اخبار داغ

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس خبر داد:

تامین اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان برای تاسیس و ایجاد فاضلاب فارس

تامین اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان برای تاسیس و ایجاد فاضلاب فارس
اسدی گفت: بیش از ۱۴۰ میلیون یورو، معادل ۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه اسلامی برای تاسیس و ایجاد فاضلاب استان تامین اعتبار شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسدی، معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"، گفت:ساماندهی فاضلاب هایی که در اطراف روستاها و در نزدیکی کارخانه ها و واحد های کشاورزی رها شده بر عهده ما نیست چرا که ما وظیفه تصفیه فاضلاب ها به صورت شبکه بندی ‌و لوله گذاری شده را بر عهده داریم تا آن را به سمت تصفیه خانه ها هدایت کنیم.البته این موارد تمام روستاها و شهرستان های فارس به جز شهرستان شیراز را در بر می گیرد.

احتمال تجمیع شرکت آبفا شیراز با فارس

وی با اشاره به چشم اندازهای وزارت نیرو در سال های آینده افزود:وضعیت برخی روستاها مثل خان زنیان، سلطان آباد و غیره که در اطراف شیراز هستند نیز در حال حاضر برعهده شرکت آبفای شیراز می باشد اما این احتمال وجود دارد که در سال های آینده مسئولیت این روستا ها و حتی خود شرکت آبفا شیراز نیز بر عهده ما گذاشته شود چرا که برنامه و چشم انداز وزارتخانه این است که حتی این شهرستان هم در مجموعه شرکت آبفای فارس تجمیع شود.

بالغ بر یک میلیارد و نیم هزینه برای تصفیه یک کیلومتر مریع

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس به هزینه های سنگین در ایجاد تصفیه خانه ها اشاره کرد و گفت:پروسه تاسیس و راه اندازی شبکه فاضلاب یک پروسه سنگین و زمانبریست چرا که روند تامین آن مانند مراحل تهیه آب نیست و در برخی موارد برای تصفیه یک کیلومتر مریع، بالغ بر یک میلیارد و نیم هزینه می شود.

۶۴۰ کیلومتر خطوط لوله فاضلاب

وی افزود:از سال های ۷۶ و ۷۷ تصفیه خانه‌های فارس در شهرستان‌های استهبان، جهرم، نورآباد، مرودشت، اقلید و لپویی ایجاد شده که جمعاً ۶۴۰ کیلومتر خطوط لوله گذاریست و شامل شبکه خطوط انتقال اصلی و فرعی می باشد. البته شبکه فاضلاب کازرون نیز در حال انجام است.

برنامه ریزی در ایجاد ۵۵۵ کیلومتر تصفیه خانه

اسدی در خصوص تامین اعتیارات،با بیان این که بهره برداری از حدود ۵۵۵ کیلومتر تصفیه خانه را در نظر داریم،ادامه داد: شرکت مهندسی وزارت نیرو از سال ۹۵ طی قرارداد با بانک توسعه تعاون اسلامی که مرکز آن در عربستان می باشد به این توافق رسیدند که تسهیلاتی را از سوی این صندوق دریافت کند تا شبکه لوله گذاری را به مرحله اجرا برساند.این اعتبار مالی به میزان ۱۰۹ میلیارد تومان می باشد که البته با دیگر هزینه های پیش بینی شده حدود ۳۰درصد افزایش قیمت دارد اما در کل بیش از ۱۴۰ میلیون یورو، معادل ۳ هزار میلیارد تومان می شود.

وی با اشاره به این که روزانه بالای ۶۴ هزار مترمکعب تصفیه خانه شهری در حال احداث است،افزود:علاوه بر این در ۸ روستا نیز کارهای مطالعه برای ایجاد تصفیه‌خانه آغاز شده و یکی از این موارد روستای گردشگری "دشتک" مرودشت می باشد که به بهره‌برداری کامل رسیده است.معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس با بیان این که ساماندهی روستاها بر عهده فاضلاب شهری بوده و اینک به عهده شرکت آبفای فارس گذاشته شده، ادامه داد:سه مورد از پروژه‌های ما مثل پروژه «شهید آباد» بالای ۹۰ درصد آن به انجام رسیده و در روستای" کافتر" اقلید و در "لایزنگان" شهرستان داراب پیشرفت فیزیکی خوبی انجام شده که در سال جاری بهره برداری می رسد.لازم به ذکر است تسهیلات این روستاها نیز از طریق بانک توسعه تعاون اسلامی دریافت می‌شود.

وی گفت: پروژه های باقیمانده "رحمت آباد" زرقان و "دوسیران "کازرون هم بالای ۹۰ درصد به انجام رسیده است.با این وجود تصفیه خانه تعدادی از شهرستان های نی ریز،فسا داراب،فیروزآباد و آباده نیز در حال انجام می باشد که البته تسهیلات این شهرستان ها هم از صندوق توسعه تعاون تامین می شود.اسدی افزود:اکثر سیستم های تصفیه خانه به صورت« هوادهی» بوده و در مکان های شلوغ و ساختمان های انبوه مثل مسکن مهر «لپویی» به صورت پکیج در حال انجام می باشد و قابلیت افزایش هم دارد.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس در پاسخ به این که چه تعداد از روستاهای استان به ایجاد تصفیه خانه نیاز دارد؟ گفت:شاید همه روستاها نیاز به فاضلاب نداشته باشد چرا که رها شدن فاضلاب های سطحی و روان در کوچه و خیابان ها بر عهده شهرداریست اما اگر مشکلی در شبکه لوله‌گذاری بوجود آید، حوزه کاری ما بوده و وظیفه ماست.وی افزود:هر چند که فاضلاب با جمعیت ۲ هزار نفری را تحت پوشش داریم اما ساماندهی شهرهای بزرگ در اولویت کار ماست چرا که ضروریست هر چه زودتر تکمیل شود.اسدی به نحوه تامین اعتبارت فاضلاب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت:تامین اعتبار برای فاضلاب شهری و روستایی دو سرفصل جداگانه و با هزینه و تسهیلات متفاوت است.با این حال اعتبار مالی برای آب و فاضلاب روستایی محدود است،چرا که با توجه به میزان بهره برداری هزینه زیادی دارد.

اختصاص 143 میلیون یورو بابت بابت ایجاد تصفیه خانه

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس ادامه داد:در مجموع ۱۴۳ میلیون یورو بابت ایجاد تصفیه خانه و شبکه های فاضلاب اختصاص یافته که ۲۷ میلیون آن هزینه شده و مابقی نیز در قراردادهای اخیر قید شده تا به مرحله بهره برداری برسد.وی به این که پساب فاضلاب کارخانه ها بر عهده محیط زیست و وزارت صمت می باشداشاره و بیان کرد:ما ساماندهی و تصفیه فاضلاب شهری که به صورت لوله گذاری شده را بر عهده داریم و فاضلاب در واحدهای کشاورزی و صنعتی را پوشش نمی دهیم.

تصفیه روزانه 82 هزار مترمکعب فاضلاب

اسدی با اشاره به ایجاد تصفیه خانه ها اشاره کرد و افزود:در این زمینه توانسته ایم بیش از ۸۰ هزار متر مکعب تصفیه خانه ایجاد کنیم و روزانه ۸۲ هزار مترمکعب فاضلاب خانه ها را تصفیه کنیم علاوه بر این ۶۴ هزار متر نیز در حال اجراست که به زودی و روزانه به طور تقریبی حدود ۱۵۰ میلیون لیتر فاضلاب تصفیه خواهد شد.

هزینه شبکه بندی فاضلاب شهری و روستایی

وی در خصوص هزینه شبکه بندی فاضلاب شهری و روستایی گفت:به طور میانگین برای ایجاد حق انشعاب در شهرستان فارس حول و حوش ۲ میلیون تومان هزینه می شود که در روستا کمتر ازاین و در شهرستان شیراز بیش از این مقدار است. معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفا استان فارس با بیان این که مردم ما در مصرف برق و آب استفاده مناسبی ندارند و تا استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند، ادامه داد: توصیه ما به شهروندان و مشترکان آب اینست که هرگز پسماند و فاصلاب خود را در کوچه و خیابان رها نکنند،چرا که از منظر بهداشتی برای همه، به خصوص کودکان خطرناک بوده و سلامت آن ها را تهدید می کند، علاوه بر این ها جلوه زشت و نازیبایی به چهره شهر می دهد.

وی تاکید کرد: ایجاد سیستم ها و شبکه های فاضلاب می‌تواند بهداشت محیط و سلامت جامعه را تضمین کند،به همین خاطر در نظر داریم که با افزایش اعتبار از منابعی که امکان آن فراهم شده،شهرستان ها و روستاهای بیشتری را در مدار خود قرار دهیم و به مانند کشورهای توسعه یافته با بازیابی فاضلاب آب شرب، آن را به چرخه تامین آب فضای سبز درآوریم.به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس نیز عملیات اجرایی خطوط انتقال و شبکه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر داراب با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال از محل بانک توسعه اسلامی آغاز شده است که امید می رود با در اختیار قرار گرفتن به موقع اعتبار مورد نیاز در موعد مقرر به اتمام برسد.علی بوستانی بیان کرد:علی بوستانی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه تمامی مردم شهر داراب از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

گفتنی است، شبکه نوآوری آب یک شبکه کسب و کار رایگان است که با همکاری دو شرکت فعال در حوزه آب و نوآوری توانسته بستری فراهم کند. این بستر برای استفاده سازمان‌ها و نهادهایی که راه‌کارهای نوآورانه‌ای در حوزه آب دارند، فراهم شده است.شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد می‌توانند با ثبت نوآوری، محصول یا خدمت خود در این شبکه، آن‌ها را به متخصصان و تصمیم گیرندگان اصلی حوزه آب معرفی کنند. این کار می‌تواند به افزایش امکان فروش محصول، به توسعه کسب و کار و به بهبود کیفیت محصول آن‌ها کمک کند. همچنین این شبکه از متخصصان حرفه‌ای بهره می‌برد که می‌توانند شرکت‌ها را در راستای توسعه و بهبود هر چه بهتر محصولاتشان راهنمایی کنند.

همواره بایستی تلاش دراین راستا باشد که تا حد امکان از خالص ترین منابع آب برای شرب استفاده شود، حتی اگر این امر به قیمت انتقال آب از مسیرهای طولانی و رساندن آن به مصرف کننده یا تصفیه اندک ویا بدون تصفیه تمام شود. همچنین برای حفظ کیفیت آب مراقبت از منابع آب بسیار ضروری است.اما با این وجود همه ی منابع طبیعی آب برای مطابقت با استانداردهای موجود جهت تامین آب آشامیدنی معمولا نیازمند تصفیه اند.
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
,
, احتمال تجمیع شرکت آبفا شیراز با فارس,
,
,
,
, بالغ بر یک میلیارد و نیم هزینه برای تصفیه یک کیلومتر مریع,
,
,
,
, ۶۴۰ کیلومتر خطوط لوله فاضلاب,
,
,
,
, برنامه ریزی در ایجاد ۵۵۵ کیلومتر تصفیه خانه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اختصاص 143 میلیون یورو بابت بابت ایجاد تصفیه خانه,
,
,
,
, تصفیه روزانه 82 هزار مترمکعب فاضلاب,
,
,
,
, هزینه شبکه بندی فاضلاب شهری و روستایی,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه