اخبار داغ

سیاست به ظاهر حمایتی دولت از مستأجران زیر ذره‌بین نقد؛

وام ودیعه اجاره؛ طرحی برای مستأجر ماندن مردم؟!/ سیاست‌های مالیاتی می‌تواند بهترین مرهم بر زخم بازار مسکن باشد

وام ودیعه اجاره؛ طرحی برای مستأجر ماندن مردم؟!/ سیاست‌های مالیاتی می‌تواند بهترین مرهم بر زخم بازار مسکن باشد
کارشناسان مسکن معتقدند سیاست وام ودیعه به مستاجرین توسط دولت دردی را دوا نمی کند و بهتر است دولت با سیاست‌هایی همچون تولید مسکن و اتخاذ مالیات های گوناگون از گرانی و افزایش سرسام آور قیمت اجاره در کشور جلوگیری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، براساس آخرین گزارش مرکز آمار در فصل بهار متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، بیش از ۳۳ درصد بوده و درصد تغییرات شاخص نرخ اجاره‌بها در بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٣.٣ درصد بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, ،,

باید در نظر داشته باشیم که افزایش ۳۳ درصدی اجاره‌بها در سه ماه اول سال ثبت شده که فصل نقل و انتقالات مسکن در بازار اجاره اساسا از ابتدای تابستان آغاز می‌شود و پیک بازار، سه ماه دوم سال است و بیشترین افزایش قیمت‌ها در این ایام در بازار رخ می‌دهد.

,

اما هم اکنون قیمت مسکن از محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع در شمال شهر بیرجند به چهار میلیون تومان افزایش یافته است. رشدی که زمینه را برای خروج خریداران واقعی فراهم کرده و باعث شده بخش زیادی از مشتریان مسکن را سرمایه گذاران و نه مصرف کنندگان تشکیل دهند که همین امر سبب شده قیمت اجاره خانه در شهرهای مختلف استان خراسان جنوبی با افزایش شدیدی روبرو شود و مردم برای رهن یا اجاره خانه ناتوان‌تر از همیشه باشند.

,

در این میان دولت هم نسبت به این مسئله ابراز نارضایتی می‌کند و زمزمه‌هایی در خصوص ورود دادستانی به ماجرای افزایش قیمت به گوش می‌رسد. طی هفته های گذشته جلساتی در دادگستری خراسان جنوبی تشکیل شده که گویی در پی رفع این نابه‌سامانی‌ها هستند.

,

 

,

مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید!

, مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید!, مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید!,

افشین پروین پور، کارشناس مسکن و عضو سابق شورای عالی مسکن در این خصوص گفت: پرداخت وام به مستاجرین سیاست غلطی است چون صورت مسئله را پاک می کند.

,

وی افزود: اگر قیمت اجاره بها بالاست و دولت دنبال حل آن است نباید با اعطای وام به مستاجرین به بازار مسکن مُسکنی تزریق کرده و وضعیت را بدتر کند. وقتی قیمت اجاره بها غیر منطقی بالاست باید دنبال راه حل های اساسی باشیم.

,

کارشناس مسکن و عضو سابق شورای عالی مسکن یادآور شد: با این حال دولت انگیزه حل مسئله افزایش قیمت رهن و اجاره را ندارد و می خواهد به مستاجرین وام بدهد این در حالی است که این تسهیلات سبب تحریک تقاضا می شود و ممکن است وضعیت روانی بازار را بدتر کند و باعث شود که افزایش قیمتی در این زمینه هم ایجاد شود.

,

پروین پور در خصوص دلایل افزایش قیمت خرید و رهن مسکن گفت: به نظر بنده دلایل این امر همه قابل حل بوده با این حال دولت هیچ کنترل، مدیریت و نظارتی روی بازار مسکن ندارد چون قیمت مسکن حدود 100 درصد افزایش و بالتبع آن قیمت اجاره نیز افزایش یافته است بنابراین افراد زیادی در بازار ملک نتوانستند نقشی ایفا و در این بازار حضور پیدا کنند.

,

وی افزود: بنابراین این افراد به بازار اجاره می روند. به همین دلیل فشار بیش از حدی به این بازار آمده و قیمت ها بالا رفته، این در حالی است که از طرف دیگر نظارت و کنترلی نیز بر این بازار وجود نداشته و همه این امور سبب افزایش نامتعارف قیمت ها می شود.

,

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: اگر در سالیان گذشته دولت بازار را رصد و مدیریت، سامانه اطلاعاتی تشکیل و مالیات‌های مقابله با سوداگری را اعمال می‌کرد، جهش قیمت اتفاق نمی‌افتاد چون این حجم نقدینگی را که به بازار مسکن سرازیر می شد کارشناسان سالهای پیش به دولت تذکر داده بودند اما با این حال جلوی آن گرفته نشد و به این وضع دچار شدیم.

,

پروین پور گفت: بیش از 70 درصد مالکیت بخش مسکن در اختیار تقاضای سرمایه ای و 30 درصد آن دست تقاضای مصرفی است که این مسئله را می توان با اتخاذ بسته های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر خانه های دوم و بیشتر و مالیات بر معاملات مکرر تقاضای سرمایه ای مدیریت و از بازار بیرون کرد.

,

وی در پایان با بیان این که راه حل دولت برای کمک به مستاجرین غلط، بی فایده و بدتر کننده وضعیت فعلیشان است، افزود: عرضه بیشتر مسکن در بازار دردی را دوا نمی کند چون تا زمانی که وضعیت مالکیت و توزیع آن 70 به 30 است هر چقدر هم به موجودی خانه ها اضافه شود فایده ای ندارد چون ابتدا باید وضعیت سوداگری و توزیع املاک را که به شدت ناعادلانه است را عادلانه کنیم بعد روی به ساخت مسکن جدید بیاوریم.

,

 

,

مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید!

, مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید! , مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید! , مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید!, مستأجر اگر این مقدار پول داشت که خانه می‌خرید!,

فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه مسکن نیز در این باره گفت: پرداخت این وام به مستاجرین سرکاری هست، اگر به بازار اجاره ها نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که میزان اجاره ها با شرایط اقتصادی خانوار برابری نمی کند چون این شرایط اجازه وام گرفتن و پرداخت اقساط را نمی دهد.

,

وی افزود: از طرف دیگر پرداخت این وام هیچ گونه آورده ای همچون خانه برای خانوار ندارد. این اقساط، چون سبب افزایش رهن هم می شد از طرف دیگر مستاجر اگر امکان پرداخت این تسهیلات را داشت شاید در سالهای گذشته اقدام به خرید خانه می کرد.

,

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: این سیاست مبتنی بر شرایط فعلی خانوار نیست چون سبد هزینه خانوار در حال کوچک شدن است و در شرایط تورمی قرار داریم به همین دلیل دولت باید سیاست کاهش هزینه را انجام بدهد نه سیاست های افزایش هزینه.

,

بیضایی در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت مستاجرین و بخش مسکن گفت: بازار اجاره یک بازار اصلی در بحث مسکن نیست. مسئولین به فکر این هستند که مردم بیشتر مستاجر باشند این در حالی است که این قضیه برای خودشان بالعکس است، نه منافع کلی کشور و نه منافع مردم در این نیست که بیشتر مردم مستاجر باشند بنابراین باید شرایط صاحبخانه شدن آنها را فراهم کرد نه این که با دادن آدرس غلط آنها را تشویق به وام رهن گرفتن بکنیم.

,

وی افزود: 70 درصد قیمت یک ملک مربوط به زمین مسکونی آن است بنابراین اگر وام خرید هم به مردم بدهیم عملا این وام به خرید زمین اختصاص می یابد در حالی که دولت به راحتی می تواند زمین را در اختیار سازندگان مسکن قرار دهد و آنها برای مردم خانه بسازند چون این امر در قانون هم آمده است.

,

این کارشناس اقتصاد مسکن در پایان تصریح کرد: دولت باید زمین را به صورت رایگان برای ساخت مسکن به صورت حق بهره برداری در اختیار مردم قرار بدهد و سازندگان را سازماندهی کند تا آنها با یک شرایط رقابتی ساخت و ساز انجام دهند به صورتی که مردم اختیار داشته باشند تا با هر سازنده ای که خواستند توافق کرده و ملکشان ساخته شود. این امر دلالی در زمینه مسکن را به شدت کاهش می دهد. 

,

 

,

تلاشی یک ماهه برای یافتن سرپناه بی‌نتیجه مانده است

, تلاشی یک ماهه برای یافتن سرپناه بی‌نتیجه مانده است, تلاشی یک ماهه برای یافتن سرپناه بی‌نتیجه مانده است,

یکی از شهروندان بیرجندی در این باره می‌گوید: از یک ماه گذشته برای اجاره کردن یک واحد آپارتمان به تعداد زیادی از املاکی‌ها سر می زنم.

,

غفور صادقی با بیان این‌که بیشتر صاحبان خانه‌ها تمایل به رهن دارند که مبلغ را هم بسیار بالا پیشنهاد می‌دهند، گفت: با شرایط پیش رو جوانان از ازدواج روی می‌گردانند چراکه توانی برای تامین مسکن نخواهند داشت.

,

وی ادامه داد: سال گذشته یک واحد آپارتمان در شمال شهر در طبقه دوم با ۳۵۰ هزار تومان اجاره و سه میلیون تومان ودیعه اجاره کرده‌ام اما امسال قیمت واحدی در همان منطقه در طبقه اول به هشت میلیون ودیعه و پرداخت ماهانه ۵۰۰ هزار تومان، اجاره داده می‌شود.

,

صادقی خواستار رسیدگی به شرایط کنونی بازار مسکن شد و افزود: برخی صاحبان خانه‌ها بدون هیچ کارشناسی از وضعیت خانه، قیمت‌هایی فضایی بر اجاره‌ها می‌گذارند که این امر بازار رقابت در رشد قیمت‌ها را داغ می‌کند.

,

بازار داغ قیمت مسکن در فضای مجازی

, بازار داغ قیمت مسکن در فضای مجازی, بازار داغ قیمت مسکن در فضای مجازی,

یکی دیگر از شهروندان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش قیمت در حاشیه‌های شهر مانند حاجی آباد و چهکند هستیم.

,

جاوید سلیمانی با بیان اینکه صاحبان خانه‌ها قیمت‌هایی میلیاردی برای فروش پیشنهاد می‌دهند، اظهار کرد: دولت باید افزایش قیمت در بازار مسکن را مهار کند.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه طرح‌های ملی مسکن به دست عده‌ای سرمایه دار رسید و مشکل نیازمندان واقعی پا برجا ماند، افزود: مسئولان باید نظارت‌ها را دقیق‌تر کرده و روند افرایش ها را کنترل کنند.

,

سلیمانی اظهار کرد: در شرایط پیش‌رو که کرونا توان کسب و کار را از بسیاری خانواده‌ها به ویژه کارگران گرفته، شایسته نیست رشد قیمت اجاره بها دردی دیگر را متحمل نیازمندان کند.

,

وی بیان کرد: مردم در سکوت و بی‌توجهی مسئولان از طریق نرم افزارهای مجازی خانه‌هایشان را با قیمت‌های هنگفتی به فروش گذاشته یا اجاره می‌دهند که باید مدیریت شود.

,

اما در فصل نقل و انتقالات و به دلیل اوج گیری قیمت اجاره مسکن، دولت در راستای حمایت از مستاجران طرح پرداخت وام به اجاره نشینان را در دستور کار قرار داده است . اما باید پرسید که آیا این طرح دولت عملیاتی می‌شود؟ در صورت اجرایی شدن تسهیلات به دست مستاجران واقعا نیازمند می‌رسد و در نهایت اجرایی شدن این طرح پیامدهای مثبتی را به همراه دارد؟

,

 

,

۲۰ هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه مستاجرین اختصاص داده‌ایم

, ۲۰ هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه مستاجرین اختصاص داده‌ایم, ۲۰ هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه مستاجرین اختصاص داده‌ایم,

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، رقم در نظر گرفته شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن ۲۰ هزار میلیارد تومان است و به دلیل کمبود منابع ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که بر اساس اطلاعات سامانه‌های وزارت رفاه آن‌ها را احصا کرده‌ایم.

,

از رئیس‌جمهور تا مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی سقف پرداختی این وام به مستاجرین را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

,

پروانه اصلانی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی دستورالعملی تهیه کرده تا وام درخواستی با تقاضای مستاجر به موجر در قالب سه مدل۵۰ ،‌۳۰‌و ۱۵‌میلیون تومانی با نرخ سود ۱۳‌درصدی پرداخت شود.

,

بازپرداخت این وام چگونه است؟

, بازپرداخت این وام چگونه است؟, بازپرداخت این وام چگونه است؟,

اصلانی در خصوص نحوه و میزان بازپرداخت این وام برای شهرهای مختلف گفته است: اقساط وام ۵۰‌ میلیونی برای تهرانی‌ها ۵۴۰‌ هزارتومان، وام ۳۰‌میلیونی برای متقاضیان شهرهای بزرگ ۳۲۵‌هزارتومان و وام ۱۵میلیون تومانی برای سایر شهرها ۱۶۰‌هزارتومان است. مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود.

,

رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص نحوه بازپرداخت این وام در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «افرادی که با تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن درپایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.»

,

مستاجران دو راه پیش‌رو دارند، اول این که می‌توانند فقط سود این وام را پرداخت کنند که ۱۲ ماهه است و اصل وام پس از یک سال به بانک برمی‌گردد، یا این‌که می‌توانند اصل و سود وام را به صورت اقساط ۳۰ ماهه پرداخت کنند که در نهایت اصل وام به مستاجر برمی‌گردد.

,

اولویت با چه کسانی است؟

براساس اظهارات محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی خانواده‌های پنج نفره و تازه ازدواج کرده‌ها در اولویت دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن قرار دارند. این وام همچنین به مستاجرانی تعلق می‌گیرد که حداکثر متراژ واحد اجاره‌ای آنان در تهران ۷۵‌متر و در سایر استان‌ها ۹۰‌متر باشد. یعنی این وام به مستاجران لوکس‌نشین که قصد دارند در خانه‌های بزرگ زندگی کنند تعلق نمی‌گیرد. ضمن این‌که زوج‌های جوانی که به‌تازگی زندگی خود را آغاز کرده‌اند در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.

, اولویت با چه کسانی است؟, اولویت با چه کسانی است؟,
,
,

خانوارهای تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز مشمول دریافت این وام می‌شوند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز جامعه هدف طرح وام ودیعه به مستاجرین را اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه اعلام کرده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه