اخبار داغ

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر مطرح کرد:

نداشتن جسارت اصلاح سهمیه‌های بهین‌یاب از سوى وزارت صمت

نداشتن جسارت اصلاح سهمیه‌های بهین‌یاب از سوى وزارت صمت
معاون وزیر صمت در جلسه کمیته راهبری مدیریت تقاضای پتروشیمی با محوریت اصلاح سهمیه های خرید پی وی سی در حالی از برگشت سهمیه تولیدکنندگان واقعی این بخش خبر داد که به گفته رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران طی سنوات گذشته به دلیل آنکه مسوولان وزارت صمت جسارت و جرات اصلاح سهمیه ها را در سامانه بهین یاب این وزارتخانه نداشتند، سهمیه قابل توجهی به عده ای تولیدکننده نما اختصاص می یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون وزیر صمت در جلسه کمیته راهبری مدیریت تقاضای پتروشیمی با محوریت اصلاح سهمیه های خرید پی وی سی در حالی از برگشت سهمیه تولیدکنندگان واقعی این بخش خبر داد که به گفته رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران طی سنوات گذشته به دلیل آنکه مسوولان وزارت صمت جسارت و جرات اصلاح سهمیه ها را در سامانه بهین یاب این وزارتخانه نداشتند، سهمیه قابل توجهی به عده ای تولیدکننده نما اختصاص می یافت. به طوری که مجوز خرید بیش از 108 هزار تن مواد اولیه به صورت ماهانه به این گروه از تولیدکننده نما در این سامانه صادر شده بود؛ حال آنکه تقاضای واقعی  پی وی سی در سال های گذشته هیچ زمانی بیش از چهل هزار تن نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سعید ترکمان در خصوص سهمیه هاى سامانه بهین یاب وزارت صمت و وعده وزارت صمت برای اصلاح و برگشت سهمیه واحدهای تولیدی واقعی با ارایه مستندات به ... گفت: در شرایط فعلی با توجه به قیمت دلار و تفاوت فاحش بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد و وجود انتظار تورمی جامعه، کامودیتی ها به کالای سرمایه ای برای برخی تولیدکننده نماها و حتی برخی واحدهای تولیدی تبدیل شد و همین امر اکثر واحدهای تولیدی را در تامین مواد اولیه دچار مشکل و معضل کرد.

,

وی ادامه داد: این موضوع از سوی کمیته راهبری مدیریت تقاضای پتروشیمی و کمیته تنظیم بازار صنعت پتروشیمی و با توجه به مطالبه عمومی صنعتگران در خصوص لزوم اصلاح سهمیه خرید تولیدکننده نماها در سامانه بهین یاب، در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تنوع گریدهای مختلف در حوزه پتروشیمى، ما شاهد این هستیم که در سه گروه کالایی شامل پی وی سی، پلی پروپیلن و پت التهاب وجود داشته است. متاسفانه حوزه پی وی سی بیش از 6 ماه با التهابات قابل توجهی درگیر بود.

,

*تقاضا 220 درصد بالاتر از عرضه

, *تقاضا 220 درصد بالاتر از عرضه,

وی با بیان اینکه التهابات تنها به سمت عرضه بر نمی گردد و تقاضای کاذب نیز در التهاب بازار نقش داشته، گفت: گاهی اوقات تقاضای موجود در بازار تا 220 درصد بیشتر از عرضه مشاهده می شد. اما با راهکارهایی که به همکاری و تعامل بین حاکمیت، وزارت صمت، بخش خصوصی صنعت پتروشیمی و نهادهای نظارتی صورت گرفت، این نتیجه حاصل شد که باید تقاضا در سامانه بهین یاب وزارت صمت اصلاح شود.

,

*رشد مستمر و هفتگی عرضه ها

, *رشد مستمر و هفتگی عرضه ها,

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران افزود: البته در کنار اصلاح تقاضا، سمت عرضه نیز باید مستمر شود که پتروشیمی ها در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گرفته اند و ما نیز به عنوان بخش خصوصی عرضه ها را هر هفته رصد کرده و در قالب مصاحبه به عموم مردم و سرمایه گذاران بازار سرمایه اطلاع رسانی می کنیم؛ به طوری که طی دو هفته گذشته به واسطه خبر عدم رعایت کف عرضه از سوی برخی واحدها برای سهام آنها سیگنال خوبی نبود. ما به عنوان مصرف کننده حق طبیعی خود می دانیم که افشای اطلاعات اثرگذار بر سهام آنها را در اختیار عموم قرار دهیم.

,

*مسئولان وقت وزارت صمت جسارت اصلاح بهین یاب را نداشتند

, *مسئولان وقت وزارت صمت جسارت اصلاح بهین یاب را نداشتند,

وی ادامه داد: به واسطه کارهای کارشناسی و پایش تقاضای موجود با نظر وزارت صمت، مشاهده شد که طی سال های گذشته تقاضای واقعی ماهانه خریداران در حوزه پی وی سی رقمی بین 25 تا 35 هزار تن بوده؛ ولی متاسفانه به دلیل آنکه سال های سال مسوولان وقت وزارت صمت این جسارت و جرات را نداشتند که سهمیه ها را اصلاح کنند و این موضوع به رویه ای عادی تبدیل شد.

,

*دریافت سه برابرى سهمیه از سوى یک واحد

, *دریافت سه برابرى سهمیه از سوى یک واحد,

ترکمان گفت: طى 6 سال گذشته به دلیل عدم دقت کافی کارشناس مربوطه در وزارت صمت، تنها در یک استان مشخص ظرفیت واحدی سه برابر میزان واقعی اعلام شده، در حالی که امروز کارشناس دیگری که دقت بیشتری را در بررسی خود منظور کرده، میزان سهمیه را براساس ظرفیت واقعی واحد تولیدی اعلام می کند که این اتفاق مثبت باید در سامانه بهین یاب ادامه یابد.

,

وی اظهار کرد: براى مثال در یک اقدام اصلاحی در سهمیه های خرید، به یکباره 108 هزار تن سهمیه ماهانه پی وی سی به 28 هزار تن کاهش یافت که بخش زیادی از این سهمیه های مازاد در اختیار تولیدکننده نماها بود و بخش دیگری آن در اختیار تولیدکننده های واقعی بود. اما با پایش متقاضیان خرید مواد اولیه دارای مجوز از سامانه مذکور و براساس فاکتورهای در نظر گرفته شدهبرای واحدهای تولیدی واقعی، میزان سهمیه ها واقعی شد.

,

به گفته ترکمان، خوشبختانه برخی از تولیدکننده ها با ارایه مستندات و ادله کافی توانستند سهمیه خود را اصلاح کنند تا براساس اطلاعات اعلامی تا روز گذشته، مقدار کل سهمیه های ماهانه خرید مواد اولیه تا 35هزار تن تغییر کند.

,

ترکمان افزود: برخی واحدها به جای تولید به دنبال رانت جویی هستند و تشکل ها در این رابطه باید وارد عرصه شده و تولیدکننده نماها و یا واحدهای تولیدی متخلف را شناسایی و معرفی کنند تا برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد.

,

*یک شخص با پروانه چندین واحد تولیدی

, یک شخص با پروانه چندین واحد تولیدی,

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران با بیان اینکه با این اقدام هم از بخش واقعی تولید صیانت مى شود و هم اجازه داده نمی شود که برخی به اسم تولید وارد عرصه دلالی شوند، گفت: به عنوان مثال، در برخی موارد شاهد هستیم که یک شخص، پروانه چندین واحد تولیدی را خریداری و با سهمیه مواد اولیه تولید آنها به فعالیت دلالی مشغول بوده است که این موارد باید به کمک خود واحدهای تولیدی و تشکل مربوطه شناسایی شده و فضا برای این قبیل سودجویان ناامن شود.

,

*سودجویان یک گام جلوتر از قانون

, *سودجویان یک گام جلوتر از قانون,

ترکمان به لزوم ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار اشاره کرد و در خصوص ناکارآمدی و ایرادات وارده به سامانه بهین یاب وزارت صمت در ارایه مجوز به خریداران غیرواقعی گفت: متاسفانه همواره سودجویان و متخلفان یک گام جلوتر از قانون هستند و لازم بوده سامانه بهین یاب وزارت صمت نیز به صورت مستمر به روز شده و اطلاعات ثبت شده در آن اصلاح شود. شاید حاکمیت تا زمان فعلی که بازارها درگیر التهابات شدید شده، نیاز به بازنگری و اصلاح این سامانه را احساس نکرده بود و از طرف مقابل، هیچگاه مثل الان، مطالبه ای از سمت بخش خصوصی هم برای اصلاح سهمیه ها وجود نداشته است.

,

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: با اعلام معاونت امور صنایع وزارت صمت مقرر شد تشکل های صنفی مسئولیت بررسی واحدهای تولیدی را بر عهده بگیرند تا شرایط بازار روال طبیعی خود را در پیش گرفته و عرضه و تقاضا آرامش خود را بازیابند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه