اخبار داغ

بخشش با طعم شیرین غدیر؛

محکوم به اعدامِ دهدشتی از چوبه دار نجات پیدا کرد+تصاویر

محکوم به اعدامِ دهدشتی از چوبه دار نجات پیدا کرد+تصاویر
در شب منتهی به عید غدیر که افلاکیان غرق جشن و سرور بودند، جمعی از زمینیان به مبارکی و میمونی عید غدیر، مزّه شیرین بخشش را، ضرب در احسان کردند تا صلح و دوستی و در کنار هم بودن، در زندگی ایلی و عشیره ای رنگ نبازد و کام دیگران تلخ نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس در شب منتهی به عید غدیر که افلاکیان غرق  جشن و سرور بودند، جمعی از زمینیان به مبارکی و میمونی عید غدیر، مزّه ی شیرین بخشش را، ضربدر احسان می‌نمودند تا ،صلح و دوستی و در کنار هم بودن، در زندگی ایلی و عشیره ای رنگ نبازد و کام دیگران تلخ نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

آری؛ اینجا بود که بار دیگر مفهوم بزرگ و پرنغز احترام ریش سفیدان، در طوایف استان در نظر جوانان بزرگتر می شود و به یقین می رسند که چه گره‌هایی را این عزیزان مو سپید، می‌توانند با تدبیر سر انگشتان بگشایند، و همواره، راهگشایی شان برای آینده و آیندگان مفید خواهد بود.

و باید نوشت، «می شود، عاطفه، احسان و ایثار بر حق خود، غالب نمود».

در آیینی که همزمان با عید غدیر، عید امامت و ولایت، روحانیون و سادات جلیل القدر،مسئولان قضایی و سیاسی، بزرگان ایلات و طوایف،سفیران صلح شوراهای حل اختلاف ،مسئولین استانی و شهرستانی، بزرگان و ریش سفیدان در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه گِرد هم آمدند تا شاهد صلح و سازش بین دو طایفه که نه، بلکه بین 2 خانواده از طوایف بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد باشند.

,

آری؛ اینجا بود که بار دیگر مفهوم بزرگ و پرنغز احترام ریش سفیدان، در طوایف استان در نظر جوانان بزرگتر می شود و به یقین می رسند که چه گره‌هایی را این عزیزان مو سپید، می‌توانند با تدبیر سر انگشتان بگشایند، و همواره، راهگشایی شان برای آینده و آیندگان مفید خواهد بود.

,

و باید نوشت، «می شود، عاطفه، احسان و ایثار بر حق خود، غالب نمود».

,

در آیینی که همزمان با عید غدیر، عید امامت و ولایت، روحانیون و سادات جلیل القدر،مسئولان قضایی و سیاسی، بزرگان ایلات و طوایف،سفیران صلح شوراهای حل اختلاف ،مسئولین استانی و شهرستانی، بزرگان و ریش سفیدان در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه گِرد هم آمدند تا شاهد صلح و سازش بین دو طایفه که نه، بلکه بین 2 خانواده از طوایف بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد باشند.

,

, ,

۶ سال پیش، در درگیری که بین دو نوجوان رخ داد یکی از آنان به خاطر قتل عمد دستگیر و پس از طی تشریفات قضایی و قانونی، حکم قصاص نفس قاتل در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت، اما در این بین بزرگان ایلات و طوایف از پای ننشستند و خواهان رضایت و بخشش قاتل بودند.

,

تا اینکه سرانجام در عید غدیر خم بزرگان ایلات و طوایف دور هم نشستند و با حضور مسئولین قضایی و سیاسی و انتظامی و نظامی و اجرایی در شهر دهدشت این واقعه ی خوشنام را رقم زدند تا شبی بیاد ماندنی و بار دیگر خاطره ای شیرین از عید غدیر در اذهان باقی بماند.      

,

, ,

در این آیین حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج از طوایف بابکانی و اولاد میرزاعلی که تلاش کردند این صلح انجام بگیرد قدردانی کرد.

,

 امام جمعه یاسوج، در ادامه با اظهار اینکه، همه ما باید تلاش کنیم تا این خطاها کمتر شود اظهار کرد: جامعه ی ما دچار یک عصبیت و عصبانیت است، باید عصبیت ها و عصبانیت ها را کاهش دهیم، این عصبانیت ها ناشی از آن است که تربیت ها به خوبی شکل نمی‌گیرد.

,

وی افزود: راه درمان عصبیت ها و عصبانیت ها، برداشتن آنهاست.

,

 نماینده ولی فقیه در استان گفت: این برنامه صلح و سازش که الان شکل گرفته، ماحصل تلاش و زحمات چندین ساله ایست که شما متحمل شدید، هزینه‌ های زیادی انجام گرفته تا این صلح و سازش به نتیجه برسد.

,

نماینده مقام معظم رهبری در استان اظهار داشت: باید این صلح و سازش را به همه ی مردم استان تبریک گفت.

,

حسینی افزود: انسان‌های بزرگی هستند که کارهای بزرگی می توانند انجام دهند و توانایی چشم‌پوشی بر خطای بزرگ دیگران را دارند.

,

 امام جمعه یاسوج با اظهار اینکه، در کنار قتل نفس می توان انسان ها را حیات بخشید، خطاب به خانواده مرحوم عزیزی گفت: امروز خانواده بزرگ عزیزی یک انسان را زنده کردند، می‌توانستند قصاص اما با گذشت از حق خود یک انسان را حیات دوباره بخشیدند.

,

 سید نصیر حسینی با بیان اینکه، وقتی می‌توانیم از مجاری قانونی قصاص کنیم اما آن را نادیده بگیریم در واقع حیات بخشی و زنده کردن یک انسان است،تصریح کرد: مزد و اجر چنین عملی نزد پروردگار بسیار عظیم است.

,

, ,

 نماینده مقام معظم رهبری در استان با اظهار اینکه، برای جلوگیری از رخدادهای ناگوار قتل باید چاره‌ای اندیشید،تصریح کرد: باید این زحمت ها را کم کرد و کاهش داد، همیشه این طور نیست که خانواده مقتول ببخشند و گاهی اوقات ممکن است، بخششی در کار نباشد.

,

وی افزود: خسارت های زیادی قبل حین و بعد از بخشش بر جامعه ما وارد می شود نگرانی، خسارت‌های مالی، درگیری‌ها، اختلاف‌ها و آواره‌گی هایی که ایجاد می‌شود، همه ی اینها خسارات است.

,

سید نصیر حسینی در ادامه افزود: راهش این است که فرزندان خود را خوب تربیت کنیم و آدم های خوب ، معنوی، اخلاقی، علمی، وزین و متین تربیت کنیم که بتوانند به راحتی خودشان را کنترل کنند.

,

, ,

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه، ممکن است فرد قاتل از هر قشری باشد و بیان داشت:وقتی فردی قتل انجام می دهد، حواسمان باشد که فرزندان ما و فرزندان و سرزمین ما هستند و اگر تربیت خوبی نداشته باشند، ممکن است حرکتی و عملی انجام دهند که همه علماء، ریش سفیدان، معتمدین، مسئولان و خردمندان باید زحمت بکشند و تلاش کنند تا این مشکل را حل نمایند.

, .,

حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده مقام معظم رهبری استان کهگیلویه و بویراحمد ؛ در پایان با اظهار اینکه، باید به فکر تربیت دینی فرزندان مان باشیم تصریح کرد: فرزندان مان را در فضای مجازی، که فضایی غربی، الحادی و کفر آمیز است، رها نکنیم و نباید اجازه داد، هر ایده و فکری که به معنای واقعی، قتل عام انسان ها را درپی دارد ،رشد کند.

,

, ,

 

,

حجت‌الاسلام سید محمدابراهیم ساجدی معاون قضایی رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان، در سخنانی، از احیاء سنت حسنه ی بخشش، از خانواده مقتول تشکر و قدردانی نمود.

,

ساجدی گفت:خانواده محترم و بزرگوار مقتول و طایفه ی بابکانی، سنت نیکو و حسنه بخشش و سرمایه عظیم انسانی را از دست ندادید و با این حرکت فرهنگی ، برای خودتان آبرو و سرمایه ای عظیم بدست آوردید.

,

وی با اظهار اینکه ثواب احیاءگران حسنات ،ابدی خواهد بود، افزود : هر فردی، روشی نیکو در جامعه بنیان کند تا ابد ثواب آن به ‌حساب اخروی  وی واریز خواهد شد.

,

در این آیین  امیرحسین خوبانی از ریش سفیدان و معتمدان استان کهگیلویه و بویراحمد از اعضای سفیران صلح شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشت و ایثار خانواده عزیزی از طایفه بابکانی تشکر و قدردانی نمود.

,

, ,

خوبانی در ادامه افزود: از همه بزرگان و معتمدین استان که در انجام این کار بزرگ و ایجاد مودت و صلح و دوستی تلاش کردند، تشکر و قدردانی می نمایم.

,

وی توسل به کلام الله مجید را سرلوحه همه کارها و آغاز همه برنامه های انسانی و خداپسندانه بیان کرد و گفت: تا زمانی که ما به قرآن تمسک جسته و حل مشکلات خود را در قرآن بجوییم، این جامعه از ایجاد اختلاف و تشنج به دور خواهد بود.

,

در این آیین سردار عدل هاشمی پور رئیس موسسه اقتصادی کوثر که از تهران برای حضور در این صلح و سازش حضور داشت،گفت:امید است هر آنچه انجام دادیم و به عنوان کار خیر و پسندیده و عمل صالح بدون منت و بدون غرور و بدون ریا به عنوان عمل صالح نزد خدای متعال محفوظ بماند.

,

سردار هاشمی پور با بیان اینکه، هر لحظه که از عمر میگذرد ما به آخرت نزدیک‌تر می‌شویم، ضمن توجه به کارهای خیر گفت: برای کارهای خیر شتاب کنیم و به آن سرعت دهیم که به یاری خدا و برکت دین، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به برکت خون شهیدان والامقامی که امنیت پایدارمان، مرهون خون آنهاست، تلاش کنیم، اخلاق اسلامی را در جامعه، بذرافشانی کنیم.

,

, ,

وی گفت: بعد از امنیت، فرهنگ و آموزش، دومین شاخص توسعه است در جامعه‌ای که امنیت نباشد، آن جامعه رنگ و بوی توسعه، عمران و آبادی و کارهای اساسی را نخواهد دید .

,

هاشمی پور گفت:  لازمه توسعه ،امنیت است.

,

وی از افرادی که صادقانه در مسیر صلح و سازش پرونده قتل حرکت و همراهی کردند تشکر کرد و افزود: از طوایف بابکانی و اولاد میرزاعلی، صمیمانه از همراهی هر دو طایفه تشکر می‌کنم و در کنار دریای بیکرانی از انسانهای بزرگی که در این مسیر حرکت کردند بنده هم عضو کوچکی بودم.

,

هاشمی پور ضمن تشکر از قوه قضائیه و دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد که با کمک ریش سفیدان و نخبگان و سفیران صلح در ایجاد این صلح و سازش همرا م همگام بودند، در خصوص ایثار و گذشت خانواده مرحوم عزیزی و طایفه ی بابکانی اظهار کرد: این قدرت و هنر و شجاعتی که ایل بابکانی و خانواده محترم «عزیزیِ» عزیز که از خودشان نشان دادند را نمی‌شود با هیچ عدد و رقمی مقایسه کرد، مگر جان انسان را می شود با پول مقایسه کرد، این ایثار و از خود گذشتگی را، باید قدر بدانیم.

,

رئیس مؤسسه ی اقتصادی کوثر و نماینده ی دوره گذشته ی مجلس شورای اسلامی شهرستان های کهگیلویه ،بهمئی ،چرام و لنده در پایان گفت: امیدوارم سرفصل های جدیدی را برای جمع کردن دیگر اختلافات بین قبایل و طوایف باز کنیم و با کمک ریش سفیدان و نخبگان این موضوعات جمع شود.

,

درپایان این آیین که تا بعد از نیمه های شب ادامه داشت ، طعم شیرین صلح و سازش بر خستگی شب مصلحان غلبه کرد و رضایت نامه خانواده عزیزی با حضور حاضران و بدست پدر شهید بازگیر از شهدای شهر دهدشت به خانواده احسانی ،اهداء شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه