اخبار داغ

معاون سازمان صمت لرستان:

مردم گرانی‌ها را به ۱۲۴ اطلاع دهند/ کمبود نیروی انسانی مشکل اساسی سازمان بازرسی

مردم گرانی‌ها را به ۱۲۴ اطلاع دهند/ کمبود نیروی انسانی مشکل اساسی سازمان بازرسی
حسامی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت لرستان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان بازرسی گفت: کنترل بازار بدون کمک اتحادیه‌های صنفی امکان پذیر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریبرز حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به نظارت بر قیمت‌ها اظهار داشت: سازمان صمت بدون اتحادیه‌های صنفی نمی‌تواند کنترل بازار را انجام دهد که در این راه باید همه اتحادیه‌های صنفی کالاهای مختلف در بحث نظارت به سازمان صمت کمک کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی با اشاره به کمبود بازرس در سطح استان افزود: سازمان صمت در سطح استان حدود ۵۰ بازرس دارد که جوابگوی نظارت و قیمت کالا در سطح استان نیست و با کمبود نیرو مواجه هستیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان لرستان بیان کرد: بازرسی معمولاً به صورت هفتگی، برای پنج یا شش کالای بحرانی اعلام می‌شود که بیشترین کالاهایی هستند که اختلاف قیمت دارند و جزء کالاهای اولویت دار هستند و که در هفته تمرکزمان روی آن کالاها بیشتر است و سعی می‌کنیم به صورت کالا محور و مسیر محور در بازار تردد کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نیروهای کم این امکان وجود ندارد که ما در هر مسیری چندبار درهفته بازرسی انجام دهیم که در این زمینه اتاق اصناف می تواند ما را کمک کند .

حسامی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت حاکم بر بازار و افزایش قیمتی که منشا آن در مرکز است، لرستان یک استان مصرفی در کالاهاست؛ معمولاً کالاها را در مرکز کشور تامین می کند و کاملاً قیمت ها متاثر از جو روانی و هیجانات تورمی بوده که رابطه مستقیم با ارز دارد و هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند.

,
,
,
,
,
,
,

وی گفت: کالاها یا با قیمت بالا تحویل استان داده می شود یا با تأخیر و عدم تحویل مواجه است که باعث افزایش قیمت می شود؛ مردم فرق گرانی و گرانفروشی را تفکیک کنند؛ گرانی متاثر از اقتصاد ملی، گرانفروشی ناشی از انحرافات بخش توزیع و متاثر از عوامل درونی استان است که سازمان صمت باید نظارت بر آن بخش که گرانفروشی انجام شده را بیشتر کند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان لرستان  اظهار داشت: سازمان صمت به جز قسمت درمانی که بیمارستان ها و داروها را شامل می شود، وظیفه دارد تمام کالاها و خدمات را بررسی و نظارت کند و محدودیت سازمان صمت مشخصاروی کالاهای پر تقاضا و تاثیرگذار در سبد خانوار است که برای این کار ما تمرکز مان روی سامانه جامع انبارها بوده که تبادلات کالایی را رصد و هر گونه خرید، فروش و نگهداری کالاهای اساسی که مشمول شبکه و دارای قیمت مصوب است از طریق سازمان های جامع انبار ها بررسی می شود.

وی افزود: همه عوامل تجار و کسبه که کار تجاری انجام می دهند و کالا به صورت تجاری خرید و فروش و حمل می‌کنند، باید انبارهای خود را در سامانه جامع ثبت کنند که در صورت عدم ثبت مشمول قانون تخلف شده و کالای آن‌ها قاچاق و مشمول احتکار خواهد شد.

حسامی عنوان کرد: سازمان صمت انبار های کالاها را به شدت کنترل می‌کند و با توجه به اینکه هر روز قیمت کالا افزایش پیدا می‌کند سودجویان متاسفانه به احتکار روی می آورند که با همکاری دادستانی و تعزیرات این موضوعات را بررسی و رصد خواهیم کرد .

وی با اشاره به نظارت بر آرد و نان است تصریح کرد: این موضوع جز کالاهای پرتقاضا است که در این بخش پنج سال است قیمت نان افزایش پیدا نکرده و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کارگر، انرژی، خمیر مایع و همه عوامل، نانوایی ها به کم فروشی روی می‌آورند و عدم استفاده از خمیر مایه که از لحاظ بهداشتی هم مضر است در زنجیره خرید گندم و آرد سازمان صمت نظارت را انجام می دهد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان لرستان خاطرنشان کرد: مردم باید عدم تناسب توان پرسنلی و تجهیزات با ماموریت را متوجه شوند که توانایی و حجم و ماموریت های ما با هم همخوانی و تناسب ندارد و حدود وظایف ما در نظارت کم است و با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی گفت: ما با ساختار کلی مشکل داریم که در این زمینه تعداد نیروهای انسانی کم، مأموریت‌های کم و حدود و وظایف کم دربحث نظارت وجود دارد، وجود چند نرخی در بازار و قیمت های متفاوت مغازه ها با هم ناشی از این ساختار است.

حسامی بیان کرد: اگر منطقی پشت افزایش قیمت کالاها تولیدی باشد، ما هیچ وقت در سازمان حمایت و معاونت بازرسی اقدام سرکوب کردن روی بخش تولیدی را نداریم و مردم حتماً در صورت گرانی کالاها با ۱۲۴ تماس بگیرند و ما را کمک کنند.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه