اخبار داغ

لزوم حمایت از کارگاه های تولید بذر گواهی‌شده؛

تولید ۶۰ درصد بذر بوجاری شده گندم استان همدان در نهاوند/بذور گواهی‌شده باعث افزایش تولید و کیفیت گندم می‌شود

تولید ۶۰ درصد بذر بوجاری شده گندم استان همدان در نهاوند/بذور گواهی‌شده باعث افزایش تولید و کیفیت گندم می‌شود
تولید بذر بوجاری و گواهی‌شده گندم مورد استقبال کشاورزان استان همدان قرارگرفته است و بیش از ۶۰ درصد این بذرها در نهاوند تولید و روانه بازار می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ گندم از جمله کشت‌های استراتژیک و مهم در صنعت غذایی و کشاورزی کشور است که نقش مهمی در زنجیره غذایی و تأمین آرد و نان موردنیاز کشور دارد بنابراین کیفیت گندم تولیدی بسیار بااهمیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

کشاورزان استان همدان سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم تولید می‌کنند که کیفیت گندم تحویلی ارتباط مستقیمی باکیفیت آرد و به‌ تبع آن نان مصرفی مردم دارد بنابراین اهمیت کیفیت و کمیت گندم تولیدشده توسط کشاورزان بر کسی پوشیده نیست و باید در راستای افزایش تولید و کیفیت این محصول مهم حرکت شود.

,

در استان همدان چند سالی است که استفاده از بذرهای بوجاری شده و یا گواهی‌شده در دستور کار قرارگرفته است تا میزان تولید و کیفیت محصول گندم و مقابله با بیماری‌های این کشت کاهش پیدا کند و موجبات رضایت کشاورزان و کارخانه‌های آرد را فراهم کند.

,

شمس الله پاراد به همراه برادرش حدود ۱۰ سال است که در شهرستان نهاوند کارگاه تولید بذر بوجاری شده بانام “ثمین ” را راه‌اندازی کرده‌اند و امروز با گسترش فضای کسب‌وکار به نمونه‌ای موفق در این زمینه در استان تبدیل‌شده است و به فکر توسعه کارگاه خود است.

,

, ,

تولید سالانه ۳ هزار تن بذر گواهی‌شده

, تولید سالانه ۳ هزار تن بذر گواهی‌شده, تولید سالانه ۳ هزار تن بذر گواهی‌شده,

پاراد می‌گوید: تولید محصول مرغوب و باکیفیت نیازمند استفاده از بذر بوجاری شده است به همین دلیل در سال ۹۱ تصمیم گرفتیم این کارگاه را در نهاوند ایجاد کنیم تا هم خدمتی به مردم شهرم باشد و هم استانی‌های عزیز نیز از این بذور استفاده کنند.

,

وی ادامه داد: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت بیش از ۸ هزار مترمربع احداث شد و دارای ۴ سالن به متراژ ۴ هزار مترمربع است و بخش‌های انبار و خط ضدعفونی و آزمایشگاه و بخش‌های مختلف است تا بتوانیم بذری مرغوب را تولید و روانه بازار کنیم.

,

, ,

این تولیدکننده نهاوندی افزود: شامل دو خط تولید با ۱۰ نفر نیروی کار مستقیم است و در ابتدا با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال کار را شروع کردیم و در سال ۹۶ با طرح توسعه ظرفیت را به بیش از ۳ هزار تن افزایش دادیم.

,

وی بیان داشت: بذور گواهی‌شده و بوجاری شده در این واحد و در دیگر واحد شهرستان شامل ۶۰ درصد بذر بوجاری تولیدشده در سطح استان است و در اختیار کشاورزان نهاوندی و سایر شهرستان‌های هم‌جوار قرار می‌گیرد.

,

پاراد گفت: این واحد به‌عنوان نمونه استانی درزمینهٔ تولید بذور گواهی‌شده انتخاب‌شده است و سعی داریم در صورت حمایت‌ها این کارگاه را توسعه دهیم تا زمینه تولید و اشتغال بیشتری را فراهم کنیم.

,

, ,

وی در رابطه با استقبال کشاورزان اظهار داشت: در این واحد بذر گندم بوجاری و سپس ضدعفونی و آزمایش می‌شود و چون در برابر بیماری مقاوم است و تولید محصول را بیشتر می‌کند موردتوجه کشاورزان قرار می‌گیرد.

,

این کارآفرین نهاوندی گفت: در کارگاه تولید بذر گواهی‌شده ثمین نهاوند ۴ نوع بذر گندم پیشگام، سایونز، میهن و مادر تولید می‌کند و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

,

وی در پایان گفت: در صورت حمایت‌ها می‌توانیم تا ۳۰ نفر را در این واحد با گسترش واحد تولیدی مشغول به کارکنیم و تولید را نیز افزایش دهیم.

,

بذور گواهی‌شده باعث افزایش تولید و کیفیت گندم می‌شود

, بذور گواهی‌شده باعث افزایش تولید و کیفیت گندم می‌شود, بذور گواهی‌شده باعث افزایش تولید و کیفیت گندم می‌شود,

کریم حاج باباعلی مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نیز در این زمینه گفت: بذور گواهی‌شده در تولید محصول باکیفیت نقش مهمی دارند و در این زمینه شهر نهاوند پیشتاز است و رشد خوبی داشته است.

,

وی ادامه داد: این بذور بسیار به بذر مادر نزدیک هستند و زیر نظر کارشناسان جهاد تولید می‌شود و درصد خلوص بالا و دارای قوه نامیه خوبی هستند و به کشاورزان توصیه می‌کنیم از این بذور برای کاهش تلفات و افزایش محصول استفاده کنند.

,

حاج باباعلی افزود: در استان سه واحد تولید بذر گواهی‌شده داریم که ۲ واحد آن در نهاوند است و نیاز استان را تأمین می‌کند و ما از این واحدها حمایت می‌کنیم.

,

وی بیان داشت: این بذور پس از بوجاری در این واحدها ضدعفونی شده و پس از بسته‌بندی به بازار مصرف می‌رسند و برای اینکه آرد و نان بهتری تولید شود استفاده از این بذور مؤثر است.

,

۶۰ درصد بذور بوجاری شده استان تولید نهاوند است

, ۶۰ درصد بذور بوجاری شده استان تولید نهاوند است, ۶۰ درصد بذور بوجاری شده استان تولید نهاوند است,

سالانه در شهرستان نهاوند بیش از ۶ هزار تن بذر بوجاری شده تولید می‌شود که توسط کشاورزان نهاوندی و شهرهای هم‌جوار خریداری می‌شود و باعث افزایش تولید می‌شود.

,

مسئولان شهرستان نیز اعلام کردند برای حمایت از این واحدها همه ظرفیت‌ها را فراهم می‌کنند تا بخش خصوصی واردشده و هر حمایتی که لازم باشد انجام می‌دهند تا سهم ۶۰ درصدی نهاوند از این بخش کاهش نیابد.

,

حضور بخش خصوصی با حمایت‌های لازم می‌تواند نمونه‌های موفقی مانند کارگاه تولید بذر بوجاری ثمین نهاوند را ایجاد کند هم زمینه اشتغال چند خانوار را فراهم کرده هم در بخش کمک به تولید و کیفیت گندم تولیدی در استان یاری‌دهنده باشد.

,

امیدواریم علاوه بر توجیه کشاورزان برای استفاده از این بذور توسط جهاد کشاورزی با تسهیل شرایط و حمایت‌های وعده داده‌شده روزبه‌روز شاهد حضور کارآفرینان موفقی چون آقای پاراد باشیم تا زمینه شکوفایی و ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف فراهم شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه