اخبار داغ

گفتگو با «خسرو معتضد» به بهانه سالروز صدور فرمان مشروطیت؛

سرکوب مشروطه توسط رضاشاه به ضرر خودش تمام شد/ مقایسه «محمدرضا عارف» با «رستم گیو»!

سرکوب مشروطه توسط رضاشاه به ضرر خودش تمام شد/ مقایسه «محمدرضا عارف» با «رستم گیو»!
پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: مشروطه به ایران بسیار خدمت کرد. اقدام رضاخان مبنی بر سرکوب مشروطه در نهایت به ضرر خود وی تمام شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، 114 سال پیش در چنین روزی، فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین‌شاه صادر شد. این واقعه یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی سیاسی معاصر ماست و می‌توان گفت که مسیر تاریخ ایران به واسطه مشروطه تغییر کرد. شنیدن تأثیرات مشروطه بر تاریخ ایران از زبان «خسرو معتضد» پژوهشگر تاریخ معاصر، شنیدنی است. آن‌چه می‌خوانید ماحصل گفتگوی ما با استاد معتضد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, 114 سال پیش در چنین روزی، فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین‌شاه صادر شد. این واقعه یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی سیاسی معاصر ماست و می‌توان گفت که مسیر تاریخ ایران به واسطه مشروطه تغییر کرد. شنیدن تأثیرات مشروطه بر تاریخ ایران از زبان «خسرو معتضد» پژوهشگر تاریخ معاصر، شنیدنی است. آن‌چه می‌خوانید ماحصل گفتگوی ما با استاد معتضد است.,

بگذارید صریح بگویم هرکه مشروطه را مذمت می‌کند نادان است. مردم با همان مجلس ناقص در آن زمان در امور خودشان دخالت داده شدند. هر استبدادی منفور است و آن مجلس ناقص، بهتر از استبداد بود. تمام مردم ایران در مشروطه دخیل بودند. پس از ژاپن نخستین کشوری که مشروطه بر آن حاکم شد، ایران بود. عثمانی هم مشروطه شد اما نتوانستند ادامه بدهند و آن را از بین بردند.

,

در دولت عثمانی مجلس را بستند و بعد هم انقلاب شد و سلطان‌حمید را برکنار کردند. در ایران در سال 1285 مشروطه اتفاق افتاد و نیت‌های پاکی هم در پس آن بود. مردم عادی مشروطه می‌خواستند، چراکه ظلم حاکم بود. به دنبال زن مردم می‌رفتند و او را به زور به خانه خودشان می‌بردند! پسربچه‌های زیبا را می‌گرفتند! پسربچه‌های زیبا از دست شاهزادگان، حکام، گردن‌کلفت‌ها و آقازاده‌ها آسایش نداشت.

,

ملت ایران تا گلو زیر قرض رفته بود. ناصرالدین‌شاه 500 هزار لیره برای پرداخت خسارت کمپانی تنباکو قرض کرده بود که با بهره آن به 900 هزار لیره رسید و همه این مبلغ را باید مردم ایران می‌دادند؛ از طریق مالیات. آن موقع از فروش نفت و گاز و دیگر منابع هم خبری نبود؛ بنابراین قاجاریه مملکت را می‌فروختند! حالا یک عده از قاجاریه تعریف می‌کنند که تاریخ را نمی‌فهمند و نمی‌دانند!

,

 

,

وقتی ناصرالدین‌شاه برای تأمین خرج سفرهای خارجی‌اش جنگل‌ها و جاده‌های ایران را به رویتر داد!

, وقتی ناصرالدین‌شاه برای تأمین خرج سفرهای خارجی‌اش جنگل‌ها و جاده‌های ایران را به رویتر داد!, وقتی ناصرالدین‌شاه برای تأمین خرج سفرهای خارجی‌اش جنگل‌ها و جاده‌های ایران را به رویتر داد!,

مظفرالدین‌شاه امتیاز نفت را واگذار کرد. بیگانگان میلیاردها لیره از این واگذاری استفاده کردند. قبلا هم ناصرالدین‌شاه امتیاز نفت تنکابن را به یک کمپانی روسی به نام خوشتاریا داده بود. شاه که به خارج می‌رفت، پول می‌گرفت. ناصرالدین‌شاه در سفر اولش، برای این که خرج سفر تأمین شود، امتیاز جنگل‌ها و جاده‌های ایران را به رویتر داد!

,

(توضیحات مرآت: در مقابل این امتیازدهی‌ها، رویتر متعهد شده بود که از منافع خالص راه‌آهن سالی 20 درصد و از سود خالص معادن و جنگل‌ها 15 درصد به دولت ایران پرداخت کند. همچنین متعهد شد پس از عقد قرارداد مبلغ 40 هزار لیره انگلیس به نام دولت ایران به عنوان رهن به بانک انگلستان بسپارد و هرگاه از این تاریخ تا مدت 15 ماه عملیات آغاز نشود، این مبلغ توسط دولت ایران ضبط شود.)

,

بنابراین، مشروطه به نفع ایران و مایه افتخار مردم ایران بود. در آن زمان اکثر مردم ایران بی‌سواد بودند اما ایرانی، هوش و غریزه خاصی دارد. و خوب کاری کردند که انقلاب کردند! مجلس در دور نخست، صنفی بود. صنف آهنگران و صنف چلوکبابی‌ها و بزارها و شاهزادگان و علما و اعیان و اشراف و... در مجلس نماینده داشتند اما با این وجود، مجلس باارزشی بود.

,

از آن پس بود که دیگر زمینی از ایران جدا نشد. مگر در یک دوره بیست‌ساله که بخشی از اراضی ایران دادند، اما دیگر امثال واقعه ترکمانچای تکرار نشد؛ واقعه هرات تکرار نشد. استان‌های بزرگ کشور از ایران جدا نشدند و این بسیار مطلوب بود. خیلی هم به آن مجلس اعتقاد داشتند و می‌نوشتند مجلسِ مقدسِ ملی. اکنون برای هریک از نمایندگان مجلس یازدهم 234 میلیون تومان حق مسکن و حقوق و... تعیین کردند!

,

در شرایطی که کارگران که برای دریافت یک میلیون تومان در اهواز گریه می‌کنند، دادن ودیعه مسکن به نمایندگان به چه معناست؟ تا به مجلس می‌آیند، خودرو طلب می‌کنند! مگر ماشین ندارید؟ این همه واحدهای مسکن مهر وجود دارد، خب نمایندگان بروند در مسکن مهر زندگی کنند. برای ملاقات با مردم هم دفتر می‌خواهند و خویشاوندانشان را در دفتر خودشان استخدام می‌کنند!

,

آدمِ اشرافیِ مجلس مشروطه می‌شود مشیرالدوله!

, آدمِ اشرافیِ مجلس مشروطه می‌شود مشیرالدوله!, آدمِ اشرافیِ مجلس مشروطه می‌شود مشیرالدوله!,

مشروطه از هر نظر برای ایران خوب بود. چراکه ایران با مشروطه دیگر زیر بار روسیه نمی‌رفت؛ وقتی می‌خواستند استقراض کنند، زیر بار نمی‌رفت. از مردم قرض می‌کردند. مردم را بیدار کردند. مردم را باشعور کردند. مجلس نمایندگان بسیار باشرفی داشت. همه آدم‌حسابی بودند. آن هم که اشرافی است، می‌شود شخصیتی مثل مشیرالدوله. تحصیل‌کرده فرانسه و روسیه بود.

,

مشیرالدوله نخستین‌بار در ایران مدرسه نظامی و سیاسی و طب ایجاد کرد. این آدمِ اشرافی مجلس بود! آدمِ طبقه پایین مجلس می‌شود شخصیتی مثل مشتی‌باقر بقال که به مجلس می‌رفت و می‌گفت به فکر نان و گوشت مردم باشید. یکی از نمایندگان امروز بلند می‌شود و بگوید که نان و گوشت مردم چه می‌شود؟ شما خودتان الان خانه دارید؟ اگر خانه پدرتان نباشد، کجا زندگی می‌کنید؟

,

مگر می‌شود خانه خرید؟ قیمت خانه امروز در تهران به 2 میلیارد تومان رسیده! مگر پول‌های میلیاردی روی زمین ریخته است؟ من اکنون بازنشسته‌ام و حقوق بازنشستگی من که فوق‌لیسانس دارم و روزنامه‌نگارم، 3 میلیون و 200 هزار تومان است. منی که سفرهای معلوماتی زیادی به انگلیس، آلمان، فیلیپین، سوئیس، مالزی، تایلند داشته‌ام و در همه آن‌ها میهمان سازمان‌های جهانی بوده‌ام، امروز حقوقم همین‌قدر است.

,

 

,

شاهزاده فرمانفرما 60 زن داشت!

, شاهزاده فرمانفرما 60 زن داشت!, شاهزاده فرمانفرما 60 زن داشت!,

پیش از مشروطه، مرتجعین و کسانی که آدم‌ها را استثمار می‌کردند در ایران جولان می‌دادند. در ایران، شاهزاده فرمانفرما، 60 زن داشت.

,

(توضیحات مرآت: به عنوان یک نمونه، نامه‌های ملک‌تاج، ملقب به نجم‌السلطنه دختر فیروزمیرزا پسر عباس‌میرزا نایب‌السلطنه خطاب به فرمانفرما اگرچه منبعی مهم برای شناخت موقعیت زنان ایرانی است اما همچون نامه‌های دیگر زنان هم‌عصر و هم‌طبقه خود از بی‌اطلاعی و کم‌سوادی زنان ایرانی در آن عصر حکایت می‌کند که تقدیر زندگی در حرمسراها را برایشان رقم زده بود اما مشروطه خط بطلانی بر این تقدیر محتوم کشید.)

,

 36 فرزند نرینه و مادینه از او بوجود آمد که یکی از آن‌ها خانم مریم فیروز بود. چه خبر است؟ یک مرد و 60 زن؟ حالا ببینید، پسران ما یک زن هم نمی‌توانند بگیرند! همین الان هم شکم‌گنده‌ها در ایران چهار تا زن دارند و چپ و راست ازدواج می‌کنند!

,

اخیرا یک مجله قدیمی می‌خواندم که در آن نوشته بود سلطان مراکش، محمد یوسف را که در سال 1332 برکنار کرده بودند، فرانسوی‌ها 39 تا زنش را هم با او فرستادند به جزیره کورس. 10 تا هم زن فرانسوی داشت که طلاق گرفتند. شرایط ازدواج امروز را ببینید. آخر خرید ماشین و یخچال هم باید آرزو باشد؟ برای من پیامک آمده که در بانه یخچال به قیمت هر دلار 17 هزار تومان بخرید!

,

 مشروطه یعنی دولت را به مجلس بکشند و به خاطر این شرایط زیر اخیه ببرند. مجلس 21، 22، 23 و 24 قلابی بود و آن بلاها بر سر شاه آمد. همه در این مجالس ساکت بودند. آن موقع هم حقوقی نمی‌گرفتند؛ در حد 4 تا 5 هزار تومان. اما بعد از انقلاب، گفتند این پول‌ها را پس بدهید؛ چون شما در مجلس نشستید و توطئه کردید و سکوت کردید و علیه دزدی‌ها و فسادها و اختلاس‌ها حرف نزدید.

,

 

,

روزی که «وکیل زرتشتیان» بالاخره سکوتش را شکست و در مجلس اعتراض کرد!

, روزی که «وکیل زرتشتیان» بالاخره سکوتش را شکست و در مجلس اعتراض کرد!, روزی که «وکیل زرتشتیان» بالاخره سکوتش را شکست و در مجلس اعتراض کرد!,

این آقای عارف که رهبر اقلیت بود، یک کلمه علیه نابسامانی‌ها حرف نزد. زمان قدیم، رستم گیو، وکیل زرتشتیان که آدم خوبی هم بود، در تمام مدت وکالتش سکوت می‌کرد! یک‌روز بلند شد و گفت اعتراضی بکنم! هویدا تعجب کرد و گفت چه اعتراضی داری؟ گفت قربان! پنجره باز است، صدای شما نمی‌رسد. این پنجره را ببندید تا من صدای زیبای شما را بشنوم.

,

(توضیحات مرآت: رستم گیو 6 دوره نماینده زرتشتیان در مجلس ملی بود. منزل مسکونی او در تهران ساختمانی دوطبقه در خیابان انقلاب است که با تلفیقی از معماری ایرانی و تئوکلاسیک اروپایی ساخته شده و اکنون ارزش میراثی دارد. گیو پیش از انقلاب اسلامی، به مدت 27 سال، رئیس انجمن زرتشتیان ایران بود. او فردی نیکوکار بود و یزدی‌ها در زمان حیاتش به او ارباب رستم گیو می‌گفتند.)

,

بدترین رژیم پارلمانی بر بهترین رژیم استبدادی برتری دارد؛ به شرطی که نمایندگان مجلسش، نماینده‌های مردم باشند و حرف بزنند. آدم برای حقوق گرفتن به مجلس نمی‌رود. نماینده، باید حامی ملت باشد و دولت را استنطاق کند. نه فقط دولت، باید مثلا شرکت‌های خودروسازی را هم استنطاق کنند. دیروز کسی به من می‌گفت به قیمت 195 میلیون تومان یک ماشین به من دادند و همان خودرو در بازار آزاد 225 میلیون است!

,

دولت‌ها معمولا با خودروسازها تبانی می‌کنند. ماشین در کشورهای دیگر این‌قدر بااهمیت نیست. در کویت قرعه‌کشی می‌کنند. من روزنامه القبس کویت را می‌خوانم؛ هر ماه برای ماشین قرعه‌کشی دارند. از بین افرادی که در طول سال ماشین می‌خرند هم در ماه رمضان قرعه‌کشی می‌کنند و یک پیکاب شیک و یک جلد قرآن نفیس هدیه می‌دهند. پول ماشین را هم در 180 تا 250 قسط می‌گیرند. در جایی مثل آمریکا اصلا ماشین را پیش‌خرید نمی‌کنند.

,

 

,

سرکوب مشروطه به ضرر رضاشاه تمام شد

, سرکوب مشروطه به ضرر رضاشاه تمام شد, سرکوب مشروطه به ضرر رضاشاه تمام شد,

مشروطه به ایران بسیار خدمت کرد. رضاشاه که مشروطه را سرکوب کرد، به ضرر خودش تمام شد. وقتی انگلیس‌ها و روس‌ها آمدند، به رضاشاه گفتند ظرف 24 ساعت برو و رفت! اگر مشروطه بود و مردم رضاشاه را دوست داشتند، همان اتفاقی در ایران می‌افتاد که در ترکیه افتاد. در ترکیه نتوانستند هیچ غلطی بکنند. ترکیه اشغال هم نشد. تمام دنیا هم به این کشور کمک مالی کردند.

,

انتهای پیام/ح

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه