارس نیز در آتش سوزی کوی بهار نیز در آتش سوختند و این در حالی است که هر درخت ارس برای یک متر رشد خود به صرف 100 سال زمان نیاز دارد.

,

وی افزود: با توجه به اقلیم حاکم بر منطقه کوی بهار در شهرستان گرمه، امکان رویش درخت ارس در این منطقه بسیار سخت است.

,

فرمانده یگان حفاظتی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه درباره شناسایی مقصران آتش سوزی های مرتعی امسال نیز اعلام کرد: تا به کنون چهار دامدار ( که هر یک از اهالی شهرستان های شیروان، اسفراین، گرمه و بجنورد بودند) شناسایی شده و به مراجع قضایی معرفی شده اند که پرونده های آنها هنوز در دست رسیدگی است.

,

وی خاطر نشان کرد: افرادی دیگر نیز شناسایی شده اند که پرونده های آنان پس از تکمیل به مراجع قضایی استان معرفی خواهند شد.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره وضعیت برخورداری حال حاضر اداره کل منابع طبیعی استان از تجهیزات اطفاء حریق نیز بیان کرد: این اداره کل به شدت به تامین تجهیزات مورد نیاز برای اطفاء حریق نیازمند است.

,

سرهنگ حیاتی تصریح کرد: بر اثر اتفاق آتش سوزی های وسیع امسال که در سطح استان اتفاق افتادند، استانداری خراسان شمالی از محل اعتبارات استانی تعدادی دمنده را خریداری کرده است که دارای مخزن آب هستند.

,

وی افزود: هنوز این دمنده ها به اداره کل منابع طبیعی استان تحویل داده نشده اند که منتظر دریافت آنها هستیم.

,

در عین حال، وی نسبت به اینکه دهیاری های استان هنوز در زمینه خریداری و تامین تجهیزات اطفاء حریق برای روستاهای تحت مدیریت خود اقدام نمی کنند، ابراز تاسف کرد.

,

این مسئول همچنین وجود زباله های روستایی و روش های غیر اصولی در دفن و امحا آنها را تهدیدی جدی در زمینه وقوع آتش سوزی های احتمالی در سطح مراتع اعلام کرد و خواستار شد: در زمینه مدیریت دفن زباله های روستایی در استان باید تدابیر لازم در دستور کار قرار گیرند.

,

افزون بر این، وی خرید و تهیه پهبادها به منظور ارزیابی و رصد مستمر مناطق مرتعی و جنگلی استان را با هدف پیشگیری از بروز هر گونه آتش سوزی، ارسال اطلاعات جغرافیایی به کار بر به ویژه در هنگام وقوع آتش سوزی ها و کنترل و مدیریت آتش سوزی های احتمالی را برای استان بسیار ضروری اعلام کرد.

,

وی در ادامه به همکاری های مردمی در اطفاء حریق های اتفاق افتاده در استان اشاره و از این همیاری ها قدردانی کرد و گفت: هر چند تامین تجهیزات برای ساکنان محلی پیرامون مراتع و مناطق جنگلی بسیار ضروری است، با این وجود، ضرورت دارد که اعتبارات لازم برای آموزش های عملی، انجام فرهنگسازی، تبلیغات، انتقال محتوا و پیام های هشدار دهند به سطح عمومی جامعه نیز اختصاص داده شود که متاسفانه این اداره کل در این زمینه چنین اعتباری را در اختیار ندارد.

,

فرمانده یگان حفاظتی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خاتمه با ابراز تاسف از نگرانی از آتش سوزی های احتمالی طی مرداد و شهریور ماه امسال، خواستار شد: استانداری جلسه ویژه ای را به منظور اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه برگزار کند تا تمامی دستگاه های ذی ربط استان در این زمینه همراهی های لازم را داشته باشند.

,

سرهنگ حیاتی همچنین مردم را مخاطب قرار داد و اعلام کرد: بروز هرگونه آتش سوزی در سطح مراتع و جنگل ها همچنین احتمال وقوع آتش سوزی متاثر از آتش افروختن های در طبیعت را به شماره 1504 منابع طبیعی گزارش دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه