اخبار داغ

چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص)؛ زمینه ها و پیام ها

چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص)؛ زمینه ها و پیام ها
سپاه پاسداران مرحله نهایی چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) را در خلیج فارس و تنگه هرمز به اتمام رساند. هر چند برگزاری چنین رزمایش هایی بر اساس جداول پیش بینی شده صورت می گیرد و به طور مستمر در حال برگزاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ سپاه پاسداران مرحله نهایی چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) را در خلیج فارس و تنگه هرمز به اتمام رساند. هر چند برگزاری چنین رزمایش هایی بر اساس جداول پیش بینی شده صورت می گیرد و به طور مستمر در حال برگزاری است، اما برخی دلائل و زمینه ها این رزمایش را متمایز از پیش کرده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

۱- دو محاسبه مخاطره آمیز در دشمن ایجاد شده که شهادت سردار سلیمانی و برخی رخدادهای محیطی و منطقه ای، ایران را در موقعیت دشواری از حیث «تصمیم گیری» و «اقدام» در عرصه مدیریت بحران قرار داده است؛ و نیز در سطح داخلی شیوع ویروس کرونا در کشور و تراکم مشکلات اقتصادی، جمهوری اسلامی را در موقعیت شکننده ای نشانده است. این محاسبه، برخی را در آمریکا به این نظر و تحلیل رسانده بود، که با لحاظ چنین وضعیتی هم اینک زمان مناسبی برای اقدام نظامی هدفمند و محدود علیه ایران است. خاصه آن که بر اساس تجربیات پیشین، برخی روسای جمهور آمریکا وقتی موقعیت اجتماعی خود را در خطر می بینند برای پیروزی در دوره دوم چهارساله انتخابات آمریکا، امنیتی کردن فضای ذهنی مردم آمریکا را از طریق طراحی و اجراء یک تهاجم نظامی محدود در منطقه غرب آسیا دنبال کرده اند. بر اساس قرائن قطعی چنین محاسباتی در ذهن تیم جنگ طلب کنونی آمریکا نیز پدید آمده بود. با این توضیح شاید بتوان گفت که نقطه کانونی چهاردهمین رزمایش مهم پیامبر اعظم(ص) اختلال و منهدم کردن چنین طراحی هایی است که این روزها در ذهن برخی مقامات آمریکایی و سرسپرده های منطقه ای اش وجود دارد.

,

۲- ایران از اردیبهشت سال۱۳۹۸ و در سالگرد خروج آمریکایی ها از برجام و معطوف به تحولات خلیج فارس، معادله «امنیت در برابر پایان تروریسم و جنگ اقتصادی» و سیاست «افزایش هزینه، در مقابل با افزایش هزینه» را اعلام و اعمال کرده است. بر این اساس، نتیجه طبیعی این راهبرد آن است که جنگ، جنگ است؛ جنگ اقتصادی نیز چون جنگ نظامی آثار و پیامدهای خود را به اشکال مختلف آشکار می سازد. در پی آن ایران رسما اعلام کرد، تنگه هرمز نقطه ای است که یا نفت همه صادر می شود، یا نفت هیچ کس. در بخش دفاعی و امنیتی ایران اسلامی که در راس آن یک رهبر حکیم و مدبر قرار دارد، آن چه موضوعیت دارد سیاست ها و راهبردهای اعلام شده ایشان است و با شهادت حاج قاسم سلیمانی، قطعا این مسیر متوقف نمی شود. مضاف بر این، «ضربت متقابل»که رهبر معظم انقلاب در خصوص انتقام از آمریکایی ها فرمودند بر شدت عمل و انگیزه های تحقق این راهبرد افزوده است. بنابراین پیام این رزمایش یعنی اینکه امنیت یک امر یکپارچه و مرتبط به هم و تفکیک ناشده است. دشمن اگر در دریای کارائیب برای نفت کش های ایرانی ایجاد مزاحمت کند، امکانات او در خلیج فارس با اقدام قاطعانه مواجه می شود. آن چه که آمریکایی ها را از اختلال در مسیر حرکت نفت کش های ایرانی به ونزوئلا بازداشت، آماده سازی و طراحی یک اقدام هوشمندانه علیه یک شناور آمریکایی در منطقه خلیج فارس بود، که در صورت بروز هرگونه خطا از سوی ارتش تروریستی آمریکا عملیاتی می شد.

,

۳- در طی دوره اخیر، فضای عمل نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس با وجود اینکه در سطح راهبردی بر مبنای دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور طراحی شده، اما در سطح تاکتیکی و عملیاتی به فاز تهاجم تغییر یافته است؛ تاکتیک های هجومی سپاه بر اساس الگوهای نامتقارن، معادلات و ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه را به شکل بنیادین تغییر داده است. بر پایه این رویکرد اولا؛ ایران با ابتکار عمل و هوشمندی، تصور هر نوع تهدید را در محاسبات دشمن منتفی می سازد. ثانیا؛ ایران ابتدا به ساکن به هیچ نقطه ای چشم طمع نمی دوزد، اما در عین حال ایران ممکن است برای حفظ منافع خود اقدامات و عملیات آفندی را ترتیب دهد. ثالثا محیط اقدامات هجومی ایران نیز منحصر به آبها و مناطق سرزمینی ایران نیست و هر نقطه ای که احتمال تهدید از آن برود امکان تهاجم به آن وجود دارد. حضور نیروی هوافضای سپاه و نیروی دریایی سپاه در کنار یکدیگر در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) این پیام آشکار را به همراه داشت، که در صورت تهدید علیه جمهوری اسلامی، فقط خلیج فارس عرصه عمل ایران نخواهد بود، بلکه کشورهای ضلع جنوبی خلیج فارس که سرزمین خود را در اختیار پایگاه های ارتش تروریستی آمریکا قرار داده اند باید حساب کار دستشان بیاید.

,

عزیز غضنفری

,

 

,

انتهای پیام//

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه