اخبار داغ

گزارشی از چرایی متروکه ماندن مجتمع خدماتی رفاهی؛

"پلمیس" اسفراین؛" در گیر و دار ناهماهنگی های اجرایی و قضایی/ مجتمعی که ۱۱ سال متروکه ماند

"پلمیس" اسفراین؛" در گیر و دار ناهماهنگی های اجرایی و قضایی/ مجتمعی که ۱۱ سال متروکه ماند
مجتمع خدماتی رفاهی پلمیس اسفراین در سال 1388 به بهره برداری رسید و با گذشت یازده سال از بهره برداری این مجتمع تاکنون بهره برداری قابل توجهی نداشته است و در حال حاضر به حالت متروکه و رو به تخریب در آمده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، ایجاد مجتمع های رفاهی بین راهی به منظور ساماندهی و ارتقاء خدمات موردنیاز مسافران، در افزایش ایمنی سفر و کاهش مخاطرات رانندگی نقش موثری دارد و علاوه بر آن بستری مناسب برای اشتغالزایی محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

در استان خراسان شمالی و شهرستان اسفراین  نیز برای افزایش ایمنی جاده‌ها، ایجاد توقفگاه‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی در دستور کار بوده است  و با توجه به اینکه این شهرستان از آب و هوای خوب و همچنین مناظر زیبا برخوردار است و معمولا تعداد زیادی از اتوبوس های تهران از مقصد بجنورد از جاده اسفراین عبور می‌کنند، ایجاد مجتمع بین‌راهی برای ارائه خدمات ،ضروری و از جهتی مقرون به صرفه کرده است.

,

عملیات ساخت مجتمع رفاهی بین راهی پلمیس در گردنه ای به همین نام در شهرستان اسفراین  از سال ۸۷ آغاز و در سال ۸۸ به بهره برداری رسید اما با گذشت یازده سال، از بهره برداری این مجتمع هنوز استفاده درستی از این مکان نمی شود و به صورت متروکه رها شده و متاسفانه آسیب ها و خسارات زیادی به بنا و تجهیزات این مکان وارد شده است .




,
,
,
,
,
, , ,



در پایین دست این مجتمع در کنار چشمه این گردنه نیز یک استخر آب و یک واحد سرویس بهداشتی توسط منابع طبیعی شهرستان  احداث شده که به گفته مردم منطقه به تازگی از آب این استخر برای و آبیاری زمین ها و باغ های شخصی توسط افراد ناشناس استفاده می شود.

,
,
,

سرویس های بهداشتی احداث شده در این محل نیز وضعیت نامناسبی داشته به طوری که در میان علف های هرز گم شده است .

,  .,

 

,

کارشکنی دستفروشان و مردم محلی

عبدالله سهرابی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین با اشاره به اینکه مجتمع خدماتی، بهداشتی و رفاهی پلمیس با هدف رفاه حال مسافران و گردشگران این مسیر احداث شده است، اظهار داشت: این مجتمع  در سال 87 کلنگ زنی و اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان جهت ساخت آن هزینه و عملیاتی شد.وی با اشاره به مشکلاتی که در بحث بهره برداری این مکان بعد از واگذاری به بخش خصوصی پیش آمده است،  گفت : طبق قانون این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شد و چند مرحله هم این کار صورت گرفت اما متاسفانه کارشکنی های دست فروشان مستقر در این مکان و همچنین مردم روستای کلات باعث شد که کسانی که متقاضی ساماندهی این مجتمع بودند، از ادامه کار انصراف دهند .




 

, کارشکنی دستفروشان و مردم محلی, کارشکنی دستفروشان و مردم محلی,
,
, .,  .,
,
,
,
, ,
,

 

,

سهرابی با بیان اینکه دو مجموعه خصوصی برای بهره برداری از این مکان درخواست داده بودند، گفت: متاسفانه شکستن در و پنجره
های این مجتمع رفاهی، سرقت شیرآلات، مخزن و پمپ آب و آسیب زدن به آن از جمله کارشکنی هایی است که توسط برخی از افراد محلی منطقه رخ می دهد و مانع از ورود بخش خصوصی برای ساماندهی به این مجتمع شده است.

,
, .,

وی با بیان اینکه دست فروشان محلی که در نزدیکی این مجتمع حضور دارند، معتقدند که آبادی این مجموعه رفاهی باعث تعطیلی کار آنها خواهد شد، گفت: این در حالی است که قطعا با بهره برداری از این مجتمع مسافران بیشتری اقدام به توقف خواهند کرد و در فصل های سرد نیز سرپناهی خواهند داشت.

, .,

رئیس  اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین افزود: در حال حاضر پیمانکار بخش خصوصی قرارداری 20 ساله برای ساماندهی و بهره برداری از این مکان را امضا کرده است که امید است این مجتمع به نقش اصلی اش بازگردانده شود.

, .,

وی با اشاره به اینکه قرارداد این مجموعه با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است و تاکنون اطلاعاتی از میزان مبلغ قرارداد عنوان نشده است، خاطرنشان کرد: اما  شنیده ها حاکی از این است که برای حفظ و نگهداری از این بنا قرارداد با مبلغ پایینی بسته شده است.



, .



,
,
,
,
, ,


سهرابی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا این مجموعه به مردم روستا واگذار نشده است، گفت: طی دو مرحله قرارداد با بومیان روستای کلات بسته شد، اما کارشنکی های مردم روستا اجازه فعالیت را از آنان گرفت و از ادامه کار انصراف دادند.

,
, .,

وی بیان داشت: حکم مرجع قضایی برای برخورد با این افراد گرفته شد، اما متاسفانه در اجرای این حکم و جمع آوری دست فروشان همکاری لازم صورت نگرفت و نتیجه حاصل نشد.

, .,

سهرابی در ادامه در پاسخ به این سوال که ظاهرا زمینی روبروی این مجتمع رفاهی خاک برداری شده و به گفته مردم قرار بوده است جاده از آن محل عبور کند که محل بیشتر برای پارک وسایل نقلیه و جذب بیشتر این مجتمع رفاهی باشد، گفت: دلیل اصلی مسطح کردن آن قسمت برای پارکینگ بوده است و هیچ کاربری دیگری به عنوان جاده برای آن تعریف نشده است.

, .,

این مقام مسئول یادآور شد: این مجتمع رفاهی طی مزایده ای که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گذاشته است، تحویل داده شد، که قطعا این بخش خصوصی باید در قالب پیمانکار پاسخگو تمام و کمال آن واحد باشد.



, .



,
,
,
,
, ,


استفاده شخصی ازآب استخر انجام نشده است

,
, استفاده شخصی ازآب استخر انجام نشده است, استفاده شخصی ازآب استخر انجام نشده است,

معاون اداره منابع طبیعی و آب خیز داری شهرستان اسفراین نیز در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین گفت: منطقه شامل طرح جنگل کاری است و احداث مخزن آب، برای آبیاری درختان کاشته شده در آن منطقه و همچنین با توجه به بحث آتش سوزی در جنگل ها و مراتع برای تامین آب جهت خاموش کردن آتش بوده است.

محمدی ضمن رد استفاده برای مصارف شخصی از آب این منبع گفت: از آب استخر احداث شده تنها برای موارد اعلام شده استفاده می شود وهیچ گونه استفاده شخصی نمی شود ‌.

,
,
,  ‌.,

محمدی در پاسخ به موضوع رها شدگی یک باب یک سرویس بهداشتی در کنار استخر این مجتمع رفاهی هم گفت: این سرویس بهداشتی با هدف استفاده برای بحث جنگلبانان ساخته شده ولی متاسفانه چند مرتبه با وجود قفل و موارد ایمنی، تمام شیرآلات، در و.. سرقت رفته است .

با توجه به ظرفیت های تاریخی، میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری شهرستان اسفراین، انتظار می رفت ایجاد این مجتمع بین راهی اسباب آسایش و رفاه گردشگران و زمینه جذب آنان برای بازدید از آثار تاریخی این شهرستان را فراهم کند، اما مورد استفاده قرار نگرفتن این طرح ها ، بروز برخی ناهنجاری ها و فقدان امکانات مورد نیاز مسافران باعث شده تا این مجتمع  کارکرد مورد انتظار را برآورده نسازد.

,  .,
,
, .,


گزارش: سمیه حسن آبادی

انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه