در همین خصوص احمد محمدزاده، یکی از شهروندان مشهدی با ارسال پیامی به سامانه دریافت مطالبات مردم صبح توس، اظهار کرد: من یک کارگر ساده هستم و حقوقم زیر دو میلیون تومان در ماه است، مگر حقوق امسال من چقدر زیاد شده که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. طی همین دو هفته گذشته قیمت نان از 800 تومان به 1300 تومان افزایش یافته.

وی افزود: وقتی که به دستگاه‌های نظارتی و تعزیری هم که تماس می‌گیرم می‌گویند چشم پیگیری می‌کنیم اما هیچ پیگیری نشده و همچنان قیمت نان بالا مانده است. وقتی هم که به نانوا اعتراض می‌کنیم می‌گویید هزینه‌هایم بالا رفته و با 800 تومان برایم صرفه ندارد که در مغازه‌ام را باز نگه‌دارم. از مسئولان خواهش داریم هرچه سریع‌تر بر این آشفته بازار، نظم دهند زیرا در این بین، ما قشر ضعیف جامعه ضرر می‌کنیم.

 در ادامه کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت آبان ماه سال گذشته نرخ نامه نان را به‌تمامی نانوایی‌های مشهد ابلاغ کرده است که این نرخ‌گذاری برای نانوایی‌های دولتی پس از 5 سال و برای نانوایی‌های آزاد پز برای اولین بار صورت گرفت.

وی افزود: در سال 99 هزینه‌های نانوایی به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است، به‌عنوان مثال هزینه بیمه 30 درصد، قیمت خمیرمایه 100 درصد، قیمت کارگر و اجاره‌بها حدود 30 درصد افزایش یافته است حالا مسئولان می‌گویند نباید افزایش نرخ داشته باشید این در حالی است که نانوای ما تنها با افزایش نرخ می‌تواند این هزینه‌ها را بپردازد.

کشتگر با تأکید بر اینکه خواهان نرخ نامه جدید نان هستیم، گفت: به‌هیچ‌وجه گران‌فروشی را توجیه نمی‌کنیم و اتحادیه می‌تواند تا حدودی جلوی افزایش نرخ‌ها را بگیرد اما وقتی نرخ نامه جدید ابلاغ نمی‌شود غیرمستقیم نانوایانمان را به سمت تخلف سوق می‌دهیم لذا از این خواستار ابلاغ هرچه سریع‌تر نرخ نامه جدید هستیم.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان ادامه داد: قیمت نان یک موضوع کشوری است و باید از سمت تهران ابلاغ شود که این موضوع نیز مورد اعتراض ماست زیرا هزینه‌ها در کلان‌شهرهایی مانند مشهد بیشتر از شهرهای کوچک است لذا نرخ نان باید در کلان‌شهرها با دیگر شهرستان‌ها فرق کند از طرف دیگر باید نرخ‌گذاری را به دست ستاد تنظیم بازار استانی واگذار کنند تا بتوان تصمیمات دقیق‌تر و کارشناسانه‌ای در خصوص تعیین قیمت‌ها گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کیفیت نان در مشهد در حال کاهش است، اظهار کرد: اگر وضعیت قیمت‌ها و نوع آرد به همین منوال دنبال شود در نهایت مردم هستند که ضرر می‌کنند و نانوایان مجبور می‌شوند کیفیت نان را پایین بیاورند.

کشتگر تصریح کرد: بیش از 2500 نفر عضو اتحادیه نانوایان مشهد هستند اما متأسفانه حدود 100 واحد صنفی بدون مجوز نیز در سطح مشهد شناسایی‌شده‌اند که به‌صورت غیرمجاز اقدام به پخت و فروش نان می‌کنند که تمامی این‌ها به زودی پلمپ و جمع‌آوری می‌شوند.

انتهای پیام/