اخبار داغ

دلواپسی‌هایی که تمامی ندارد؛

یک بام و دو هوای مسئولان در بازگشایی مدارس/ نگرانی والدین از غیبت پروتکل‌های بهداشتی

یک بام و دو هوای مسئولان در بازگشایی مدارس/ نگرانی والدین از غیبت پروتکل‌های بهداشتی
بازگشایی مدارس و تداوم شیوع کرونا در کشور، موجی از نگرانی‌ها را از روند آموزش حضوری در والدین و دانش اموزان ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر هامون آغاز سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا با چالش ها و اما و اگرهای بسیاری همراه شد و در حالی که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، کشور هنوز پیک دوم کرونا را نگذرانده است، آموزش و پرورش در برنامه ای عجیب 2 هفته مانده به اول مهر، اقدام به بازگشایی مدارس کرد.

اکنون والدین از سویی نگران سلامت فرزندان خود در محیط مدرسه هستند و از سوی دیگر به دلیل تعطیلی طولانی مدارس، آموزش حضوری را برای درک بیشتر دروس توسط دانش آموزان ضروری می دانند.

در این بین سعید نمکی، وزیر بهداشت از همزمانی شیوع آنفولانزا و کرونا در فصل پاییز ابراز نگرانی کرده و با بیان اینکه باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را تقویت کنیم، گفت: «شاید در پاییز مجبور شویم به علت همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا بسیاری از زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تقویت کنیم که آموزش حضوری را به حداقل برسانیم».

ترس از کرونا همراه دانش آموزان در کلاس درس

رضایی، پدر یکی از دانش آموزان زاهدانی در این باره به خبرنگار ما گفت: برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نگرانی ما را صدچندان کرده است، دختر 9 ساله من نمی تواند چند ساعت در مدرسه باشد و پروتکل های بهداشتی را نیز به طور کامل رعایت کند.

وی افزود: اگر چه دانش آموزان به همه دستورالعمل های بهداشتی آگاه هستند و اقلام مورد نیاز مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کیفشان می گذاریم، اما حضور آنان به مدت طولانی در کلاس درس، خستگی را به همراه دارد و به تدریج میزان رعایت نکات بهداشتی کم می شود.

این شهروند ادامه داد: دختر من در اولین روز مدرسه از نگرانی کرونا هیچ خوراکی نخورد و تمام لحظات حضورش در کلاس درس، نگران ابتلا به این بیماری بود و این گونه حضور در مدرسه نیز جز خطر، بهره ای برای دانش آموزان ندارد.

تناقض آشکار بین ادعای آموزش و پرورش و عملکرد مدیران

صمدی، مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز در این باره گفت: دخترم را به دلیل ترس از کرونا در روز بازگشایی به مدرسه نفرستادم و ترجیح می دهم کلاس ها به صورت مجازی برگزار شود تا سلامت فرزندم به خطر نیفتد.

وی اذعان کرد: مدیر مدرسه ادعا می کند که اجباری برای فرستادن بچه ها به کلاس درس ندارید و سلامت بچه ها برای اهمیت زیادی دارد، اما نمی توانیم برای دانش آموزانی که در کلاس حضور پیدا نکنند کلاس مجازی برگزار کنیم.

این شهروند بیان کرد: اکنون سر دوراهی مانده ام اگر فرزندم را به مدرسه بفرستم جانش به خطر می افتد و از طرف دیگر، آموزش مجازی نیز برای دانش آموزانی که به مدرسه نمی روند، برگزارنخواهد شد، تناقض آشکاری بین ادعای آموزش و پرورش و عملکرد مدیران مدارس وجود دارد.

آموزش مجازی هیچ بازدهی برای دانش آموزان ندارد

میری، یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز گفت: آموزش مجازی هیچ بازده آموزشی برای دانش آموزان ندارد و بچه ها به دلیل بازیگوشی، یادگیری چندانی از مطالب آموزشی در فضای مجازی ندارند.

وی ادامه داد: من هم سلامت فرزندم برایم اهمیت دارد اما از طرف دیگر، بچه ها از فضای آموزشی و تحصیل فاصله زیادی گرفته اند و این باعث شده از درس گریزان شوند و ترجیح می دهم فرزندم حضوری به مدرسه برود.

اولویت آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانش آموزان است

داوود گلی، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این باره به خبرنگار ما بیان کرد: آغاز سال تحصیلی جدید در مناطق قرمز به صورت مجازی و روستایی و عشایری با وضعیت سفید به صورت حضوری است، اما در مناطقی با وضعیت زرد، کلاس ها با حضور 50 درصد دانش آموزان برگزار خواهد شد و نیمی از دانش آموزان در روزهای زوج و سایر آن ها در روزهای فرد در کلاس درس حضور می یابند.

وی افزود: ساعات آموزشی در مقاطع مختلف به 35 دقیقه کاهش پیدا کرده و در سیستان و بلوچستان بر اساس پروتکل های اعلامی به مدارس توصیه شده که تاکید بر حضور داش آموزان است، اما الزام و اجباری وجود ندارد، اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به کرونا باشد، دانش آموز به هیچ وجه نباید در مدرسه حضور پیدا کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، با همراه داشتن ماسک، موادضدعفونی کننده، دستکش و با حفظ فاصله اجتماعی در مدارس حضور پیداکنند، امسال آموزش های مجازی در بستر شبکه شاد و شبکه های اجتماعی در کنار آموزش حضوری برای دانش آموزان برگزار می شود تا فرآیند آموزش به صورت کامل انجام شود.

ضرورت همکاری و تعامل خانواده ها با آموزش و پرورش

گلی با اشاره به لزوم ارتباط و تعامل خانه و مدرسه، تاکید کرد: همه مدارس برای حضور دانش آموزان و آغاز فرآیند یادگیری مهیا هستند، اما با توجه به شرایط موجود، نیازمند همکاری و تعامل خانواده ها با آموزش و پرورش هستیم و بدون این ارتباط و مشارکت دچار چالش خواهیم شد.

وی تصریح کرد: خانواده ها روز حضور فرزندان خود را از مدارس جویا شوند، اجرای پروتکل ها و تهیه اقلام بهداشتی باید از منزل اجرا و ارتباط  والدین با مدارس بیشتر  و مباحث درسی از طریق خانواده ها پیگیری شود، آموزش و پرورش نیز چالش ها را بررسی و نقطه نظرات را اعمال می کند.

وی اذعان کرد: سرانه بهداشتی در 2 مرحله قبل واریز شده و در ادامه نیز اولویت با تامین اعتبارات بهداشتی مدارس است، اما انتظار می رود مجامع، خیران و اولیای دانش آموزان نیز برای تامین اقلام بهداشتی به خصوص در مناطق محروم همکاری کنند.

وی با اشاره به شرایط غیر استاندارد برخی مدارس غیردولتی، ادامه داد: در مدارس غیر دولتی نیز چنانچه فضا کوچک باشد، آمار کلاس به همان نسبت پایین تر است که نیمی از آنها در کلاس ها حضور خواهند داشت و سعی شده تا تعداد دانش آموزان و زمان آموزش کاهش پیدا کند تا خطری متوجه آن ها نشود.

گلی با بیان این که تاکید وزارت آموزش و پرورش بر آموزش حضوری است، گفت: هیچ فرآیندی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود تا ارتباط چهره به چهره بین معلمان و دانش آموزان برقرار شود، اما مدیر مدرسه موظف است که رصد کند دانش آموزی از قافله آموزش چه به صورت حضوری و چه مجازی عقب نماند.

وی با تاکید بر این که اولویت آموزش و پرورش صیانت از سلامت بچه ها است، اضافه کرد: برای هر مدرسه با توجه به شرایط، اطلس آموزشی در نظر گرفته شده که در آن تعداد زنگ ها و کلاس ها مشخص شده و براساس آن، کار آموزش پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر هامون,
,
,
,
,
,
, ترس از کرونا همراه دانش آموزان در کلاس درس,
,
,
,
,
,
,
,
, تناقض آشکار بین ادعای آموزش و پرورش و عملکرد مدیران ,
,
,
,
,
,
,
,
, آموزش مجازی هیچ بازدهی برای دانش آموزان ندارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ضرورت همکاری و تعامل خانواده ها با آموزش و پرورش ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه