اخبار داغ

وقتی مطالبه‌گری به مذاق برخی خوش نمی‌آید؛

مطالبه از مسئولان جزو مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر است/ دلایل عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان بیان شود

مطالبه از مسئولان جزو مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر است/ دلایل عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان بیان شود
آمران به معروف و ناهیان از منکر، بیش از همه باید مطالبه‌گری از مسئولانی که کم‌تفاوت هستند را در دستور کار قرار دهند. به نظر می‌رسد این مطلب نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مذاق برخی خوش نیامده و با انتشار مطالبی، امر به معروف را سیاسی جلوه کرده و این فریضه را در تقابل با اقدامات مسئولان خواندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، امر به معروف و نهی از منکر را باید جدی گرفت و از امور به ظاهر کوچک تا بالاترین امور، باید اجرا شود. این‌که عده‌ای با بهانه‌های مختلف قصد به حاشیه‌بردن این فریضه بزرگ الهی را دارند و حتی کوچکترین تذکر به مسئولان و مطالبه‌گری از آنان را برنمی‌تابند، معنایی جز به فراموشی‌سپردن این فرضیه بزرگ الهی که امام حسین علیه‌السلام برای احیای آن قیام فرمودند، ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه‌ای است که از همه فرائض اوجب‌ترند و افرادی که این مسئله را درک نمی‌کنند، با ورود انواع مسائلی که نباید باشد، هم موجب بدبختی خود و هم موجب بدبختی جامعه را فراهم می‌کنند. این مطلب را نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح می‌کند و می‌گوید: برای انسان‌های سرگردان که تصور می‌کنند بشر رها است و هیچ قانون و کمالی ندارد، فقط این مطرح است که اگر از چیزی خوششان آید به آن عمل کنند و در این جهت نیز به هیچ چیزی فکر نمی‌کنند و متوجه نیستند که آسیبش برای جامعه چقدر است.

,

, ,

مطالبه‌گری از مسئولان بی‌تفاوت در دستور کار قرار گیرد

, مطالبه‌گری از مسئولان بی‌تفاوت در دستور کار قرار گیرد, مطالبه‌گری از مسئولان بی‌تفاوت در دستور کار قرار گیرد,

آیت‌الله سید علیرضا عبادی که در جمع اعضای هیات اندیشه‌ورز ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان که 29 مردادماه امسال برگزار شد، سخن می‌گفت، تأکید کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر ضمن این‌که مسئله تذکر، رهنمود و پیشگری را در جامعه دنبال می‌کنند، اما بیش از همه باید مطالبه‌گری از مسئولانی که کم‌تفاوت هستند را در دستور کار قرار دهند.

, جمع اعضای هیات اندیشه‌ورز,

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تصریح کرد: انسان‌های ستمگر برای گمراه‌کردن ملت‌ها مجهز می‌شوند، لشکرکشی می‌کنند، و از هوا و زمین، تبلیغات و ... افکار مردم را دچار سرگردانی می‌کنند، لذا راه و کار را برای انسان‌هایی که می‌خواهند انسان باشند، سخت می‌کنند.

,

وی افزود: افرادی که هستی را با معرفت فهمیدند و انسان را شناختند، قضیه امر به معروف و نهی از منکر را چه سهل باشد و چه صعب، فراموش نمی‌کنند.

,

, ,

لزوم تذکر به مسئولانِ بی‌توجه به گرانی‌ها

, لزوم تذکر به مسئولانِ بی‌توجه به گرانی‌ها, لزوم تذکر به مسئولانِ بی‌توجه به گرانی‌ها,

همچنین نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار اعضای شورای عالی قضایی استان که سوم شهریورماه‌جاری برگزار شد، با تأکید بر این‌که توقعی جز اجرای قانون از مسئولان نیست، گفت: مسئولی که در جامعه اسلامی کاری از او ساخته نیست، مسئولیت را به دیگران بسپارد و برای خود مسئولیت دنیایی و اخروی ایجاد نکند.

, دیدار,

آیت‌الله عبادی با اشاره به این‌که یکی از سرمایه‌های بزرگ مردم و نظام، مسئولان نظام جمهوری اسلامی هستند، افزود: بدترین مردم آن کسی است دین خود را به دنیای دیگران بفروشد.

,

وی از اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خواست تا دلیل برخی گرانی‌ها در بازار و عدم‌نظارت جدی مسئولان را بررسی و به مسئولانی که در این خصوص احتمالا کم‌کاری کرده باشند، تذکر جدی دهند.

,

, ,

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح جامعه است

, اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح جامعه است, اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح جامعه است,

جهت بررسی بیشتر موضوع، با حجت‌الاسلام و المسلمین امیر شرفی مدرس حوزه علمیه و کارشناس مسائل فرهنگی گفت‌وگو کردیم.

,

حجت‌الاسلام شرفی به خبرنگار خاورستان، گفت: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اصلاح جامعه اسلامی و حرکتش در مسیر رشد و تعالی است.

,

وی افزود: برخی افراد برای اجرای قوانین الهی، نیاز به انگیزه‌های بیرونی دارند و بخشی از انگیزه‌های بیرونی، برخورد جامعه با آن فرد است که اگر مرتکب تخلفی شد، آیا برخوردی مشاهده می‌کند یا مورد تشویق قرار می‌گیرد؟

,

مدرس حوزه علمیه بیرجند تأکید کرد: هرچه فرد از درون جامعه تشویق و تنبیه‌ها را نسبت به خودش ببیند، بیشتر در مسیر صحیح گام برمی‌دارد و می‌توان گفت امر به معروف و نهی از منکر، انگیزه‌های بیرونی در فرد ایجاد می‌کند تا در مسیر درست حرکت کند.

,

حجت‌الاسلام شرفی متذکر شد: لازمه حیات صحیح جامعه اجرای امر به معروف و نهی از منکر است و اگر امر به معروف و نهی از منکر از جامعه برداشته شود، افرادی که از نظر ایمانی ضعیف و حتی جاهل هستند، دچار تخلف می‌شوند و سایر جامعه را آلوده می‌کنند.

,

تمایز اجرای امر به معروف در نوع برخورد است

, تمایز اجرای امر به معروف در نوع برخورد است, تمایز اجرای امر به معروف در نوع برخورد است,

وی گفت: در امور مختلف تمایز قائل می‌شویم اما نه در انجام امر به معروف و نهی از منکر بلکه تمایز در نوع امر به معروف و نهی از منکر چراکه نوع برخورد مهم است.

,

کارشناس فرهنگی افزد: هرچه مسئله مهم‌تر باشد، امر به معروف و نهی از منکر با جدّیت بیشتری انجام می‌شود و نوع برخورد بالاتر است اما اگر مسئله جزئی باشد، اجرای امر به معروف و نهی از منکر، ظریف‌تر است.

,

حجت‌الاسلام شرفی اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای انحراف بزرگی از نظر عقیدتی و دینی پیش آید، شاید نوع برخورد، تحصن علما باشد اما برای مورد جزئی مانند بیرون‌آمدن موی سر یک خانم و حجاب، با برخورد ساده می‌شود موضوع را حل کرد.

,

مطالبه از مسئولان جزو مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر است

, مطالبه از مسئولان جزو مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر است, مطالبه از مسئولان جزو مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر است,

وی گفت: تذکر به مسئولان و مطالبه از آنان جهت حل مشکلات مردم، جزو مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر است چراکه مسئولان، تأثیر زیادی در جامعه دارند.

,

مدرس حوزه علمیه بیرجند افزود: یک مسئول با انجام یک تخلف و کار ناصحیح، بخش زیادی از جامعه را درگیر می‌کند.

,

حجت‌الاسلام شرفی با بیان این‌که مطالبه، جهت پیشگیری از وقوع تخلف است، اظهار کرد: شاید برخی اقدامات، هنوز به مرحله امر به معروف و نهی از منکر نرسیده که در این‌جا، مطالبه‌گری، اقدامی پیشگیرانه است چراکه باید فضا را به‌گونه‌ای آماده کنیم که احتمال وقوع تخلف پایین آید و انگیزه‌های بیشتری برای مسئول برای خدمت پیش آید.

,

وی تصریح کرد: اشتباهی وجود دارد بین امر به معروف و نهی از منکر و توهین و تضعیف به یک مسئول و برخی تصور کردند وقتی از مسئولی چیزی مطالبه می‌کنیم، جایگاه او را زیر سؤال بردیم در صورتی که این‌گونه نیست.

,

مدرس حوزه علمیه بیرجند افزود: نوع امر به معروف و نهی از منکر نباید به‌گونه‌ای باشد که جایگاه مسئول را تضعیف کند چراکه آن مسئول برای انجام خدمت نیاز به اقتدار و پذیرش عمومی دارد و نوع امر به معروف و نهی از منکر نباید جایگاه او را از بین ببرد.

,

حجت‌الاسلام شرفی اظهار کرد: در مورد امر به معروف و نهی از منکر مسئولان، افرادی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند باید شرایطی داشته باشند و با نوع امر به معروف، جایگاه مسئول حفظ شود اما با این وجود، نه‌تنها امر به معروف مسئولان ایرادی ندارد بلکه لطف و کمکی به آن مسئول است که هر چه بیشتر به وظایفش عمل کند.

,

دلایل عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان بیان شود

, دلایل عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان بیان شود, دلایل عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان بیان شود,

وی تصریح کرد: اتفاقا هفته دولت برای نقد عملکرد یک مسئول مناسب‌تر است؛ همان‌طورکه در هفته دولت، مسئولان گزارش کار ارائه می‌دهند، کاستی‌ها و دلایلی که به وعده‌هایشان عمل نشده را باید توضیح دهند چراکه مردم در این روزها بیشتر پیگیر خواسته‌های به‌حق خودشان هستند که مسئول باید از این‌ها استقبال کند و دلایلی که نتوانسته خواسته‌های مردم را اجابت کند، بیان کند.

,

مدرس حوزه علمیه بیرجند اظهار کرد: نوع برخورد با مسئولان باید به‌گونه‌ای باشد که حرمت و جایگاه او حفظ شود و از طرفی مسئول گمان نکند دارای مصونیت خاصی است که هر کاری انجام می‌دهد، مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد یعنی باید تعادلی بین حفظ حرمت و جایگاه مسئول و مطالبه‌گری و نهی از منکر برقرار باشد.

,

مسئول نمونه خودش دنبال ایراداتش می‌رود

, مسئول نمونه خودش دنبال ایراداتش می‌رود, مسئول نمونه خودش دنبال ایراداتش می‌رود,

حجت‌الاسلام شرفی تأکید کرد: مسئول تراز اسلامی و مسئول نمونه مسئولی است که خودش پیش از آن‌که از او نقد کنند، دنبال نقدها و ایراداتش برود و از مردم و سایر مسئولان، بازخورد عملکردش را بررسی کند.

,

وی افزود: نقدها، این مسئول را ناراحت نمی‌کند بلکه خوشحال می‌کند چون او را به سمت اصلاح و طی مسیر درست سریع‌تر هدایت می‌کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه