اخبار داغ

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان:

انتظارات از دامپزشکی بیش از سطح امکانات موجود است/ همچنان سه کانون طاعون نشخوارکنندگان در استان وجود دارد

انتظارات از دامپزشکی بیش از سطح امکانات موجود است/ همچنان سه کانون طاعون نشخوارکنندگان در استان وجود دارد
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه طاعون نشخوار کنندگان کوچک بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، گفت: در چهار ماهه سال گذشته در این بیماری ۷ کانون در استان داشته که امسال در مدت مشابه به ۳ کانون کاهش پیدا کرده و حکایت از کاهش ۵۷ درصدی دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شهرام موحدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از دامپزشکی بیشتر از امکاناتی که در اختیار دارد از آن انتظار وجود دارد، اظهار کرد: دو سال است آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در استان اصفهان نداریم؛ البته این ویروس در محیط وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان رتبه اول شیر کشور را با تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در اختیار دارد که به تنهایی تولید اصفهان با تولید ۱۵ استان کشور شیر تولید می کنیم.

,

وی با بیان اینکه اصفهان در تولید بوقلمون و ماهی های زینتی نیز رتبه اول را دارد، گفت: اصفهان رتبه های اول تا چهارم را در تولید گوشت قرمز و عسل دارد.

,

موحدی با اشاره به بیماری مشترک دام و انسان گفت: ویروس کرونا نشان داد که بیماری های دام که به انسان منتقل می شود، می تواند تبعات سختی داشته باشد و مشکلات زیادی ایجاد کند.

,

شهرام موحدی با اشاره به اهمیت نقش پیشگیری بیان کرد: متاسفانه حوزه های پزشکی در درمان کار و فعالیت می کند اما تمرکز دامپزشکی بیشتر پیشگیری بوده و این موضوع در سرلوحه است.

,

وی ادامه داد: متاسفانه در طرح سلامت بودجه ای برای دامپزشکی در نظر گرفته نشد، این در حالی است که در پیشگیری این حوزه بسیار اهمیت دارد.

,

موحدی عنوان کرد: خانواده کرونا ویروس در حوزه دامپزشکی ناشناخته نیست و سال ۱۹۳۵ این ویروس در این حوزه شناخته شده است.

,

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اقداماتی که دامپزشکی استان در کنترل و مبارزه با بیماری کرونا انجام داده است، گفت: یکی از کارهای مهمی ‌که در زمان شیوع کرونا دامپزشکی استان انجام داد، در زمان پیک این بیماری استان با کمبود مواد پروتینی و گوشت و تخم مرغ رو به رو نشد که می توانست دغدغه دیگری در این هنگام باشد و این دستاورد بزرگی است.

,

۱۵ هزار قلاده سگ  در سال واکسن هاری دریافت می کنند

, ۱۵ هزار قلاده سگ  در سال واکسن هاری دریافت می کنند, ۱۵ هزار قلاده سگ  در سال واکسن هاری دریافت می کنند,

موحدی با بیان اینکه در سال ۱۵ هزار قلاده سگ واکسن هاری دریافت می کنند، گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک ویروسی است که باعث تلف شدن حیوانات مانند بز، کل و آهو می شود؛ کنترل بیماری های حیات وحش به عهده محیط زیست است و دامپزشکی نیز در این زمینه با محیط زیست همکاری می کند

,

شهرام موحدی با بیان اینکه آماری که از تلف شدن کل و بز بود و تعداد آن ۱۸۰ عدد عنوان شد، مربوط به یکسال و تخمینی بود، ادامه داد: این عدد یک عدد بحرانی نیست، هر چند که تلف شدن یک حیوان در حیات وحش نیز با اهمیت است.

,

وی اذعان کرد: منطقه کلاه قاضی در سه شهرستان شهرضا، مبارکه و اصفهان قرار دلرد و بیش از ۴۲ هزار گوسفند و بز اهلی در منطقه داریم و ۳۰ هزار عشایری که کوچ رو هستند نیز از این منطقه عبور می کنند

,

موحدی با بیان اینکه ۱۰۷ هزار سر نوبت سر واکسیناسیون در مبارزه با این بیماری انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: عبور عشایر در حال کوچ از این منطقه یکی از دلایل شیوع می تواند باشد چرا که اگر دام آلوده ای داشته باشند می تواند این ویروس را به حیات وحش منتقل کند.

,

وی در ادامه افزود: در فصل گرما آبشخورهای طبیعی نیز از بین می رود و نیروهای محیط زیست به ناچار ابشخور دستی ایجاد و علوفه دستی به حیوانات می دهند که این باعث تجمع حیوانات می شود.

,

شهرام موحدی با اشاره به اینکه در تراکم حیوانات می تواند یک حیوان بیمار ویروس را انتقال دهد، اظهار کرد: ضد عفونی در این مناطق و محل های تراکم انجام شده و خود آب نیز ضد عفونی می شود و اگر همه این اقدام ها نبود می توانست در شرایط متفاوتی باشد.

,

مدیر کل دامپزشکی تصریح کرد: در اکوسیستم های حیات وحش اگر حیوانات شکاری و گوشت خوار باشند، دامی که بر اثر بیماری تلف می شود، لاشه آن توسط این حیوانات خورده می شود و همچنین حیوانات بیمار و صعیف زودتر شکار و از چرخه خارج می شوند.

,

همچنان سه کانون طاعون نشخوارکنندگان در استان وجود دارد

, همچنان سه کانون طاعون نشخوارکنندگان در استان وجود دارد, همچنان سه کانون طاعون نشخوارکنندگان در استان وجود دارد,

وی با بیان اینکه طاعون نشخوار کنندگان کوچک بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، ادامه داد: در چهار ماهه سال گذشته در این بیماری ۷ کانون در استان داشته که امسال در مدت مشابه به ۳ کانون کاهش پیدا کرده و حکایت از کاهش ۵۷ درصدی دارد

,

شهرام موحدی ادامه داد: در بیماری هاری در چهار ماهه سال گذشته ۱۵ کانون در استان وجود داشته که در مدت مشابه امسال به دو کانون رسیده که نشان از ۸۷ درصد کاشه است.

,

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: در چهار ماه نخست سال گذشته در تب برفکی گاو ۱۹ کانون در استان وجود داشت که امسال در مدت مشابه ۱۱ کانون بوده و ۴۲ درصد کاهش داشته است.

,

وی خاطرنشان کرد: در صادرات سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۶۰ درصد افزایش صادرات فراورده های خام لبنی را داشتیم؛ اگر چهار ماهه امسال را با مدت مشابه در سال ۹۸ مقایشه کنیم بیش از ۱۲۲ درصد افزایش صادرات فراورده های خام دامی اتفاق افتاده است

,

موحدی با اشاره به اینکه در بیماری سالک دامپزشکی وظیفه ای ندارد، گفت: خطرات که دنیا را تهدید می کند بیماری های مشترک انسان و دام است، تصریح کرد: سال ۹۸ بیش از ۱۳ هزار تن به روسیه خامه صادر شده است که بیش از ۷۰ درصد صادرات کشور از اصفهان صادر بوده و همچنین بیش از شش هزار تن پنیر به روسیه صادر شده است.

,

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: هیچ دستگاهی به اندازه دامپزشکی از ظرفیت کاربو ترمینال استفاده نکرده است و در حال حاضر ماهی تازه و مرغ تازه صادرات می شود و البته اگر تحریم ها نبود ظرفیت بیشتری وجود دارد که استفاده می شد.

,

موحدی در جواب سوال خبرنگار صاحب نیوز در مورد وضعیت باغ وحش صفه گفت: در باغ وحش ها باید حتما دکتر دام پزشک باشد؛ در باغ وحش صفه مشکل خاصی تا کنون گزارش نشده است.

,

وی بیان کرد: تمام درمان حیوانات خانگی به بخش خصوصی واگذار شده است که کلینیک های عمومی و تخصصی در این زمینه فعالیت و شناسنامه ای تهیه شده و واکسن ها و داروها در ان ثبت می شود.مدیر کل دامپزشکی استان گفت: این اطمینان وجود دارد که علم و سواد دامپزشک در استان اصفهان زبان زد است

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه