اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

کدام بخش ها تاکنون ارز خود را به داخل کشور باز نگردانده اند؟

کدام بخش ها تاکنون ارز خود را به داخل کشور باز نگردانده اند؟
با اینکه 15 روز از مرداد ماه گذشته است اما برخی از صادرکنندگان هنوز نتوانسته اند تعهدات خود را در بازگرداندن ارز صادراتی به داخل کشور عملی کنند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت 15 روز از مردادماه و مهلت داده شده به صادرکنندگان که باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل می آوردند اما متاسفانه خبرهایی به گوش می رسد که هنوز بخش قابل توجهی از این ارز در خارج از کشور مانده و بخشی از صادر کنندگان هنوز نتوانسته اند ارز خود را به داخل کشور بیاورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اواخر تیرماه بود که به یکباره شاهد رشد نرخ ارز به قیمت 26 هزار تومان بودیم که با التیماتومی که از سوی بانک مرکزی و دولت به صادرکنندگان داده شد مقرر شد تا انتهای تیرماه همه صادرکنندگان ارز خود را به داخل کشور بیاورند و الا نامشان به عنوان متخلف به قوه قضائیه داده خواهد شد و این دستگاه با آنها برخورد خواهد کرد.

,

صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه حدود ۲۷ و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است و این رقم می‌تواند کل مصارف ارزی یک سال کشور را تامین کند، گفت:​ از این رقم حدود ۲۵ میلیارد دلار مربوط به سال ۹۷ و دو و نیم میلیارد دلار مربوط به سه ماه نخست امسال و بیشتر آن مربوط به بخش خصوصی است.

, صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه حدود ۲۷ و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی اقتصاد کشور بازنگشته است و این رقم می‌تواند کل مصارف ارزی یک سال کشور را تامین کند، گفت:​ از این رقم حدود ۲۵ میلیارد دلار مربوط به سال ۹۷ و دو و نیم میلیارد دلار مربوط به سه ماه نخست امسال و بیشتر آن مربوط به بخش خصوصی است.,

وی افزود: از ۱۹ هزار و ۱۷۶ صادرکننده، ۱۶ هزار و ۴۳۵ نفر که حدود ۸۶ درصد این بخش را تشکیل می‌دهند با تعهد صادراتی حدود ۲۷ و نیم میلیارد یورو، فقط پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده اند.

, وی افزود: از ۱۹ هزار و ۱۷۶ صادرکننده، ۱۶ هزار و ۴۳۵ نفر که حدود ۸۶ درصد این بخش را تشکیل می‌دهند با تعهد صادراتی حدود ۲۷ و نیم میلیارد یورو، فقط پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده اند.,

کریمی گفت: حدود شش و هشت دهم میلیارد یورو ارزی که به کشور بازنگشته، مربوط به ۲۵۰ صادر کننده از ۱۶ هزار و ۴۳۵ صادر کننده‌ای است که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند.

, کریمی گفت: حدود شش و هشت دهم میلیارد یورو ارزی که به کشور بازنگشته، مربوط به ۲۵۰ صادر کننده از ۱۶ هزار و ۴۳۵ صادر کننده‌ای است که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند.,

با آغاز مرداد ماه کمی از هیجانات بازار ارز فروکش کرد و قیمت ارز به کانال 20 هزار تومان بازگشت اما هرچه جلو تر می رفتیم باز شاهد افزایش نرخ ارز هستیم هرچند که شتاب روزهای اواخر تیرماه را ندارد که این موضوع نشان می دهد ظاهرا بازار نیز متوجه شده است عده ای از صادرکنندگان نتوانسته اند ارز خود را به داخل کشور بیاورند.

,

برای پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از ارز صادراتی هنوز به چرخه اقتصاد بازنگشته است، باید گریزی به مصاحبه اردیبهشت ماه سال گذشته سرپرست سابق سازمان توسعه و تجارت بزنیم.

,

در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ محمدرضا مودودی، سرپرست وقت سازمان توسعه تجارت در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: در سال گذشته ۶۴۴۷ صادرکننده جدید حقیقی و حقوقی ظهور کردند که این افراد در مجموع ۵.۴ میلیارد دلار صادرات انجام دادند.

,

وی افزود: بیشتر این صادرات با هدفی به جز بازگشت ارز صورت گرفته، چون در همین سال میزان صادرات صادرکنندگان اصلی و باسابقه کاهش داشته است.

,

مودودی ادامه داد: تنها ۴۴۵ فرد و شرکت، صادرات بیش از یک میلیون دلار داشته اند و مابقی، صادراتی کمتر از یک میلیون دلار انجام داده اند.

,

همچنین مودودی در سیزدهم خرداد ۱۳۹۸ با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جاری، تعداد یک هزار و ۳۷۳ کارت بازرگانی جدید برای افرادی که پیش از این تجربه صادرات نداشته اند، صادر شده است، گفت: میزان صادرات این افراد با این کارت‌ها ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

,

وی افزود: این رقم حدود ۲۰ درصد کل صادرات فروردین ماه را تشکیل می‌دهد که عدد قابل توجهی است.

,

سرپرست سازمان توسعه تجارت این امر را به صدا درآمدن زنگ خطر دانسته و افزوده است: نمی‌گوییم همه با نیت برنگرداندن ارز به چرخه صادراتی این کار را کرده اند، اما نشان می‌دهد جذابیت فضای صادرات برای کارت‌های جدیدالورود بیشتر از صادرکنندگان شناسنامه دار است.

,

به تازگی نیز حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی ۲۰ هزار کارت بازرگانی از فروردین ۹۷ تا پایان اردیبهشت امسال صادرات داشته‌اند. از این تعداد تعهد ارزی ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارت صفر درصد، هزار و ۴۲۵ کارت صفر تا ۵۰ درصد و دو هزار کارت، بیش از ۵۰ و کمتر از صددرصد بوده و هزار و ۴۶۴ کارت نیز صددرصد به تعهد ارزی خود عمل کرده‌اند.

,

زادبوم گفت: مبلغ صادراتی ۱۵ هزار و ۳۶۸ کارتی که تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل صادرات کشور است، کسانی که صددرصد به تعهد ارزی خود عمل کرده‌اند، ۲۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

,

وی ادامه داد: ۲۲ درصد صادرات مربوط به کسانی است که تعهد ارزی آن‌ها صفر درصد است، ۱۱ درصد صادرات برای صفر تا ۵۰ درصدی‌ها و ۴۳ درصد صادرات برای افرادی است که به تعهد ارزی خود از ۵۰ تا کمتر از صددرصد عمل کرده‌اند.

,

*پتروشیمی ها پیشتاز بازگرداندن ارز صادراتی

, *پتروشیمی ها پیشتاز بازگرداندن ارز صادراتی,

احمد مهدوی ابهر دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا با اشاره به حجم ارزی که پتروشیمی ها به داخل کشور بازگردانده اند گفت: سهم ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما حدود 40 درصد است اما براساس وظیفه ای که پتروشیمی ها برعهده گرفته اند حتی بیشتر از این میزان ارز به داخل کشور بازگردانده اند.

,

وی ادامه داد: همواره پتروشیمی ها نسبت به تعهدی که داده اند به خوبی عمل می کنند به طوریکه پتروشیمی‌ها رتبه نخست بازگشت ارز را در طول چندشاگرد به خود اختصاص داده اند یعنی بیش از 90 درصد از پتروشیمی ها تعهدات خود را انجام داده اند.

,

مهدوی ابهری با بیان اینکه آمارها نیز تعهد پتروشیمی‌ها برای عرضه ارزهای صادراتی در سامانه نیما را تایید می‌کنند،‌ گفت: بر اساس اظهارات بانک مرکزی،‌ عملکرد پتروشیمی‌ها در اغلب مواقع بیش از تعهد بوده است.

,

این گزارش اضافه می کند تعهد پتروشیمی‌ها برای عرضه ارز در سامانه نیما طی سال ۹۸، حدود ۷.۲ میلیارد دلار بود اما پتروشیمی‌ها فراتر از تعهد خود یعنی ۸.۵ میلیاد دلار ارز در این سامانه عرضه کردند
آمارها نشان می دهد در ۴ ماهه اول امسال نیز، پتروشیمی‌ها با همین روند حرکت کرده‌ به طوریکه براساس اعلام مسئولان سامانه نیما پتروشیمی ها در مدت 4 ماه نخست سال جاری توانسته اند به تعهدات خود در بازگرداندن ارز به این سامانه عمل کنند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه