اخبار داغ

به مناسبت درگذشت اولین امام جمعه تهران؛

آیت الله طالقانی چگونه ابوذر انقلاب شد؟

آیت الله طالقانی چگونه ابوذر انقلاب شد؟
شخصیت آیت طالقانی در تاریخ ایران جاودانه ماند؛ جدای از ویژگی ها مطرح شده، ابوذر صفت قرار دادن ایشان از طرف امام هم به خاطر صداقت و صریح صحبت کردنشان، است؛ ابوذر در ادبیات دینی ما فردی صادق، راستگو و صریح بیان است که آقای طالقانی چنین فردی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ آیت‌الله محمود طالقانی روحانی مبارز و نواندیشی دینی بود که عمر خود را در راه احیای فکر و اندیشه دینی سپری کرد و در شکل ‌گیری انقلاب اسلامی سهم مهم و قابل توجهی بر عهده داشت؛ وی به عنوان یکی از بزرگان انقلاب اسلامی ایران همواره در اذهان عمومی کشور مورد احترام است و امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی وی را ابوذر زمان نامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

او که ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ دار فانی را وداع گفت در طول زمان مبارزات انقلابیون نقش های سختی را برعهده داشت تا بتواند در پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی داشته باشد. خاطرات آیت الله طالقانی از دوران سختی که در زندان های زمان پهلوی گذرانده نقل بسیاری از محافل سیاسی است و هرگاه در خصوص شکنجه های ساواک سخنی به میان می آید محال است که خاطره ای از روزهای سخت او در زندان مطرح نشود.

,

نخستین بار سیدمحمود طالقانی با انتشار اعلامیه ای در اعتراض به سیاست ‌های رضاخان درباره کشف حجاب، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و به همین دلیل بازداشت و به شش ماه حبس محکوم و سپس از زندان آزاد شد.

,

وی با تشکیل «کانون اسلام» به تفسیر قرآن برای همگان پرداخت تا جایی که گروه‌ های مختلف دانشجویی با طیف های فکری گوناگون هم در این جلسه ها شرکت و طالقانی پس از مدتی به صورت رسمی امامت جماعت مسجد هدایت را برعهده گرفت و در همین زمان هم از نهضت ملی نیز حمایت می کرد.

,

آیت الله طالقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نخستین جلسه‌ شورای انقلاب به ریاست شورا انتخاب شد. همچنین امامت نماز جمعه و نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان از دیگر وظایف وی بود و در پنجم مرداد ۱۳۵۸ خورشیدی با دستور مستقیم امام خمینی(ره)، نخستین نماز جمعه را در دانشگاه تهران اقامه کرد.

,

امام خمینی (ره) به مناسبت در گذشت او پیامی صادر کردند که در آن آمده بود: «آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او شخصیتی بود که از حبسی به حبسی و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود و هیچ گاه در بهار بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پر ارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او پربرکت».

,

با محمود فروزبخش کارشناس و تحلیلگر تاریخ سیاست در این زمینه به گفت و گو پرداختیم.

,

در خصوص ویژگی های آیت الله طالقانی بگویید.

, در خصوص ویژگی های آیت الله طالقانی بگویید., در خصوص ویژگی های آیت الله طالقانی بگویید.,

فروزبخش: راز ماندگاری آیت الله طالقانی را می توانیم در سه ویژگی بدانیم که یکی وصل شدن ایشان به حقیقت ولایت است؛ هر کسی در ایران به معقوله ولایت وصل شود در عامه مردم هم پسندیده می شود، ایشان به دو طریق مذهبی و روحانیت و جایگاه علمی و حوزی به ولایت وصل بودند.

,

دومین ویژگی، مبارزه با رژیم ستم شاهی است که ایشان به مدت سه دهه با رژیم مبارزه سیاسی کردند و از زندانی به زندان دیگر منتقل شدند و آیت الله طالقانی رکوددار زندانی شدن در رژیم پهلوی است.

,

سومین ویژگی ماندگاری ایشان هم ماجرای ارتباط با دانشجویان و نخبگان بود؛ شاید هیچ کسی به اندازه ایشان در بین علما نمی توانست با طبقه دانشگاهی ها ارتباط برقرار کند؛ آیت الله طالقانی در مسجد هدایت نماز می خواند و تفسیر قرآن می گفت که محل رفت و آمدن افرادی با تفکرات مختلف بود.

,

چرا آیت الله طالقانی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان ابوذر انقلاب نامیده شدند؟

, چرا آیت الله طالقانی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان ابوذر انقلاب نامیده شدند؟, چرا آیت الله طالقانی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان ابوذر انقلاب نامیده شدند؟,

شخصیت آیت طالقانی در تاریخ ایران جاودانه ماند؛ جدای از ویژگی ها مطرح شده، ابوذر صفت قرار دادن ایشان از طرف امام هم به خاطر صداقت و صریح صحبت کردنشان، است؛ ابوذر در ادبیات دینی ما فردی صادق، راستگو و صریح بیان است که آقای طالقانی چنین فردی بودند.

,

جایگاه آیت الله طالقانی در بین دیگر چهره های انقلاب اسلامی کجا بود؟

, جایگاه آیت الله طالقانی در بین دیگر چهره های انقلاب اسلامی کجا بود؟, جایگاه آیت الله طالقانی در بین دیگر چهره های انقلاب اسلامی کجا بود؟,

پس از امام خمینی (ره) نفر دوم وجود نداشت؛ پس از انقلاب سه شخصیت آیت الله ها بهشتی، طالقانی و مطهری  کسانی بودند که جوانان امام خمینی (ره) را با فهم این سه شخصیت می فهمیدند که متأسفانه هر سه بزگوار در سال های ابتدای حذف شدند.

,

ویژگی آقای طالقانی نسبت به مطهری و بهشتی این بود که سابقه مبارزه بیشتری داشت در حالی که این دو شخصیت سابقه علمی و فرهنگی بیشتری داشتند.

,

آقای طالقانی وجهه مبارزاتی داشت و روحیه مدرن تری دارد و به دلیل ارتباط گذشته با جریانات مختلف داشته است به نوعی آغوش باز انقلاب به سوی همه بود و کسانی که اختلاف نظر با انقلاب داشتند با توجه به شخصیت آیت الله طالقانی می توانستند نخ اتصال خود را با روحانیت حفظ کنند.

,

به نظر شما مهمترین دستاورد فکری آیت الله طالقانی برای انقلاب اسلامی چه بود؟

, به نظر شما مهمترین دستاورد فکری آیت الله طالقانی برای انقلاب اسلامی چه بود؟, به نظر شما مهمترین دستاورد فکری آیت الله طالقانی برای انقلاب اسلامی چه بود؟,

شورا، مهمترین دستاورد فکری آیت الله طالقانی برای انقلاب اسلامی است و اعلام کرد همه مسائل کشور باید در شورا حل و فصل شود.

,

شما می فرمایید تأکید آیت الله طالقانی بر شورا بود، آیا نگاه وی صرفا مجلس شورای اسلامی بود؟

, شما می فرمایید تأکید آیت الله طالقانی بر شورا بود، آیا نگاه وی صرفا مجلس شورای اسلامی بود؟, شما می فرمایید تأکید آیت الله طالقانی بر شورا بود، آیا نگاه وی صرفا مجلس شورای اسلامی بود؟,

خیر، آقای طالقانی فقط به بحث شورا به عنوان مجلس نگاه نمی کنند و علاوه بر مجلس اعتقاد داشتند که باید شوراهای محله و شهر داشته باشیم که این شورا هم به کمک اداره کشور بیایند؛ وی اعتقاد داشت که اگر کار به صورت شورایی پیش بروند اسبتداد ایجاد نمی شود و مردم خود را دخیل در حکومت اسامی می دانند و عقل جمعی باعث اداره کشور بهتر از گذشته انجام می شود.

,

وی اعتقاد داشت که مسئله شورا مسئله ای نیست که از غربی ها گرفته باشیم و با استناد آیات قرآن و سنت پیغمبر (ص) بر مسئله شورا تأکید می کرد.

,

نکته آخر در مورد ایشان؟

, نکته آخر در مورد ایشان؟, نکته آخر در مورد ایشان؟,

اگر امروز از اندیشه آیت الله طالقانی به درستی استفاده می شد، تمرکززدایی از مرکزنشینان بیشتر می شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه