اخبار داغ

مهمان ناخوانده‌ای که صاحبخانه‌ شده است؛

مقابله با ریزگردها؛ از پلن‌های آرمانی تا برنامه‌های روتین!

مقابله با ریزگردها؛ از پلن‌های آرمانی تا برنامه‌های روتین!
ریزگردها همان مهمان ناخوانده‌ای هستند که صاحبخانه شدند و برنامه‌های مقابله با آنها هم از پلن‌های آرمانی به برنامه‌های پیش پا افتاده و روتین تنزل پیدا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، چند سالی می‌شود که مهمان ناخوانده و خاکی به ایران به ویژه مناطق غربی آمده و بعضی از روزها و شبهای سال نفس‌های آنها را به شماره می‌اندازد.

ریزگردهایی که گاه‌گاهی هوای پاک ما را به مرز هشدار و بحران می‌رساند، خودمان را به ستوه می‌آورد و از انجام کارهای روزانه هم عاجزمان می‌کند، اما دیگر به زندگی مسالمت‌آمیز با این مهمان ناخوانده عادت کرده‌ایم.

ذرات بی‌مقداری که شاید با چشم غیرمسلح ‌نتوان آنها را دید، امــا هوا را چنان تیره و تار می‌کنند که دید مختل می شود و نتیجه حجم قابل توجهی از غبار است که بر زندگی مردم می‌نشیند و البته پیامدهای مخربی هم برای انواع گونه های گیاهی، جانوری و انسان ها دارند.

با وجود اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند که منشاء اصلی و کانون این ریزگردها خارج از کشور است، اما این موضوع موجب نشده که برای آن راهکارهای مقابله‌ای در نظر گرفته نشود.

در سنوات گذشته در کرمانشاه یک بسته اجرایی مقابله با ریزگردها توسط مسئولان محیط‌زیست استان تدوین شده بود که  این بسته برای بررسی بیشتر به سازمان محیط زیست کشور ارجاع شد، اما هیچگاه به نتیجه نرسید!

ایجاد کمربندی از فضای سبز در شهرهای مرزی و کلانشهر کرمانشاه هم از دیگر برنامه‌های خوب مدیریت وقت محیط زیست استان بود که آن هم با تغییر مدیریت این اداره‌کل به دست فراموشی سپرده شد.

حالا سطح برنامه‌های مقابله با ریزگردها به برنامه‌های روتین و پیش پا افتاده تنزل پیدا کرده که هیچ امیدی برای مقابله درخور با این مهمانان ناخوانده متصور نیست.

برنامه‌های فعلی مقابله با ریزگردها چیست؟

فریدون یاوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره برنامه های مقابله با ریزگردها در استان کرمانشاه اظهار داشت: بر اساس کار تحقیقاتی انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در کشور کانون داخلی مولد گرد و غبار در استان کرمانشاه شناسایی نشده است.

وی افزود: با این حال در راستای حفظ پوشش گیاهی برنامه هایی در قالب جلوگیری از وقوع آتش سوزی و پیشگیری از قطع جنگل ها انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: همچنین یکی دیگر از برنامه ها به این منظور آگاه سازی جوامع محلی و فرهنگ سازی زیست محیطی در زمینه حفظ محیط زیست و پوشش گیاهی از طریق ارائه آموزش‌ها بوده است.

یاوری تصریح کرد: به منظور اطفاء حریق ۱۶ گروه واکنش سریع در سطح استان کرمانشاه تشکیل شده و امکانات لازم به این منظور افزایش یافته و پیش از آغاز فصل آتش سوزی نیز آموزش های زیست محیطی به جوامع محلی ارائه شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه جنگل کاری نیز در سطح مناطق حفاظت شده اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه درباره ایجاد کمربند سبز گفت: در گذشته در راستای مقابله با ریزگردها در ارتفاعات سراب قنبر جنگل‌کاری هایی انجام شده که تا پلیس راه امتداد خواهد یافت که البته منوط به تخصیص اعتبار است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد مقابله با ریزگردها با این برنامه‌ها به جایی نخواهد رسید و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد، لذا ضروری است مسئولان این حوزه به فکر راه‌حل‌های بهتری برای کاهش آثار زیانبار این پدیده بر طبیعت و زیست بوم‌ها باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, برنامه‌های فعلی مقابله با ریزگردها چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه