اخبار داغ

کارگردان و بازیگر تئاتر:

هنر تعزیه ، تئاتر و سینما باعث آشنایی نسل های امروزی با وقایع اسلام و غدیرخم شدند

هنر تعزیه ، تئاتر و سینما باعث آشنایی نسل های امروزی با وقایع اسلام و غدیرخم شدند
دادگر گفت: یکی از کارهایی که هنر، تئاتر یا سینما انجام می دهد این است که می تواند انسان را به گذشته ببرد و دوباره به زمان حال برگرداند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آرش دادگرکارگردان و بازیگر تئاتر در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی الیوم  با اشاره به اینکه سیر تاریخی همیشه برای انسان معاصر، عبرت آموز و درس گیرنده بوده است، اظهار داشت: سیر تاریخی باعث می شود که به گذشته نگاه کنیم و ببینیم که چه اتفاقاتی صورت گرفته و در چه شرایطی انسان از خودش چه رفتارهایی را بروز داده و عملها و عکس العملهای او نسبت به آن شرایط چگونه بوده و این آگاهی که به دست آورده آیا باعث شده که در روزگار امروزی رشد کافی در او بوجود آمده باشد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, الیوم  ,
 
,
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که هنر، تئاتر یا سینما انجام می دهد این است که می تواند انسان را به گذشته ببرد و دوباره به زمان حال برگرداند و  اگر بخواهیم از بزرگترین کتاب دنیا مثالی بزنم که همین تکنیک را مبنای خودش قرار داده، باید به کتاب مقدس قرآن کریم اشاره کنم، چرا که بزرگترین روش قرآن کریم روش به یادآوری است و دائما خداوند از مومنین می خواهد که به یاد بیاورند که چه بر سر قوم های مختلفی آمده است و به یاد بیاورند که گناه چه اثراتی در دنیا دارد و کار خیر باعث چه نیکی هایی در زندگی می شود.
,
 
,
دادگر با بیان اینکه انسان ذاتا فراموش کار است و در قرآن به این فراموش کاری بارها اشاره شده است، تاکید کرد: در قرآن بارها و بارها اشاره می شود که با یادآوردن خودت، پیرامونت،جهان اطرافت، هستی، خدا و ... را به یاد بیاورید و می توانید دوباره شروع کنید و دوباره می توانید زندگی ومعنویت را ادامه دهید چون خداوند بخشنده و ارحم الراحمین است.
,
 
,
کارگردان و بازیگر تئاتر در ادامه تصریح کرد: کاری که هنر تئاتر انجام می دهد درست یک همچین شیوه ای است و به گذشته می رود و با خود چیزی را از زمان گذشته به زمان حال می آورد و اکنونیت تماشاگر را تغییر می دهد ، به یادش می آورد که فراموش کرده، به یادش می آورد که آنقدر لامسه اش را از دست داده که دیگر حسی ندارد، پس دوباره شروع کند و دوباره به زندگی نگاه کند و دوباره به خودش،درونش و به ژرفایش بنگرد و سعی کند دوباره متولد بشود چرا که همیشه زمانی برای شروع کردن وجود دارد و  همیشه می توان از نو شروع کرد.
,
 
,
وی ادامه داد: ما با هنر تئاتر و سینما و ... اتفاق را دوباره بازسازی می کنیم و جزئیات را بیشتر می کنیم و  انسانِ امروزی را به ۱۴۰۰ سال پیش می بریم یا ۱۴۰۰ سال پیش را درست در اکنونیت او قرار می دهیم؛ یعنی هنر می تواند پلی بین گذشته و اکنون باشد  و به راحتی می توان تماشاگر را در کسری از ثانیه به گذشته برد و دوباره به زمان حال برگرداند و  در هنر تعزیه درست همین تکنیک استفاده می شود و ما می دانیم و آگاه هستیم از اینکه امام حسین (ع) به نبرد می پردازد و به شهادت می رسد، همه تماشاگرانی که به تعزیه آمدند این را می دانند و بارها و بارها و هر سال این قضیه را می بینند و شنیدند، از کودکی تا سالخوردگی، پس چرا دوباره به دیدن این نمایش می آیند؟ چون هنر تعزیه کاری می کند که گویی همین الان امام حسین علیه السلام تصمیم گرفته که به نبرد بپردازد و به شهادت برسد.
,
 
,
 
,
 
,
دادگر ادامه داد: تماشاگران در نمایش تغذیه، از امام حسین(ع) میخواهند و گریه می کنند، میگویند شاید اگر امروز گریه کنیم شاید  اگر بیشتر گریه کنیم  و اگر بیشتر خواهش کنیم امام امروز به کربلا نرود و به شهادت نرسد ، می دانیم که می رود و به شهادت می رسد ولی شاید اگر از او بیشتر بخواهیم و بیشتر تلاش کنیم این اتفاق پیش نیاید ، یعنی آن ۱۴۰۰ سال پیش، ۱۴۰۰ سال قبل نیست و می توان آن را در زمان حال ترسیم کرد.
,
 
,
این کارگردان و بازیگر تئاتر افزود: در هنر تعزیه آن بقالی که نسل اندر نسل پدرانش تعزیه را اجرا می کردند و نقش امام خوان بودند و او الان به آن رسیده است و یک چکمه پلاستیکی را پایش می کرد و عبا را به روی دوش می انداخت و آن بند را می زد و شمشیر نیاکانش را به دست می گرفت و بر صحنه تعزیه می ایستاد، همه می دانستند که او حسنعلی بقال است ولی همه چیز در کسری از ثانیه تغییر می کرد و با نمایش او، همه به گذشته سفر می کردند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه با هنرهای نمایشی همچون تئاتر، سینما و ... ما به زمان گذشته می رویم و مجددا به زمان حال باز می گردیم، تزکیه نفس می شویم و پالایش روح پیدا می کنیم، گفت:  این هنر و ادیان هر دو این را انجام می دهند و پیامبران همان کاری را انجام می دادند که هنر از آن استفاده می کند؛ امر نامرئی را مرئی کردن، برای مثال خداوند دیدنی نیست چگونه می شود چیزی که دیده نمی شود را به مردم باوراند که به او ایمان بیاورند، و باید گفت که در ابتدای شکل گیری اسلام، سخت ترین کار دنیا همین بود و هنر تئاتر درست همین کار را انجام می دهد و آنچه نادیدنی است را به دیدنی تبدیل می کند.
,
 
,
دادگر در پایان با اشاره به اینکه هنر تعزیه ، تئاتر و سینما باعث آشنایی نسل های امروزی با وقایع اسلام و غدیرخم شدند، خاطر نشان کرد: دین دستوری برای زندگی بهتر است و تئاتر پیشنهادی برای زیست بهتر ارائه می دهد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه