اخبار داغ

هنرمند بوشهری مطرح کرد؛

نقاشی عاشورایی دارای چنان حظی است که نمی‌شود از آن دل برید/ تولیدات هنری مذهبی در انتظار حمایت

نقاشی عاشورایی دارای چنان حظی است که نمی‌شود از آن دل برید/ تولیدات هنری مذهبی در انتظار حمایت
هنرمند بوشهری گفت: هزینه‌های تولید اثر امروزه بسیار بالاست اما در استان بوشهر هیچ مرکزی از کارهای ارزشی برای تولید، نشر و خرید حمایت نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ علی بحرینی هنرمند نام آشنای استان بوشهر سال‌ها است که با هنر خویش توانسته روح جدیدی در کالبد هنر اسلامی به نمایش بگذارد. به‌مناسبت ایام محرم نمایشگاهی عاشورایی از وی تحت عنوان رستاخیز در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

به همین مناسبت گفت و گویی با بحرینی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

,

, ,

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید از چه زمانی به هنر نقاشی روی آورده اید؟

, لطفا خودتان را معرفی بفرمایید از چه زمانی به هنر نقاشی روی آورده اید؟,

– علی بحرینی هستم. زادگاهم شهر بردخون‌. ساکن برازجان هستم. حدود ۳۰ سال است به صورت حرفه ای نقاشی کار می کنم. در کنار آثار هنری خود آموزشگاه هنری چشمه را از سال ۸۵ با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس کردم و به تربیت هنرجویان رشته هنرهای تجسمی شاخه طراحی و نقاشی می پردازم. تاکنون مجموعه های متفاوتی اجرا کرده ام از جمله دو مجموعه در خصوص معرفی جاذبه های گردشگری استان با عنوان اقلیم نخل هاگ مجموعه نقش زن در زندگی مردم جنوب با عنوان خاطره ها. مجموعه تفرج در آیینه ها برداشت هایی از نقاشان بزرگ دنیا و سه مجموعه دینی با عناوین فصل سرخ برای واقعه عاشورا. مهر و ماه زندگی مولی امیرالمومنین علی (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) از تولد تا شهادت و مجموعه رستاخیز؛ که باز هم این مجموعه روایتگر و‌اقعه عاشوراست.

,

در بسیاری از رویدادهای هنری نیز حضور داشته ام که به پیوست تقدیم می کنم.

,

, ,

شما در نقاشی به چه سبکی کار می کنید و تاکنون چه آثاری خلق کرده‌اید؟

, شما در نقاشی به چه سبکی کار می کنید و تاکنون چه آثاری خلق کرده‌اید؟,

– بیشتر گرایش من در نقاشی رئالیستی است؛ اما اخیرا چندسالی است برای مجموعه‌های اورجینالم تلفیقی از سبک های رئال، هنرایرانی (مینیاتور) و امپرسیونیسم را بکار می گیرم و با این تلفیق راحت تر و با دامنه وسعت و آزادی عمل بیشتر می توانم حسم را منتقل کنم.

,

تابلوهای نقاشی شنا نشان می دهد که موضوعات آیینی و عاشورایی و مذهبی برای شما دارای اهمیت بیشتری است. ارزیابی خودتان چیست؟

, تابلوهای نقاشی شنا نشان می دهد که موضوعات آیینی و عاشورایی و مذهبی برای شما دارای اهمیت بیشتری است. ارزیابی خودتان چیست؟,

– دقیقا همین طور است. من تعلق خاطر زیادی به موضوعات دینی دارم و این کار دارای چنان حظی است که نمی شود از آن دل برید. حدود ۷ سالی است تمام هنرم به سمت کارهای دینی رفته و فکر نکنم این مسیر را تغییر بدهم. فکرهای زیادی برای کارهای بعدی دارم که اگر خداوند توفیق عنایت فرماید دراین زمینه کار خواهم‌کرد. موضوعاتی مانند تاریخ صدر اسلام. رستاخیز ۲ و واقعه ظهور از اولویت های اجرایی من است.

,

, ,

استقبال مردم از نقاشی های شما چطور است؟

, استقبال مردم از نقاشی های شما چطور است؟,

– من واقعا از مردم‌ شهر بوشهر متعجبم. نمایشگاهی که یک سال برای آن با وسواس زیاد وقت گذاشته شده تا کاری در خور اهل بیت (ع) از کار دربیاید و به خاطر راحتی این عزیزان ‌آن را در مسیر آمد و شد آن ها قرار دادیم‌ که کاملا در دسترس باشد یعنی ورودی حسینیه بزرگ عاشقان ثارالله، با کمال تعجب شاهد بودم جمعیت از کنار تابلوها با ابعاد ۲ متر در ۳متر عبور می کنند و به قسمت انتهایی حسینیه می روند و بعد همین مسیر را برمی گردند؛ اما حتی نیم‌نگاهی به آثار نمی کنند. اما در شهر برازجان استقبال کاملا متفاوت است و عده زیادی مشتاقانه برای دیدن آثار می آیند. در بوشهر این چندمین بار است که نمایشگاه گذاشته می شود و وضعیت استقبال بسیار ضعیف است. این مسئله برای فرهنگ یک شهر دغدغه آفرین است.

,

, ,

شما در ابن مسیر با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

, شما در ابن مسیر با چه مشکلاتی روبرو هستید؟,

– شاید یک اثر غیر دینی برای مخاطب خاص تولید شود اما اثار دینی برای آحاد مسلمین یا شیعیان‌ است. یک اثر وقتی تولید می شود باید به نحو شایسته معرفی شود. متاسفانه این اتفاق نمی افتد.

,

در استان ما هیچ مرکزی نیست که از کارهای ارزشی حمایت کند نه برای تولید، نه برای نشر و نه برای خرید. هزینه‌های تولید اثر امروزه بسیار بالاست. اگر نهادهای فرهنگی که بودجه‌هایی هم در اختیار دارند از این‌نوع آثار حمایت می کردند ما از نظر تغذیه فکری جامعه کمتر دچار مشکل بودیم. باتوجه به اینکه آثار ارزشی برای همیشه در تاریخ می ماند ای کاش نگاه ویژه ای نسبت به تولید کارهایی از این دست می شد.

,

, ,

درباره ویژگی آخرین نمایشگاهی که برگزار کرده‌اید بیشتر توضیح بدهید

, درباره ویژگی آخرین نمایشگاهی که برگزار کرده‌اید بیشتر توضیح بدهید,

-نمایشگاه رستاخیز، نتیجه حدود یکسال کار مدوام و روایتگر صحنه هایی از واقعه عاشوراست. شامل ۱۰ تابلوی رنگ روغن در اندازه ۲ ×۳متر است. اگر خدا توفیق نصیب کند دوست دارم مجموعه رستاخیز ۲ را نیز در همین اندازه خلق کنم. قرار بود رونمایی از این آثار در تهران صورت بگیرد اما از نظر من اولویت با مردم استان است؛ بنابراین در حسینه عاشقان ثارالله اولین نمایشگاه را برگزار کردیم به مدت سه روز، از ۵ تا ۹ شهریور. پس از آن نیز در حسینیه مصلای جمعه برازجان به صورت صبح و عصر آماده بازدید همشهریان هنر دوست برازجانی خواهد بود.

,

و حرف پایانی

, و حرف پایانی,

همان‌طور که استان بوشهر از قدیمی‌ترین استان‌های کشور برای برگزاری آیین‌های اصیل عاشورایی است ان‌شاءالله در عرصه هنر مذهبی هم جلودار استان‌های کشور باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه