اخبار داغ

معضل این روزهای مترو تهران؛

پوزخند کرونا در هفت‌خوان فروش بلیت مترو!/ وقتی پُرکردن جیب اولویت است

پوزخند کرونا در هفت‌خوان فروش بلیت مترو!/ وقتی پُرکردن جیب اولویت است
متروی تهران با آنکه به دنبال حذف فیزیکی اسکناس است اما در اقدامی عجیب تنها مسافران را سردرگم کرده و نه تنها اسکناس را حذف نکرده بلکه موجب شده تا صف‌های طولانی مسافران شکل بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حذف داد و ستد پول در ایام کرونا، یکی از مسائل مهمی است که باید در دستور کار شرکتهای خصوصی و دولتی قرار گیرد. مترو تهران نیز به عنوان یکی از مهمترین سازمان های ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، سهم عظیمی را در کاهش انتقال ویروس کرونا از طریق رد و بدل کردن پول دارد و از این رو باید تلاش کند تا این ابزار شیوع ویروس کرونا را حذف کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

همین عامل موجب شده تا این شرکت بنا به ضروریات ایام بحران کرونا اقدام به حذف فیزیکی پول کرده و شارژ بلیت های اعتباری را به دستگاه های شارژ کارت بلیت موجود در ایستگاه های مترو و پشتیبانی مالی کارتهای اعتباری بانک مسافران محول کند که بجای خود اقدام قابل تقدیری است.

,

اما مسئولان و تدوین کنندگان قوانین این شرکت باید استثنا و موارد خاص را در قوانین نوشته و یا نانوشته خود مد نظر قرار می دادند.

,

با این وجود فرض کنیم شهروندانی در ابتدای صبح به هر علتی فراموش کرده کارت اعتباری بانک خود را بردارد؛ یا مثلا مسافر سالمند و یا کم سوادی به واسطه همراه نداشتن عینک و یا نداشتن و یا سوختن و گم شدن کارت بانکی نتواند کارت بلیت اعتباری مترو را شارژ کند. در این صورت طبق قوانین اعمال شده در ایستگاه های مترو، متصدیان شارژ و فروش بلیت موظف شده اند تنها  مبلغ 1000 تومان کارت بلیت را شارژ کنند. 

,

قانونی که در بدو امر مخاطب را متعجب می کند که چرا تنها هزار تومان؟ اگر بحث انتقال ویروس و سایر آلودگی ها در میان باشد که تفاوتی بین هزار تومان و 10 هزار تومان نیست و هر دو به یک میزان احتمال انتقال آلودگی را به ذهن متبادر می کند. 

,

اما نکته عجیب این است که چنین فردی که با مشکل نداشتن و یا همراه نداشتن کارت اعتباری بانک مواجه است اگر قصد داشته باشد پس از رسیدن به مقصد دو مرتبه به مبدا اولیه باز گردد؛ باید یک بار در مبدا و آغاز سفر کارت بلیت خود را شارژ کند و یک بار پس از انجام کار و هنگام بازگشت به مبداء اولیه. 

,

 با این احوال اگر کسی باشد که در آن روز خاص مجبور به چند سفر شهری باشد باید به دعداد دفعات سوار شدن به مترو بلیت خود را شارژ کند. 

,

حال این سوال مطرح می شود که آیا خطر انتقال چندین باره ویروس کرونا و یا هر آلودگی دیگر مطرح نیست؟ چرا باید با یک قانون نسنجیده موجبات آلودگی حداکثری ، ایجاد صفوف طولانی شارژ و خرید بلیت و از همه مهمتر نارضایتی مردم و فرسودگی کارکنان مترو در پی این تصمیم و تدوین قانون عجیب فراهم آید؟ 

,

گذشته از آن مترو تهران با آنکه هدف غایی خود را بر حذف اسکناس از بین مردم متمرکز کرده است، اما گویا در این هدف دچار خطاهای بزرگتری شده که بر هدف اولیه سایه افکنده است. چرا که این شرکت اگر به دنبال حذف فیزیکی اسکناس بود می توانست در وهله نخست کارت بلیط مسافران را به گونه ای شارژ کند که مسافران مجبور نشوند برای یک سفر دوبار کارت خود را شارژ کنند.ضمن آنکه مدیران مترو باید پاسخ دهند اگر به دنبال رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای مترو هستند، چرا با دست فروشانی که روزانه در مترو تردد می کننتد و احتمال حامل و ناقل بودن آنان وجود دارد برخوردی در خور نمی کند؟

,

تمام این موارد در حالی است که این شرکت می توانست با تهیه مواد ضدعفونی کننده در غرفه های فروش مترو برای مسافرانی که مدنظر این نوشتارند، احتمال هر آلودگی و خطری را به حدااقل برساند ، ضمن آنکه از اینگونه مسافران هم کارگشایی نماید.

,

انتهای پیام/ا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه