اخبار داغ

مکان نامناسب استقرار کارگران فصلی در شهر بهار؛

بهار در وضعیت قرمز/ اسکان گروهی کارگران فصلی غیر بومی

بهار در وضعیت قرمز/ اسکان گروهی کارگران فصلی غیر بومی
یکی از مشکلاتی که مردم شهر بهار هرساله با آن مواجه هستند مشکل کارگران فصلی در زمان برداشت محصولات کشاورزی این شهرستان است که در شرایط شیوع بیماری کرونا این مسئله حساس تر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ هر سال تعداد زیادی کارگر فصلی من جمله زن و مرد و کودک و جوان اغلب از شهرها و استان‌های غربی کشور وارد شهر بهار شده و مشغول برداشت محصولات سیب‌زمینی و سیر در این شهر می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

ورود تعداد زیادی از این کارگران فصلی که اغلب به صورت خانوادگی با برپایی چادر در حومه شهر اسکان می یابند باعث بروز مشکلات اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی برای مردم این شهر شده است.

,

ستاد ساماندهی کارگران فصلی نام ستادی است که برای رسیدگی به امور کارگران فصلی در شهر بهار تشکیل شده و هر ساله با برگزاری جلسات این ستاد در فرمانداری شهر بهار به مشکلات و امور این افراد رسیدگی می‌شود.

,

امسال شیوع بیماری کرونا باعث حساسیت بیشتر مردم در مورد حضور این کارگران فصلی در منطقه شده است؛ چرا که دیده شده تعداد زیادی از این کارگران در حدود ۳۰ نفر با اجاره یک منزل مسکونی کلنگی و غیر قابل سکونت در خیابان اصلی شهر بهار و در یک محل پر تردد اقدام به سکونت در این مکان کرده اند.

,

با یکی از شهروندان که از این موضوع گلایه مند بود، گفتگویی داشتیم.

,

منزل کارگران فصلی بسیار کلنگی و از تجهیزات بهداشتی برخوردار نیست

, منزل کارگران فصلی بسیار کلنگی و از تجهیزات بهداشتی برخوردار نیست , منزل کارگران فصلی بسیار کلنگی و از تجهیزات بهداشتی برخوردار نیست ,

وی در این مورد اظهار داشت: منزلی که کارگران فصلی اجاره کرده اند بسیار کلنگی بوده و از تجهیزات بهداشتی برخوردار نیست و مطمئنا جوابگوی این تعداد از افراد هم نمی تواند باشد.

,

این شهروند ادامه داد: نزدیک غروب آفتاب دیده می شود که تعداد زیادی از این افراد بدون ماسک در پیاده رو صف کشیده و به ردیف کنار هم نشسته و سیگار می کشند و همین موضوع باعث رنجش افراد و بانوان شده است، ضمنا این افراد با تجمع خود ممکن است باعث شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در شهر شوند.

,

حسین فیض الهی، رئیس شورای شهر بهار در گفتگو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از حضور و تردد کارگران فصلی گفت: با توجه به اینکه امسال شیوع بیماری کرونا را داریم حضور کارگران فصلی در شهر بهار باعث ایجاد نگرانی برای مردم شده است.

,

وی افزود: مدت‌هاست که این مسئله از سوی شورای شهر به فرمانداری و ستاد ساماندهی کارگران فصلی مطرح شده و خواستار ساماندهی کارگران شده ایم و مقرر شده که اسکان آن ها به کشاورزان سپرده شود.

,

فیض اللهی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث نگرانی ما شده، اسکان این کارگران است چرا که دیده می شود هر ساله کارگران فصلی اقدام به برپایی چادرهایی در اطراف رودخانه و یا سایر زمین های کشاورزی می کنند و به صورت دسته جمعی در این مکان ها زندگی می کنند به طوریکه بهداشت مناسبی در آنها وجود ندارد.

,

 نگرانی مردم از تجمع کارگران فصلی و شیوع کرونا

,  نگرانی مردم از تجمع کارگران فصلی و شیوع کرونا,  نگرانی مردم از تجمع کارگران فصلی و شیوع کرونا,

رئیس شورای شهر بهار همچنین اظهار داشت: تجمع کارگران فصلی با کمترین میزان بهداشت در این شهر و یا نقاطی دیگر، باعث نگرانی مردم از شیوع بیماری کرونا  شده است.

,

وی تصریح کرد: همه این مطالب را به صورت مکتوب و شفاهی به فرمانداری، بخشداری و ستاد ساماندهی کارگران فصلی انتقال داده ایم اما تصمیم جدی در مورد آن ها گرفته نشده است و ما خواستار رسیدگی سریعتر به این مسئله هستیم.

,

در ادامه به سراغ محمد به نشان مدیر شبکه بهداشت شهرستان بهار و دبیر ستاد شهرستانی مبارزه با بیماری کرونا رفتیم.

,

وی در این مورد اظهار داشت: ستاد ساماندهی کارگران فصلی هر ساله در شهر بهار برگزار می شود و هدف آن رسیدگی به امور کارگران و جلوگیری از مشکلات احتمالی آن است.

,

در مورد کارگران فصلی هیچگونه ممنوعیتی ایجاد نشده 

, در مورد کارگران فصلی هیچگونه ممنوعیتی ایجاد نشده , در مورد کارگران فصلی هیچگونه ممنوعیتی ایجاد نشده ,

به نشان هرگونه تصمیم در مورد کارگران فصلی را منوط به تصمیم ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا دانست و گفت: ستاد شهرستانی زیرمجموعه‌ای از ستاد استانی و ستاد ملی است و ما نمی‌توانیم تصمیمی بر خلاف آن بگیریم و در مورد کارگران فصلی هیچگونه ممنوعیتی ایجاد نشده و ما طبق قانون و طبق تصمیم ستاد ملی نمی‌توانیم جلوی ورود این افراد را که با عنوان کارگران فصلی وارد منطقه شده اند بگیریم.

,

مدیر شبکه بهداشت شهرستان بهار در خصوص اسکان کارگران فصلی در خیابان اصلی شهر بهار اظهار داشت: شبکه بهداشت به عنوان دبیر این ستاد مسئله را در جلسات آتی ستاد مطرح کرده و مطمئنا راهکاری در مقابله با آن اتخاذ خواهد شد.

,

بخشدار مرکزی شهر بهار نیز اظهار کرد: از اردیبهشت ماه امسال ستاد ساماندهی کارگران فصلی در فرمانداری برگزار شد تا از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری شود.

,

محمدرضا شفیعی ادامه داد: هر ساله با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی در بهار شاهد حضور کارگران فصلی در این شهرستان هستیم که نحوه اسکان آن ها از مهمترین مسائل است.

,

جلوگیری از اسکان گروهی کارگران فصلی

, جلوگیری از اسکان گروهی کارگران فصلی, جلوگیری از اسکان گروهی کارگران فصلی,

وی همچنین گفت: با بازدیدی که از بستر رودخانه صالح‌آباد داشتیم شاهد برپایی چندین چادر در این مکان بودیم که البته این تعداد امسال خیلی کمتر از سال های قبل است؛ چرا که سال های قبل تعداد ۴۰۰ چادر در منطقه برپا می شد اما  امسال به ۴۰ چادر کاهش یافته و تا حدودی جلوی اسکان گروهی این افراد را گرفته ایم.

,

بخشدار مرکزی بهار افزود: مقرر شده که کشاورزان خود این کارگران را اسکان دهند تا تجمع اتفاق نیفتد و تا جایی که امکان دارد سرکارگر به داخل شهر تردد و مایحتاجشان را خریداری کند تا تردد این افراد به داخل شهر کم شود.

,

شفیعی درباره اسکان کارگران فصلی در شهر گفت: سیاست ما در برخورد با این موضوع کمتر کردن تردد کارگران به داخل شهر است اما این ملکی که اجاره داده شده شخصی است و ما نمی توانیم در مورد آن دخالتی کنیم، چنانچه با دادستان نیز در مورد آن صحبت شد و نظر ایشان هم همین بود.

,

وی در ادامه تصریح کرد: شهروندان خود نیز باید به سلامتی و بهداشت مردم شهر اهمیت دهند و منافع شخصی خودشان را بر سلامتی مردم ارجح ندانند، چرا که همین یک مورد باعث مشکلات زیادی برای مردم شهر شده و دولت نمی تواند در آن ورود کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه