اخبار داغ

دبیرکل انجمن پسته ایران مطرح کرد؛

تصمیم سازی در برج‌های شیشه‌ای نابودگر صنعت بزرگ پسته/ ضرر صدور کارت‌های یکبار مصرف برای تجار

تصمیم سازی در برج‌های شیشه‌ای نابودگر صنعت بزرگ پسته/ ضرر صدور کارت‌های یکبار مصرف برای تجار
حسین رضایی گفت: اجرای قانون برون سپاری ارزی و صدور کارت‌های یکبار مصرف موجب شده تاجران باسابقه، کار را تعطیل و زیر بار تبعات این قانون نروند، کاهش قیمت فاحش پسته از هشت و نیم دلار به ۴ دلار ازجمله تبعات اجرای این قانون است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، حسین رضایی دبیرکل انجمن پسته ایران صبح امروز در جلسه ستاد پسته استان اظهار کرد: تصمیماتی که برای دومین محصول ارزآور کشور گرفته می‌شود به اغلب مالکان و خرده مالکان پسته ضربه می‌زند، انجمن پسته به‌ دنبال راهکارهایی‌ است تا بتواند مشکل صادرکنندگان و تجار را برطرف کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی با اشاره به موضوع پیمان‌ سپاری ارزی افزود: برای چهارمین مرتبه است که این سیاست در کشور اجرا و هر بار شکست خورده است، این موضوع موجب شده تا آخر تیرماه ۶۲ هزار تن پسته در انبارها بماند.

,

صدور کارت های یکبار مصرف تجار کهنه کار را از ادامه صادرات منصرف کرده است

, صدور کارت های یکبار مصرف تجار کهنه کار را از ادامه صادرات منصرف کرده است, صدور کارت های یکبار مصرف تجار کهنه کار را از ادامه صادرات منصرف کرده است,

دبیرکل انجمن پسته ایران مطرح کرد: از ۲۲ فروردین ۹۷ که مسئله پیمان‌سپاری ارزی مطرح شد تا آبان ۹۷ تقریبا ۳۵ بخشنامه مختلف بانک مرکزی داده که ۳۰ بخشنامه متناقض با یکدیگر است، در این شرایط تاجر، باغدار و صادرکننده چگونه می‌تواند عمل کند این اتفاق خرابی‌هایی به بار آورده ازجمله صدور کارت‌های یکبار مصرف موجب شده تاجران باسابقه، کار را تعطیل و زیربار پیمان‌سپاری نروند، کاهش قیمت فاحش پسته از هشت و نیم دلار به ۴ دلار از تبعات پیمان‌سپاری است.

,

رضایی خاطرنشان کرد: ماندگاری پسته در انبارها که در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و همچنین از دست دادن بازارها از دیگر تبعات پیمان‌سپاری ارزی بوده است.

,

دبیرکل انجمن پسته ایران عنوان کرد: سال ۹۷ از میزان ۵۵ هزارتن تولید ۲۰ هزارتن صادر و ۲۲ هزارتن در انبارها باقی ماند، خروج صادرکنندگان برند و صاحب‌نام ایرانی از بازار پیامد بعدی این تصمیم بود، در این شرایط کرونا هم مزید برعلت شد اما با وجود کرونا و تحریم‌ها اگر دولتمردان درست عمل کنند دوباره می‌توانیم به چرخه فروش باز گردیم.

,

وی با اشاره به خروج ۲ هزار و ۶۰۰ تن پسته از کشور در فروردین ماه سال جاری، ابراز کرد: با توجه به شروطی که برای صادرات پسته در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی گذاشته شد، در اردیبهشت ماه ۹ هزار و ۲۰۰ تن پسته و در خرداد ۹ هزار و ۸۰۰ تن صادرات انجام شد.

,

افزایش ۲۳۵ درصدی صادرات پسته کرمان در ۵ سال گذشته

, افزایش ۲۳۵ درصدی صادرات پسته کرمان در ۵ سال گذشته , افزایش ۲۳۵ درصدی صادرات پسته کرمان در ۵ سال گذشته,

رضایی ادامه داد: آمار صادرات پسته در تیرماه ۱۴ هزار و ۱۴۰ است که ۴ هزار و ۵۰۰ تن از گمرک رفسنجان انجام شده و در مقایسه با پنج سال گذشته ۲۳۵ درصد رشد داشته است، هرچند مصرف در دنیا پایین آمده و کشورهای رقیب هم کاهش چشمگیری در صادرات داشتند اما اگر قانون مدونی برای صادرات وجود داشته باشد، در بدترین شرایط هم می‌توانیم به درستی عمل کنیم.

,

دبیرکل انجمن پسته ایران متذکر شد: تا پایان تیرماه ۳۵ هزارتن پسته از کشور صادر شده است، اگرچه فرصت طلایی فروردین را از دست دادیم اما این آسیب تا حدودی جبران شده است.

,

وی با اشاره به اینکه تولید در ایران نسبت به میانگین دنیا بسیار پایین است و هزینه‌های تولید بالاست، تصریح کرد: شرایط رفسنجان در سال جاری خاص است چرا که در ۲ سال گذشته در رفسنجان پسته چندانی برداشت نشد و به دنبال آن نقدینگی باغداران پایین بود، کشت پسته در سال ۹۹ مناسب بود و اگر پسته برداشتی امسال به خوبی فروش نرود، متضرر می‌شویم  از این رو باید باغدار عرضه را به‌ خوبی مدیریت کند تا دچار مشکل نشود.

,

تصمیم سازی در برج های شیشه ای نابود گر صنعت بزرگ پسته

, تصمیم سازی در برج های شیشه ای نابود گر صنعت بزرگ پسته, تصمیم سازی در برج های شیشه ای نابود گر صنعت بزرگ پسته,

رضایی بیان کرد: بانک مرکزی در صورتی که موضوع ارز نیمایی را مطرح کند صادرکنندگان استقبال نمی‌کنند. تا سال قبل با توجه به قوانین بانک مرکزی صادرکنندگان می توانستند ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات را بازگردانند اما اکنون طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی باید ۱۰۰ درصد ارز برگردد که برای هیچکس قابل انجام نیست.

,

دبیرکل انجمن پسته ایران توضیح داد: اگر بانک یک سال قوانین را ثابت نگه می‌داشت تاجران می‌توانستند برنامه‌ریزی کنند و قرارداد بلندمدت ببندند اما با تلاطم نرخ ارز  استقبالی از این قانون صورت نگرفت، مشکل ما داخلی است و به صادرکنندگان ضربه زده است، واقعیت این است به اندازه ای که خودمان به صادرات ضربه زدیم کشورهای رقیب نتوانستند به ما ضربه بزنند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای صنعت بزرگ پسته با ایجاد پنج میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم نمی‌شود زیر کولرهای گازی در برج‌های شیشه‌های تصمیم گرفت و این میزان اشتغال از صنعت به این بزرگی را نادیده گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه