اخبار داغ

«کلیه» کدام افراد بیشتر آسیب‌پذیر است؟

«کلیه» کدام افراد بیشتر آسیب‌پذیر است؟
فوق تخصص ارولوژی گفت: افرادی که بیماری دیابت، فشار خون، کلیه‌های پلی کیستیک، سنگ کلیه و سرطان پروستات دارند و افرادی که نمک زیاد مصرف می کنند، بیشتر در معرض نارسایی کلیه قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس بصیری فوق تخصص ارولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «کدام گروه از افراد بیشتر در معرض آسیب کلیه قرار دارند؟»،گفت: درباره سلامت کلیه، عده‌ا‌ی هستند که در معرض خطر قرار دارند و بسیار مهم است که این افراد خودشان متوجه این موضوع باشند و تحت نظر قرار گیرند؛ مثلا تعداد بسیار زیادی از افرادی که دیابت دارند، دچار نارسایی کلیه می‌شوند.

این فوق تخصص ارولوژی ادامه داد: این موضوع ممکن است به صورت دفع پروتئین خفیف در ادرار باشد یا ممکن است اوره خون بالا رود و نارسایی کلیه پیدا کنند؛ بنابراین دیابت به رگ‌ها و عروق بدن، انتهای چشم، مغز، قلب و کلیه‌‌ها آسیب می‌زند.

بصیری متذکر شد: این بیماران باید از نظر کلیه تحت نظر قرار گیرند و به صورت دوره‌ای آزمایش و بررسی شوند. همچنین فردی که فشار خون دارد، باید مواظب باشد تا دچار آسیب دیدگی در کلیه نشود؛ به طور طبیعی فشار خون به یکی از نقاط بدن که آسیب می‌زند،کلیه‌هاست و همیشه باید فشار خون کنترل شده باشد؛ در نتیجه فشار خون باید یا به وسیله رژیم غذایی یا به وسیله دارو کنترل شود.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا باعث نارسایی کلیه می‌شود، تصریح کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و فامیلی دارند باید توجه کنند؛ مثلا افرادی که کلیه‌های پلی کیستیک دارند یا در نسلی از آنها این بیماری پیدا می‌شود، به شکلی که کلیه به صورت خوشه انگور پر از کیست در می‌آید مواظبت کنند چرا که تعداد قابل توجهی از این افراد دچار نارسایی کلیه می‌شوند.

این فوق تخصص ارولوژی خاطرنشان کرد: ‌سومین  عاملی که باعث نارسایی کلیه و دیالیز می‌شود، کلیه پلی کیستیک است؛ این زمینه ارثی دارد و پدر و مادری که این بیماری را دارند، حتما باید مشاوره ژنتیک شوند و به روش‌هایی فرزند دار شوند که فرزند آنها دچار این بیماری نشود.

بصیری تصریح کرد: امروز خوشبختانه می‌توان با تست‌هایی این بیماری را پیش بینی کرد؛ بنابراین تعداد قابل توجهی از افراد که سنگ کلیه دارند به صورت ارثی و خانوادگی مبتلا هستند؛ یا کسانی که سرطان پروستات دارند، باید مواظب باشند؛ چراکه این موضوع اثبات شده است که این بیماری می‌تواند در اقوام و خانواده آنها به وجود آید و ما این افراد را در معرض خطر می‌دانیم.

وی ابراز داشت: یکی از عواملی که باید در نظر بگیریم اینکه گروهی هستند که پر خطر یا در معرض ریسک هستند و این افراد باید خود را از سنینی که پزشک اعلام می‌کند تحت نظر قرار دهند، اما جامعه عمومی و سایر افراد نیز باید تعادل را رعایت کرده و رژیم غذایی مناسب داشته باشند. بدترین  چیزی که می‌تواند به کلیه آسیب وارد کند، نمک بوده که متاسفانه در رژیم غذایی ما زیاد است.

این فوق تخصص ارولوژی افزود: ثابت شده حتی کودکانی که شیر گاو می‌خورند نسبت به کودکانی که شیر مادر می‌خورند، بیشتر در معرض فشار خون در بزرگسالی هستند؛ چراکه نمک شیر گاو بیشتر است و این آسیب از همان دوران طفولیت شروع می‌شود.

بصیری ادامه داد: متاسفانه وقتی ما به گاو و گوسفند با علوفه نمک می‌دهیم تا اضافه وزن پیدا کنند، این نمک وارد گوشت و مدفوع حیوان می‌شود و ما این گوشت را مصرف می‌کنیم؛ حتی مدفوع آن را به عنوان کود استفاده می‌شود و همه اینها باعث می‌شود به عنوان چرخه مصرف نمک ادامه پیدا کند؛ ضمن اینکه مردم در سفره غذا نیز نمک زیاد مصرف کنند؛ به طوری که ما نسبت به میانگین بین‌المللی زیاد نمک مصرف می‌کنیم.

انتهای پیام/ا

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه