اخبار داغ

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد؛

ضربه به سرمایه اجتماعی حزب الله لبنان، هدف جریان ها و کشور های غربی

ضربه به سرمایه اجتماعی حزب الله لبنان، هدف جریان ها و کشور های غربی
یونس اکبری گفت: برخلاف دفعات قبل که برخی جریان ها سلاح حزب‌الله را عامل ناامنی و بحران برای مردم لبنان معرفی می‌کردند، این بار بسیار خبیثانه سلاح و توان حزب‌الله را مانع جذب کمک‌ها و حل مشکلات معرفی می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یونس اکبری، مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه بررسی صحیح انفجار بندر بیروت نیازمند اطلاعات دقیق است و گمانه‌زنی‌ها شاید دقت لازم را نداشته باشند افزود: تمام تحلیل‌ها مبتنی بر دو احتمال کلی استیا انفجار، غیر عمدی، ناشی از خطای انسانی و بی‌توجهی بوده و یا اقدامی طراحی‌شده و کاملاً تروریستی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به عمق انفجار بندر بیروت گفت: به‌هر روی، نکته مهم این است که از منظر تبعات و آثار آن، مطلقاً تفاوتی نمی‌کند که عامل یا علت انفجار چه کشور یا گروه و فردی بوده، بلکه در هر دو حالت، آثار و نتایج حاصله یکسان است.

,

اکبری با اشاره به بزرگی این انفجار ادامه داد: بندر بیروت، بندری عادی نبود و شریان حیاتی اقتصاد، واردات و هم‌چنین انبار لبنان به‌حساب می‌آمد. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد ذخایر گندم و غلات در لبنان از بین رفته و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

,

یونس اکبری نتیجه کوتاه‌مدت این انفجار را تلاش برای تیرخلاص زدن بر دولت حسان دیاب، که مورد حمایت حزب‌الله است، دانست و افزود: ممکن است هدف آن نیز احیای مجدد جریان ۱۴ مارس سعودی آمریکایی حریری باشد.

,

اکبری با اشاره به تحرکات مشکوک جریان حریری در لبنان ادامه داد: از این روست که بلافاصله پس از انفجار، سعد الحریری که یکی از متهمان اصلی است و ذخیره‌سازی نتیرات در دوره مسئولیت او انجام شده اعلام کرد که دولت باید استعفا دهد.

,

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا حجم ویرانی ها و مشکلات پیش امده ناشی از انفجار را بسیار بیشتر از توان دولت لبنان برشمرد و گفت: واقعیت این است که به‌ دلیل حجم بسیار بالای خسارت، فارغ از کمک‌های پراکنده کشورهای مختلف، دولت لبنان برای نجات از این باتلاق و بحران فوق‌العاده بزرگ باید با کشورهای اصلی کمک‌کننده، موثر و ذی‌نفوذ در فضای لبنان یعنی آمریکا، فرانسه، سعودی وارد معامله شود تا بتواند کمک‌های اقتصادی انبوه آن‌ها را دریافت کند.

,

اکبری با اشاره به اینکه برآورد می‌شود در این حادثه حدود ۱۵ میلیارد دلار خسارت وارد آمده باشد، ادامه داد: کشورهای مزبور برای جبران این خسارت، امتیازات بزرگ سیاسی امنیتی می‌خواهند که به زعم آن‌ها تعیین تکلیف برخی مسائل حزب‌الله، جزو خواسته های اصلی آنان و نتیجه میان مدت این انفجار است. در این راستا زیاده خواهی و گستاخی های رییس جمهور فرانسه و طرز صحبت هایش که گویا لبنان، یکی از استان های فرانسه است را، می توان در این چارچوب گنجاند.

,

وی با بیان اینکه از منظر نتایج، بیش‌ترین منافع سیاسی، امنیتی، اقتصادی حاصله از فاجعه بیروت، در سبد رژیم صهیونیستی، سعودی و آمریکا قرار می‌گیرد تاکید کرد: از این روست که حتی بدون وجود اطلاعات دقیق، می‌توان گفت در هر حالتی محور عبری، سعودی و آمریکایی، یا عامل فاجعه یا بهره‌بردار اصلی و یا هر دوی این ها می باشند.

,

اکبری با اشاره به طراحی جدید جریان عبری_عربی برای مقاومت در لبنان اضافه کرد: برخلاف دفعات قبل که محور عبری_عربی سلاح حزب‌الله را عامل ناامنی و بحران برای مردم لبنان معرفی می‌کرد، این بار بسیار خبیثانه، سلاح و توان حزب‌الله را مانع جذب کمک‌ها و حل مشکلات معرفی می‌کنند.

,

مسئول تحلیل بسیج دانشگاه بوعلی سینا این اقدام را بازی با اذهان و سرمایه اجتماعی حزب الله عنوان کرد و گفت: به‌عبارت ساده‌تر، دشمنان مردم لبنان ،حزب‌الله را عامل انفجار معرفی نکردند؛ بلکه آن را مانعی برای کمک به لبنان معرفی می‌کنند. یعنی دقیقا حرکت بر روی خط نیازمندی، احساسات و تحریک مردم فاجعه‌زده لبنان. از این روست که بازی کاملا خطرناکی در پیش است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه