اخبار داغ

کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

اکسیر عشق و زندگی/ شیر مادر؛ ضامن انحصاری سلامت کودک

اکسیر عشق و زندگی/ شیر مادر؛ ضامن انحصاری سلامت کودک
مسعود فیروزکوهی گفت: تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به آغاز هفته شیر مادر در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: "سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر" به عنوان شعار این هفته تعیین شده، اهمیت شیر مادر به اندازه ای است که نیازهای شیرخوار به غذا و مایعات را به تنهایی در 6 ماه اول تولد تامین می کند.
 
وی با بیان این که شیرمادر بهترین الگوی رشد و تکامل کودکان را فراهم می کند، ادامه داد: دفعات تغذیه با شیر مادر باید به صورت مکرر و بر حسب تقاضا تا 2 سالگی کودک باشد.
 
به گفته این کارشناس، تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد و تامین کننده گرما، صمیمیت و نزدیکی مادر و فرزند است.
 
وی از شیر مادر به عنوان اکسیر عشق و زندگی نام برد و تصریح کرد: شیردهی از کم خونی، سرطان پستان و تخمدان، پوکی استخوان و شکستگی گردن استخوان ران مادر در سنین کهولت و دیابت پیشگیری می کند و در شیرخوارانی که پستانک استفاده می کنند، احتمال قطع شیرمادر در 6 ماهگی چهار برابر بیشتر است.

محتویات شیر مادر؛ مطابق با نیازهای تغذیه ای نوزاد
 
فیروزکوهی افزود: حتی اگر نوزاد شما نارس است، می توانید وی را با شیر خود تغذیه کنید، محتویات شیر هر مادر مطابق با نیازهای تغذیه ای فرزندش است به ویژ نوزاد  نارس، مادر دو قلوها و حتی سه قلوها می تواند به اندازه کافی شیر تولید و آن ها را به صورت انحصاری از شیر خود تغذیه کند.
 
وی با تاکید بر این که در واقع تولید شیر مادر کم نیست، بلکه آگاهی، صرف وقت و حمایت مادر و تشویق خانواده و دوستان لازم است، افزود: اگر نوزادتان پس از تولد، هنوز برای شیر خوردن خیلی کوچک (نارس) است، شیر خود را بدوشید، کار اول شما تحریک تولید شیر در سینه و حفظ میزان تولید شیر خواهد بود.
 
این کارشناس گفت: میزان انرژی اضافی در دوران شیردهی برای هر روز در 6 ماهه اول شیردهی 330 کیلوکالری در روز، 6 ماهه دوم شیردهی 400 کیلوکالری، بنابراین توصیه می شود آب و مایعات به اندازه لازم بخورید که شیر، دوغ کم نمک و بدون گاز، چاى و آب میوه طبیعى، آش،  سوپ و انواع خورش ها را شامل می شود.
 
وی با تاکید بر این که شیر، قطره شیر افزا وجو را فراموش نکنید، با توصیه به مادران اضافه کرد: گوشت، زردآلو، سمنو، عرق کاسنی، اسفناج، کاهو، رازیانه، زردآلو، تخم کتان، شیر، دوغ، روغن زیتون، نمک یددار به مقدار کم، سبزی ها، میوه ها و  نخود چی میل کنید.
 
فیروزکوهی با بیان این که شنبلیله مهمترین و موثر ترین راه افزایش شیر است، ادامه داد:  بادام، جو دوسر، انگور، شیره انگور، کیوی، کرفس، پرتقال، روغن زیتون، شبدر، طالبی، هندوانه، هویج، چای کمرنگ، کنجد، عرق رازیانه، عرق بومادران، خربزه و منابع امگا3 بخورید.

محدودیت های غذایی مادران
 
وی با اشاره به محدودیت های غذایی مادران در دوران شیردهی بیان کرد: سیر را فراموش کنید، قهوه نخورید، مصرف شکلات را به حداقل برسانید، بروکلی خام نخورید، مارچوبه، تربچه و مرکبات کمتر بخورید، آلو بهتر است مصرف نشود،  از مصرفغذاهای تند و ادویه‌دار، کوکاکولا، چای غلیظ و الکل خودداری کنید.
 
این کارشناس گفت: مادر باید دقت کند در صورتى که طى 24 ساعت پس از خوردن این مواد، دچار نفخ و دل درد شود از مصرف آن ها خوددارى کند، به طور کلى مادر شیرده هر غذایى را که میل دارد مى تواند مصرف کند مگر آن که حس کند شیرخوار وى پس از خوردن آن غذا توسط مادر دچار درد هاى شکمى شود.
 
وی با بیان این که مصرف زیاد دارچین برای مادران شیرده، ممکن است باعث بد طعم شدن شیر شود، اذعان کرد: شیر دهی منظم باشد، چراکه تعداد دفعات شیر دهی در میزان شیر مادر موثر است و نیاز مادر شیرده به کالرى حدود 500  کیلوکالرى بیش از دوران قبل از باردارى است. 
 
فیروزکوهی با بیان این که هر روز 20 دقیقه در برابر تابش نور خورشید قرار بگیرید، گفت: فعالیت بدنی کافی در سلامت روحی مادر خیلی اهمیت دارد، اما گاهى دیده شده پس از فعالیت بدنى شدید و ورزش  شیر مادر به  علت ورود اسیدلاکتیک به شیر،  طمع تلخ در شیر ایجاد مى شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع مى کند.
 
وی تصریح کرد: در این مواقع لازم است مادر قبل از شیر دادن، سینه خود را بشویید و اگر هنوز شیرخوار مایل به شیر خوردن نیست، مقدار کمى از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار بدوشد و دور بریزد و سپس اقدام به شیردهى کند.

علل کاهش شیر مادر
 
این کارشناس با تاکید بر این که مصرف قرص فروسولفات تا 3 ماه بعد از زایمان ادامه یابد، افزود: یکى از علل کاهش تولید شیر، خستگى مادر، به ویژه در چهار تا 6 ماه اول شیردهى است، مادر شیرده را باید تشویق کرد تا در طول روز به اندازه کافى استراحت کند، حجم کارهاى خود را کاهش دهد و از اطرافیان خود در کارها کمک بگیرد، به خصوص حمایت همسر در این زمینه از اهمیت زیادى برخوردار است.
 
وی با اشاره به این که دریافت کالرى ناکافى سبب کاهش تولید شیر مى شود، شیردهى خود سبب کاهش تدریجى وزن مادر مى شود، با این شرط که مواد مغذى لازم با مصرف مواد غذایى مناسب و کافى براى مادر تأمین شود.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: زنان شیرده داراى اضافه وزن مى توانند با کاهش مصرف غذاهاى سرشار از چربى و قند هاى ساده در حدود 500 کیلوکالرى از انرژى دریافتى را کاهش دهند اما باید غذاهاى سرشار از کلسیم، سبزى ها و میوه ها را بیشتر مصرف کنند.
 
وی تاکید کرد: در صورت تغذیه نادرست و ناکافى در دوران شیردهى، مادر بیش از شیرخوار متضرر مى شود و با عوارضى هم چون پوکى استخوان، مشکلات دندانى، کم خونى و... مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
, محتویات شیر مادر؛ مطابق با نیازهای تغذیه ای نوزاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, محدودیت های غذایی مادران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, علل کاهش شیر مادر ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه