اخبار داغ

یادداشت؛

آراللو شهر نیست، روستای آراللو را دریابید

آراللو شهر نیست، روستای آراللو را دریابید
خبرنگار و نماینده صداوسیمای منطقه و بخش هیر در یادداشتی نوشت: روستای آراللوی کوچک و بزرگ که بتازگی نیز شهردار آن بصورت مخفیانه تودیع و معارفه شد، با وجود نداشتن بسیاری از زیرساخت ها و مشکلات زیاد شهر محسوب نمی شود و تنها اهالی این دو روستا امتیازات شهری که به نفع مسئولان می باشد را یدک می کشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سبلان‌ما، مهدی همتی خبرنگار آزاد و نماینده صداوسیما در منطقه و بخش هیر در یادداشتی نوشت: باتوجه به اینکه روستای آراللوی کوچک و بزرگ در امتداد جاده بین المللی اردبیل به سرچم قرار گرفته است و روزانه پذیرایی صدها و شاید هزاران نفر از مسافران در مسیر تردد این جاده می باشد، مشکلات زیادی در این روستا وجود دارد که نیازمند ورود مستقیم شخص آقای استاندار و نمایندگان شهرستان اردبیل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

مشکلات زیرساختی، آب شرب و کشاورزی، مخابراتی، جاده، خیابان کشی، اشتغال جوانان، مسکن و ارائه سند زمین به قیمت نجومی از سوی اداره کل بیناد مسکن استان اردبیل از جمله مشکلاتی است که اهالی این دو روستا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

,

چرا وقتی هنوز این دو روستا از امکانات ابتدایی روستایی بطور کامل برخوردار نیست، با أخذ مجوز شهری و تحمیل امتیازات شهری به این دو روستا اهالی را به سمت مشکلات بزرگی مثل پرداخت سنگین قیمت نجومی سند زمین از سوی اداره کل بنیاد مسکن کرده است.

,

باتوجه به اینکه این دو روستا مشکل آب شرب و کشاورزی نیز دارند و در طول هفته شاهد قطعی آب شرب این دو روستا و عدم برخورداری مناسب و بهداشتی آب شرب، کشاورزان این اهالی نیز از کمبود آب کشاورزی به شدت رنج می برند.

,

چند سالی است که اداره کل بنیاد مسکن استان اردبیل با قطعه بندی زمین های مسکونی در حومه این روستا که روستائیان سالیان، سال و شاید از قبل پیروزی انقلاب اسلامی ساکن آن بودند امروز برای ارائه سند شاهد قیمت گذاری های نجومی از سوی اداره کل بنیاد مسکن استان اردبیل هستیم که در توان پرداخت هیچ یک از روستائیان نیست و بسیاری نیز برای تامین هزینه سند اجبار به فروختن زمین های کشاورزی و وسایل نقلیه خود شده اند، وسایل های نقلیه و زمین های که مایحتاج زندگی آنان از آن طریق تامین می شود.

,

زمین های که دارای واحد مسکونی به اسم سرپرست خانوار بود، با نرخ وقیمت متوسط برای خود اهالی با پیش پرداخت 20 الی 30 درصدی و با تسقیط چهارساله واگذار شده است، سایر قطعه بندی ها که از همان حیاط ومحوطه های ساکنین اهالی بشمار می رود با قیمت گذاری بسیار نجومی که هرقطعه از زمین را تا سقف 100 میلیون تومان نیز می رساند در توان پرداخت هیچ یک از روستائیان نبوده و اهالی نیازمند تخفیف و تسقیط چند ساله برای دریافت سند زمین های که مطعلق به خود اهالی می باشد، هستند.

,

با توجه به سند سازی قانونی از سوی اداره کل بیناد مسکن استان اردبیل برای زمین های این منطقه و فشار قانونی بر سر این اهالی که بیش از 40 دهه هست که ساکن این روستا می باشند، روستائیان حالا امروز بخاطر عدم توانایی پرداخت هزینه سند زمینی که روزی خرمنگاه و محل زندگی آنان بوده را اداره بنیاد مسکن تصمیم به واگذاری این زمین ها به افراد غیر بومی می کنند.

,

حال سوال اینجا است، چرا روستائیانی که شاید سالیان سال در شرایط بد و محروم در این روستا زندگی کرده اند، و همه سختی ها و دشواری های را که در این مدت به جان خریده اند، حالا اداره ای پیدا شود و با سند سازی که به راحتی دست خودشان است و می توانند قانونی سندسازی کنند، بیشتر فشار را بر سر این اهالی تحمیل کنند، در حالی که می توانند در حمایت از روستائیان تصمیم به ارائه سند زمین راه های قانونی و تصمیمات دیگری را به نفع مردم اتخاذ نمایند و نه بنفع دولت.  

,

چرا وقتی اسم شهری شدن این روستا اداره بنیاد مسکن استان اردبیل تصمیم به ارائه سند زمین به زمین های مسکونی و آزاد این منطقه افتاد، و دهه های قبل این مهم اتفاق نیفتاده بود. 

,

اگر همین روستائیان توان پرداخت هزینه های سند خود داشتند که از دهه های قبل اقدام می کردند و در ثانی چه کسانی مسئول اطلاع رسانی در زمان های گذشته برای تایین تکلیف سند زمین های مسکونی در این منطقه و روستا بود که برای دریافت سند اطلاع رسانی نشده است، و اگر هم اطلاع رسانی شده بود از چه طریقی اطلاع رسانی کرده اند. 

,

بسیاری از فرزندان این اهالی که متاهل و عدم واحد مسکونی برای زندگی مشترک هستند حالا باید زمین های که سالیان سال محل زندگی آنان بود باید به قیمت نجومی دوباره آن را از اداره ای خریداری کنند که با سندسازی بیشتر شبیه اختلاس به جیب دولت می باشد تا به نفع مردم و اهالی تا بتوانند اقدام به ساخت واحد مسکونی نمایند که برای آنان به قیمت بسیار گزافی تمام می شود. 

,

تنها این، یکی از مشکلات مهم و اساسی روستای آراللو می باشد و مشکلاتی قبیل جاده و خیابان کشی که یکی از وظایف مهم اداره بیناد مسکن شهرستان اردبیل در قالب طرح هادی است که تنها چند خیابان های مرکزی بصورت ناقص اتفاق افتاده است و چرا تاکنون این طرح هادی در این روستا پیشرفتی نداشته و روستائیان به شدت در امر تردد و رفت وآمد با مشکل مواجه اند.

,

حال انتظار می رود برای رفع این مشکلات اساسی روستای آراللو و بظاهر شهر شخص آقای استاندار اردبیل و نمایندگان شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین ورود پیدا کنند.

,

اهالی به شدت نیازمند توجه مسئولان امر هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه