اخبار داغ

درس‌گفتار عاشورا؛

چه کسانی و با چه عواملی از همراهی امام حسین(ع) بازماندند؟

چه کسانی و با چه عواملی از همراهی امام حسین(ع) بازماندند؟
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید همیشه همراهی، همگام و پشتیبان ولی فقیه و نائب امام زمان خویش باشیم تا حادثه کربلا تکرار نشود گفت: اگر امروز همگام با امام عصر(عچ) و نائب ایشان نباشیم قطعاً ضرر غیر قابل جبران به مانند کسانی که امام حسین(ع) را یاری نکردند ما را نیز در بر خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام پرهیزگار، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: یکی از موضوعات عرصه عاشورا و تاریخ، همراه و همگام نبودن برخی از اشخاص مطرح و مورد انتظار است که ولی خدا را رها کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

وی با بیان اینکه این افراد، آدم های کوچک و نفهمی نبودند بلکه بعضاً از شاگردان مکتب پیامبر، امیرالمومنین و امام مجتبی صلوات الله علیهم بودند، خاطرنشان کرد: در این میان می توان به اشخاصی از صحابه از جمله ابن عمر اشاره کرد که وی از غیر بنی هاشم بود و ارادتی هم به اهل بیت نداشت.

,

 

,

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه ابن عمر حتی با امیرالمومنین علی (ع) به بهانه ریختن خون مسلمانان و جنگ با آنها بیعت نکرد اما با حجاج بن یوسف ثقفی بلکه با پای او و با معاویه بیعت کرد، افزود: سید الشهداء او را دعوت فرمودند: اتّق الله یا ابا عبدالرحمن و لا تدعن نصرتی " ای ابا عبدالرحمن از خدا بترس و همراهی با من را رها نکن" اما او دعوت امام را رد کرد و راهی مدینه شد و پس از شهادت امام، نامه ای به یزید نوشت و ضمن پذیرش خلافتش با او بیعت کرد.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه دومین نفر عبیدالله بن حرجعفی از بزرگان شجاعان کوفه بود که دعوت امام حسین (ع) را برای همراهی نپذیرفت، تصریح کرد: او در منزل بنی مقاتل با امام حسین (ع) مواجه شد و ابتدا حجاج بن مسروق را ز او فرستادند اما او جواب فرستاده امام را رد کرد و حضرت شخصاً او را دعوت کردند امام امام را همراهی نکرد و حتی بعداً اشعاری را خواند که دلالت بر پشیمانی او دارد.

,

 

,

پرهیزگار با بیان اینکه سومین نفری که همراهی امام را نپذیرفت عمرو بن قیس است که او هم در منزل بنی مقاتل محضر امام حسین (ع) رسید، اذعان کرد: افرادی دیگری نظیر هرثمه بن ابی مسلم، مالک بن نضر اَرْحَبی و ضحاک بن عبدالله همراهی امام را نپذیرفتند که برخی در جنگ صفین همراه حضرت علی (ع) و برخی حتی در روز عاشورا به دفاع پرداخت ولی صحنه کربلا را ترک کرد.

,

 

,

وی با تاکید بر اینکه افرادی از بنی هاشم نظیر عبدالله ابن عباس صحابه پیامبر و امیرالمومنین، محمدبن حنفیه پسر امیرالمومنین برادر سیدالشهداء و عبدالله ابن جعفر هم امام را همراهی نکردند.

,

 

,

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به دلایل عدم همراهی امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: افرادی مانند ابن عمر به دلیل عدم ارادت و قبول نداشتن سیدالشهداء و مخالفت با اهل بیت، و افرادی به دلیل دلبستگی به دنیا مثل ضحاک بن عبدالله امام را همراهی نکردند؛ ضحاک بن عبدالله با امام شرط کرد تا زمانی که مال و جانش به خطر نیافتد از امام دفاع می کند.

,

 

,

وی دلبستگی و علاقه به فرزندان، عقیده نداشتن به خط فکری سیدالشهداء و قیام و موفقیت حضرت، مانند ابن عباس و محمد بن حنفیه را از دلایل همراهی نکردن امام حسین (ع) دانست و عنوان کرد: البته در این بین افرادی همچون سلیمان بن صرد خزاعی و توابین هم سیدالشهدا را دعوت کردند ولی امام را در کربلا تنها گذاشتند و به کربلا نیامدند.

,

 

,

حجت الاسلام پرهیزگار ادامه داد: البته این افراد بعدها پشیمان شدند و قیامی تحت عنوان توابین راه انداختند که در انگیزه های آن هم مواردی قابل پیگیری است اما هیچ سودی برای آنان و مکتب سیدالشهداء نداشت.

,

 

,

وی در پایان با تاکید بر عبرت آموزی از درس های قیام عاشورا، خاطرنشان کرد: اگر امروز همگام با حسین زمان امام عصر (عچ) و نائب ایشان ولی فقیه نباشیم قطعاً ضرر غیر قابل جبران همان گونه که توابین و کسانی که امام حسین (ع) را یاری نکردند ما را نیز در بر خواهد گرفت و باید همیشه همراهی، همگام و پشتیبان ولی فقیه و نائب امام زمان خویش باشیم تا حادثه کربلا تکرار نشود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه