اخبار داغ

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان:

با وجود «فقر جدید» 40 هزار نفر در استان سمنان به کمک نیاز دارند/ روایت مهاجرت معکوس جوانان از تهران به کالپوش

با وجود «فقر جدید» 40 هزار نفر در استان سمنان به کمک نیاز دارند/ روایت مهاجرت معکوس جوانان از تهران به کالپوش
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان می‌گوید فقر جدید ناشی از شیوع کرونا برخی خانواده‌ها را به مرحله اضطرار رسانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن مسعودی‌راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با تأکید بر این که همزمان با ادامه شیوع کرونا، فقر جدیدی در حال شکل‌گیری است اظهار داشت: افزون بر این شاهد تشدید فقر پیشین نیز هستیم؛ فقر پیشین عموما در جامعه سالمندی و زنان سرپرست خانوار رواج داشت اما در فقر جدید خانواده‌هایی که به دلیل شرایط اقتصادی موجود کسب و کار خود را از دست داده‌اند و به مرحله اضطرار رسیده‌اند درگیر هستند؛ لذا راهبردی که در مقابل فقر جدید اتخاذ می‌شود با راهبردی که در برابر فقر پیشین اتخاذ می‌شود، تفاوت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مسعودی‌راد در برابر فقر پیشین، مستمری ماهانه و ارائه انواع خدمات تعریف شده است گفت: در برابر فقر جدید نیز لازم است موانع کسب و کار افراد را برطرف کنیم؛ چراکه افراد درگیر با فقر جدید خود توانمند هستند؛ لذا باید در کمک به این افراد در قالب اجاره و ودیعه مسکن و کمک به اشتغال آن‌ها در قالب اعطای تسهیلات صورت بگیرد؛ کمک‌های موردی برای پرداخت اقساط معوق این دسته از افراد نیز اقدام دیگری است که می‌توان انجام داد.

,

وی با اعلام این مطلب که 18 هزار نفر در سطح استان سمنان تحت پوشش کمیته امداد هستند اظهار داشت: اما با احتساب شرایط فقر جدید، دست‌کم 40 هزار نفر در سطح استان نیاز به کمک و مساعدت دارند؛ اگر دقیق‌تر بررسی کنیم احتمالا این رقم بیش‌تر خواهد بود.

,

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در ادامه با بیان این که شمار بسیار اندکی از مددجویان کمیته امداد در این استان به کرونا مبتلا شده‌اند گفت: ما در قالب بسته‌های معیشتی، با هدف ارتقاء سطح بهداشت در خانواده‌های مددجویان، بسته‌های بهداشتی نیز توزیع کرده‌ایم؛ بر این اساس به دلایل مختلف، آمار ابتلا به کرونا در میان مددجویان انگشت‌شمار بوده است.

,

عمده طرح‌های اشتغال‌زایی ما به تولید ماسک و مواد بهداشتی گرایش پیدا کرد

, عمده طرح‌های اشتغال‌زایی ما به تولید ماسک و مواد بهداشتی گرایش پیدا کرد, عمده طرح‌های اشتغال‌زایی ما به تولید ماسک و مواد بهداشتی گرایش پیدا کرد,

مسعودی‌راد در پاسخ به پرسشی در ارتباط با خسارت‌های احتمالی واردشده به کمیته امداد بر اثر شیوع کرونا، ضمن تأکید بر کنترل این موضوع از ابتدای شیوع این بیماری گفت: ما کوشیدیم تغییراتی در راهبردهای مرتبط با طرح‌های اشتغال صورت دهیم؛ بر این اساس، عموم طرح‌های خیاطی و صنایع دستی ما، به سمت تولید ماسک گرایش پیدا کرد؛ ما از نخستین استان‌هایی بودیم که در این امر مشارکت کردیم و به همین سبب تعداد زیادی سفارش از استان‌‌ها و به ویژه تهران در این خصوص داریم.

,

وی با بیان این که در حال حاضر سفارش تولید روزانه 200 هزار ماسک به دست ما رسیده است گفت: به همین خاطر ما بسیاری از طرح‌های اشتغال را به طرح‌های تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی تبدیل کرده‌ایم؛ اما به طور کلی بیش‌ترین آسیب‌ها متوجه حوزه خدمات و مغازه‌دارها بوده است؛ از طرفی نزدیک به 45 درصد از طرح‌های ما مرتبط با حوزه کشاورزی و دامداری است و این طرح‌ها کم‌ترین آسیب را در جریان شیوع کرونا متحمل شده‌اند.

,

فقرزدایی یک مسأله کاملا تخصصی است

, فقرزدایی یک مسأله کاملا تخصصی است, فقرزدایی یک مسأله کاملا تخصصی است,

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با تأکید بر این که فقرزدایی یک مسأله تخصصی است گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) مجهز به دانش‌های مرتبط با شیوه‌های فقرزدایی است تا بتواند گروه‌های هدف را به طور مطلوب شناسایی کند و با اعمال این شیوه‌ها نسبت به فقرزدایی اقدام کند؛ اگر همان شیوه‌ای که برای کمک به سالمندان بکار گرفته می‌شود برای جوانان نیز به کار رود، اتفاقات ناخوشایندی خواهد افتاد.

,

مسعودی‌راد با تأکید بر این که اعطای مستمری به جوانان، سمی مهلک برای این قشر خواهد بود گفت: در جریان رزمایش کمک مومنانه هم تخصص امداد به کمک دستگاه‌های مختلف آمد؛ بانک اطلاعاتی کمیته از افراد درگیر با فقر قدیم و فقر جدید و بسترهایی نظیر مراکز نیکوکاری و... نیز در این امر کمک‌کننده بود؛ تفاوت کمک مومنانه با دیگر کمک‌ها این است که در این‌جا وحدت سازمانی به میدان آمده است.

,

وی با تصریح بر این که در جریان کمک مومنانه، منیت‌های سازمانی از میان رفت گفت: در جریان این کمک‌ها، همه فقر را هدف گرفتند؛ یکی از آفت‌ها و آسیب‌هایی که در گذشته گرفتار آن بودیم، تعدد نهادهای حمایتی و تشتت برنامه‌های آنان بود؛ برنامه‌هایی که گاه یکدیگر را خنثی می‌کردند؛ بنابراین ما نیازمند یک همگرایی بودیم؛ در جریان رزمایش کمک مومنانه یک و دو، میدان تعاملات بین‌سازمانی ما گسترده شد.

,

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در ادامه صرفا معیشتی دیدن مسأله فقر توسط دستگاه‌های مختلف را اشتباه توصیف کرد و گفت: در کنار این کمک‌ها باید درنظر داشته باشیم که فقر با کمک‌های معیشتی حل نخواهد شد بلکه فقر به واسطه اقدامات زیرساختی رفع می‌شود؛ باید درنظر داشت که فقر جدید باید با مدیریت نوین مداوا شود و لازم است در این خصوص دستگاه‌های مختلف ظرفیت‌های معطل خود را به میدان بیاورند.

,

روایت مهاجرت معکوس جوانان از تهران به کالپوش

, روایت مهاجرت معکوس جوانان از تهران به کالپوش, روایت مهاجرت معکوس جوانان از تهران به کالپوش,

مسعودی‌راد با اشاره به وجود پرشمار جوانان پابه‌کار در روستاهای استان سمنان گفت: بسیاری از این جوانان نزدیک به 20 سال تجربه در حوزه کفش‌دوزی و تولید پیراهن دارند، بازار تولید محصولات آن‌ها نیز موجود است؛ بر این اساس از تهران به روستاهای کالپوش مهاجرت معکوس اتفاق افتاده است و جوانان به شدت به کار کردن در این حوزه‌ها راغب‌اند اما فضای کار ندارند.

,

وی با اشاره به تعطیلی طویل‌المدت برخی از این کارگاه‌های روستایی گفت: اگر فضا در اختیار جوانان قرار بگیرد، ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات آنان را حل کنیم، موانع کسب و کار را از بین ببریم، تولید را ارتقاء دهیم و بستری ایجاد کنیم تا افراد از توان خود برای ایجاد درآمد استفاده کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه