اخبار داغ

زنگنه در صحن علنی مجلس:

برای دور زدن تحریم ها از همه بخش ها کمک گرفتیم

برای دور زدن تحریم ها از همه بخش ها کمک گرفتیم
وزیر نفت گفت: ما تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌ها کردیم و از بخش‌های مختلف از جمله قرارگاه و نیروه‌های امنیتی کمک گرفتیم که آنان هم به ما در این راستا کمک کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیژن زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت و برنامه های توسعه، گفت: امروز آمریکا و صهیونیست ها جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ملت ایران تحمیل کرده اند و هر روز تلاش می کنند به ابعاد آن بیفزایند و در این شرایط لازم است همه ارکان نظام با هم اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به برنامه های وزارت نفت، افزود: افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز، دوری از خام فروشی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان و مقابله با تحریم های نفتی از جمله برنامه های در دستور کار ما بوده و آن را ادامه می دهیم.

,

وزیر نفت تصریح کرد: پارس جنوبی محلی است که حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کردیم و این از افتخارات ما است و باید گفت بی تردید صنعت گاز و پتروشیمی هر دو محصول جمهوری اسلامی هستند.

,

زنگنه متذکر شد: در سال ۸۴ تولید ما در پارس جنوبی ۱۴۰ میلیون متر مکعب بود که در سال ۹۲ به ۲۸۰ میلیون متر مکعب رسید و امسال به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که این آمار نشان دهنده آن است که ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش یافته است.

,

وی تأکید کرد: توسعه گازرسانی یکی از اقداماتی است که با ابتکار مجلس و دولت در دستور کار ما قرار گرفت و این مسئله باعث شده که در حال حاضر ۸۳ درصد جمعیت روستایی ما گاز داشته باشند و هدف ما آن است که پوشش کل گازرسانی کشور تا پایان سال به ۹۵ درصد برسد.

,

وزیر نفت متذکر شد: صادرات فرآورده‌های نفتی نسبت به سال ۹۲، دو برابر شده اما مشکلاتی هم داشتیم که خارج از اراده ما بود و مربوط به اراده سیاسی کشورهای خارجی بود اما با وجود این ما همچنان جز بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی هستیم و همچنین صادرات پتروشیمی به خوبی انجام می‌شود.

,

زنگنه درباره اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با تحریم‌های نفتی، گفت: تلاش‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌های نفتی صورت گرفته، ما از هر کسی که امکان بوده کمک گرفتیم، از نیروهای امنیتی و خارجی کمک گرفتیم و امیدواریم مجلس با استفاده از ظرفیت دیپلماسی بین‌المجالس به ما کمک کند. ما حاضریم هر طور شده اطمینان برای شما حاصل کنیم و در این زمینه کار انجام شود، ما برای عرضه در بورس نیز طی جلساتی دغدغه‌های خود را مطرح کردیم، روسای کمیسیون‌های انرژی، اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس نیز گزارش‌هایی را از ما دریافت کردند، ما باید بتوانیم راهی را باز و صادرات مویرگی را آغاز کنیم.

,

وی افزود: از مجلس شورای اسلامی هم تقاضا داریم که به وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌های نفتی و در قالب دیپلماسی بین‌المجالس کمک کند.

,

زنگنه گفت: ما درگیر یک جنگ نابرابر هستیم، خواهش بنده این است که متناسب با این شرایط با ما رفتار شود و از هر پیشنهادی صمیمانه استقبال می‌کنیم.

,

وی بیان کرد: نفت از موتورهای محرک صنعت کشور است و اگر نفت باشد، اشتغال هم ایجاد می‌شود اما منابع ما برای اقدامات توسعه‌ای کفاف نمی‌دهد.

,

زنگنه بیان کرد: مهم ترین میدان نفتی برای ما، دو بخش میدان های غرب کارون، خوزستان و میدان پارس جنوبی است که تولید میدان های غرب کارون در این ۷ سال از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و از همسایگانمان در این زمینه عقب نیستیم.

,

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای نفتی برای میدان های مشترک، گفت: تعدادی از میدان ها در فاز یازده پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب در ایلام، چشمه خوش، سپهر و جبیر است و همچنین طرح های دیگری برای توسعه و نگهداشت توان تولید از سال ۹۷ تاکنون تدوین و ۲۳ قرارداد امضا شده است.

,

وزیر نفت اظهار داشت: در حوزه نفت، قبل از انقلاب کارهای بسیار زیادی انجام شده بود اما در زمینه گاز و پتروشیمی اقدامات بسیار ناچیزی صورت گرفته بود و بنابراین صنعت گاز و پتروشیمی هر دو به معنای واقعی محصول جمهوری اسلامی هستند.

,

زنگنه با اشاره به اینکه در طول ۷ سال گذشته ۲.۶ میلیون بشکه نفت روزانه به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شده است، افزود: اگر می خواستیم این میزان از سوخت را تامین کنیم، باید ۱۰ پالایشگاه با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه ای احداث می کردیم که موجب آلودگی در کشور می شد.

,

وی بیان کرد: تولید ما در پارس جنوبی علی رغم آنکه حجم مخزن ما کمتر از کشورهای همسایه است، بسیار زیاد است و از اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت می کنم تا از پارس جنوبی بازدید کنند.

,

وزیر نفت با اشاره به عدم خام فروشی، گفت: در پتروشیمی توانستیم تولید را از ۱۲ میلیون تن در سال ۷۵ به ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ و ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ ارتقا دهیم و قرار است در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۰ میلیون تن برسد. همچنین تولیدات پتروشیمی در سال ۷۵، حدود ۲ میلیارد دلار بود که در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار و در سال ۹۸ به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

,

وی اظهار داشت: در سال جاری ۱۷ طرح به بهره برداری می رسد و تولید بنزین در سال ۹۱ حدود ۵۲ میلیون لیتر بود که در سال ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده است.

,

وزیر نفت تصریح کرد:خط لوله گوره جاسک یکی از راهکارها برای نجات از تحریم ها است که این خط لوله برای تنوع مبادی صادرات تا پایان سال به اتمام می رسد و از این طریق حدود یک میلیون بشکه نفت خام از گوره جاسک صادر می شود.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه