اخبار داغ

کارشناس مسائل فرهنگی مطرح کرد؛

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها؛ نشان‌دهنده بلوغ فکری و عقلانیت جامعه/ مسئولیت‌پذیری مؤمنان بیش از سایرین است

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئت‌ها؛ نشان‌دهنده بلوغ فکری و عقلانیت جامعه/ مسئولیت‌پذیری مؤمنان بیش از سایرین است
شبانی با بیان این‌که مؤمنان جامعه همیشه بیشتر از سایر اقشار مسئولیت‌پذیری دارند گفت: در برخی کشورها مردم علیه رعایت پروتکل‌ها تظاهرات می‌کنند اما در جمهوری اسلامی و مملکت شیعه ناگهان یک حرکت چند صد ساله را با یک تحول عجیبی اجرا می‌کنند که نشان از بلوغ فکری و عقلانیت جامعه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد شبانی کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دولت فرمودند که "این حزب‌اللهی‌ها و مومنین جامعه هستند که در مشکلات کشور سینه سپر می‌کنند و هوای کشور را دارند و مراقب کشور هستند" قدر این ها را باید دانست هرچند دولت این کار را نکرده است اما در همه مشکلات مومنان در صف اول هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
وی افزود: بحث بیماری کرونا که پیش آمد بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فراوان به رعایت پروتکل های بهداشتی کردند این قشر مومنین جامعه بودند که به خاطر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و کمتر آسیب وارد شدن به جامعه، پروتکل ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند.
,
 
,
کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه محرم و تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در ماه محرم بیان کرد: مطابق فرمایشاتشان مومنین جامعه نیز این دستورالعمل ها را انجام دادند زیرا فرمایشات رهبر معظم انقلاب را حجت قائل اند و وقتی امام جامعه حرفی میزند مومنان آن را برای خود حکم شرعی میدانند و به آن عمل می‌کنند.
,
 
,
شبانی ادامه داد: این یک فرمول کلی و اساسی است که مومنین جامعه همیشه بیشتر از سایر اقشار مسئولیت‌پذیری دارند که در سایر اوقات در زیارت حرم اهل‌بیت علیه‌السلام و مساجد خودش را نشان می‌دهد و در ایام محرم این موضوع خود را در هیئت‌ها نشان داد و امسال در محرم هیئت ها یک نمونه کاملی شدند از عمل به پروتکل های بهداشتی که مقابل آن، عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی را می توان در بازارها و پاساژها مشاهده کرد.
,
 
,
وی تصریح کرد: بسیاری از مراجع گفته اند که قانون یک تکلیف شرعی است و در بسیاری از موارد نشان داده است که عشق به وطن و تعهدات شرعی باعث شده است که مردم خیلی بهتر عمل کنند.
,
 
,
کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به برگزاری باشکوه عزاداری محرم امسال افزود: عزاداری محرم امسال مسئله ساده‌ای نیست؛ عزاداری حرکتی بود که صدها سال انجام می شد و حتی رضا پهلوی با گرفتن جان مردم نتوانست این را از مردم بگیرد.
,
 
,
شبانی ادامه داد: اما امسال ناگهان تحول عجیبی در مردم شکل می گیرد و کاملا سبک را عوض می کند. این در حالی است که در دنیا میلیون ها آدم جمع می شوند و علیه رعایت پروتکل ها راهپیمایی و تظاهرات می کنند اما در جمهوری اسلامی و مملکت شیعه ناگهان یک حرکت چند صد ساله را با یک تحول عجیبی اجرا می کنند که نشان از بلوغ فکری و عقلانیت جامعه دارد.
,
 
,
وی اظهار کرد: در سایر مسائل هم اگر دولت متوجه باشد می فهمد که مردمی همیشه پای کارند که آرمان های رهبر معظم انقلاب اسلامی را قبول دارند و همیشه آن هایی معترض هستند که آرمان ها را قبول ندارند و فقط به فکر خود هستند.
,
 
,
کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص روضه های خانگی گفت: روضه های خانگی ریشه تاریخی دارد و این موضوع در تاریخ تشیع وجود دارد. امام صادق(ع) این کار را می کردند همچنین در سیره امام هشتم(ع) است که خود ایشان روضه خانگی می گرفتند و از قدیم نیز در جمهوری اسلامی حتی قبل از دوره قاجار این موضوع وجود داشته است.
,
 
,
شبانی از برکات و فواید روضه های خانگی گفت و افزود: روضه های خانگی چند فایده دارد یکی اینکه در زندگی برکت می‌آورد، وقتی هفته ای یک بار در منزل، ذکر و روضه اهل‌بیت(ع) باشد طبق احادیث و روایات خداوند عنایت می‌کند و دیگر اینکه در این جلسات مسائل دینی نیز مطرح می شود و روح دین در جامعه ترویج پیدا می‌کند و آدم‌ها در روضه ها پیوندهای عاطفیشان تقویت می‌شود که این به نفع جامعه است بسیاری از حرکت‌های عمیقی که در جامعه رخ می‌دهد مثل انقلاب اسلامی از هیئت‌ها بلند شده است.
,
 
,
وی بیان کرد: امروزه با شبکه‌های اجتماعی حرکت‌های اجتماعی بزرگ مانند اجتماعات نمی تواند انجام شود اما ما با منبر توانستیم در این کشور انقلاب کنیم که نشان دهنده‌ی قدرت روضه و منبر است که این روضه‌ها هم تاثیرات عمیق سیاسی اجتماعی و هم تاثیرات عمیق دینی و خداباوری دارد.
,
 
,
کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: امسال این موضوع رواج پیدا کرد که این روضه‌خوان‌ها در کوچه و خیابان ذکر اهل بیت(ع) گفتند. این‌ها سنت‌هایی بود که از چشم ما گم شده بود و اکنون دوباره ظهور کرد و مداحانی که هزاران سینه‌زن داشتند امروز با خلا مواجه شدند که توانستند آن را با خلاقیتشان پر کنند و نشان دادند که ذکر اهل‌بیت(ع) تعطیل نمی‌شود بلکه مداح دنبال مردم می رود که عمق نفوذ و تاثیرات فرهنگی آن به مراتب بیشتر شد و تبدیل به سنت شد که در سال‌های آتی این نوع روضه‌خوانی رواج پیدا خواهد کرد.
,
 
,
شبانی با اشاره به جریانات معاند، گفت: ما عزاداری می کنیم تا در آن تعظیم شعائر اسلامی کنیم و برای عزت دین این کار را می کنیم اما گاهی محور به هر قیمتی عزاداری می شود و نظر دین شناس مهم نیست که این جریان شیرازی است یعنی درست است که ذکر اهل بیت(ع) دارند و جلسه روضه می گیرند اما برایشان صرفا جلسه روضه مهم است و حفظ شئونات دین و حفظ شئونات امام مهم نیست.
,
 
,
وی ادامه داد: آن‌ها به این موضوع توجه ندارند که در زمان غیبت، نائب امام، فقیه واجدالشرایط است که ولی فقیه ما این شیوه را درست نمی‌داند و وهن دین می داند.
,
 
,
شبانی تصریح کرد: نگاه جریان شیرازی به عزاداری، سطحی است و متاسفانه همیشه از سطحی نگری آسیب می‌خوریم.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه