اخبار داغ

وقتی تیغ دولبه‌ معدن دست اقتصاد و طبیعت را می‌برد؛

معادن پنجه‌درپنجه طبیعت هرسین/ فرماندار: در صدور مجوزها اعمال نفوذ می‌شود!

معادن پنجه‌درپنجه طبیعت هرسین/ فرماندار: در صدور مجوزها اعمال نفوذ می‌شود!
تیغ دولبه صدور مجوز معادن در هرسین یکی از قطب‌های معدن سنگ با دست بسته مدیران محلی و نادیده گرفتن استعلامات مربوطه چالش بزرگی برای طبیعت منطقه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد, بهره برداری های روباز از معادن در حالی با هدف توسعه اقتصادی و اشتغالزایی انجام می‌شود که برخی کارشناسان این مساله را خطری جدی برای چرخه زیست گیاهی، جانوری و انسانی می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

واگذاری معادن بدون درنظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی موجب ایجاد خسارت هایی در بخش محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود که مخدوش شدن چهره طبیعت و به خطر افتادن معیشت مردم منطقه را به دنبال دارد.

,

مثل وضعیتی که شهرستان هرسین دارد؛ یکی از قطب‌های تولید سنگ‌های تزیینی در استان کرمانشاه است که مرغوبیت آن موجب شهرتش شده و مشتریانی فراوانی دارد.  

,

اما هنوز کشاورزی و دامپروری پیشه اصلی اهالی این منطقه است که البته آن هم با واگذاری‌های بیش از حد معادن به خطر افتاده است. مردم منطقه معتقدند که سود برداشت از معادن به جیب یک عده محدود می‌رود و سهم آنها جز تخریب مراتع، خسارات زیست محیطی و... نخواهد بود.

,

فرماندار هرسین: مدیران محلی در فرآیند صدور مجوز نقشی ندارند!

, فرماندار هرسین: مدیران محلی در فرآیند صدور مجوز نقشی ندارند!,

امیر شاه آبادی، فرماندار هرسین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان هرسین معروف به سرزمین آب و سنگ است، اما اولویت ما پرداختن به گردشگری و حفظ میراث فرهنگی است با این حال باید از نعمت های خدادادی هم بهره برداری کرد.

,

وی افزود: در شهرستان هرسین علاوه بر معادن مخلوط کوهی و ماسه، دو نوع معدن منگنز و سنگ تزیینی وجود دارد که سنگ هرسین از معروفیت جهانی برخوردار است و سنگ منگنز نیز برای کشور و استان بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

,

فرماندار هرسین تصریح کرد: ما معتقد هستیم که باید از این معادن استفاده شود، اما در صدور مجوز سنگ و منگنز سازمان صمت باید اجازه نظارت به فرمانداران را هم بدهد و فرمانداران در فرآیند صدور مجوز نقش ایفا کنند.

,

شاه آبادی گفت: در حال حاضر در قانون چنین اجازه ای داده نشده و وزارت صمت و در استانها سازمان صمت با انجام چند استعلام نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کنند در واقع بستری آنلاین را فراهم کرده اند که بر روی نقشه مناطق مورد نظر را ثبت می‌کنند و ثبت رسمی در صمت انجام می شود.

,

وی عنوان کرد: برای صدور استعلام مناطق حفاظت شده از محیط زیست و سایر مناطق از منابع طبیعی و میراث فرهنگی استعلام می‌گیرند و در این میان نقشی برای شهرستانها در نظر نگرفته اند و ادارات کل هم به ادارات متناظر خود در شهرستان‌ها نقش نمی‌دهند.

,

فرماندار هرسین عنوان کرد: با این رویه بدون شناخت و در نظر گرفتن مسائل و آسیب های اجتماعی و اقتصادی شهرستان مجوزهایی بر روی نقشه صادر می‌شود و هنگامی که بهره‌بردار برای مباحث اولیه اکتشاف به محل مراجعه می‌کند با موجی از مشکلات مواجه می شود و شاهد اعتراضات مردم آن منطقه خواهد بود.

,

وی افزود: پس از اعتراضات مردم، سازمان صمت، منابع طبیعی و میراث فرهنگی پاسخگو نیستند بلکه فرمانداری و بخشداری باید امور را ساماندهی کند.

,

شاه‌آبادی بیان داشت: در این شرایط مردم طبیعت و محیط زیست خود را از بین رفته می بینند وقتی شرکتی با ماشین آلات بزرگ کوهی را که مردم سالها با طبیعت آن انس گرفتند و منطقه چرای آن‌ها بوده و توریسم اقتصادی آنها محسوب می‌شده تخریب می‌کنند و جاده جدید احداث می‌کنند، همین سبب به خطر افتادن امنیت روانی مردم می‌شود.

,

در برخی صدور مجوزها اعمال نفوذ می‌شود

, در برخی صدور مجوزها اعمال نفوذ می‌شود,

فرماندار هرسین گفت: در مواردی هم دیده شده که میراث فرهنگی دقت لازم را برای انجام استعلامات به خرج نمی‌دهد یا حتی در موادی اعمال نفوذ می شود.

,

وی افزود: اگر می‌خواهیم از نعمت های خدادادی استفاده کنیم اول باید قانون را اصلاح کنیم بر همین مبنا مجمع نمایندگان باید به اصلاح قانون معادن بپردازد و نقش پررنگ تری را به مدیران محلی و فرمانداران به عنوان مسئولان سیاسی، امنیتی و اجرایی شهرستان ها بدهند تا پس از صدور مجوز بتواند پاسخگوی مردم باشد و برای بهره‌بردار و مردم ایجاد مشکل نشود.

,

صمت: صدور مجوز با استعلام 14 دستگاه انجام می‌شود

, صمت: صدور مجوز با استعلام 14 دستگاه انجام می‌شود,

محسن دارابی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در مورد مشکلات معادن هرسین برای طبیعت اظهار داشت: برای هیچ معدنی پروانه اکتشاف و بهره‌برداری صادر نمی‌شود مگر اینکه ابتدا از ۱۴ دستگاه استعلام بگیرند.

, مرصاد,

رییس سازمان صمت کرمانشاه افزود: اگر برای محدوده‌ای پروانه اکتشاف صادر شود باید از میراث فرهنگی، منابع طبیعی، شرکت گاز، محیط زیست، آب، برق و... مجوز لازم را کسب کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: کسب این مجوزات بدان معناست که ابتدا این دستگاه‌ها با آنها موافقت کنند و گفتنی است از بین دستگاه های نامبرده اداره کل منابع طبیعی محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری مهمتر هستند.

,

دارابی اظهار داشت: در استان کرمانشاه ۲۰۹ معدن داریم که ۱۵۹ مورد آن فعال و مابقی غیر فعال هستند.

,

رییس سازمان صمت کرمانشاه از فعال بودن ۹۰ درصد معادن در هرسین خبر داد و افزود: در این شهرستان ۲۷ معدن فعال داریم.

,

وی ادامه داد: اگر استان را به پهنه های مختلف تقسیم کنیم ویژگی ممتاز معاد این پهنه مرغوبیت سنگ است که این شهرستان دارای معادن متعدد سنگ تزئینی از جنس «مرمریت» است و مشتریان زیادی در سراسر کشور دارد.

,

بر اساس این گزارش، فعالیت کنترل نشده و روزافزون معادن سنگ در شهرستان هرسین قطعا خسارت‌های زیادی برای منابع طبیعی، تاریخی و زیرساخت‌های این شهر باستانی دارد، اما تا به حال اقدامی برای آن نشده و حتی دست مدیران محلی برای مقابله با صدور مجوزهای غیرضروری بسته اند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه