اخبار داغ

وقتی صدای کشاورزان به گوش دولتمردان نمی‌رسد؛

سیلی سرخ زرشک بر صورت کشاورزان/ وعده مسئولان خراسان جنوبی در حد حرف باقی ماند

سیلی سرخ زرشک بر صورت کشاورزان/ وعده مسئولان خراسان جنوبی در حد حرف باقی ماند
زرشک از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است و این استان رتبه نخست تولید زرشک را در کشور دارد اما کشاورزان این روزها با مشکلات فراوانی در زمینه نگهداری و فروش روبرو هستند و حل‌نشدن مشکلات از سوی مسئولان، بررنج‌های زرشک‌کاران افزوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بیش از 98 درصد زرشک کشور را استان کویری خراسان جنوبی تولید می‌کند اما به دلایلی این محصول ناشناخته است و روزهای سختی را می‌گذراند؛ توقف صادرات از یک سو و کاهش قیمت‌ها از سوی دیگر فعالان این حوزه را نگران‌تر از همیشه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

ناشناخته‌بودن این محصول در جهان سبب شده است تا همیشه زرشک‌کاران برای فروش محصولی که مطابق با اقلیم خراسان جنوبی و تنها محصولی است که توانسته در برابر قهر طبیعت مقاومت نشان دهد، با فراز و فرودهایی مواجه شوند.

,

زرشک از محصولاتی بوده که هر دو سال به بار می‌نشیند و مشکلات پیچیده خودش از قبیل وجود دلالان، سرمازدگی، عدم‌حمایت از فرآوری، نبود کارخانه‌های بسته‌بندی و ... را دارد و کمتر از یک ماه دیگر تا برداشت زرشک جدید باقی نمانده که زرشک‌های سال گذشته داخل سردخانه‌ها مانده است.

,

امسال نیز با وجود دلالان، نبود بارگاه زرشک، عدم‌حمایت مسئولان، بی‌تدبیری متولیان و موضوع کرونا بر سر زرشک‌کاران سایه انداخته تا جایی که به دلیل نبود خریدار و قیمت پایین، مشکلات زرشک‌کاران آن‌قدر زیاد شده که کشاورزان و زرشک‌داران تمایل به جمع‌آوری محصولات را ندارند.

,

کرونا نه‌تنها بازار داخلی را متوقف کرد که به توصیه سازمان‌های بهداشتی انجام هرگونه جابه‌جایی کالا و مسافر نیز به نوعی متوقف شد تا از شیوع گسترده ویروس کرونا جلوگیری شود؛ بر همین اساس نبض تند صادرات کندتر و کندتر شد و در مواردی حتی به توقف کامل رسید.

,

, ,

 هیچ برنامه‌ریزی برای محصولات کشاورزی استان وجود ندارد

,  هیچ برنامه‌ریزی برای محصولات کشاورزی استان وجود ندارد,  هیچ برنامه‌ریزی برای محصولات کشاورزی استان وجود ندارد,

حسنی یکی از باغداران و تولیدکنندگان زرشک در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: امسال مشکلات زرشک‌کاران چند برابر شده که عمده آن نیز عدم‌خریدار و پایین‌بودن قیمت و حضور دلالان و مافیای زرشک است.

,  امسال مشکلات زرشک‌کاران چند برابر شده که عمده آن نیز عدم‌خریدار و پایین‌بودن قیمت و حضور دلالان و مافیای زرشک است.,

وی با بیان این‌که زرشک سال گذشته روی دست کشاورزان مانده است، افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم زرشکِ تر، از کشاورزان استان به قیمت 30 هزار تومان و حتی زیر این قیمت خریداری می‌شود که این قیمت هیچ منفعتی برای کشاورز ندارد و باید مسئولان فکر اساسی کنند.

, وی با بیان این‌که زرشک سال گذشته روی دست کشاورزان مانده است، افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم زرشکِ تر، از کشاورزان استان به قیمت 30 هزار تومان و حتی زیر این قیمت خریداری می‌شود که این قیمت هیچ منفعتی برای کشاورز ندارد و باید مسئولان فکر اساسی کنند.,

حسنی با انتقاد از عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی عنوان کرد: هیچ برنامه‌ریزی برای محصولات کشاورزی استان وجود ندارد و به خواسته کشاورزان توجه نمی‌شود.

, حسنی با انتقاد از عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی عنوان کرد: هیچ برنامه‌ریزی برای محصولات کشاورزی استان وجود ندارد و به خواسته کشاورزان توجه نمی‌شود.,

وی، نبود سالن برای خشک‌کردن زرشک، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری، نداشتن بیمه زرشک، گران‌بودن هزینه کود و سموم را از عمده مشکلات برشمرد و افزود: همه در جریان مشکلات هستند و بیشتر از این صحبت‌کردن فایده ندارد.

, وی، نبود سالن برای خشک‌کردن زرشک، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری، نداشتن بیمه زرشک، گران‌بودن هزینه کود و سموم را از عمده مشکلات برشمرد و افزود: همه در جریان مشکلات هستند و بیشتر از این صحبت‌کردن فایده ندارد.,

, , ,

عزم جدی برای حل مشکلات کشاورزان وجود ندارد

, عزم جدی برای حل مشکلات کشاورزان وجود ندارد, عزم جدی برای حل مشکلات کشاورزان وجود ندارد,

کمیلی یکی دیگر از زرشک‌کاران قاین که هرچند دل پر دردی داشت و ابتدا حتی حاضر به صحبت نمی‌شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسئولان دولتی اصلا به فکر کشاورز و روستائیان نیستند و فقط در حد یک بازدید و قول‌هایی که به آن عمل نمی‌کنند، ما را سرگرم دارند.

,

وی ادامه داد: تا جایی که ما شنیدیم، فقط نماینده شهرستان‌های قاین و زیرکوه، منتقل‌کننده صدای کشاورزان در مجلس شورای اسلامی بوده و دیگری هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات زرشک‌کاران دیده نمی‌شود.

,

کمیلی با بیان این‌که عزم جدی برای حل مشکلات کشاورزان در استان وجود ندارد تصریح کرد: با این شرایط به وجود آمده و بی‌تدبیری برخی مسولان، من حاضرم محصول دو ساله خود را به مسئولان بدهم که برای خودشان جمع‌آوری کنند.

,

وی در خصوص مشکلات زرشک‌کاران عنوان کرد: بیشترین مشکل زرشکاران نبود بارگاه زرشک برای خشک‌کردن محصول، وجود دلالان، سرمازدگی، نبود کارخانه فرآوری و بسته‌بندی و ده‌ها مشکل دیگر است که گوش شنوایی برای شنیدن نیست و اگر جایی شنیده شود به آن مشکلات رسیدگی نمی‌شود.

,

کمیلی افزود: از فروردین‌ماه امسال که بازار زرشک افت شدیدی کرد، صدای کشاورزان و باغداران بلند شد اما کسی به آن توجه نکرد و اکنون نیز دغدغه کشاورزان، زرشک‌های تازه است که باز کسی به دغدغه کشاورزان توجه لازم ندارد و فقط در رسانه برای سرگرمی کشاورزان مصاحبه می‌کنند.

,

وی، پیشنهاد راه‌اندازی چند واحد آب میوه‌گیری در استان و به خصوص در مناطقی که زرشک فراون دارد را داد و افزود: اگر تسهیلات ارزان‌قیمت داده شود، سرمایه‌گذاران حاضرند این واحدها را راه‌اندازی کنند تا زرشک تازه امسال خریداری شود و دیگر زرشک به انبارها نرود و از طرفی نیز زرشک‌های داخل سردخانه‌ها به فروش برسد.

,

از مسئولان فقط حرف و وعده شنیده‌ایم

, از مسئولان فقط حرف و وعده شنیده‌ایم, از مسئولان فقط حرف و وعده شنیده‌ایم,

کاظمی که خود تولیدکننده زرشک است و در بحث خرید و فروش زرشک فعال است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن گلایه از مسئولان استان و کشور گفت: وضعیت زرشک‌کاران منطقه زیرکوه آن‌قدر خراب است که حتی تمایل به جمع‌آوری محصولات خود را با این قیمت ندارند.

,

وی با تأکید بر این‌که درخت زرشک هر دو سال یک بار محصول می‌دهد، عنوان کرد: بسیاری از کشاورزان امسال زرشک برداشت می‌کنند اما اکنون با این قیمت‌ها، ماندن که چه کاری انجام دهند؟

,

وی افزود: با این شرایط تورم و گرانی و حق‌الزحمه کارگر و قیمت پایین زرشک و عدم‌وجود خریدار، دیگر قیمت زرشک، هزینه‌های جمع‌آوری را جواب نمی‌دهد.

,

کاظمی با اشاره به برنامه‌های دولت و مسئولان برای این محصول مهم و راهبردی استان افزود: ما تاکنون فقط از مسئولان حرف و وعده شنیدیم و هیچ‌گونه اقدام عملی صورت نگرفته است.

,

وی ادامه داد: هم‌اکنون 12 تن زرشک داخل سردخانه دارم که هزینه سردخانه را ندارم پرداخت کنم و حاضرم سردخانه‌دار، به جای هزینه سردخانه از زرشک‌هایم برای خودش بردارد.

,

کاظمی تصریح کرد: قیمت یک کیلوگرم زرشک داخل کارتن برای من 57 هزار تومان تمام شده و همین الان حاضرم به 35 هزار تومان بدهم، اما خریدار نیست.

,

گفتنی است، مهرماه سال گذشته، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در سفری به روستای شاخن، قول حل مشکلات زرشک‌کاران را داد اما به گفته کشاورزان تاکنون به این قول‌ها رسیدگی نشده است.

, گفتنی است، مهرماه سال گذشته، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در سفری به روستای شاخن، قول حل مشکلات زرشک‌کاران را داد اما به گفته کشاورزان تاکنون به این قول‌ها رسیدگی نشده است., گفتنی است، مهرماه سال گذشته، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در سفری به روستای شاخن، قول حل مشکلات زرشک‌کاران را داد اما به گفته کشاورزان تاکنون به این قول‌ها رسیدگی نشده است.,

 

,

دنبال تکمیل زنجیره تولید زرشک هستیم

, دنبال تکمیل زنجیره تولید زرشک هستیم, دنبال تکمیل زنجیره تولید زرشک هستیم,

در ادامه، پیگیر مشکلات کشاورزان از جهاد کشاورزی استان شدیم. مهندس اکبری معاون تولیدات باغی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: برنامه‌ریزی اولیه صورت گرفته و طبق برآورد اولیه حدود 7 هزار 200 تن زرشک از سال گذشته در انبارها و سردخانه‌ها موجود است.

,

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده کشاورزان اظهار کرد: حل مشکلات کشاورزان و تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی از جمله زرشک وظیفه ما است و قطعا پیگیری می‌کنیم.

,

وی ادامه داد: برای حمایت از کشاورزان یک تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده و صندوق توسعه بخش کشاورزی نیز آمادگی پرداخت تسهیلات و کمک ویژه به زرشک‌کاران استان را دارد.

,

اکبری از رایزنی با چند شرکت بسته‌بندی و فرآوری غذایی در سایر استان‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستای در حال رایزنی با چند شرکت بزرگ و بازارهای تعاونی جهت پیش‌فروش زرشک هستند.

,

معاون تولیدات باغی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، صادارات را مهم‌ترین گزینه برای برون‌رفت از مشکلات دانست و عنوان کرد: در این خصوص مذاکراتی در سطح وزارتخانه‌های مختلف و نمایندگان مجلس صورت گرفته است.

,

مشکلات زرشک‌کاران در سطح مجلس و دولت پیگیری خواهد شد

, مشکلات زرشک‌کاران در سطح مجلس و دولت پیگیری خواهد شد, مشکلات زرشک‌کاران در سطح مجلس و دولت پیگیری خواهد شد,

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: در سال‌جاری به دلایل مختلف از رکود بازار، کرونا و برخی دیگر مشکلات، محصول زرشک روی دست کشاورزان باقی مانده و کشاورزان دچار مشکل شده‌اند.

,

وی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از کشاورزان و زرشک‌کاران استان افزود: باید از کشاورزان حمایت شود تا در سال‌جاری مجدد دچار این مشکل نشوند و دولت باید با خرید تضمینی و حمایتی از کشاورزان حمایت کند.

,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که معیشت تعداد زیادی از کشاورزان منطقه وابسته به محصول زرشک است که در این شرایط دچار مشکل شده‌اند گفت: امسال شاهد کاهش قیمت زرشک هستیم و بیشتر محصول زرشک روی دست کشاورزان باقی مانده است.

,

خسروی عنوان کرد: محصول زرشک از تبعات شیوع ویروس کرونا در امان نمانده و امروز به دلیل نبود تقاضا، زرشک‌کاران در زمینه تولید و فروش محصولات خود با مشکل روبه‌رو هستند.

,

وی با اشاره به اقدامات مسئولان استان تصریح کرد: قطعا مشکلات زرشک‌کاران در سطح مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری خواهد شد.

,

دولتمردان صدای کشاورزان مظلوم خراسان جنوبی را بشنوند

, دولتمردان صدای کشاورزان مظلوم خراسان جنوبی را بشنوند, دولتمردان صدای کشاورزان مظلوم خراسان جنوبی را بشنوند,

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز دو هفته گذشته در تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز زرشک‌های سال گذشته‌ی زرشک‌کاران منطقه، در انبار و بارگاه‌ها مانده است. استدعا دارم صدای مردم مظلوم را از استان خراسان جنوبی بشنوید.

,

وی با بیان این‌که بیش از 98 درصد زرشک کشور در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود، افزود: ما سر سفره همه یک نشان داریم، سر سفره وزارت‌خارجه، سفره وزارت صمت و سفره وزارت جهاد کشاورزی سهمی داریم.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم استان خراسان جنوبی بغضی در گلو دارند، گفت: در ماه‌های آینده زرشک جدید وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود، آقای وزیر جهاد کشاورزی؛ صدای مظلومیت مردم استان را بشنوید و به داد کشاورزان برسید.

,

وی با بیان این‌که در این میان از یک دلخوشی برخورداریم گفت: دلخوشی من این است که مقام معظم رهبری صدای ما را از مجلس می‌شنوند. حضرت آقا؛ برای کشاورزان استان خراسان جنوبی دعا بفرمایید. بیش از ده‌ها هزار نفر از کشاورزان کنج خانه نشسته‌اند و محصولشان در حال از بین رفتن است و یک سال را باید در فقر زندگی کنند. باید به داد آن‌ها برسیم.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزرا، مسئولان و مدیران این گره را باز کنند، خدا را شاهد می‌گیرم که نگاه و توجه به کشاورزان آن هم کشاورزان خراسان جنوبی که دغدغه محصول زرشک خود را دارند، دعای خیری پشت سر شما دارند. وزیر امور خارجه و سرپرست وزارت صمت و وزیر جهاد کشاورزی و تعاون روستایی خواهش می‌کنم به داد مردم برسید که خداوند روزی به داد شما برسد.

,

بنابراین گزارش؛ امید زرشک‌کاران خراسان جنوبی بر برنامه‌ریزی سریع، دقیق، طولانی‌مدت همراه با پیوست عملیاتی برای حل مشکلات آنان است تا مرهمی بر زخم خارهای زرشک بر دستان و سرخی صورت زرشک‌کاران باشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه