اخبار داغ

کشاورزان خود صنایع تبدیلی ایجاد کنند؛

اسدآباد قطب گوجه‌فرنگی بدون صنایع تبدیلی

اسدآباد قطب گوجه‌فرنگی بدون صنایع تبدیلی
اسدآباد با بیش از یک هزار و ۲۵۰ هکتار زیر کشت گوجه‌فرنگی هنوز از وجود صنایع تبدیلی بی‌بهره است و مسئولان هم برنامه‌ و توجهی در این زمینه ندارند لذا می‌طلبد که خود کشاورزان با ایجاد تعاونی کارخانه صنایع تبدیلی این محصول را ایجاد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ اسدآباد یکی از شهرستان استان همدان است که از دیرباز تاکنون به لحاظ کشت گوجه‌فرنگی باکیفیت و البته میزان تولید بالا رتبه اول استانی را به خود اختصاص می‌دهد و همیشه حرفی برای گفتن دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

بر اساس آخرین آمار رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد امسال یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی زارعت شهرستان زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته که پیش‌بینی می‌شود ۶۰ الی ۷۰ هزار تن محصول برداشت شود.

,

سقراط بیرنگ با عدم رضایت از قیمت پایین خرید محصول گوجه‌فرنگی از کشاورزان، به مکاتبه خود با مسئولان استان برای افزایش قیمت این محصول خبر داده که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

,

وی به آغاز برداشت محصول از ۱۵ مردادماه اشاره کرده و گفته که این محصولات به کارخانه‌های دیگر استان‌ها ارسال می‌شود و البته تنها کارخانه رب اسدآباد هم تعطیل است.

,

حال شهرستان اسدآباد باوجود این محصول باکیفیت و میزان بالای تولید و تعداد بی‌شمار گوجه کاران متأسفانه از وجود صنایع تبدیلی بی‌بهره است.

,

البته چند سالی است کارخانه رب در اسدآباد ایجاد شده اما هرسال در موقع برداشت محصول با مشکلاتی مواجه است؛ ناگفته نماند این کارخانه تنها به‌صورت فله‌ای رب تولید می‌کند و دارای فرآوری‌های دیگر و بسته‌بندی نیست.

,

و البته نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان بخشی از مشکلات اساسی است که در کنار آن می‌توان به قیمت پایین خرید محصول از کشاورزان، اشاره کرد در همین خصوص گاها کشاورزان به دلیل نبود بازار خوب و صنایع تبدیلی و قیمت پایین و هزینه‌های بالای برداشت، محصول را در مزرعه رها می کنند.

,

یکی از کارشناسان زراعت جهاد کشاورزی اسدآباد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به میزان کشت محصول گوجه‌فرنگی اظهار کرد: امسال هزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۰ الی ۷۰ هزار تن گوجه‌فرنگی از این مزارع برداشت شود.

,

منیژه عقیقی با بیا اینکه گوجه‌فرنگی اسدآباد برند بوده  و در سطح استان معروف است، گفت: این محصول به دلیل ظرفیت و میزان تولید بالا نیازمند صنایع تبدیلی است و البته صرفه اقتصادی هم در این زمینه وجود دارد.

,

وی گفت: در حال حاضر نیز ۲۰ درصد از محصول گوجه‌فرنگی اسدآباد به‌صورت رب پزی خانگی در سطح روستاها و شهر انجام و مابقی محصول به کارخانه‌های تولید رب در دیگر شهرها ارسال می‌شود.

,

این کارشناس زارعت با اشاره به مشکلات کشاورزان در این زمینه، گفت: امروز گوجه کاران از کاهش قیمت گوجه متضرر شده‌اند و تنها با قیمت ۴۰۰ الی ۴۵۰ از کشاورز خریداری می‌شود.

,

وی تأکید کرد: این در حالی است که قیمت رب در داخل بازار با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد بنابراین ضرورت وجود صنایع تبدیلی در منطقه‌ای که قطب تولید این محصول است دوچندان می‌شود.

,

عقیقی تصریح کرد: از محصول گوجه‌فرنگی به صورت خشک و پودر هم می شود استفاده کرد اما در اسد اباد تنها به‌صورت رب استفاده می‌کنند که آن‌هم تنها ۲۰ درصد از میزان تولید را شامل می‌شود.

,

وی با بیان اینکه باید کشاورز را تشویق به ایجاد صنایع تبدیلی کنیم، افزود‌: کشاورزان باید به این نتیجه برسند که با فراوری محصول قطعاً به درآمد بالاتری دست خواهد یافت.

,

به گزارش عصر همدان؛ از دیرباز تاکنون به دلیل وجود آب زیاد و حاصلخیز بودن خاک منطقه اسدآباد، کشاورزان علاقه‌مند به کشت محصول گوجه فرنگی هستند؛ اما با وجود اینکه در سال های اخیر این شهرستان با کمبود و بحران آب مواجه شده همچنان اسدآباد قطب تولید گوجه فرنگی شناخته می شود و در کیفیت هم حرف اول را می زند.

,

این در حالی است که مسئولان شهرستان هنوز برای ایجاد صنایع تبدیلی چه به ‌صورت دولتی و چه خصوصی برنامه‌ای ندارند البته در حد چند خبر وجود صنایع تبدیلی را همیشه مطرح می‌کنند اما اینکه اقدامی صورت بگیرد، تاکنون چنین چیزی نبوده است.

,

حال پیشنهاد می‌شود که خود گوجه کاران و کشاورزان به‌خصوص آنان که دارای سرمایه بیشتری هستند از این فرصت استفاده کرده و با اخذ مجوز به‌صورت شراکتی و تعاونی صنایع تبدیلی ایجاد کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه