اخبار داغ

یادداشت؛

مطالبه‌گری؛ آری یا خیر؟!

مطالبه‌گری؛ آری یا خیر؟!
آیا مطالبه‌گری صحیح و انتقاد سازنده از مدیران و دستگاه‌های اجرایی و انتقاد از مدیران پوپولیستی و ناکارآمد، اصل نظام را تضعیف خواهد کرد یا موجب حل مشکلات جامعه می‌شود و دیگر شاهد برخی پلشتی‌ها، ناکارآمدی‌ها و شوآف‌ها در استان نخواهیم بود؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، قبل از این‌که به بُنِ موضوع مطالبه گری بپردازم، می خواهم مقدمه مطلبم را با تاریخچه‌ای از انقلاب اسلامی توأم کنم تا فهم درست تری از سؤالی که در تیتر مطرح کرده ام به مخاطب ارائه شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
مطالبه گری از ابتدایی ترین حقوق انسان ها محسوب می شود که در بسیاری از قوانین داخلی و بین الملل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن پرداخته شده است و در انقلاب اسلامی به آن تأکید فراوان دارد، اصل ۸ قانون اساسی به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دارد که خود این اصل احیاگر مطالبات است که مهمترین اصل آن مطالبه مردم از مسئولین است که باید انجام شود.
,
 
,
حدود چهل و دو سال پیش در ایران انقلابی به وجود آمد و ملت در کنار زعیمی روحانی و فقیهی مجتهد و آگاه به سیاست، دیکتاتوری سلطه‌طلب و نادان را از اریکه قدرت به زیر کشیدند و با "آری" به قانون اساسی، امید بستند به این‌که خواهند توانست از تمامی آزادی های مشروع خود در سایه قوانین برگرفته از اسلام، بهره ببرند و بتوانند به خواسته های مشروع خود برسند و مسئولان صدای آنان را بشنوند.
,
 
,
مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) در کلامی شیوا و ناب فرمودند «تنها راه نجات کشور مطالبه‌گری است» و این‌جاست که بر خلاف برخی اعتقادات و تفکرات حاکم، مطالبه عدالت علاوه بر آنکه به ارکان نظام ضرری وارد نمی‌سازد بلکه باعث تقویت ارکان نظام جمهوری اسلامی شده و جهت رشد و تعالی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.
,
 
,
این حکومتِ چهل و دو ساله اکنون به یک درخت تنومند با شاخ و بال گسترده، نیازمند اینست که مبادا پَلَشتی ها همچون ویروس منحوس کرونا، مدیران بی‌لیاقت به بدنه آن رسوخ کنند و آن‌را از پای درآورند.
,
 
,
اگر حکمت بیانیه گام دوم انقلاب را که توسط رهبری معظم ترسیم گردید، درک کنیم قطعاً پی خواهیم برد که این نقشه راه برای تغییر الگوی زندگی انقلاب، متناسب با فاکتورهای به روز جوانان و نسل هایی است که انقلاب سال۵۷ را درک نکرده اند و اکنون در کف میدان آماده جانسپاری هستند.  
,
 
,
حال سوال جوانان و رسانه های خراسان جنوبی این است که آیا مطالبه گری صحیح و انتقاد سازنده از مدیران و دستگاه های اجرایی و انتقاد از مدیران پوپولیستی، ناکارآمد و کوتوله اصل نظام را تضعیف خواهد کرد یا موجب حل مشکلات جامعه می شود و دیگر شاهد برخی پلشتی‌ها، نا کارآمدی ها و شوآف ها در استان نخواهیم بود؟!
,
 
,
پاسخ روشن است، مطالبه گری و انتقاد سازنده از مدیران ناکارآمد، اگر برپایه و اساس واقعیات و با رویکرد دلسوزانه باشد، مفید و نگهدارنده است یعنی اینکه به تداوم نظام کمک خواهد کرد، اما اگر از روی غرض ورزی و عناد باشد، قطعاً هدفی شوم در پشت آن پنهان بوده و کشنده و ویرانگر است.
,
 
,
تشخیص مطالبه گر صحیح و انتقاد سازنده یا ویرانگر نیز کاری مشکل نیست.
,
 
,
مطالبه گری در جامعه اسلامی بر مبنای دُرستی و صداقت بنا نهاده شده است و بی‌تردید راهکاری سازنده در پس مطالبه‌گری و انتقاد صحیح نهفته است که با کنکاش پیدا می‌شود.
,
 
,
یعنی اینکه؛ اگر گفته شد که چرا در اثر سوء مدیریت برخی مدیران استان در صدر برخی مشکلات، تورم و عدم توسعه و مسائل دیگر قرار گرفته است، لابُد در کالبد شکافی قضیه ای به این مهمی، یک یا چند راهکار برای حل مشکلات و توسعه و پیشرفت استان نهفته است که باید ابتدا کشف و بعد از بررسی به اجرا گذاشته شود و نه اینکه فقط به فکر خود شأنی و در حد انجام کار کوچک یک مدیر کوتوله باشد.
,
 
,
اما اگر شیطان فریبمان داد و به بهانه سوءاستفاده دشمنان، تضعیف فلان مدیر، ترس از دست دادن جایگاه، فقط به فکر جیب خود و اطرافیان بودن بر وجود ویروس ناکارآمدی مدیری پوشش نهادیم و دچار پنهان کاری شدیم، قطعاً مردم فشاری را که در اثر برخی سوءمدیریت‌ها متحمل می‌شوند را به پای نظام خواهند نوشت و این پیکره روز به روز بُنیه و توانمندی‌اش (که همان اعتماد عمومی است) تحلیل می رود و در نهایت مُرده ای بر زمین خواهد ماند.
,
 
,
پس اینجاست که نباید  مطالبه گری به حق را فراموش کرد و خدمات نظام را فدای ناکارآمدی تعداد اندکی مدیر پوپولیستی با شوآف‌های برنامه‌ریزی شده،نوشت و پیوسته باید پیکره نظام با جراحی‌های سخت‌افزاری مطالبه‌گری و انتقادهای سازنده از غُدد ناکارآمدان عاری شود و از طرفی با واکسیناسیون نرم‌افزاری اجازه ورود ناکارآمدان را به این بدنه سلب کنیم.
,
 
,
آن مدیران بدانند که قوّه درک و شعور مردم کم نیست و در آینده هم بهتر از این مشخص خواهد شد که کدام مدیر کاری برای استان انجام داد و کدامین رسانه و مطالبه گر به درستی مطالبه گری کرد.
,
 
,
تجربه ثابت کرده است که هرجا امثال مسیح علینژادها و سایر شیپورهای لجن‌پراکن‌ها، رسانه‌های وابسته نیّت کردند که از وظیفه اولیه یک مسئول در قبال مردم از کاه، کوه بسازند و آن را بزرگ کنند، نتیجه ای عکس خواهد داد و هر کدام از خدمات نظام را بنام یک جریان خاص مصادره کنند مردم به خوبی متوجه خواهند شد.
,
 
,
اصل‏ بیست‌وچهارم قانون اساسی، نشریات‏ و مطبوعات‏ را در بیان‏ مطالب‏، تا جائیکه مُخِل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ ننوشته باشند، آزاد گذاشته است. این یک موضوع دو وجهی است، یعنی اینکه مسئولان، رسانه ها را امین خود بدانند و با اعتماد به آنها اجازه دهند از تمام ظرفیت هایی که قانون برای انتشار مطالب در اختیار آنها گذاشته است، استفاده کنند و رسانه ها نیز ملاحظات سیاسی و اقتضائات زمانی با مطالبه گری صحیح و انتقاد سازنده در انتشارات، ملحوظ کنند تا با یک همگرایی دو سویه، چرخ پویایی و توسعه استان از حرکت باز نایستاد و صدا و مطالبه مردم به گوش مسئولان برسد.
,
 
,
مهدی کاظمی‌فرد
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه