اخبار داغ

اضافه بنای ساختمان؛ عامل سیمای نازیبای شهر کرج

اضافه بنای ساختمان؛ عامل سیمای نازیبای شهر کرج
تخلفاتی از قبیل اضافه بنا یکی از این مسائلی است که روی چهره شهر اثر گذار بوده و شرایط و قوانینی توسط شهرداری برای آن صادر شده و هر سازنده نمی تواند بنایی را به خواست خود بسازد یا به آن بیافزاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریکموضوع سیمای شهری و ایمنی در ساخت و سازها موضوع مهم و قابل بحثی است و اگر قرار باشد هر کسی زمین و ساختمان خود را هر طور و با هر مشخصاتی که می خواهد بسازد قطعاً شهری آشفته و بی نظم خواهیم داشت؛ با توجه به این که برای ساخت و ساز هر بنایی قوانین مخصوص به خود آن در شهرداری ها وجود دارد، سازنده موظف است طبق قوانین و ضوابط عمل  کرده و از آنها پیروی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک, تیتریک,
تخلفاتی از قبیل اضافه بنا یکی از این مسائلی است که روی چهره شهر اثر گذار بوده و شرایط و قوانینی توسط شهرداری برای آن صادر شده و هر سازنده نمی تواند بنایی را به خواست خود بسازد یا به آن بیافزاید. البته به  بنایی که اضافه تر از آنچه در مجوز ساخت موجود است ساخته شود اضافه بنا می گویند که یک تخلف ساختمانی است.
,
 
,
همانطور که می دانید قبل از شروع به ساخت هرگونه بنایی باید مجوز های لازم برای آن گرفته شود و پروانه ساخت کتبی داشته باشد تا بنا یا اضافه بنا جزء تخلفات اضافه بنا محاسبه نشو، در غیر این صورت توسط شهرداری قابل پیگیری است.
,
 
,
وقتی مالک یا مالکین یک زمین بدون پروانه و جواز شروع به ساخت کرده و یا بنای ساخته شده ایمنی کافی را ندارد این موضوع در کمیسیون ماده 100 که برای رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز تشکیل شده است، مورد بررسی قرار می گیرد؛ این کمیسیون از اعضایی متشکل شده اند که عبارتند از نماینده وزارت کشورکه انتخاب وزیر کشور است، یک قاضی دادگستری که انتخاب وزیر دادگستری است، نماینده شورای اسلامی شهر و نماینده شهرداری که حق رای نداشته و حضورش برای دفاع از شکایات شهرداری خواهد بود.
,
 
,
در بعضی موارد دستور تخریب بنا و در برخی جریمه های نقدی در نظر گرفته شده و  صادر می گردد.
,
 
,
 
اضافه بنا می تواند در تراکم ساختمان باشد یعنی تعداد طبقاتی که در یک زمین مالک می تواند احداث کند و اگر از آن بیشتر بسازد تخلف محسوب می شود و یا اینکه در سطح اشغال بنا تخلفی صورت گیرد به این شکل که هر سازنده فقط 60% طول زمین خود را می تواند جزء زیر بنا و ملک مسکونی اختصاص دهد و اگر بیشتر از آن باشد تخلف بوده و باید پیگیری شود.
,
, ,
 
,
 
,
اگر می خواهید بدانید که این جریمه های نقدی چگونه محاسبه می شوند؛ باید بگوییم که طبق قانون برای زمین های مسکونی حداقل یک دوم  و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هر متر مربع از تخلفی که صورت گرفته است، برای زمین های تجاری و اداری حداقل دوبرابر و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هر متر مربع تعیین می شود.
,
 
,
اگر شهروندان با توجه به موقعیت جغرافیایی زمین و یا محدوده شهر اقدام به خرید زمین کرده که قصد ساختمان سازی در آن را دارند و آن زمین را از شهرداری استعلام کنند کمتر با مشکلی برخورد خواهند کرد و  اگر به این موارد توجه نکرده باشند با اقدامات شهرداری مواجه شده و باعث ایجاد ضررو خسارت ها ی فراوان به سازنده خواهد شد و سرمایه ی خود را به خطر خواهند انداخت.
,
 
,
 
,
 
, ,
 
,
در پایان باید بگوییم که اگر می خواهیم شهری با نظم و با چهره هماهنگ و خوب داشته باشیم؛ باید منافع شخصی را کنار گذاشته و با نظارت درست و به موقع  شهرداری ها به این مهم دست پیدا کنیم و با هم در این راه همراه شویم.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه