اخبار داغ

گزارش روز نفتی مجلس؛

آمادگی وزارت نفت برای همفکری با مجلس درباره بورس نفت/ زنگنه:خستگی به تن ما ماند

آمادگی وزارت نفت برای همفکری با مجلس درباره بورس نفت/ زنگنه:خستگی به تن ما ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خانه ملت به بیان دغدغه های خود در حوزه نفت و انرژی و قرارداده های نفتی پرداخته و از وزیر نفت در این خصوص سوال کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیژن زنگنه وزیر نفت، صبح امروز (سه‌شنبه 25 شهریور) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس اظهار داشت: یک جنگ تمام عیار اقتصادی از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها با همکاری منافقین و دیگر متحدان‌شان بر ملت ایران تحمیل شد و تلاش می‌کنند دائم بر ابعاد آن بیفزایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: ضرورت دارد تا مثل دوران دفاع مقدس همه ارکان نظام از دولت و مجلس و دیگر قوا به صورت هم اندیشی و به صورت یکپارچه عمل کنند.

,

وزیر نفت به گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در اجرای اقتصاد مقاومتی پرداخت و تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز، دوری از خام فروشی با توسعه صنعت پتروشیمی و پالایش و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای مشعل،‌ مقابله با تحریم‌های نفتی و ریل‌گذاری برای آینده جزو این 8 محور است.

,

زنگنه تاکید کرد: ‌از نظر افزایش ظرفیت  ما میدان‌های نفتی مشترک را اولویت‌بندی کردیم و به همه تحریم‌ها پرداخته‌ایم اما مهمترین میدان‌ها در دو بخش میدان‌های غرب کارون و میدان پارس جنوبی است؛ در این مدت 7 سال میدان‌های غرب کارون تولیدش از 70هزار بشکه به 400 هزار بشکه در روز رسیده است و اکنون در این زمینه ما از همسایگان خود عقب نیستیم.

,

وی با بیان اینکه قراردادهای مشترک نفتی برای میدان‌های دیگر بسته شده است، گفت: تعدادی از میدان‌های نفتی که فاز 11 نیز شامل می‌شود و طرح‌های دیگری برای تولید و توسعه نگهداشت سطح تولید انجام شده که از سال 97 تاکنون 23 قرارداد امضا شده است. آقای قالیباف در سفر خود به خوزستان شروع عملیات دو عدد از این میدان‌ها را آغاز کردند و قرار است این‌ها تولید ما را حفظ کنند و افزایش تولید دهند.

,

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی

, سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی,

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌ گذاری شده است، تصریح کرد: افتخارات صنعت گاز و پتروشیمی به جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. در حوزه نفت قبل از انقلاب نیز کارهایی صورت گرفته بود اما در حوزه پتروشیمی و صنعت گاز هرچه که امروز برخوردار می‌باشند ثمره کار جمهوری اسلامی ایران است. در حوزه گاز میدان پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب در روز تولید داشته است. در سال ۱۳۹۲ این رقم به ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است و امروز نیز به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز دست یافته‌ایم. به عبارت دیگر در طول ۷ سال گذشته ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش داشته است یعنی رقمی معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت.

,

دعوت از مجلس برای بازدید از پارس جنوبی

, دعوت از مجلس برای بازدید از پارس جنوبی,

وزیر نفت اضافه کرد: اگر ما قصد داشتیم این سوخت را برای داخل کشور تامین کنیم باید دهها پالایشگاه می‌ساختیم که به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کردیم و شرایط زندگی را دشوارتر می‌کردیم، به همین علت بود که بنده چند روز پیش بیان کردم که پالایشگاه‌سازی به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. کارهای ماندگاری در پارس جنوبی صورت گرفته است، ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا به اتمام رسیده است و تنها بخش خشکی یک پالایشگاه باقی مانده است. بنده از کمیسیون‌های تخصصی دعوت می‌کنم تا با حضور در منطقه از پارس جنوبی بازدید کنند.

,

جهش سوم پتروشیمی تا ۱۴۰۰

, جهش سوم پتروشیمی تا ۱۴۰۰,

زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: در خصوص خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک که به صادرات کشور تنوع بخشیده و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است گام‌های بزرگی برداشته شده است. در حوزه دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی ما توانسته‌ایم تولید را از ۱۲ میلیون تن در سال ۱۳۷۵ به ۵۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ برسانیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۳۳ میلیون تن خواهد رسید. ما جهش بزرگی در حوزه پتروشیمی داشته‌ایم که ان‌شاء‌الله جهش دوم تا سال دیگر به اتمام می‌رسد و تا سال ۱۴۰۴ جهش سوم گام بزرگتری برداشته می‌شود. در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی با اقداماتی که برای توسعه پالایشگاه‌ها شده است نسبت به سال ۱۳۹۱ صادرات ما چهار برابر شده است که این اقدام برای دورزدن تحریم‌ها گام بزرگی است.

,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان تولید بنزین در کشور از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها نیز نظیر پالایشگاه آبادان، بندرعباس و اصفهان در دستور کار قرار دارند. با اجرای قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها و حمایت از صنایع پایین دستی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد گام‌های بلندتری در این حوزه برخواهیم داشت. تاکنون برای اجرای این قانون ۲۰ طرح تایید شده است و مجوزهای لازم برای آن صادر می‌گردد. پنج پالایشگاه نفت و سه پالایشگاه میعانات گازی و ۱۲ طرح بهسازی در پالایشگاه‌های مختلف در قالب این ۲۰ طرح که قرار است مجوز دریافت کند دیده شده است. امروز ما حدود ۵.۸ میلیارد دلار به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها خوراک می‌دهیم.

,

مجلس برای معافیت مالیاتی و تنفس خوراک به ما کمک کند

, مجلس برای معافیت مالیاتی و تنفس خوراک به ما کمک کند,

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها حاضر به تامین خوراک و بازار محصول و یارانه تسهیلات هستیم. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم برای معافیت‌های مالیاتی و تنفس خوراک ما را در این حوزه یاری کند.

,

زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه گازرسانی، بیان کرد: در حوزه توسعه گازرسانی اقدامات بزرگی با همکاری مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت انجام شده است. امروز ۸۳ درصد جمعیت روستایی از گاز برخوردارند و ۹۹ درصد جمعیت شهری دارای گاز هستند، ۹۴ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی برخوردار هستند و ۳۳ هزار روستای کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند. در برنامه ما برخورداری ۹۵ درصد جمعیت کشور با اولویت مناطق محروم است.

,

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: در حوزه صادرات گاز طبیعی نسبت به سال ۱۳۹۲ صادرات ما دو برابر شده است. البته مشکلاتی در این حوزه پیش آمد که از اراده ما خارج بود. در حوزه صادرات ما به رقم ۸۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده‌ایم. اکنون ما جزو بزرگترین صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی هستیم. در حوزه صادرات پتروشیمی علی‌رغم مشکلات موجود گام‌های خوبی برداشته شده است. در حوزه تقویت ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کارهایی صورت گرفته است. در خصوص جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوختن این گازها ما به طور جدی اقداماتی را انجام دادیم و در سفر آقای قالیباف به خوزستان در پالایشگاه‌ بیدبلند این موضوع را مشاهده کردند.

,

 آمادگی وزارت نفت برای همفکری با مجلس درباره بورس نفت

,  آمادگی وزارت نفت برای همفکری با مجلس درباره بورس نفت,

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های نفتی بیان کرد: ما تمام تلاش خود را برای دورزدن تحریم‌ها به کار بستیم و از هر کسی که امکان داشته کمک گرفتیم. مجلس شورای اسلامی نیز باید در قالب دیپلماسی بین‌المجالس در این حوزه به ما کمک کند. ما نمی‌گوییم که کار ما بی‌نقص است، ما نیز نیاز به کمک داریم حتی در خصوص عرضه نفت در بورس نیز بنده دغدغه‌های نمایندگان را شنیده‌ام و ما آماده هستیم تا با همکاری یکدیگر راه مناسبی را پیدا کنیم. امروز ما در جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و در این شرایط ما از هر پیشنهادی برای فروش نفت حمایت می‌کنیم.

,

زنگنه با تاکید بر اینکه نفت موتور محرک صنعت کشور است، گفت: ما منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم؛ چهار سند وجود دارد که در تصویب آنها به همکاری مجلس شورای اسلامی نیاز داریم. سند قرارداد سوخت و حمل و نقل کشور تا سال ۱۴۲۰، سند قرارداد مصرف و تولید گاز تا سال ۱۴۲۰، سند تولید نفت تا سال ۱۴۲۰ و سند تولید پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی تا سال ۱۴۲۰ می‌باشد که ان‌شاءالله با همکاری مجلس گام‌های موثری در این حوزه برداشته شود.

,

ابهامات زیادی درباره قرارداد کرسنت و توتال وجود دارد

, ابهامات زیادی درباره قرارداد کرسنت و توتال وجود دارد, ابهامات زیادی درباره قرارداد کرسنت و توتال وجود دارد,

فریدون عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 25 شهریور) در جلسه علنی مجلس و پس از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره عملکرد این وزارتخانه به نمایندگان اظهار داشت: ابهامات زیادی درباره قرارداد کرسنت و توتال وجود دارد.لذا به شما پیشنهاد و راه حلی می‌کنم که شما با وزرای قبلی (منتقد و همراه) نفت در مدت یک سال آینده جلساتی را برگزار کرده و تلاش شود این ابهامات به طور کلی در جمهوری اسلامی رفع شود.

,

وی در پیشنهاد بعدی به  وزیر نفت افزود:‌ زنگنه باید وقت بیشتری برای ساماندهی وضعیت کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه صرف کند؛ وزارت نفت نیاز به نظام حقوق دستمزد جامع دارد و باید این نظام همسان شود.

,

وزارت نفت نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر است

, وزارت نفت نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر است,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وزارت نفت نیاز به تربیت نیروی انسانی ماهر برای آینده کشور است. لذا لازم است با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعامل بیشتری داشته باشید. 

,

عباسی‌ گفت:‌تقویت دانشگاه نفت با جذب اساتید با تخصص بالا و حفظ آن دانشگاه و استمرار پذیرش دانشجو محقق می‌شود لذا تاکید بر رشته‌های تخصصی می‌کنیم. همچنین باید رشته‌‌های جدید در این دانشگاه ایجاد شده و از دستاوردهای کارکنان صنعت نفت و تالیف کتب در این زمینه و تدریس در دانشگاه و همچنین تقویت اسناد ومدارک تخصصی دانشگاه و تبدیل دانشگاه صنعت نفت به دانشگاهی تخصصی و فناورانه محور و جبران کننده کاستی‌های دانشگاه‌های موجود استفاده شود. 

,

عباسی‌ گفت: باید مجوزهای ساخت توسط پژوهشگاه وزرارت نفت صادر شود که در این راستا لازم است شرکت‌های دانش بنیان در ساخت اجزا تقویت شوند. 

,

دوری از مدیریت فردی و عدم دخالت نظریه‌های سیاسی در نفت

, دوری از مدیریت فردی و عدم دخالت نظریه‌های سیاسی در نفت,

وی افزود: روشن کردن اذهان و نمایندگان و اقناع نخبگان جامعه بر تصمیم‌گیری بر اساس نظر کارشناسانه و دوری از مدیریت فردی و توجه به برنامه‌ریزی بدون دخالت نظریه‌های سیاسی در حوزه نفت، گاز وپتروشیمی مورد تاکید است.

,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت‌: به وزیر نفت توصیه می‌کنم از اندیشکده‌های متخصص و فعال در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای کسب نظر و راهکار جهت ترسیم آینده انرژی کشور استفاده بیشتری شود.

,

مدیریت انرژی نیازمند انسجام است

, مدیریت انرژی نیازمند انسجام است,

عباسی‌ خطاب به زنگنه گفت: نیاز است در زمینه انرژی انسجام مدیریت در کشور وجود داشته باشد لذا به وزیر نفت توصیه می‌کنم شما و وزیر نیرو و وزیر کشور و وزیر صنایع انسجام مدیریت بهتری داشته باشید و در این مورد متاسفانه شاهد انفعال هستیم اما وزیر نفت می‌تواند به عنوان فرمانده در این زمینه انجام وظیفه کند.

,

وی خاطرنشان کرد: انجام مسئولیت اجتماعی توسط وزارت نفت جمله‌ای است که از مردم و نمایندگان زیاد به گوشتان رسیده است. لذا توجه وزارت نفت به این مسائل و برنامه‌ریزی برای این موضوع لازم است. هر چند که مجلس در این زمینه کمک می‌کند.

,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ مشکلی که در استان‌های نفتی و گازی داریم عدم انسجام مدیریت و همکاری مدیران نفتی با مدیران استانی است که توصیه می‌شود به مدیران نفتی اختیارات بیشتری بدهید تا مشکلات اجتماعی آن مناطق حل شود.

,

عباسی‌ گفت: مجلس آمادگی دارد با وزارت نفت در بالا دست نفت و گاز و موارد پایین دستی همکاری داشته باشد لذا مناسب است برنامه‌ هفتم توسعه کشور با همکاری وزارت نفت و مجلس به گونه‌ای تنظیم و نوشته شود که به اجرا نزدیک‌تر باشد.

,

وی خاطرنشان کرد: محاسن، ایرادات و کاستی‌‌ها درباره مدیریت فردی شما ممکن است وجود داشته باشد و آنچه امروز در صنعت نفت‌مان شاهد هستیم نتیجه مسائل گذشته است لذا پیشنهاد مشخص آن است که در آن متوقف نشده و یک سال آینده فرصت خوبی است که با همکاری مجلس و دولت آینده خوبی که در شان ملت بزرگ ایران است را رقم بزنیم.

,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه خسارت مدیریت وزیر نفت و همکارانش در این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف به وجود آمده گفت:‌ این موضوعات را به صورت مکتوب به شما می‌دهم که سندی باشد که در این باره در آینده بیشتر صحبت کرده و مسائل را حل و فصل کنیم.

,
سهم ایران در بانکرینگ سوخت در منطقه بسیار پایین است
, سهم ایران در بانکرینگ سوخت در منطقه بسیار پایین است, سهم ایران در بانکرینگ سوخت در منطقه بسیار پایین است,
 
,
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس صبح امروز در مجلس (سه‌شنبه 25 شهریور)  پس از گزارش وزیر نفت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در رابطه با خط لوله به جاسک به طول هزار کیلومتر واقعاً کار بزرگی است و تأکید من این است که جاسک به عنوان قطب انرژی مورد توجه قرار بگیرد و حقوق مردم به ویژه کشاورزان نادیده گرفته نشود.
,

وی افزود: از خام‌فروشی باید به صورت جدی جلوگیری شود و این کار باید به صورت جدی در سطح ملی عملی شود و مردم به عینه این موضوع را لمس کنند و شاهد باشند.

,

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با اشاره به مسؤولیت اجتماعی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تأکید شده که مجموعه پالایشگاه‌ها باید برای منطقه خود به خصوص در زمینه بهداشت و درمان و ورزش برای جوانان منطقه و جذب نیروهای بومی و ماندگار تلاش کنند و آقای وزیر باید تکلیف قانونی را در این برنامه توسعه ششم مدنظر قرار دهد.

,

مرادی استفاده از تولیدکنندگان داخل، تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های پایین دستی، توجه به بانکرینگ سوخت را از دیگر مسائل جدی در نفت عنوان و تصریح کرد: سهم ما در بانکرینگ سوخت در منطقه بسیار پایین است و انتظار است تکلیف قانونی خودمان را مشخص کنیم و این جهش را داشته باشیم.

,

وی با تأکید بر اینکه توجه به قوانین مربوط به ایثارگران در وزارت نفت یکی از مطالبات جدی ایثارگران است،‌گفت: تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قراردادی و قراردادی به رسمی بسیار مهم است و علی‌رغم اینکه جلساتی گرفته این انتظار تسریع در کار وجود دارد.

,

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه احداث پالایشگاه مهر خلیج‌فارس که همجوار با پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است به عنوان یک مطالبه جدی است،‌گفت: در مورد میادین مشترک نفتی باید شفاف‌سازی شود که سهم ما به چه شکل است؛ باید مطالبات نفتی خودمان را از دیگر کشورهای جهان پیگیری و توضیحی را به مردم نیز بدهیم.

,
وزارت نفت درباره اقداماتش در اجرای پتروپالایشگاه‌ها توضیح دهد
, وزارت نفت درباره اقداماتش در اجرای پتروپالایشگاه‌ها توضیح دهد, وزارت نفت درباره اقداماتش در اجرای پتروپالایشگاه‌ها توضیح دهد,
 
,
حسین حسین‌زاده نماینده لار در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 25 شهریور) بعد از ارائه گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به نمایندگان در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: وزارت نفت باید در مورد اجرای پتروپالایشگاه‌ها توضیح دهد و بگوید چه کاری در این زمینه انجام شده و چرا در تخصیص تنفس خوراک دیر اقدام می‌شود.
,

وی افزود: در بحث فشار افزایی یا جبران کاهش فشار میادین گازی پارس جنوبی و میادین گازی زاگرس توضیح دهد وبگوید چرا ایستگاه تقویت فشار میادین گازی هما راه‌اندازی نمی‌شود.

نماینده لار در مجلس گفت:‌اگر فکری به حال افت فشار پارس جنوبی نکنیم طی 5 تا 10 سال آینده بین 30 تا 50 میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

حسین‌زاده با اشاره به دیپلماسی انرژی خاطرنشان کرد:‌ما با 15 کشور همسایه هستیم؛ چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان با آنکه لوله گذاری در خط نورد استریم روسیه انجام می‌شو نتوانسته‌ایم سهم خود را از این قرارداد بگیریم.

وی در خصوص صنایع پایین دست نفت گفت:‌این موضوع هم اشتغال دارد هم ارزش افزوده ضمن اینکه مانع خام فروشی که تاکید مقام معظم رهبری است، خواهد شد. چرا خط پلی پلین عسلویه به مرودشت راه‌اندازی نمی‌شود در صورتی که اگر این خط راه اندازی شود اشتغال زیادی را به همراه خواهد داشت.

نماینده لار در مجلس  گفت: درباره ال پی جی و ال ان جی باید وزارت نفت توضیح دهد چه کارهایی انجام داده است این در حالی است که ما هم اکنون 27 میلیون خودرو در دنیا از سوخت ال پی جی استفاده می‌کنند و چرا ما این تنوع محصول را در بهینه سازی حمل و نقل انجام نمی‌دهیم 

حسین‌زاده افزود:‌ایران دربازار دنیا ال ان جی دنیا یک و نیم درصد نقش ایفا می‌کند که تا رسیدن به سهم 10 درصدی مندرج در برنامه ششم توسعه راه زیادی داریم؛ تجارت دنیا در سال 2050 چیزی حدود 50 درصد در حوزه ال ان جی است.

وی گفت:‌پنجره واحد فروش نفتی برای تهاتر باید ایجاد شود که قالب شرکت‌ها در این باره مشکل دارند؛ قرارگاه خاتم الانبیا بیش از 40 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که می‌تواند در این چارچوب بدهی خود را دریافت کرده و جبران شود. 

نماینده لار در مجلس درباره معیشت پرسنل وزارت نفت گفت: از وزیر نفت می‌خواهم به کارگران قرارداد موقت بها  داده و ساماندهی که در سال 97 انجام گرفت ناقص بوده و حین اجرا گیر کرده است لذا باید در نظام ارتقاء، سمت پذیر شدن، سمت‌های بلاتصدی، پرداخت معوقات،‌درمان، بهداشت و صندوق بازنشستگی و تعدیل مدرک که هزاران نفر پشت خط هستند، امور ایثارگران، وام مسکن، و اجرای کامل ماده 10 که هم اکنون ناقص است باید اقدامات لازم انجام شود.

,

وی افزود: در بحث فشار افزایی یا جبران کاهش فشار میادین گازی پارس جنوبی و میادین گازی زاگرس توضیح دهد وبگوید چرا ایستگاه تقویت فشار میادین گازی هما راه‌اندازی نمی‌شود.

,

نماینده لار در مجلس گفت:‌اگر فکری به حال افت فشار پارس جنوبی نکنیم طی 5 تا 10 سال آینده بین 30 تا 50 میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

,

حسین‌زاده با اشاره به دیپلماسی انرژی خاطرنشان کرد:‌ما با 15 کشور همسایه هستیم؛ چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان با آنکه لوله گذاری در خط نورد استریم روسیه انجام می‌شو نتوانسته‌ایم سهم خود را از این قرارداد بگیریم.

,

وی در خصوص صنایع پایین دست نفت گفت:‌این موضوع هم اشتغال دارد هم ارزش افزوده ضمن اینکه مانع خام فروشی که تاکید مقام معظم رهبری است، خواهد شد. چرا خط پلی پلین عسلویه به مرودشت راه‌اندازی نمی‌شود در صورتی که اگر این خط راه اندازی شود اشتغال زیادی را به همراه خواهد داشت.

,

نماینده لار در مجلس  گفت: درباره ال پی جی و ال ان جی باید وزارت نفت توضیح دهد چه کارهایی انجام داده است این در حالی است که ما هم اکنون 27 میلیون خودرو در دنیا از سوخت ال پی جی استفاده می‌کنند و چرا ما این تنوع محصول را در بهینه سازی حمل و نقل انجام نمی‌دهیم 

,

حسین‌زاده افزود:‌ایران دربازار دنیا ال ان جی دنیا یک و نیم درصد نقش ایفا می‌کند که تا رسیدن به سهم 10 درصدی مندرج در برنامه ششم توسعه راه زیادی داریم؛ تجارت دنیا در سال 2050 چیزی حدود 50 درصد در حوزه ال ان جی است.

,

وی گفت:‌پنجره واحد فروش نفتی برای تهاتر باید ایجاد شود که قالب شرکت‌ها در این باره مشکل دارند؛ قرارگاه خاتم الانبیا بیش از 40 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که می‌تواند در این چارچوب بدهی خود را دریافت کرده و جبران شود. 

,

نماینده لار در مجلس درباره معیشت پرسنل وزارت نفت گفت: از وزیر نفت می‌خواهم به کارگران قرارداد موقت بها  داده و ساماندهی که در سال 97 انجام گرفت ناقص بوده و حین اجرا گیر کرده است لذا باید در نظام ارتقاء، سمت پذیر شدن، سمت‌های بلاتصدی، پرداخت معوقات،‌درمان، بهداشت و صندوق بازنشستگی و تعدیل مدرک که هزاران نفر پشت خط هستند، امور ایثارگران، وام مسکن، و اجرای کامل ماده 10 که هم اکنون ناقص است باید اقدامات لازم انجام شود.

,
گزارشی از پرداخت سهم وزارت نفت برای توسعه و تحقیقات داده نشد
, گزارشی از پرداخت سهم وزارت نفت برای توسعه و تحقیقات داده نشد, گزارشی از پرداخت سهم وزارت نفت برای توسعه و تحقیقات داده نشد,
 
,
سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 25 شهریور) مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره طرح‌های توسعه‌ای این وزارتخانه اظهار داشت: 99 درصد شهرها و 87 درصد روستاها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و از آنجا که گاز مورد استفاده برای این مناطق از یک منبع یعنی عسلویه به دست می‌آید وزارت نفت اقدام مناسبی برای راه‌اندازی پدافند غیرعامل در این منطقه انجام نداده است تا کشور دچار مشکل نشود.
,

وی با انتقاد از وزارت نفت در عدم فعال شدن بورس انرژی افزود: با فعال کردن این ظرفیت می‌توان نفت را به بخش خصوصی فروخت. برنامه وزارت نفت برای تحقق این مهم چیست؟

,

نماینده مردم خلخال در مجلس تصریح کرد: گازرسانی به مناطق سردسیر به ویژه روستاهای محروم بدون توجه به هزینه آن به عنوان خدمت در راستای عدالت اجتماعی در اولویت قرار گیرد. 

,

نظری خاطرنشان کرد: کشاورزان در تامین نفت و گازوئیل با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و میان وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی و کافی نت‌ها سرگردانند. 

,

وی گفت: چرا زنگنه گزارشی از اختصاص یک درصد از 14 درصد وزارت نفت برای توسعه و تحقیقات به کمیسیون آموزش مجلس ارائه نداده است. 

,

نماینده خلخال در مجلس با اشاره به ضرورت تقویت صادرات گاز به منظور بهبود روابط اقتصادی از وزیر نفت سوال کرد که آیا سلف نفتی را قبول دارد؟ آیا این طرح به نفع مردم است؟ اگر جواب شما مثبت است توضیحات لازم درباره این طرح را به نمایندگان مجلس ارائه دهید.

,

عربستان در «فرزاد» یکه‌تازی می‌کند

, عربستان در «فرزاد» یکه‌تازی می‌کند, عربستان در «فرزاد» یکه‌تازی می‌کند,

علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس صبح امروز (سه‌شنبه 25 شهریور  99) پس از گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت به مجلس اظهار داشت: ما باور داریم که ایران تحریم‌پذیر نیست و ما می‌توانیم از شرایط فعلی یک فرصت طلایی بسازیم و کشور را در جهت پیشرفت و آبادانی و رسیدن به اهداف‌ انقلاب اسلامی بهره‌مند کنیم.

,

یادآوری خسارت صدها میلیارد دلاری به زنگنه

, یادآوری خسارت صدها میلیارد دلاری به زنگنه,

وی خطاب به زنگنه افزود: آقای زنگنه! ما خسارت‌های جدی را دیدیم که نیاز به دقت دارد و این خسارت‌ها بیش از صدها میلیارد دلار است.

,

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در صحن علنی پارلمان تأکید کرد: خسارت‌های متعددی که ما در این حوزه دیده‌ایم بخشی از آن عدم الانفع است و بخش دیگر آن خسارت‌های جدی مستقیمی است که ما از آن برخوردار شده‌ایم؛ یکی از خسارت‌های ما در حوزه قراردادهای نفت و گاز ما است. کرسنت، توتال، استات اویل، قرارداد با ترکمنستان، بوتاش و... شرایطی است که به ما تحمیل شد و عدم الانفع برخی از این قراردادها ده‌ها میلیارد دلار است و جرائمی که پرداخت کردیم معلوم و بخشی از آن مشخص نیست.

,

کاهلی در توسعه میادین مشترک

, کاهلی در توسعه میادین مشترک,

زاکانی با تأکید بر این که در توسعه میادین مشترک، کاهلی صورت گرفته است، گفت: میدان فرزاد بی در یک شرایطی به سر می‌برد که عربستان عملا یکه‌تازی می‌کند، در مورد پارس جنوبی طی 7 سال 35 میلیارد دلار عدم الانفع به دلیل سیاست غلطی که اعمال شد داشتیم.

,

ترجیح زنگنه واگذاری قراردادها به شرکت خارجی بود

, ترجیح زنگنه واگذاری قراردادها به شرکت خارجی بود,

وی در مورد تحقیر توان دفاعی گفت: ترجیح جناب آقای زنگنه و دوستانشان در شرایط متوازن نیز  واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت‌های خارجی بود و البته آثار و تبعات اعتماد به این شرکت‌ها بر ما معلوم شده است.

,

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به گاز فلر گفت: سالانه یک میلیارد دلار در این زمینه عدم الانفع، آلایندگی داریم.

,

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که ما بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم، گفت: ما می‌توانستیم از سهمیه‌بندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم اما از آن بهره نبردیم.

,

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاصله ایجاد شده در حوزه بهینه‌سازی با سیاست‌های برنامه ششم توسعه گفت: اقداماتی باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد، از جمله تنوع فروش نفت خام، احداث ذخیره‌سازها، ناظر به گاز طبیعی و میعانات، احداث پالایشگاه به ویژه پتروپالایشگاه‌ها، تجدیدنظر در عدم دقت در حوزه ظرفیت‌های داخلی. در این مورد آخر ضررهای بسیاری دیدیم، وزارت نفت می‌تواند روزانه تا 50 هزار بشکه میعانات را تبدیل به نفتا کند و در بازار مصرف به فروش برساند و ارز مورد نیاز را به کشور برگرداند اما این کار صورت نمی‌گیرد.

,

وی افزود: مشکل بعد ناظر به قراردادهایی است که اخیراً بسته شده مثل فاز چهارم ستاره خلیج فارس که البته زمین آن هنوز تحویل داده نشده است. آقای وزیر اصرار به قرارداد سیراف دارد در حالی که در سیراف نسبت به ستاره خلیج فارس سه برابر زمان به خود اختصاص می‌دهد و قیمت خلیج فارس نیز یک دوم آن خواهد بود.

,

انتقال خط لوله گاز به عمان در دستور کار قرار گیرد

, انتقال خط لوله گاز به عمان در دستور کار قرار گیرد,

زاکانی با بیان اینکه انتقال خط لوله گاز به عمان از دیگر کارهایی است که وزارت نفت باید در دستور کار قرار دهد، گفت: وزیر نفت باید نسبت به ایجاد دیپلماسی انرژی دقت لازم را داشته باشد به خصوص در ارتباط با پاکستان باید تجدیدنظر کند.

,

1900 پرونده قاچاق سازمان یافته نفت

, 1900 پرونده قاچاق سازمان یافته نفت,

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر نفت سلسله‌ کارهایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس تجدیدنظری باید در ارتباط با اولویت‌ها صورت گیرد از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام، متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با 1900 پرونده مواجهیم.

,

هشدار درباره تحمیل قطع نفت و گاز تا دو سال آینده به دلیل رویکرد زنگنه

, هشدار درباره تحمیل قطع نفت و گاز تا دو سال آینده به دلیل رویکرد زنگنه,

وی اظهار کرد: فعال کردن بخش داخلی صنعت نیز از جمله کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه آقای وزیر اشکال راهبردی در سال‌های 82 و 97 به سیستم وارد کرده است، ما حدود 600 ماشین دوار بالای 4 هزار اسب بخار و 11 هزار زیر 4 هزار اسب بخار داریم، آقای وزیر در سال 82 و 97 اعلام کرد که این ماشین‌ها حق تعمیر ندارند و باید برون‌سپاری شوند. ما برای تعمیر و استفاده مجدد از این ماشین‌ها دو سال زمان نیاز داریم و با نگاه آقای وزیر تا دو سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد قطع نفت و گاز به کشور تحمیل می‌شود.

,

زاکانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر ناظر بر معماری تولید پتروشیمی در کشور است، در این حوزه سیاست‌های غلطی اعمال شده که مشکل آفرین خواهد شد.

,

وی پیشنهاد کرد: ابعاد مختلف این حوزه در محیط کارشناسی باید بررسی شود و پیشنهاد اصلاحی به وزیر نفت و کمیسیون انرژی ارائه شود بنابراین پیشنهاد ما تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهش‌ها است تا طی 10 روز ابعاد ماجرا را بررسی و پیشنهاد عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس تقدیم کنیم.

,

حذف پیمانکار ایرانی از فاز 11 پارس جنوبی به خاطر توتال

, حذف پیمانکار ایرانی از فاز 11 پارس جنوبی به خاطر توتال, حذف پیمانکار ایرانی از فاز 11 پارس جنوبی به خاطر توتال,

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس امروز (سه شنبه 25 شهریورماه) پس از گزارش وزیر نفت در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در میادین مشترک شاهد توسعه نامتوازن به خصوص در میدان آزادگان جنوبی هستیم، اظهار داشت: متأسفانه علیرغم احداث بیش از ۲۰۰ حلقه چاه به ارزش هزینه هر حلقه ۸ میلیون دلار نتوانسته‌ایم تأسیسات مرکزی را به موقع راه‌اندازی کنیم و از این فرصت محروم شده‌ایم.

,

وی افزود:در میدان های نفتی آذر و چنگوله نیز این توضیح را دادند که چاه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و امکان بهره‌برداری تا ۶۵ هزار بشکه طبق برنامه قبلی وجود ندارد.

,

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در فاز ۱۱ پارس جنوبی هم پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در طول ۷ سال از فاز ۱۱ داریم و در نهایت به همان تصمیم درست اولیه برگشتید و از پیمانکاران ایرانی استفاده کردید اما چرا از ابتدا این کار صورت نگرفت؟ توتال شریک رقیب ما در میدان یعنی قطر بود. اطلاعات کشور ما را جمع کرد و الان به ضرر ما استفاده می‌کند.

,

شریعتی اضافه کرد: در بحث صادرات گاز با عدم ذخیره‌سازی مناسب گاز و عدم تثبیت بازار در صادرات گاز با کشورهای همسایه مواجه هستیم. در قراردادهای مختلف همچون کرسنت، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان عملکرد خوبی نداشتیم. نمونه آن قرارداد با ترکمنستان است که بدون ملاحظه شرایط اقتصادی کشور و مبادلات با ترکمنستان به میزان سه تا ۶ میلیارد دلار یک طرفه با احتمال آنکه می‌توانیم در داوری پیروز شویم، ادعایی کردیم بعد از شکایت ترکمنستان با فرض اینکه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار پیروز می‌شویم اما محکوم شدیم و ۷۵ درصد هزینه داوری را پرداخت می‌کنیم.

,

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان اظهار کرد: در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف کار جدی صورت نگرفته و این شامل برنامه ششم هم می‌شود. توضیح دهید که امروز درباره شدت مصرف انرژی در کجا قرار داریم؟ در موضوع گاز فلر توضیح دهید که می‌خواهید چه زمانی این کار را انجام دهید؟ مثل قضیه NGL خاک نشود که قرار بود ۱۸ ماه بعد از اعلام آن به بهره‌برداری برسد اما بعد از ۲۰ سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.

,
اختلاف وزیر نفت با ترکمنستان باعث بسته ‌شدن مرز با این کشور شد
, اختلاف وزیر نفت با ترکمنستان باعث بسته ‌شدن مرز با این کشور شد, اختلاف وزیر نفت با ترکمنستان باعث بسته ‌شدن مرز با این کشور شد,
 
,

علی آذری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه، 25 شهریور) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به نمایندگان درباره اقدامات این وزارتخانه اظهار داشت: در گزارش وزیر نفت چیزی در خصوص برنامه عبور از تحریم‌ها شنیده نشد آیا غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که 90 درصد آن قبل از دوران وزیر فعلی ساخته شده، کار دیگری صورت نگرفته است. 

,

وی با بیان اینکه رابطه نفت با موتور پیشران کشور و ایجاد زیرساخت های حیاتی و عمرانی چیست؟ افزود: کشور نفتی بودن چه اثراتی برای مردم داشته؟ امروز نفت و وزارت نفت و بی تدبیری‌ها کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی را نابرابر کرده است.

,

نماینده قوچان در مجلس تصریح کرد: مگر در سند گام دوم انقلاب گفته نشده عیب اقتصاد کشور وابستگی به نفت است؟ 

,

وی افزود: خام فروشی در کشور غوغا می‌کند و مردم برنامه‌های دولت را احساس نمی‌کنند؛ پیشگیری از خام فروشی یعنی جهش تولید و تقویت صنایع پایین دستی نفت.

,

آذری تصریح کرد: می‌گویند در وزارت نفت قراردادهای مبهم بسته می‌شود و اطلاعات مناطق مشترک نفتی به قطری ها رسیده است که باید در این باره توضیح داده شود.

,

وی گفت: چرا نفت، ارز، توسعه صنعت و جهش تولید را به خود وابسته کرده است؟ 

,

وی از وزیر نفت سوال کرد که وزارت نفت چه نظارتی بر شرکت‌ها و پیمانکاران زیرمجموعه و شرکت‌های تابعه خود دارد؟ ضمن اینکه ماده 45 برنامه توسعه، طرح جامع انرژی کشور را ترسیم کرده، چرا وزارت نفت سند راهبردی برای این طرح تدوین نکرده است؟‌

,

آذری با اشاره به اختلاف گازی ایران با ترکمنستان گفت: اختلاف وزیر نفت با ترکمنستان و بی تدبیری برخی از وزرا باعث شد که مرز با این کشور به تعطیلی کشیده شود و به نظر می‌رسد که برخی وزرا استاد خراب کردن روابط بین‌الملل هستند. 

,
برنامه های قبلی وزارت نفت نمی تواند حلال مشکلات باشد
, برنامه های قبلی وزارت نفت نمی تواند حلال مشکلات باشد, برنامه های قبلی وزارت نفت نمی تواند حلال مشکلات باشد,
 
,
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 25 شهریور) بعد از پایان گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به نمایندگان  اظهار داشت: ‌این واقعیت وجود دارد که شرایط امروز کشورمان با توجه به اینکه اقدامات مختلف دشمن علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم و فشار بر کشورمان را شاهد هستیم اما در موضوع نفت آنچه مشخص و روشن است آن است که نمی‌توانیم با هدف گذاری‌ها و برنامه‌هایی که وزارت نفت از قبل داشته کارها را پیش ببریم.
,

وی افزو: باید در مجلس و دولت و پژوهشگاه‌ها و صنعت این موضوع را بپذیریم که تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کنیم.

,

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: باید رویکرد، روش‌ها، ابزار و تجهیزات فنی را با شرایط امروزی دنبال کنیم لذا باید در ابتدا این موضوع را باور کنیم هر چند که می‌دانم این توان در مجموعه وزارت نفت وجود دارد.

,

قالیباف خاطرنشان کرد: همه همکاران و کارکنان شریف وزارت نفت و صنعت نفت و تکنولوژی آنها امکان دنبال کردن روش‌ها و ابزارهای لازم برای استفاده از فرصت تهدید را دارند. 

,

وی گفت: می‌دانیم این کار سخت است اما قطعا کار شدنی است. ضمن اینکه واقعا در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده است هر چند که در برخی جاها عقب ماندگی جدی داریم ولی در برخی جاها هم نمونه خوبی از اجرای این کارها را داریم.

,

رئیس مجلس با اشاره به سفرش به استان خوزستان گفت:‌در این سفر از نزدیک پالایشگاه بید بلند 2 را مشاهده کرده وبه توان فنی کشور افتخار کردم که در طول یک دوره سه ساله توانسته چنین ظرفیتی ایجاد کند که 14 میلیون تن فرآورده تولید کند. 

,

قالیباف گفت: اگر این باور در مجموعه تصمیم‌گیرنده به آن وجود داشته باشد کارهای بزرگی را می‌توانیم انجام دهیم.

,

وی افزود: باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا ما بورس انرژی آن طور که می‌خواهیم فعال نیست و رونق لازم را ندارد. که این موضوع به همان تغییر رویکردها باز می‌گردد که باید حتما رخ دهد.

,

رئیس مجلس گفت:‌در بحث خام فروشی و فرآورده‌ها و اولویت‌ها و در بحث مهم الگوی مصرف اقدامات لازم صورت گیرد این در حالی است که ما در بحث مصرف در زمره کشورهای مسرف در دنیا هستیم که کار وعملکرد ما در این بخش اصلا قابل قبول نیست. 

,

قالیباف افزود: این جلسات در 40 روز گذشته برگزار شده و آقای زنگنه وزیر نفت در این ایام جلسات متعدد و تخصصی در زمینه‌های مختلف با همکارانمان در مجلس داشته‌اند و امروز هم اگر جلسه امروز مجلس را منطقی و قابل بحث می‌بینم به این دلیل است که خیلی از موضوعاتی که نمایندگان مطرح کردند وزیر نفت و همکارانش پذیرفته‌اند.

,

وی در توضیح بیشتر گفت: انشالله باید این مسیر ادامه یابد که وزارت نفت با کمیسیون‌ها و مرکز  پژوهش‌ها مباحث خود را پیش برده و نهایی کنند.

,

رئیس مجلس ابراز اطمینان کرد نهایی شدن این بحث‌ها حتما در دو یا سه هفته آینده قابل انجام است و خیلی از آنها را وزیر نفت در جریان است. ضمن اینکه می‌توانیم  با وجود مشکلاتی که در سال پایانی دولت داریم  جهش خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

,

قالیباف گفت: در موضوع گاز مایع دچار مشکل کوچکی هستیم که شاید درصد کمی نسبت به افرادی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند شامل شود ولی این قشر مستضعف‌ترین و محروم ترین افراد در جامعه هستند. لذا اگر بگوییم سهمیه آنها را در سایتی قرار داده و از آنها بخواهیم در این سایت ثبت نام کنند چنین چیزی امکان ندارد لذا آنها در روستاهای دوردست بوده و کپسول را به زحمت در دست گرفته و به کول می گیرند.

,

وی گفت: با آنکه جمعیت محدودی از گاز مایع و کپسول استفاده می‌کنند اما آنها شریف‌ترین، مستضعف‌ترین مردم هستند. که از وزارت نفت می‌خواهم به این موضوع توجه کند.

,

رئیس مجلس افزود: رسیدگی به سوخت کشاورزان هم بسیار مهم است و با آنکه دغدغه جلوگیری از قاچاق را عده‌ای مطرح می‌کنند ولی با این حال کشاورزان در این زمینه رنج می‌برند که انشاالله در مجلس و دولت در کنار کارهای بزرگی که در حال انجام است باید به این دو قشر به صورت ویژه توجه شود.

,

 در وزارت نفت اتاق تاریک نداریم

,  در وزارت نفت اتاق تاریک نداریم,  در وزارت نفت اتاق تاریک نداریم,

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت صبح امروز (سه‌شنبه 25 شهریور ماه)در جلسه علنی مجلس پس از استماع سخنان نمایندگان اظهار داشت: نمایندگان محترم می‌توانند در مذاکرات و کارهای ما حضور داشته باشند. ما واقعا برای شما (نمایندگان مجلس) اتاق تاریک نداریم ولی برای دشمنان داریم.

,

وی افزود: ما واقعا می‌خواهیم کار کنیم؛ بچه‌های ما (مسئولان و پرسنل وزارت نفت) شب و روز زحمت می‌کشند. تمام دستگاه‌ها در ارتباط با ما هستند. شما می‌توانید از آنها سؤال کنید و ببینید.

,

وزیر نفت با تاکید بر اینکه گاز رسانی با قدرت انجام می‌شود، گفت: طبق مصوبات شورای اقتصاد باید در بدترین شرایط هم هزینه یک انشعاب به 20 میلیون نرسد. الان بعضی اوقات این هزینه صد میلیون است و این توجیهی ندارد.

,

نمی توانم نقشه عملیات دور زدن تحریم را لو دهم

, نمی توانم نقشه عملیات دور زدن تحریم را لو دهم,

زنگنه با بیان اینکه یکی از نمایندگان امروز گفت که محصولات صادرات پالایشی و پتروشیمی مشکل تحریم ندارد، گفت: اینگونه نیست همه تحریم هستند.ما هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست. چندین بار تغییر می‌کند حتی سندها هم تغییر می‌کند، مشخصات هم همینطور. می‌گویند که چرا برنامه‌هایت را برای دور زدن تحریم‌ها توضیح ندادید من اگر برنامه‌ها را توضیح دهم نقشه عملیات را لو داده‌ام، من فقط می‌توانم نتایج را خدمت نمایندگان بگویم.

,

وی در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه رابطه نفت با علم و فناوری چیست، گفت: این یک خط سؤال است اما یک ساعت و نیم پاسخ می‌خواهد. اما اینکه تصریح داشتند که اقتصاد غیرنفتی باید صورت بگیرد باید بگویم که من برای اقتصاد پتروشیمی باید چه کار می‌کردم. سال دیگر ظرفیت تولید پتروشیمی ما به 25 میلیارد دلار می‌رسد و در سال 1404 این عدد به 37 میلیارد دلار خواهد رسید و مقام معظم رهبری از این موضوع ابراز رضایت فرمودند. البته ما باید بالاتر از این کار کنیم و وظیفه‌مان است.

,

اقدامات ما دیده نشد

, اقدامات ما دیده نشد,

وزیر نفت از نمایندگان مجلس گلایه کرد چرا باید این اقدامات دیده نشود؟ و ادامه داد: یک نفر حداقل به ما بگوید که دست شما درد نکند و بیشتر باید کار کنید. همه‌اش توی سر ما می‌زنند. الان صادرات مجموع نفت فراورده ما را با تحریم قبلی مقایسه کنید و ببینید چگونه است. من نمی‌توانم همه اینها را علنی بگویم اما شما (نمایندگان) که می‌توانید بیایید ببینید.

,

خستگی به تن ما ماند

, خستگی به تن ما ماند,

زنگنه گفت:‌من می‌دانم شما (نمایندگان)‌افراد منصفی هستید اما فشارهایی که به شما وارد می‌شود سبب شکل‌گیری این شرایط می‌شود اما نباید یک نفر به ما بگوید دست شما درد نکند؟ چرا هر بار ما می‌آییم باید خستگی به تن بچه‌ها ما بماند. اینها (پرسنل وزارت نفت) مجاهدین و سربازان گمنام هستند.

,

وی در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه اطلاعات مناطق حیاتی نفتی به قطری‌ها داده شده است،‌گفت: ما در سال 96 مصوبه شورای امنیت ملی دادیم که چگونه اطلاعات داده شود و ما طبق آن مصوبه عمل کردیم و گفتند برنامه توسعه انرژی داده نشود و دولت این برنامه توسعه را تصویب کرده است. 

,

مگر سهمیه بندی بنزین را من لغو کردم؟

, مگر سهمیه بندی بنزین را من لغو کردم؟,

وزیر نفت در مورد سهمیه‌بندی بنزین که علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرده بود که 150 هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم،‌گفت: مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟ سهمیه‌بندی بنزین تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد.

,

زنگنه توضیح داد: تصویب سهمیه‌ بندی بنزین در سال 1394 تک نرخی شد و هیچ کسی هم به این اعتراض نکرد. حالا از من بعد از 5-6 سال می‌پرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده است. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.

,

وزیر نفت  بار دیگر خواستار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد.

,

موافقت با تشکیل کارگروه مشترک مجلس و وزارت نفت

, موافقت با تشکیل کارگروه مشترک مجلس و وزارت نفت,

بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به پیشنهادات نمایندگان با تایید پیشنهاد علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اینکه تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهش‌ها است، گفت: بنده پیشنهاد آخر آقای زاکانی را قبول دارم.

,

وی افزود: در این جلسه با انبوهی از انتقادات و پیشنهادات مواجه شدم که در نمی توان در مدت زمان کوتاه پاسخگو باشم، بنابراین از رئیس مجلس و هیات رئیسه می خواهم تا ترتیبی دهند با محوریت کمیسیون انرژی در یک بازه زمانی مشخص در این راستا 4 سندی که ارائه شد را مورد بررسی قرار دهم.

,

مجوزهای متانول مربوط به گذشته بود

, مجوزهای متانول مربوط به گذشته بود,

زنگنه تصریح کرد: در بحث متانول عمده مجوزهای آن قبلا داده شده بود و ما نمی توانستیم آنها را باطل کنیم، چرا که افراد صاحب حق شده بودند و فقط گفتیم از آنها حمایت نمی‌کنیم، به این معنا که نمی‌توانند در اولویت دریافت وام از صندوق توسعه ملی قرار گیرند و اگر می‌خواهند تولید را ادامه دهند، چرا که در غیر این صورت قیمت متانول افت می کند.

,

وزیر نفت یادآور شد: طرح هایی که درحوزه پتروشیمی داریم، به این نکته اشاره دارد که متانول می تواند به پروپیلن تبدیل شود، چرا که در این صورت به مخزن طلا دست یافته ایم که در پی آن طیف وسیعی از اشتغال و مصنوعات ایجاد می شود.

,

وی افزود:در عسلویه حدود 4 تا 4.5 میلیون متانول تولید شود که هر سه تن متانول به یک تن پروپلین تبدیل می شود و انتخاب این منطقه هم به این دلیل بود که در کنار آب قرار داشت و بعد از آن این میزان تولیدات را با خط لوله تا مرکز ببریم، سپس بخشی از آن در حوالی شیراز به محصولات دیگر تبدیل شود که بزرگترین منطقه برای اتصال به شبکه اتوبان های شاه راه اصلی کشور و خط آهن است و بعد از آن تولیدات به جاهای دیگر برود.

,

وی افزود: طرح دیگر وزارت نفت این بود که در بندر امیرآباد تولیدات انجام شود و 400 هزار تن پروپیلن به دامغان و خط آهن منتقل شود که از این طریق خراسان و شهر تهران را پوشش دهد.

,

اسناد مربوط به مباحث فاز 11 پاس جنوبی را ارائه دهید

, اسناد مربوط به مباحث فاز 11 پاس جنوبی را ارائه دهید,

زنگنه یادآور شد: در مورد مباحث مطرح شده پیرامون فاز 11 پارس جنوبی اسناد را ارائه دهید، چرا که وزارت نفت تنها امضا کننده نبوده و تمام ارکان نظام در این خصوص رضایت داشتند و امضا کردند و من همه این امضاها را دارم، ضمن اینکه همین الان پتروپارس فاز 11 را جلو می برد، اما به 0.2 میلیارد دلار پول نیاز دارد و اجرای فاز اول فرزاد نیز به 2.2 میلیارد دلار پور نیاز دارد. از سوی دیگر در قانون برنامه ششم توسعه آمده که 200 میلیارد دلار باید در صنعت نفت خرج شود که 110 میلیارد از منابع مختلف و 80 میلیارد دلار از منابع خارجی تامین می شود.

,

به تکنولوژی توتال نیاز داشتیم

, به تکنولوژی توتال نیاز داشتیم,

وزیر نفت تصریح کرد: در مورد قرارداد با توتال ما به تکنولوژی آنها نیاز داشتیم، ضمن اینکه موضوع فشارافزایی که یکی از نمایندگان به آن اشاره کرد، با افت تولید در پارس جنوبی مواجه می شود و در سال های آینده مشکل ایجاد می کند، ضمن اینکه ما در سند تراز مصرف و تولید گاز آوردیم هر فاز پارس جنوبی به 1 میلیارد دلار برای جلوگیری از افت تولید نیاز دارد. از سوی دیگر نکته ای که باید درخصوص انعقاد قرارداد با توتال فرانسه به آن اشاره کنم این است که چینی ها هم از تکنولوژی مورد نیاز در این بخش برخوردار نبودند، علاوه بر آن نه تنها توتال بلکه چینی ها هم به دلیل تحریم حاضر نشدند برای فعالیت در این بخش همکاری کنند.

,

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که وزارت نفت فاز اول این پروژه را انجام داده و برای فاز 2 فشارافزایی نیز به دنبال راهکار است.

,

زنگنه با اشاره به وضعیت حقوق و دستمزد که یکی از نمایندگان به آن اشاره کرده بود، خاطرنشان کرد: ما هم قبول داریم که در این زمینه مشکل داریم، ضمن اینکه در تمام مصوبات به تمام شرکت های مشمول اشاره می شود. از سوی دیگر در مورد تقویت پژوهشگاه ها و اذهان نخبگان، من اختیار فرماندهی وزارتخانه های کشور و نیرو را ندارم، از سوی دیگر موضوع مسئولیت اجتماعی نفت اصطلاحی بود که این وزارتخانه اولین بار بدان اشاره کرد و کارهای مثبتی در این زمینه انجام داد، اما همچنان با مشکل منابع مواجهیم.

,

اکنون زمان همدلی است

, اکنون زمان همدلی است,

زنگنه در خصوص صادرات گاز به همسایگان گفت: در این زمینه نظراتی داریم و مشکلاتی نیز وجود دارد که با کمک یکدیگر باید آن ها را رفع کنیم، اکنون زمان همدلی است تا کارها پیش برود.

,

 این بار به ترکمنستان امتیاز ندادیم؛ نباید در داخل تنبیه شویم

,  این بار به ترکمنستان امتیاز ندادیم؛ نباید در داخل تنبیه شویم,

وزیر نفت در خصوص مسئله ترکمنستان بیان کرد: از آنجائیکه ترکمنستان گاز ایران را قطع کرده در مقابل آن ها ایستاده ایم، این کشور 4 بار در گذشته این اقدام را انجام داده بود و هربار امتیازاتی از ما گرفته بود اما این بار گفتیم امتیازی نمی دهیم و آن ها به داوری رفتند که البته دستاوردی برای آن ها نداشت به دلیل این مقاومت، ما نباید تنبیه شویم بلکه باید تحسین شویم.

,

وی افزود: در بخش گاز فلر کار مهمی کردیم و بقیه آن را نیز گفته ام که در چه زمانی به نتیجه می رسد.

,

یارانه، بهینه سازی مصرف سوخت را نابود کرد

, یارانه، بهینه سازی مصرف سوخت را نابود کرد,

زنگنه در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: چیزی که بهینه سازی مصرف سوخت و ماده 12 قانون را نابود کرد تبصره 14 بود که تمام منابع را خرج یارانه کرد و مقدار کمی برای بهینه سازی باقی گذاشت که آن هم تخصیص داده نمی شود.

,

وزیر نفت با بیان اینکه اشاره حسین زاده عضو کمیسیون انرژی به مسئله فشار افزایی پارس جنوبی درست است، گفت: اما در مسئله صادرات گاز به عمان تمام اختیارات برای احداث خط لوله در آب های عمیق را به قرارگاه دادیم اما عمق آب در آن منطقه بالای هزار متر است و فعلا این توانایی را نداریم حتی روس ها نیز چنین توانایی را ندارند و تنها دو شرکت می توانند این کار را انجام دهند.

,

پنجره واحد نفتی برای تهاتر را پیگیری می‌کنیم

, پنجره واحد نفتی برای تهاتر را پیگیری می‌کنیم,

وی با بیان اینکه پنجره واحد نفتی برای تهاتر را پیگیری می کنم، افزود: اصل در این است که CNG سوخت اصلی باشد. در مورد LPG که کپسول گاز مردم است در بعضی جاها به مردم ظلم می شود و تدابیری اندیشیده شده تا هر ماه 4 کپسول به مردم داده شود.

,

زنگنه گفت: برخی دوستان برای گازوئیل کشاورزی ابراز نگرانی می کنند و من نیز با آن ها هم داستان هستم، قرار است ابلاغیه ای را تهیه کنیم تا در صورت بروز اختلاف میان وزارت جهاد کشاورزی و نفت هرچه استاندار و فرماندار گفتند اقدام شود زیرا باید رضایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت جلب شود.

,

وی افزود: جاسک باید هاب انرژی شود و ستاد اجرایی یک پالایشگاه را در جاسک احداث می کند.

,

زنگنه گفت: تامین خوراک پالایشگاه برای ما اولویت است و هرکسی که از ما نفت خام و یا میعانات می خواهد حاضریم با وی قرارداد مستقیم ببندیم و هم در بورس عرضه کنیم.

,

وزیر نفت ادامه داد: سوال شد که ما در وزارت نفت به بورس انرژی اعتقاد داریم یا خیر؟ که باید در پاسخ بگویم براساس گزارش رئیس بورس انرژی، امسال 7 میلیون تن در مدت 5 ماه فرآورده در بورس انرژی فروخته شده است. این آمار به این معنی است که ما به بورس انرژی و حتی نفت خام اعتقاد داریم.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه