اخبار داغ

نگاهی به کارنامه مدیران در آذربایجان‌شرقی؛

عقب‌گرد با شیب ملایم/ دست کوتاه و خرما بر نخیل!

عقب‌گرد با شیب ملایم/ دست کوتاه و خرما بر نخیل!
کارنامه مدیران استان در سال‌های اخیر به ویژه در دو دهه گذشته فارغ از برخی نکات مثبت نمره‌ای که دربافت می کند عقب‌گرد با شیب ملایم است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، بدون اغراق سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته، شاهد عقبگرد آذربایجان‌شرقی به ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ بوده‌ایم و اهالی فن و تحلیل این را به صراحت بیان کرده‌اند، اگرچه بسیاری ترجیح داده‌اند گوش‌هایشان را گرفته و چشم‌هایشان را به جای دیگری خیره کنند تا به اصطلاح در بی‌خبری بمانند و کسی آنها را بازخواست نکند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج،,

آذربایجان‌شرقی و در راس آن تبریز، سال‌هاست که در یک عقبگرد فرهنگی به سر می‌برد. به صورتیکه ثبت تبریز 2018 افتخاری بزرگ برای کارنامه مدیرانش به شمار می‌رود و از سال‌ها قبل و بعد به آن می‌نازند. تبریز، شهر اولین‌ها که روزی تمام افتخارات فرهنگی از آن برمی‌خاست در عقبگرد این سالها به انتشار یک کتاب و پرفروش شدن آن اکتفا کرده و خود را در لاک تدافعی فرو برده است.

,

نه تنها تبریز بلکه سایر شهرهای استان هم از این گزند در امان نمانده‌اند. مراغه که روزی رصدخانه‌اش اسم و رسمی برای این شهر و علمایش دست و پا کرده بود حالا به جای آن نام و شهرت به گفته کارشناسان، به یکی از شهرهای آسیب پذیر استان تبدیل شده و خبری از فروغ علم در آن دیده نمی‌شود.

,

در حوالی افول فرهنگی است که یک روز را در تقویم "روز تبریز" می‌نامند اما اثری از تبلیغ و تبیین آن رویداد توسط نهادهای هنری و فرهنگی استان در محدوده شهر دیده نمی‌شود. موزه مشاغل و عکاسی در تبریز برچیده می‌شود تا صاحبان این موزه‌ها ترک دیار به سوی شهرهایی مانند اصفهان و تهران کنند.

,

دست کوتاه و خرما بر نخیل!

, دست کوتاه و خرما بر نخیل!,

این عقبگرد فرهنگی برای تبریز که از قرن‌های قبل و حتی یک دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرچمدار علم، فرهنگ و هنر بود از چشمان فعالان هنری و فرهنگی و نخبگان دور نمانده اما دست آنها کوتاه بوده و خرما بر نخیل! حضور مدیران غیربومی یا غیرمتخصص که با فرهنگ تبریز آشنا نبوده و اجازه عرض اندام به متخصصین نداده‌اند، یکی از زمینه‌سازی ها برای مهاجرت نخبگان و عقبگرد تبریز بوده است. 

,

سیدقاسم ناظمی یکی از مدیران سابق فرهنگی تبریز در گفت‌وگو با آناج از دلایل عقبگرد فرهنگی تبریز می‌گوید: "در دهه های اخیر مدیران فرهنگی استان یا غیربومی بوده‌اند و یا غیرمتخصص. مدیران غیر بومی هیچگاه با خرده فرهنگ‌های این شهر آشنا نبوده و نشدند و مدیران غیرمتخصص توان تحول فرهنگی نداشتند. من هرچقدر هم مدیر خوبی باشم اما اگر در جای نادرست قرار بگیرم بازهم نمی‌توانم مفید باشم."

,

وی مهاجرت نخبگان فرهنگی به دلیل ناملایمات را از دیگر دلایل افول فرهنگی می‌داند و عنوان می‌کند: "در این شرایط نخبگان فرهنگی مهاجرت می‌کنند و وقتی کسانی که باید پرچمدار حرکت‌های فرهنگی باشد، نباشند؛ چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ عقبگرد فرهنگی تبریز در دهه‌های اخیر را باید در همین دلایل جست‌وجو کرد."

,

فرهنگ اما تنها حوزه‌ای نیست که مدیران استان در آن نمره غیرقابل قبول دارند. در سالهای اخیر و به ویژه در یک دهه اخیر آذربایجان‌شرقی در حوزه اقتصاد هم کرنشی قابل توجه داشته است. در حالیکه دیگر شهرهای کشور از گزند رکود اقتصادی و تحریم ها بی نصیب نبوده‌اند، تبریز اما به جای پیشرفت یا حتی درجا زدن! به عقب بازگشته و شیب ملایم اما مدوام سقوط را تجربه می‌کند.

,

اگر اندک امیدهایمان برای زنده شدن کارخانه مادر ماشین‌سازی را کنار بگذاریم بسیاری از صنایع و کارخانجات به نام تبریز که در دهه‌های گذشته سرآمد بودند، تعطیل و نیمه تعطیل شدند و بسیاری از گام‌های اقتصادی که می‌شد برای تبریز برداشته شود، برداشته نشد.

,

اقتصاد متزلزل در سایه مدیران کم تحرک

, اقتصاد متزلزل در سایه مدیران کم تحرک,

تبریز با سابقه طولانی قطعه سازی سالهای سال است که نتوانسته یک کارخانه مونتاژ خودرو راه اندازی کند و اساسا بسیاری از مدیران اقتصادی و مرتبط تلاشی هم برای این کار نداشته‌اند. آذربایجان‌شرقی که روزی قطب تولید انگور و فرش دستبافت بود در سایه مدیران کم تحرک تمام افتخارات اقتصادی‌اش را از دست داده است.

,

تمام این نکات نه به معنای نابودی کل فرهنگ و اقتصاد استان است. بلکه استانی که چنین پتانسیل‌هایی دارد هرگز به ورطه نابودی نخواهد افتاد اما با ادامه چنین روندی، تبریز و آذربایجان‌شرقی که روزی پرچمدار تمام جریانات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده بیش از پیش به لاک خود فرو خواهد رفت.

,

با این اوصاف کارنامه مدیران استان در سال‌های اخیر به ویژه در دو دهه گذشته فارغ از برخی نکات مثبت نمره‌ای که دربافت می کند عقب‌گرد با شیب ملایم است!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه