اخبار داغ

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان:

خط قرمز ما حفظ سلامت مردم در عزاداری های حسینی است/طراحی سامانه بیرق برای ثبت اطلاعات متولیان هیئت ها

خط قرمز ما حفظ سلامت مردم در عزاداری های حسینی است/طراحی سامانه بیرق برای ثبت اطلاعات متولیان هیئت ها
حجت الاسلام محمدهادی نظیری با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم در بحث عزاداری سیدالشهدا خط قرمز ما است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری آنچه ستاد ملی کرونا می گوید همان برای همه حجت و ملزم به رعایت آن هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حجت الاسلام محمد هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم به تشریح ضوابط برگزاری این مراسم در همدان با رعایت پروتکل های بهداشتی پرداخت و گفت: در خصوص برگزاری مراسم محرم دچار یک دوگانگی هستیم یکی بحث ضرورت و اهمیت برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا نه تنها فقط به دلیل  اهمیت آن در اعتقادات تفکر شیعه بلکه به این دلیل که عنوان یکی از لوازم فرهنگ ایرانی و شیعی ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

تشکیل کارگروه برگزاری عزاداری محرم

, تشکیل کارگروه برگزاری عزاداری محرم, تشکیل کارگروه برگزاری عزاداری محرم,

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: از طرفی بحث بسیار مهم سلامت مردم است، که به همین منظور اصول عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی جهت حفظ سلامت مردم در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی دستور العملی تدوین شد و کارگروهی به عنوان کارگروه مراسم عزاداری شکل گرفت.

,

وی خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل این کارگروه این است که با کمک همه دستگاه های حکومتی و بهره گرفتن از ظرفیت های مردمی بتوانیم نیاز مردم را در بحث عزاداری پاسخ گو و از طرف دیگر سلامت آنان را هم حفظ کنیم.

,

نظیری با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم در بحث عزاداری سید الشهدا خط قرمز ما است افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری آنچه ستاد ملی کرونا می گوید همان برای همه حجت و ملزم به رعایت آن هستند.

,

وی عنوان کرد: هر متولی هیئت، مبلغ، ذاکر، مداح و هر برگزار کننده ای اگر می بیند که نمی تواند دستور العمل ها را در مراسم اجرا و سلامت مردم را حفظ کند نباید مراسم را دایر کند و این یک تکلیف شرعی است.

,

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه عزاداری ها می تواند به ۲ شکل برگزار شود افزود: اگر مکان سر بسته ای برای عزاداری در نظر گرفته شود این مکان باید به تایید کارشناسان شبکه بهداشت برسد در صورت تایید و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به میزان ۲ متر از هر  طرف و با نهایت ظرفیت یک چهارم گنجایش آن مکان بدون برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیر زنی مجاز است.

,

وی در ادامه با بیان اینکه این مراسم نباید بیشتر از یک ساعت به طول بیانجامد افزود: البته توصیه  ما به هیات ها این است که مراسم را در مکانی باز و بدون سقف برگزار کنند که در این صورت با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می توانند تا ۲ ساعت از مراسم روضه سیدالشهدا  همراه با آیین سینه زنی بهره مند شوند.

,

برگزاری مراسم سینه زنی با رعایت فاصله گذاری ۲ متری

, برگزاری مراسم سینه زنی با رعایت فاصله گذاری ۲ متری, برگزاری مراسم سینه زنی با رعایت فاصله گذاری ۲ متری,

نظیری با بیان اینکه امکان برگزاری مراسم سینه زنی هم در صورت رعایت فاصله گذاری ۲ متری مجاز است افزود: در خصوص استفاده از زنجیر باید شخصی باشد یا هر زنجیر از ابتدا تا انتهای مراسم در اختیار یک عزادار قرار بگیرد.

,

وی اظهار کرد: در رابطه با دسته جات عزاداری هم بدون استفاده از طبل و سنج با رعایت فاصله ۲متر از هر طرف به صورت سینه زنی، زنجیر زنی و سقایی بدون نقل مکان از یک محل به محل دیگر بلا مانع است.

,

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه برای مراسم تاسوعا و عاشورا در حال مکان یابی هستیم گفت: این مکان ها باید عمدتا در نزدیکی مکان یا حسینه خود هیات ها باشد و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در همان مکان عزاداری خواهند کرد.

,

مراسم سوم عاشورا در همدان برگزار نمی شود

, مراسم سوم عاشورا در همدان برگزار نمی شود, مراسم سوم عاشورا در همدان برگزار نمی شود,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مراسم روز سوم عاشورا که از اختصاصات عزاداری مردم شهر همدان است برای مردم اهمیت دارد  ولی از آنها می خواهیم که در روز سوم مراسمی نداشته باشند.

,

نظیری عنوان کرد: هیات هایی که مراسم برگزار می کنند باید مراقبت های جدی نسبت به ضد عفونی مکان و سطوح، عدم شرکت افراد کهن سال اطفال و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای که افراد پرخطر هستند داشته باشند.

,

وی با تاکید بر رعایت ضوابط اخلاقی در برگزاری مراسم محرم گفت: ما علاوه بر دستور العمل های بهداشتی ضوابط اخلاقی هم داریم که چون مراسم در فضای باز برگزار می شود نهایت زمان مراسم هیات ها تا ساعت ۲۳:۳۰باشد.

,

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه به اهمیت نذورات و حفظ رعایت پروتکل های بهداشتی در این ایام پرداخت و گفت: مسئله ندورات هم موضوع مهمی است که باید با کمک همه دستگاه ها مدیریت بشود که احکام فقهی و شرعی هم دارد و آنچه مسلم است اینکه انجام نذر به هیچ عنوان نباید با ضوابط بهداشتی که کارشناسان علوم پزشکی تعیین می کنند منافاتی داشته باشد.

,

وی با بیان اینکه یک تیم کارشناسی با حمایت و پشتیبانی آیت الله موسوی اصفهانی، مدیریت حوزه های علمیه استان برای تعیین احکام فقهی نذورات شکل گرفته است افزود: می خواهیم در صورت امکان نذورات را در مسیر پویش کمک مومنانه و بسته های حمایتی برای خانواده های نیازمند هدایت کنیم.

,

نظیری خاطر نشان کرد: قاعدتا بعضی از نذرها قابلیت تبدیل ندارند که در آن صورت این نذرها طبق دستور العمل های ابلاغی و آنچه کارشناسان در دانشگاه علوم پزشکی خواهند گفت ادا می شود، البته طبق نظر رهبر انقلاب در صورتی که نذر با دستور العمل های بهداشتی موافق نباشد وجوب از ادای آن نذر برداشته می شود.

,

وی در ادامه از طراحی سامانه بیرق برای ثبت اطلاعات متولیان هیات ها خبر داد و گفت:  این ثبت نام به منزله پذیرش دستور العمل هاست و مسئول هیات تعهد نامه ای امضا می کند که می تواند هیات را با رعایت همه ضوابط اداره کند همچنین نام مسئول، مداح و همیار بهداشت هیئت که بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت می کند در این سامانه ثبت می شود.

,

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان در پایان از اختصاص مکان های سرباز دولتی برای برگزاری عزاداری سید الشهدا خبر داد و گفت: در صورتی که هیات ها متقاضی استفاده از مکان های سرباز دولتی هستند، سازمان تبلیغات این متقاضیان را به دستگاه دولتی معرفی می کند تا عزاداری با مسئولیت سرپرست هیئت در این مکان ها برگزار شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه