اخبار داغ

75 سالگی 6 آگوست 1945هیروشیما در لبنان

75 سالگی 6 آگوست 1945هیروشیما در لبنان
رسانه های متعددی به انفجار بیروت لبنان پرداختند ازجمله سی ان ان، واشنگتن پست، نیویورک تایمز، الجزیره، واشنگتن اگزمینر، VOA، آمریکن کانسوریتیو، تلگراف، نیوزویک، العربیه، راشاتودی، اسپوتنیک، بی بی سی فارسی، وایس و...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه های متعددی به انفجار بیروت لبنان پرداختند ازجمله سی ان ان، واشنگتن پست، نیویورک تایمز، الجزیره، واشنگتن اگزمینر، VOA، آمریکن کانسوریتیو، تلگراف، نیوزویک، العربیه، راشاتودی، اسپوتنیک، بی بی سی فارسی، وایس و...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
مهرداد فرهمند از بی بی سی فارسی  تحلیل کرده است: افراد کمی باور دارند که انفجار تصادفی بوده است. بعضی افراد گفته اند موشک ویا صدای جنگنده شنیده اند،تکذبیه اسراییل تغییری در افکار عمومی لبنان نکرده است زیرا اسراییل مسئولیت حملاتی در خارج کشور انجام می دهد را بردوش نمی گیرد.لبنان همیشه انتظار حمله از اسراییل را دارد بخصوص بعد از افزایش میان حزب الله و اسراییل. چند روز دیگر دادگاه ویژه بین المللی برای رفیق حریری است و متهمان پرونده حزب الله لبنان بسیاری گفته این انفجار به دنبال ترور سعد حریری بوده است.یکی از کشته شدگان دبیرکل حزب کتائب یا همان فالانژهای لبنان است؛ فالانژها متحد اسراییل در زمان جنگ داخلی لبنان بودند. حزب الله لبنان بارها هرگونه دست داشتن در ترور رفیق حریری را رد کرده است.
,
رفیق حریری علیه نفوذ سوریه مبارزه می کرد و بعد از کشته شدن وی باافزایش مخالفت ها نیروهای سوری از لبنان خارج شدند.
,
 
,
, ,
 
,
واشنگتن اگزیمنر به نقل یکی از مقامات صلیب سرخ لبنان نوشت صدها نفر کشته یا زخمی شده اند.هنوز علت واقعی انفجار مشخص نشده است. این انفجار زلزله معادل 4.5 ریشتری را ایجاد کرده است.یکی از مقامات پنتاگون گفته است آمریکا تحولات لبنان را به طور جدی رصد می کند اما چیزی در رابطه با علت انفجار و پیامدهای آن نداریم. خانه رفیق حریری در نزدیکی محل انفجار می باشد و پسرش سعد حریری نخست وزیر پشین لبنان در داخل خانه بوده است. اسراییل شنبه به اهدافی در سوریه مورد حمله قرارداد اما هرگونه دخالت در انفجار بیروت را رد کردند و گبی اشکنازی گفته است که احتمالا حادثه ناشی از آتش سوزی می باشد. سخنگوی وزرات امورخارجه آمریکا به این پایگاه خبری گفته است که هیچ اطلاعاتی در مورد علت انفجار ندارد.
,
, ,
 
,
 
,
آمریکن کانسرویتیو نوشت: لبنان از یک بحران شدید اقتصادی و مالی به دلیل تحریم های آمریکا رنج می برد و لبنان درگیر شیوع جدی ویروس کرونا است. انفجار نزدیک به محل زندگی اکثریت مسیحی ها بوده .
,
, ,
 
,
یاهو نیوز به نقل از تلگراف نوشت: نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی صنعتی که برای تقویت خاک استفاده می شود همچنین برای منفجر کردن در معادن نیز استفاده می شود. این ماده به خودی خود منفجره نیست. استاد دانشگاه ملبورن گفته است این ماده در شرایط مناسب آتش میگیرد اما برای ایجاد انفجار به شرایط فوق العاده احتیاج دارد.نیترات آمونیوم می تواند آتش را نیز خاموش کند اما اگر با نفت مخلوط شود تبدیل به ماده منفجره خطرناکی می شود. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
,
هافنیگتون پست نوشت: مقامات لبنانی گفته اند این فاجعه می تواند میلیاردها دلار ضربه بزند. این اتفاق زمانی افتاده است که لبنان با وخیم ترین بحران اقتصادی در طی این چندین روبرو است و ارزش پول ملی در یک سال گذشته 80درصد کاهش داشته است و بیکاری رشد شدیدی داشته است و میلیون ها نفر به فقر نزدیک شده اند. این کشور سالیان سال است که به ذخایر ارز خارجی تکیه دارد بخصوص دلار آمریکا. سیستم سیاسی لبنان عمیقا شکسته شده است بخصوص از نظر قومی و مذهبی و این میراثی از استعمار فرانسه است که در قوانین این کشور حفظ شده است و باعث سال ها درگیری و به ویژه جنگ داخلی 1990 و 1975 شده است. 
,
 
,
, ,
نیوزویک نوشت: یکی از مقامات پنتاگون گفته است که انفجار اولیه درمیان مواد آتش بازی بوده است اما انفجار دوم به دلیل مواد شیمیایی و سیلو غلات می باشد. دو افسر سابق که در خاورمیانه کار می کردند گفته اند مدرکی برای حمله اسراییل در دست نیست. اسراییل با لبنان و سوریه درگیر جنگ است و تهدید کرده است که به مواضع حزب الله که برای دستیابی به مهمات با هدایت دقیق و سایر قابلیت های تسلیحاتی حمله می کند. روز چهارشنبه کاخ سفید وضعیت اضطراری 13 ساله ملی را علیه لبنان تمدید کرد که زمینه ها را برای تحریم افراد درگیر با حزب الله، سوریه و ایران فراهم کرده است.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 وایس نوشت: انفجار لبنان منجر به ایجاد یک موج انفجار و یک ابر قارچ می شود که در انفجارهای هسته ای اتفاق می افتد اما به گفته کارشناسان این انفجار اتمی نبوده است. یک فیزیک دان گفته است انفجار گسترده مواد منفجره شیمیایی می تواند ابر قارچ را نیز ایجاد کند برای مثال انفجار یک پالایشگاه نفت در تگزاس  در سال 2008 و در سال 2013 یک انفجار در کارخانه تولید کننده کودهای شیمیایی در تگزاس و سال پیش در فیلادلفیا منجر به تشکیل چنین ابرهای قارچی شد.انفجارهای گسترده در کارخانه های آتش بازی غیر معمول نیستند. ماه گذشته دو مورد وجود داشت ، یکی در چین و دیگری در ترکیه. واقعیت این است که ما نمی دانیم که در واقع برای مدتی چه اتفاقی افتاده است. یکی داستان جعلی نیز گفته حمله اسراییل به یک سایت اسلحه حزب الله بوده است.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
ای بی سی نیوز: نیترات آمونیوم کود شیمیایی برای تقویت خاک است و در بمبگذاری 25سال پیش اوکلاهما که منجر به کشته شدن 168 شده بود مورد استفاده قرارگرفت/ نیترات آمونیوم از یک کشتی باری تجاری که در سال 2013 در بیروت رها شد بود پیدا شد و سال بعد آن این کشتی توسط مقامات مصادره شد و تصمیم گرفته شد تا این مواد یا به حراج گذاشته شوند و یا معدوم شوند.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه