اخبار داغ

دلیل بالا رفتن قیمت طلا چیست؟

بازار سکه قربانی سیاست‌های اشتباه/ وقتی که دلالان مجازی قیمت‌ها را تعیین می‌کنند

بازار سکه قربانی سیاست‌های اشتباه/ وقتی که دلالان مجازی قیمت‌ها را تعیین می‌کنند
چندی است شاهد هدایت سرمایه‌های خرد به سوی بازارهایی همچون طلا و ارز هستیم که این امر باعث رکوردزنی قیمت طلا و سکه در امروز شد، اما به راستی چه کسانی از این آشفته بازار منفعت می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، چندی است با کاهش شاخص بورس و خارج شدن سرمایه‌های خرد از این بازار پرسود، شاهد هدایت این سرمایه‌ها به سوی بازارهای دیگر همچون طلا و ارز هستیم که این امر باعث رکوردزنی قیمت طلا و سکه در امروز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

پیشروی قیمت طلا را باید نتیجه تداوم سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی و خلق بی‌رویه نقدینگی در بازار دانست. ترس دولت از کاهش ارزش پول باعث شده تا تقاضای سرمایه‌گذاری برای بازار طلا و سکه افزایش یابد. اما به راستی دلیل این افزایش‌ها چیست و چه کسانی از این آشفته بازار منفعت می برند. در همین خصوص محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: قیمت سکه و طلا هم‌زمان با سایر بازارها مثل بازار ارز یک ارتباط مستقیم دارد زیرا قیمت طلا بر اساس انس جهانی بر مبنی دلار قیمت گذاری می‌شود، لذا زمانی که قیمت دلار افزایش میابد قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد.

,

, ,

وی افزود: افزایش قیمت طلا دلایل متعددی دارد که دلیل اول همان بالا رفتن قیمت دلار است و دلیل دوم آن به جهت عدم احاطه و نظارت دولت بر بازار طلا و سکه است.

,

زنگنه با اشاره به اینکه یکی از دیگر دلایل گرانی طلا، معاملات آن در بازارهای به‌اصطلاح فردایی به‌صورت طلای آب شده است، ادامه داد: پیش از این سکه و طلا در بازار سرمایه خرید و فروش می شد اما این بازار به دستور دولت مسدود شد زیرا دولت بر این باور بود که بازار سرمایه باعث افزایش قیمت سکه و طلا می‌شود اما اکثر کارشناسان نظر خلاف این موضوع دارند.

,

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زمانی که دولت نتواند نظارتی بر بازارهای فردایی داشته باشد، دیگر نمی‌تواند نظارتی بر قیمت‌ها داشته باشد از این رو متأسفانه بازارهای غیر رسمی خرید و فروش فردایی سکه و طلا که عموماً به‌صورت کاملاً صوری و بر روی کاغذ و بدون جا به جایی پول انجام می‌شود و شاهد رشد فزاینده قیمت سکه هستیم.

,

دلایل گرانی طلا و سکه را باید در داخل کشور به دنبال گشت

, دلایل گرانی طلا و سکه را باید در داخل کشور به دنبال گشت,

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار سکه و طلا ارائه داد، گفت: حوزه بازار سکه، طلا و ارز کاملاً وابسته به سیاست‌های دولت است. وقتی از بازار جهانی صحبت می‌شود موضوع تغییر می‌کند زیرا این بازار تا حدود زیادی قابل پیش بینی است اما در حال حاضر در حوزه بازار جهانی، تقریباً و تحقیقاً و هیچ اتفاق خاصی نداریم که بخواهد بر بازار سکه و طلا در داخل کشور تأثیر بگذارد و تقریباً تمامی دلایل گرانی بازار طلا و سکه را باید در داخل کشور به دنبال گشت.

,

, ,

اجرای قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» باعث کنترل بازار سکه و طلا می‌شود

, اجرای قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» باعث کنترل بازار سکه و طلا می‌شود,

زنگنه یادآور شد: قیمت سکه و طلا کاملاً متأثر از سیاست‌های دولت است لذا در حال حاضر دولت باید برای کنترل قیمت‌ها به این بازار ورود کند و برای کنترل این بازار ابزارها مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال این ابزار می‌تواند مالیات بر عایدی سرمایه باشد که متأسفانه چندین سال است که این طرح مسکوت مانده است.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: راه‌اندازی بازار آتی سکه و طلا و نظارت بر معاملات سکه می‌تواند تا حدود زیادی بازار سکه و طلا را کنترل کند اما اگر دولت سیاست‌های نظارتی و کنترلی خود را اعمال نکند این روند سعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

,

, ,

بازار سکه و طلا در اختیار دلالان مجازی

, بازار سکه و طلا در اختیار دلالان مجازی,

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در اظهار نظری در خصوص رکوردشکنی قیمت طلا و سکه گفت: این فضای مشکوک از سوی اتاق‌های معاملاتی در فضای مجازی کنترل می‌شود، بسیاری از گردانندگان آن‌ها در صنعت طلا حضور نداشته و برخی در کشورهای اطراف مانند ترکیه و امارات ساکن هستند.

,

وی افزود: روز گذشته تمام بخش‌های صنعت طلا و جواهر در سراسر کشور تعطیل بوده است. مگر در ساعات ابتدایی امروز چه اتفاقی در بازار می‌تواند رخ داده باشد که با این نوسان و افزایش شدید قیمت در مورد سکه و طلای آب‌شده مواجه هستیم؟

,

محمدولی تأکید کرد: فضای مجازی رو رها کردند به امان خدا، وقتی دلال و ضدانقلاب هر کاری دلشان خواست با قیمت‌ها کردند آنوقت میگند چرا بازار اینطور شد؟!

,

از این رو دولت و کارشناسان اقتصادی دولت باید هرچه سریعتر جلوی روند سعودی بازار ارز و سکه را بگیرد زیرا این بازارها تاثیر مستقیمی بر قیمت اجناس مصرفی مردم و تورم دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه