اخبار داغ

گزارشی از مشکلات غرفه‌داران مرز ماهیرود؛

گلایه غرفه‌داران از برگزاری مزایده در مرز ماهیرود/ مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان جنوبی قول واگذاری مغازه تجاری به افراد متضرر داد

گلایه غرفه‌داران از برگزاری مزایده در مرز ماهیرود/ مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان جنوبی قول واگذاری مغازه تجاری به افراد متضرر داد
مغازه داران مرز ماهیرود از واگذاری غرفه های جدید از طریق مزایده گلایه دارند که مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اطمینان داد که مغازه داران قبلی بیکار نخواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بازارچه‌های مرزی را می‌توان فرصتی طلایی برای اقتصاد خراسان جنوبی و گسترده‌تر برای کشور ایران دانست که یکی از اهداف مهم راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، افزایش ضریب امنیت و اطمینان در مناطق مرزی از طریق توسعه تجارت و ایجاد شغل برای مردم مرزنشین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
علاوه بر کار کشاورزی و دامپروری که مرزنشینان در مرز انجام می دهند و سبب نگه داشت مرز شده اند فعالیت های دیگر از قبیل حضوردر بازارچه های مرزی و تبادلات تجاری نیز علی رغم مشکلاتی که دارند، آنها را در مرز دل گرم کرده است.
,
 
,
ورود استاندار در مرز برای ساماندهی مشکلات مرزنشینان سبب شد تا غرفه های جدیدی برای ارائه کالاهای خدماتی مرزنشینان ساخته شود اما مردم این منطقه اعتراض هایی در جهت واگذاری این غرفه ها به مردم و بیکار شدن عده ای از مرزنشینان دارند.
,
 
,
15 غرفه دار مرز ماهیرود بیکار می‌شوند
, 15 غرفه دار مرز ماهیرود بیکار می‌شوند, 15 غرفه دار مرز ماهیرود بیکار می‌شوند,
 
,
محمد حسینی، یکی از غرفه داران مرز ماهیرود در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: حدود 12 سال و از ابتدای تاسیس بازارچه ماهیرود مسئولان مربوطه اعلام کردند مرزنشینان می‌توانند در مرز سرمایه‌گذاری و مشغول به کار شوند و ما با اجاره کردن مغازه ای در مرز به امرار معاش پرداختیم.
,
 
,
وی افزود: برای راه اندازی این مغازه، دام‌‌های خود را فروختیم و مشکلات مرز را به جان خریدیم تا مرز خالی نشود و ما هم مشغول به کار شویم.
,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود ادامه داد: ابتدا 24 مغازه کار را خود را آغاز کرد و بعد 15 مغازه دار مستقر ماندند که این افراد با هر شرایطی توانستند در مرز بمانند و مغازه خود را اداره کنند.
,
 
,
حسینی خاطرنشان کرد: با اینکه در مرز هیچ امکاناتی نبود؛ ساخت وساز کردیم و با هزینه خودمان کانکس خریدیم و ساختمان ساختیم تا برای آینده بتوانیم کار کنیم.
,
 
,
وی ادامه داد: الان دو سالی شده بازارچه رونق گرفته است و ما میتوانیم سودی از آنجا ببریم که دیگر نمی توانیم به کارمان ادامه دهیم.
,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود یادآورشد: مسئولان قبلی به وضعیت موجود مغازه ها توجه نمی‌کردند اما سال گذشته استاندار سفری به مرز داشت وضعیت مغازه ها را دید و گفت "این وضعیت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست باید مغازه های دیگری در اختیار افراد قرار بگیرد" اما زمانی که مغازه‌ها آماده شد و قرار بود به مغازه داران واگذار شود به مزایده گذاشته شد.
,
 
,
حسینی افزود: فرماندار سربیشه گفت "شما در مزایده شرکت کنید و ما از شما دفاع می‌کنیم و نمی‌گذاریم حقی از شما تضعیف شود"؛ 15 سال در مرز با سختی زندگی کردیم و اکنون که به درآمدی رسیدیم چطور در مزایده شرکت کنیم اما برخلاف انتظار، افرادی با مبلغ 15 میلیون تومان برنده مزایده شدند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه ما 200 تا 500 هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت می کردیم، گفت: پرداخت 15 میلیون تومان به عنوان اجاره با توجه به شرایط مرز امکان پذیر نیست.
,
 
,
خانه ما را خراب نکنید
, خانه ما را خراب نکنید, خانه ما را خراب نکنید,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود خاطرنشان کرد: افرادی که برنده مزایده شدند افرادی هستند که چند شغل دارند و با در آمدها بالا می خواهند در مرز هم درآمد داشته باشند اما باید شرایط اشتغال برای مردم مستضعف مرز که درآمدی ندارند فراهم باشد.
,
 
,
حسینی ضمن بیان این‌که با برگزاری مزایده عملا افرادی که قبلا آنجا مغازه داشتیم بیکار شدیم، افزود: مسئولان اعلام می کنند این مزایده براساس شورای ساماندهی مرزی برگزار شده است اما قرار بود آقای استاندار برای ما خانه بسازنند نه اینکه خانه ما را خراب کنند.
,
 
,
وی بیان کرد: انتظار داشتیم که ما چند ساله سختی‌های مرز را تحمل کردیم بتوانیم امرار معاش کنیم نه اینکه بیکار شویم.
,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود گفت: اکنون طبق تصمیم مسئولان ما باید مغازه ها را خالی کنیم ما کلی بدهی در سمت ایران و افغانستان داریم که باید از طریق همین مغازه ها این بدهی ها را پرداخت کنیم که باید شرایط ما را هم در نظر بگیرند.
,
 
,
حسینی افزود: در کنار 15 مغازه، 80 خانوار امرار معاش می کنند که این ها نیز بیکار می شوند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: ما انتظار نداریم مسئولان تصمیمی بگیرند که مرزنشینان متضرر و مشکلی بر مشکلات ما افزوده شود.
,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود متذکرشد: با نهادهای دولتی مرتبط از قبیل استانداری، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی و فرمانده مرزبانی خراسان مکاتبه کردیم؛ هچ جا جوابی به ما ندادند.
,
 
,
حسینی یادآورشد: درسفرهفته دولت استاندار به مرزماهیرود، با ایشان صحبت کردیم که آقای معتمدیان گفت “هدف ما اشتغال زایی است و به مدیرکل اقتصادی استانداری دستور میدهم تا مغازه ها تخلیه نشود" اما روز گذشته مغازه های جدید به برندگان مزایده واگذار شد و اعلام شد اگر مغازه ها تخلیه نکنند آب و برق آنها قطع می شود و از طریق قانون جلوی آنها گرفته می شود.
,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود اظهارکرد: ما 15 سال مشکلات آنجا را به جان خریدیم این تصمیم درستی نیست که بخواهند یک دفعه مارا بیکار کنند تکلیف خانواده ها ما چه می شود.
,
 
,
حسینی گفت: افرادی که در مزایده برنده شدند نسبت به شرایط مرز آگاهی ندارند و این مبلغ بالا را انتخاب کردند در صورتی که در پایانه و منطقه ویژه اقتصادی خیلی کمتر از این مبلغ را عده ای در مزایده قبول کردند وبعد نتواسنتند ادامه کار بدهند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: این معبر بازگشایی شده است که به مردم مرز نشین کمک شود اما با این گونه اقدامات ما دلسرد و بیکار شدیم.
,
 
,
یکی از غرفه داران مرز ماهیرود افزود: در منطقه ویژه اقتصادی زمین هایی سنددار به ما واگذار می‌شد و مسئولان به ما گفتند شما بازارچه و مرز را خالی نکنید و از شما حمایت می کنیم خیال می کردیم همیشه مورد حمایت مسئولان هستیم اما اکنون ما شرایط آنجا را از دست داده ایم.
,
 
,
حسینی اظهارکرد: برای کار تبادلات مرزی 100 غرفه احداث و در اختیار افراد گرفته است اما چهار مغازه داری که در مرز کار می کردند را از نان خوردن انداختند.
,
 
,
برای همه افراد منطقه اشتغال زایی شود
, برای همه افراد منطقه اشتغال زایی شود, برای همه افراد منطقه اشتغال زایی شود,
 
,
حجت الاسلام رضایی، امام جمعه درح نیز در این زمینه به خاورستان، گفت: یکی از اقدامات خوبی که استاندار برای بخش درح کردند ایجاد مغازه های جدید با اعتبار دولتی در مرز بود.
,
 
,
وی افزود: چندی پیش مزایده ای در بین اهالی بخش درح برای واگذاری مغازه های مرز برگزار شد که افرادی غیر از مغازه داران فعلی با مبالغ بالا برنده مزایده شدند.
,
 
,
امام جمعه درح ضمن بیان اینکه برخی از افراد متقاضی فعالیت در مرز و داشتن این مغازه بودند، افزود: باید شرایطی فراهم شود که هم بقیه مرزنشینان بتوانند در مرز مشغول به کار شوند و هم اینکه مغازه داران فعلی بیکار نشوند.
,
 
,
, ,
متقاضیان برای غرفه داری در مرز خیلی زیاد است
, متقاضیان برای غرفه داری در مرز خیلی زیاد است, متقاضیان برای غرفه داری در مرز خیلی زیاد است,
 
,
علی اکبر کیانی رئیس گمرک ماهیرود نیزدر گفتگو با خاورستان، گفت: 20 غرفه در مرز ماهیرود تازه احداث و طبق قانون این غرفه‌ها به مزایده گذاشته شد اما افرادی که قبلا در غرفه‌ها مشغول به کار بودند برنده نشدند و این سبب گلایه افراد شد.
,
 
,
وی افزود: مزایده غرفه ها جزو وظایف سازمان بازارچه ها و استانداری است و چند برابر این غرفه ها متقاضی وجود داشت که این متقاضیان همسایه و فامیل غرفه داران قبل بودند و اعتراض داشتند که چرا این افراد در مرز فعالیت می کنند فضا برای ما هم فراهم شود که طبق قانون مزایده برگزار شد.
,
 
,
کیانی ادامه داد: افرادی که متقاضی غرفه های آنجا هستند و برنده مزایده شدند بومی منطقه و مرزنشین هستند.
,
 
,
نمی گذاریم مرزنشینان بیکار شوند/ ترک تشریفات از آقای استاندار می گیریم 
, نمی گذاریم مرزنشینان بیکار شوند/ ترک تشریفات از آقای استاندار می گیریم , نمی گذاریم مرزنشینان بیکار شوند/ ترک تشریفات از آقای استاندار می گیریم ,
 
,
حسین موهبتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان، بیان‌کرد: در گذشته افرادی در مرز، کانکسِ دولتی را اجاره داشته که پول آب، برق و گاز آنها مجانی بود؛ دستگاه های نظارتی و دیوان محسابات ورود پیدا کردند و ایراد گرفتند اصلاحات در آن راستا انجام شد.
,
 
,
وی یادآورشد: برای ساماندهی مرز، 20 غرفه خدماتی را با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان ساختیم و آنها را طبق دستورشورای ساماندهی مرز و از طریق مزایده به مرزنشینان واگذار کردیم وهر فردی که در مزایده قیمت بیشتری پیشنهاد داد صاحب غرفه خدماتی تا یک سال شد.
,
 
,
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: هر کدام از افرادی که قبلا در مرز مغازه و غرفه خدماتی داشتند و اکنون به خاطر برگزاری مزایده بیکار شدند به آنها مغازه تجاری واگذار می شود.
,
 
,
موهبتی یادآورشد: این افراد فعلا می توانند مغازه خود را داشته باشند و برای ادامه فعالیت خود در مرز باید به مسئول بازارچه ماهیرود مراجعه کنند و شرایط را برای فعالیت کار تجاری آنها فراهم می کنیم.
,
 
,
وی تاکید کرد: واقعا اگر بدانیم افرادی که غرفه خدماتی داشتند بیکار می شوند حتما کمک شان می کنیم حتی شده ترک تشریفات از آقای استاندار می گیریم که در همان مغازه قبلی به فعالیت خود ادامه بدهند.
,
 
,
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در مزایده شرایطی را ایجاد کردیم که مزایده برای متقاضیان بخش درح و مرزنشینان باشد و این افراد فامیل های همان افرادی هستند که قبلا مغازه داشتند.
,
 
,
موهبتی گفت: باید طبق قانون، دستورالعمل و ضابطه دولت قراردادها بسته شود و امکان سوء استفاده برای هیچ کس نباشد و حق برای همه یکسان است.
,
 
,
وی اظهارکرد: بعد از یک سال دوباره مزایده برگزار می شود و فعالیت این غرفه ها برای افراد تعیین تکلیف می شود و این طبق قانون است.
,
 
,
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی در خصوص قیمت های بالای مزایده تا 15 میلیون تومان، گفت: قیمت پایه ما برای مزایده 300 هزار تومان بوده است و خود مرزنشینان قیمت بالا را پیشنهاد داده اند و این افراد فامیل و حتی برادر غرفه داران قبلی هستند.
,
 
,
موهبتی ضمن تاکید بر این‌که تنش اجتماعی بزرگی با این کار جمع شد، افزود: پیش از این بیش از 100 مراجعه کننده برای اشتغال در مغازه های مرز داشتیم.
,
 
,
وی بیان کرد: کانکس های واگذاری دولتی بوده و ما به عنوان نهاد دولتی موظف بودیم مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی را اجرا کردیم و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به ما تکلیف کردند که واگذاری غرفه های جدید از طریق مزایده باشد.
,
 
,
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: به افرادی که در غرفه های قدیم مرز فعالیت دارند و در مزایده نتوانستند مستاجر غرفه های جدید باشند توصیه می کنیم فعالیت های تجاری خود را در مرز داشته باشند وبا توجه به شناختی که از مرز دارند می توانند در غرفه های تجاری فعالیت کنند.
,
 
,
وی بیان کرد: در فاز دوم 20 غرفه دیگر در مرز احداث خواهیم کرد و متقاضیان این غرفه های می توانند در مزایده بعدی شرکت کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه